۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
تلفات دام‌های قم به دلیل کمبود نهاده دامی| روایت گرانی گوشت و ورشکستگی دامداران
بازار گزارش می‌دهد؛

تلفات دام‌های قم به دلیل کمبود نهاده دامی| روایت گرانی گوشت و ورشکستگی دامداران

قم- مدتی است که دام‌های سبک دامداران در قم که روزگاری قطب تولید دام کشور بود، به دلیل کمبود نهاده دامی در حال تلف شدن هستند و حمایتی نیز برای تامین نهاده‌های دامی از بهره برداران صورت نمی‌گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که قم را به سبب وجود مجتمع دام شهر در این استان به عنوان قطب تولید دام در کشور می‌شناسند ولی این روزها به دلیل کمبود نهاده دامی و توزیع ناعادلانه نوع دولتی این محصول، دامداران این استان با چالشی جدی مواجه هستند تا جایی که اغلب این دامداران دام‌های سبک خود را از دست داده و دیگر قادر به ادامه فعالیت در این عرصه نیستند.

طبق هدف‌گذاری‌های مسئولان ۲۷ هزار و ۵۱۶ تن گوشت قرمز طی امسال در استان قم تولید باید تولید شود اما سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا با توجه به این که دست دلالان و سودجویان به سمت دامداری باز شده و توزیع آن هم با نرخ دولتی عادلانه نیست چگونه می‌توان به این میزان تولید پیش بینی شده برای استان رسید؟ آن هم در شرایطی که با توجه به کمبود نهاده دامی و کاهش فعالیت دامداری‌ها در قم گوشت قرمز با افزایش قیمت بسیاری روبرو و در سبد مصرفی مردم هم تأثیر منفی گذاشته است.

در گزارش قبل خبرگزاری بازار، مسئولان جهاد کشاورزی از ایجاد سامانه‌ای برای ساماندهی بازار نهاده دامی خبر داده بودند که به موجب آن دامداران بصورت اینترنتی با ثبت کد ملی خود می‌تواند با توجه به ظرفیت موجود نهاده برای دامداری خود درخواست نمایند اما به نظر می‌رسد مسئولان امر باید در سیستم توزیع خود بازنگری کنند.

تلفات دام‌های قم به دلیل کمبود نهاده دامی | روایت گرانی گوشت و ورشکستگی دامداران

تلفات دام‌های قم به دلیل کمبود نهاده دامی | روایت گرانی گوشت و ورشکستگی دامداران

گلایه دامداران از توزیع ناعادلانه نهاده
یکی از دامداران قمی درباره توزیع نهاده‌های دامی با نرخ دولتی به خبرنگار بازار می‌گوید: از اول سال ۱۴۰۰ تاکنون نهاده را با قیمت سرسام آوری و با نرخ آزاد خریداری می‌کنیم؛ جهاد کشاورزی نهاده دولتی را توزیع می‌کند اما در هر ماه ۳ کیلو این محصول چه ارزشی برای ما دامداران دارد؟

محمد عزیزی با بیان اینکه مجبوریم نهاده را با قیمت آزاد تهیه کنیم و این امر برای ما مشکلاتی به همراه داشته است و بسیاری هم مجبور شده‌اند فعالیت دامداری خود را رها کنند، افزود: جهاد کشاورزی باید بازرسانی را به کارخانه کنسانتره نهاده دام ارسال کند چرا که اگر توزیع عادلانه بود اکنون دام‌های ما به دلیل کمبود نهاده تلف نمی‌شد.

وقتی عده‌ای نهاده دولتی را به دامداران با قیمت نجومی می‌فروشند
حال نمی‌توان پی برد که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی باید به واردات نهاده اختصاص یابد یا خیر؟ اکنون که این ارز تا حدودی حذف هم شده باز معضلاتی دیده می‌شود؛ از سویی مسئولان جهاد کشاورزی سامانه بازارگاه را برای ساماندهی توزیع عادلانه نهاده دامی هم ایجاد کرده است پس چرا در بازار نهاده دامی چنین آشفتگی وجود دارد که به دنبال آن دام‌های دامداران نگون بخت تلف شده است؟

برای خرید ۳۰۰ کیلوگرم جو حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کردم و برای تأمین این هزینه مجبور شدم برخی از دام‌های خود را بفروشم

یک دامدار دیگر قمی که نام خود را بیان نمی‌کند، به خبرنگار بازار می‌گوید: امروز برای هر تن، هفت میلیون تومان از او خریداری کرده‌ام پس باید در سیستم توزیع بازنگری شود چرا که نهاده کافی به دست ما نمی‌رسد اگر هم برسد محدود و بسیاری از دام‌های ما نیز تلف شده‌اند.

وی می‌افزاید: امسال برای خرید ۳۰۰ کیلوگرم جو حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کردم و برای تأمین این هزینه مجبور شدم برخی از دام‌های خود را بفروشم تا نهاده مابقی دام‌ها را تأمین کنم و لنگ نهاده نباشم. حال باید از جهاد کشاورزی استان پرسید که چرا نهاده دامی توزیع شده به انداز ظرفیت و حجم دام‌های استان نیست و همچنین آیا شبکه توزیع این نهاده‌ها عادلانه است؟

تلفات دام‌های قم به دلیل کمبود نهاده دامی | روایت گرانی گوشت و ورشکستگی دامداران

تأمین ۴۵ هزار تن نهاده دامی نهاده کنسانتره برای دامداران قمی
محمدرضا حاجی رضا، رئیس جهاد کشاورزی استان قم در این زمینه به خبرنگار بازار می‌گوید: طی ۴۵ روز گذشته جهاد کشاورزی قم ۱۰ هزار تن نهاده کنسانتره را تأمین کرده است و در حال پیگیری هستیم تا این نهاده طی سه مرحله به دست دامداران قمی برسد؛ این نهاده برای دام‌های سبک و گاوهای شیری گوسفندان پرواری توزیع می‌شود.

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: از جمله مشکلاتی که دامداران قمی، در کنار کمبود نهاده های دامی با آن روبرو هستند، گرانی است متاسفانه خشکسالی در سال های اخیر، سبب شده تا میزان تولید علوفه کاهش پیدا کند در نتیجه کمبود علوفه به گرانی آن نیز منجر شد و سبب شده که مشکلات عدیده ای برای دامداران قمی مانند دیگر نقاط کشور پیش بیاید.

علیرضا معصومی بیان کرد: از طرف دیگر اما باید گفت دولت آنطور که باید و شاید نتوانسته سیاست های حمایتی خود را در قبال دامداران و تامین نهاده های دامی شان، در دستور کار قرار دهد در نتیجه روزگار برای دامداران قمی دشوار تر از هر زمان دیگری می گذرد تا جایی که به نظر می رسد بسیاری شان عطای کار کردن را به لقایش بخشیده اند و ادامه کار را بیهوده می پندارند چرا که موانع پیش رویشان بسیار زیاد و سود و درآمد این کار بسیار اندک است.

طی ۴۵ روز گذشته جهاد کشاورزی قم ۱۰ هزار تن نهاده کنسانتره را تأمین کرده است

وی افزود: به نظر می رسد که دولت باید بسته ترکیبی حمایتی شامل، تسهیلات ارزان قیمت، تامین علوفه دامی و نهاده ها، کنترل بازار نهاده ها و .. را در دستور کار قرار دهد تا شاید شاهد ساماندهی وضعیت باشیم وضعیتی که در آن متاسفانه بسیاری سودجویان نیز حضور دارند و عرصه را برای دامداران تنگ تر از گذشته می کنند.

گرانی نهاده‌های دامی امروز قیمت گوشت قرمز را به مرز ۲۰۰ هزار تومان رسانده است و باعث شده این محصول از سبد غذایی بسیاری از شهروندان از جمله دهک‌های پایین جامعه حذف شود؛ رفع این مشکل به خصوص در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان نیازمند توجه بیشتر مسئولان مربوطه در تأمین نهاده مورد نیاز دامدارن و دقت در توزیع عادلانه آن است.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha