۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
اوکراین خواستار دسترسی به نیروگاه چرنوبیل شد

اوکراین خواستار دسترسی به نیروگاه چرنوبیل شد

اوکراین خواستار دسترسی تعمیرکاران اوکراینی برای برقرار نمودن مجدد برق نیروگاه هسته ای چرنوبیل شد.

به گزارش بازار، اوکراین از روسیه خواست اجازه دسترسی به نیروگاه هسته ای چرنوبیل را بدهد. این گزارش می افزاید درخواست اوکراین برای دسترسی به نیروگاه چرنوبیل به این دلیل است تا تعمیرکاران اوکراینی بتوانند برق نیروگاه را مجددا وصل کنند و مشکلی برای سیستم خنک کننده سوخت هسته ای مصرف شده نیروگاه، ایجاد نشود. خانم ایرینا ورشچوک معاون نخست وزیر اوکراین روز پنج شنبه از ارتش روسیه خواست اجازه دسترسی خدمه تعمیراتی برای تامین برق نیروگاه اتمی چرنوبیل و خط لوله گاز در جنوب این کشور را بدهد. آسیب دیدن خط انتقال گاز جنوب اوکراین باعث شد تا گاز کل شهرهای این منطقه قطع شود و مردم برای تامین گرمایش خود با مشکل مواجه شوند.

جنگ در اوکراین سبب شد روز چهارشنبه، برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل- که دیگر فعالیتی ندارد- قطع شود و نگرانی‌ها در مورد سیستم خنک کننده "سوخت رادیواکتیو مصرف شده" در این نیروگاه، که همچنان در این مکان نگهداری می شود، افزایش یابد. دیده بان هسته ای سازمان ملل نیز اعلام کرد، قطع برق نیروگاه چرنوبیل هیچ تاثیر مهمی از جنبه ایمنی نداشته است. معاون نخست وزیر اوکراین روز پنج شنبه از برنامه هایی جدید برای تخلیه مردم از شهرهای شرقی و جنوبی اوکراین خبر داد که تحت بمباران قرار دارند، این برنامه تخلیه شامل شهر محاصره شده ی ماریوپول و نیز حومه کی یف می شود. ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه گفته بود که حدود ۳۵هزار نفر از مردم اوکراین از طریق کریدورهای بشردوستانه در اطراف این کشور، تخلیه شده اند. طبق برآورد سازمان ملل متحد، بیش از دو میلیون نفر از مردم اوکراین از این کشور گریخته اند که این رقم بزرگترین میزان خروج پناهجویان در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می شود.

ایرینا ورشچوک در نشستی خبری گفت: یک خط ویژه تامین برق در نیروگاه هسته ای چرنوبیل -که تحت اشغال روس ها است- به علت عدم تامین انرژی آسیب دید و اکنون برق نیروگاه قطع است. ما درخواست دسترسی فوری به نیروگاه برای رفع این مشکل را داریم و از جامعه جهانی می خواهیم که توجه اش را به این مشکل معطوف دارد. معاون نخست وزیر اوکراین افزود: برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی و برای رفع خسارات وارد شده به خط لوله گاز دونتسک -ماریوپل- که باعث شده است بیش از یک میلیون نفر در ماریوپول، بردیانسک و دیگر مناطق از لحاظ تامین گرمایش با مشکل مواجه شوند - ما خواستار صدور اجازه دسترسی به تجهیزات ویژه و نیروهای تعمیراتی هستیم تا بتوانیم خط لوله گاز را تعمیر کنیم و مردم هم بتوانند از گرمایش استفاده کنند.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha