۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
رکود تورمی در کمین اقتصاد دنیا است
بازار گزارش می دهد؛

رکود تورمی در کمین اقتصاد دنیا است

اقتصاد دنیا در چند سال اخیر با چالشهای زیادی روبرو بوده است ولی به نظر می رسد رکودتورمی مشکل تازه ای باشد که دنیا با ان دست و پنجه نرم خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازارهای فلزی در جریان جنگ روسیه به اوکراین با افزایش شدید قیمت روبروشدند و هرچه دامنه این جنگ وسیع تر می شود و سیاستهای تحریمی علیه روسیه تشدید می شود، سرعت افزایش قیمت فلزات و منابع انرژی بیشتر می شودو در نهایت رکود تورمی می تواند بر اقتصاد غلبه خواهد کرد.

اخیرا گزارشها از نگرانی صنعتگران از افزایش قیمتها حکایت دارد. اتحادیه صنعتگران اروپا در گزارشی نوشت: «رشد قیمت مواد معدنی و فلزات باعث تورم در هزینه های تولید شده است و تشدید نرخ تورم و مشکلات مالی ناشی از آن را به همراه دارد. این مساله در شرایطی که مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا همچنان ادامه دارد و خبرهایی در مورد ایجاد زیر سویه های جدید کرونا در دنیا منتشر شده است، بسیار نگران کننده است.»

بلومبرگ در گزارش اخیر خود نوشت: «جنگ و تورم از مشکلاتی است که می تواند دامنه بحران های اقتصادی را وسیع کند و باعث ایجاد رکود تورمی بزرگی در دنیا شود. رکود تورمی که وضعیتی شبیه سال ۱۹۷۰ در دنیا ایجاد خواهد کرد و اقتصاد را به سمت روزهای سخت تری هدایت می کند.ریشه این رکود در مشکلات اقتصادی این روزها است و تورم هم ریشه در چالشهایی دارد که جنگ روسیه برای اقتصاد دنیا ایجاد کرده است. رشد قیمت انرژی، افزایش قیمت مواد اولیه و ارتقای قیمت فلزات از مسایلی است که می تواند بر دامنه بحران های تورمی در دنیا بیفزاید.»

بازار فولاد یکی از بازارهایی است که تحت تاثیر بحران روسیه و اوکراین قرار گرفته است. از یک طرف این دو کشور در گیر جنگ دارای معادن بزرگ سنگ آهن در دنیا هستند و ادامه درگیری انها می تواند در روند عرضه سنگ اهن به بازارهای جهانی اختلال ایجاد کند و افزایش قیمت این ماده معدنی ارزشمند را به همراه بیاورد و از طرف دیگر روسیه پنجمین تولید کننده بزرگ فولاد در دنیا است و در صادرات فولاد هم در دنیا نقش مهمی دارد.

مساله دیگر تحریم هایی است که اروپا و امریکا علیه سیستم بانکی این کشور و صنعت فولاد وضع کردند. اکونومیک تامیز هند نوشت:« تحریم صنعت فولاد روسیه به معنای حذف فولاد این کشور از بازارهای جهانی است.

بدون شک تضعیف اقتصادی این کشور در پی اجرایی شدن تحریم های اقتصادی اتفاق می افتد ولی مساله دیگر اتفاقی است که در بازار فولاد خواهد افتاد. عدم عرضه فولاد روسیه به بازار جهانی می تواند باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت فولاد شود که به تدریج روی صنایع مصرف کننده تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.»

این رسانه هندی بر این باور است که در فصل دوم سال ۲۰۲۲ باید منتظر افزایش بالغ بر ۲۱ درصدی قیمت فولاد در بازار جهانی باشیم. البته این پیش بینی در صورتی محقق می شود که درگیری های روسیه و اوکراین ادامه داشته باشد و تحریم صنعت فولاد روسیه هم پا برجا بماند.

در چین هم به دنبال اعلام خبر تحریم روسیه، زمزمه های افزایش قیمت سنگ آهن و افزایش سرمایه گذاری این کشور برای بهره برداری از معادن سنگ آهن داخلی و خارجی منتشر شد. از طرف دیگر چاینا دیلی گزارش داد که چین قیمت فولاد آماده برای تحویل در ابتدای آوریل را بالغ بر ۵ درصد افزایش خواهد داد. این روزنامه تحریم صنعت فولاد روسیه را عامل اصلی این تصمیم در چین عنوان کرد.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha