۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
هیچ کسب و کاری بدون رسانه های اجتماعی پیشرفت نمی کند| تجار هر روز در شبکه های اجتماعی باشند
گفتگوی بازار با رئیس انجمن جهانی ارتباطات؛

هیچ کسب و کاری بدون رسانه های اجتماعی پیشرفت نمی کند| تجار هر روز در شبکه های اجتماعی باشند

«ماکسیم بهار» متخصص بازاریابی معتقد است با توجه به محصول یا خدماتی که قرار است تبلیغ شود نوع رسانه های اجتماعی را انتخاب کنیم.

فرحناز سپهری؛ بازار: بازاریابی رسانه های اجتماعی از جمله بازاریابی های فناورانه دنیای کسب کار امروزی است. به طوری که می تواند با استراتژی مناسب به جذب مشتری و رونق کسب کارها کمک کند. از طرفی یک متخصص بازاریابی معتقد است کسب و کارها با توجه به محصول یا خدماتی که قرار است تبلیغ شود، نوع رسانه های اجتماعی را انتخاب کنند و دو قانون اصلی در این مسیر وجود دارد - پایداری و فعال بودن است.

برای آگاهی بیشتر درباره این نوع بازاریابی، خبرنگار بازار گفتگویی با ماکسیم بهار انجام داده که در ادامه آمده است.

ماکسیم بهار کارشناس، کارآفرین، روزنامه‌نگار، دیپلمات و فارغ‌التحصیل دانشکده هاروارد کندی، کارشناس روابط عمومی است. او بنیانگذار و مدیر عامل شرکت پیشرو بلغارستان، M۳ Communication Group, Inc ) یک شرکت ارائه دهنده خدمات ارتباطی است - از روابط عمومی گرفته تا مدیریت رسانه های اجتماعی را پوشش میدهد، این شرکت توسط ماکسیم بهار در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد)، وی همچنین رئیس سابق ICCO International (سازمان مشاوره ارتباطات بین المللی (ICCO)) بوده است و اکنون دارای کرسی رشد ICCO International است.

او همچنین رئیس انجمن جهانی ارتباطات در داووس سوئیس است. از طرفی او به تالار مشاهیر روابط عمومی جهانی در لندن معرفی شده و عناوین بسیاری را دریافت کرده است، از جمله این عناوین می توان به بهترین متخصص حرفه ای روابط عمومی اروپا در سال ۲۰۲۰ توسط هفته روابط عمومی، مدیر عامل جهانی سال توسط برنامه جوایز بین المللی استیوی اواردز.

در عین حال کتاب او به نام «انقلاب روابط عمومی جهانی» در میان ۱۰۰ کتاب برتر روابط عمومی توسط Book Authority قرار گرفته است و همچنین رکورد پرفروشی را در میان کتاب‌های روابط عمومی جدید در آمازون را به ثبت رساند. او که متولد بلغارستان است خود را یک شهروند جهانی می داند. همچنین ماکسیم بهار معتقد است فقط حرفه ای ها می توانند رسانه های اجتماعی را اداره کنند.

*بازاریابی شبکه های اجتماعی چه تاثیری بر بهبود کسب و کارها دارد؟
این روزها تقریباً ۴.۵ میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. همه آن کاربرانی هستند که با هم ارتباط برقرار می کنند، کسب و کار خود را تبلیغ می کنند، نظرات و دیدگاه ها را بیان می کنند و آنچه مهمتر است - آنها دانش خود را به اشتراک می گذارند.

از نظر من، این مهم ترین مزیت رسانه های اجتماعی در کنار تمام ارتباطات تجاری یا شخصی است - به اشتراک گذاری دانش، بهبود عملکرد شرکت ها، و تبادل تجارت و ارتباطات مدرن. مطمئناً ۸ نفر از هر ۱۰ تاجر در حال حاضر از رسانه های اجتماعی برای بهبود روابط تجاری خود و همچنین برای تبلیغ محصولات یا خدمات سطحی استفاده می کنند. امروز مطلقاً امکان ندارد که حتی به یک پیشرفت کوچک در هر کسب و کاری بدون تأثیر رسانه های اجتماعی فکر کنید.

*برای جذب مشتریان بیشتر از چه استراتژی باید در بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده کرد؟
البته همه موارد به محصول یا خدماتی که قرار است تبلیغ شود بستگی دارد. سپس باید نوع رسانه های اجتماعی را انتخاب کنیم و دو قانون اصلی وجود دارد که باید حفظ شوند - پایداری و فعال بودن.

می توانم بگویم که این اشتباهی است که بسیاری از کارشناسان رسانه های اجتماعی و عمدتاً توسط مشتریان آنها مرتکب می شوند - عدم پایداری کامل ... اکثر کسب و کارها تصور می کنند که وقتی اخبار را در رسانه های اجتماعی ارسال می کنند، در اذهان عموم جای می گیرند و به آنها کمک خواهد کرد.. این درست نیست – هر رسانه اجتماعی که باشد، هر محصولی که تبلیغ می کنیم، یکی از مهم ترین الزامات این است که هر روز، حتی هر ساعت در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشیم.

رسانه‌های اجتماعی رسانه‌ای بسیار پویا هستند و همچنین – هر چه بصری‌تر، بهتر، پوشش بلادرنگ بیشتر باشد، بدون شک به معنای موفقیت سریع‌تر است… و نکته دوم – همه پست‌ها باید واقعاً فعال، مبتکرانه، جذاب و آنهایی باشند که جلب توجه و برانگیختن علاقه و جذب مشتری بیشتر داشته باشند، اما مهم‌ترین آن این است که از رسانه‌های اجتماعی هوشمندانه با کلمات و تصاویر مناسب استفاده کنید و در پایان روز برندینگ خود را افزایش دهید.

در واقع – آگاهی از برند یکی از مهم ترین وظایفی است که باید با استفاده حرفه ای از رسانه های اجتماعی به آن دست یافت، اگر به این هدف رسیدید، بقیه موارد – همچون فروش – بسیار آسان تر خواهد بود.

*چالش های پیش روی کسب و کارهای این حوزه چیست؟
به دلیل اینکه این رسانه جدید است از این رو باید بسیار دقیق و حرفه ای استفاده شود. اول از همه، اعتماد به پیام‌های رسانه‌های اجتماعی به دلیل استفاده نابسامان توسط افراد غیرحرفه‌ای، می تواند کم کم به جایگاه بسیار پایینی برسد.

به طوری که تسلط اخبار جعلی گاها بیشتر است دیگر پیامهاست و این مورد تا زمانی که مدیران رسانه‌های اجتماعی نظارت دقیق بر آن‌ها و حذف پروفایل‌های جعلی را آغاز نکرده اند، میلیون‌ها نفر اعتماد خود را به رسانه‌های اجتماعی از دست داده اند. اما بدون شک - امروزه بیشترین خطر استفاده غیرحرفه ای از رسانه های اجتماعی است.

توصیه قوی من این است که مشاغل به آماتورها یا فقط به افرادی که فکر می کنند می توانند رسانه های اجتماعی را مدیریت کنند؛ تکیه نکنند. حرفه ای ها کسانی هستند که می دانند چگونه متون را ترکیب کنند، چگونه با پیام مدیریت کنند و البته چگونه آنها را هدف قرار دهند تا نتیجه موفقیت آمیز بدست آید.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha