۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
قصه ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه| این رشته سر دراز دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

قصه ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه| این رشته سر دراز دارد

اردبیل- سال ۱۴۰۰ به پایان رسید اما بازهم از صدای سوت قطاری که سالهای سال است مردم در انتظار شنیدنش بودند، خبری نشد.

نرگس محمدی؛ بازار: سال ۱۴۰۰ با تمام اتفاقات خوب و بدش به پایان رسید؛ سالی که در آن، بازهم از صدای سوت قطاری که سالهای سال است مردم در انتظار شنیدنش بودن، خبری نشد.

این سال البته نه از سوت قطار خبری شد و نه از بوق و کَرنای نمایندگان و مسئولانی که سالها با وعده های رنگارنگ و جذاب به دنبال یارگیری برای روزهای انتخابی شان بودند.

قصه ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه| این رشته سر دراز دارد

اما پروژه ای که در سال ۷۶ مطالعات آن آغاز و در سال ۸۱ توسط رئیس جمهور وقت، وعده راه اندازی اش داده شده بود، در سال ۱۴۰۰ ، با اظهارات سید حامد عاملی استاندار اردبیل مشخص شد که حالا حالاها باید قید راه آهن زده شود.

۶۰ کیلومتر منطقه بحرانی و گلوگاهی راه‌ آهن نیازمند تأمین اعتبار است
حامد عاملی در گفتگو با خبرنگار بازار طولانی شدن اجرای راه آهن اردبیل را یکی از دغدغه‌های جدی برشمرد و اظهار کرد: ۶۰ کیلومتر منطقه بحرانی و گلوگاهی راه‌ آهن هنوز نیازمند تأمین اعتبار و سرعت اجرای کار بیشتر است که امیدواریم در این مسیر طولانی که حتی چندین تونل و پل هنوز آغاز نشده، شاهد اتصال راه آهن اردبیل به مرکز کشور باشیم.

قصه ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه| این رشته سر دراز دارد

استاندار اردبیل تصریح کرد: عمده مشکل این پروژه کمبود منابع اعتباری است که با تأمین اعتبار در سال‌های آینده، انتظار می رود این خط ریلی به بهره‌برداری برسد

وی اظهار کرد: هر چند وعده دقیق برای افتتاح این پروژه به طول ۱۷۶ کیلومتر را نمی دهیم اما تلاشمان بر این است تا ۶۰ کیلومتر باقی مانده این مسیر که عمده پل‌های خاص، تونل‌ها و مسیرهای سخت و صعب‌العبور است، تکمیل شده تا ریل‌گذاری این مسیرها نیز به انجام برسد.

عاملی ضرورت تأمین زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران را یادآور شد و بیان کرد: با تجهیز فرودگاه و همچنین تکمیل بزرگراه و راه‌ آهن سعی بر این است تا این زیرساخت‌ها برای مشارکت سرمایه‌گذاران فراهم آید.

اظهارات عاملی در این برهه زمانی اگرچه دلچسب نبود اما نسبت به سخنان و وعده های دیگر مسئولان، برای مردم این دیار، لااقل کمی شفاف تر بود.

نیاز پروژه ریلی اردبیل به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار
در همین باره، سید کمال‌الدین میرجعفریان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، نیاز این پروژه ریلی را به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار یادآور شد و گفت: قرار است در سال‌ آینده ۵۰۰ میلیارد تومان از ردیف ملی و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق فاینانس تأمین منابع مالی انجام شده تا این خط ریلی ۱۷۸ کیلومتری به سرانجام برسد.

قصه ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه| این رشته سر دراز دارد

میرجعفریان افزود: ۱۱۰ کیلومتر از راه آهن اردبیل – میانه ریل‌گذاری شده و در محدوده ۶۰ کیلومتر ما با مسیر صعب‌العبور شامل تونل‌ها و پل‌های متعدد روبه‌رو هستیم که با تکمیل آنها در سال‌های آینده ریل‌گذاری این مسیر نیز انجام می شود.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل تنها مشکل این پروژه را کمبود اعتبار بیان کرد و ادامه داد: با تلاش و پیگیری های جدی از طریق شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی سعی بر این است تا منابع بیشتری به راه آهن اردبیل تزریق شود.

وی اظهار کرد: در کنار فرودگاه و برقراری پروازها از مناطق مختلف راه‌ آهن دغدغه جدی و خواسته به حق مردم است که با گذشت سال‌های طولانی هنوز به سرانجام نرسیده است.

پیوستن اردبیل به خط ریلی در نیمه های سال ۱۴۰۱
این در حالی است که خیرالله خادمی معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی در دی ماه سال جاری و در جریان بازدید از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل - میانه از پیوستن اردبیل به خط ریلی در نیمه های سال ۱۴۰۱ خبر داد.

قصه ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه| این رشته سر دراز دارد

وی اظهار کرد: پیشرفت کلی راه آهن اردبیل – میانه ۸۳ درصد، زیرسازی ۹۰ درصد و تکمیل ایستگاه ها نیز ۷۸ درصد است که براساس زمان بندی اعلام شده در نیمه اول سال آینده اردبیل به خط سراسری راه آهن می پیوندد.

خادمی خاطرنشان کرد: از منابع مختلف در کنار تکمیل این خط ریلی سعی خواهیم کرد تا ایستگاه های راه آهن اردبیل را نیز آماده بهره برداری کرده و تحویل شرکت راه آهن دهیم.

اما نکته جالب در این میان اظهارات مسئولان استانی در خصوص طرح اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد مغان است.

طرح اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد در ردیف اعتباری بودجه قرار گرفت
سید حامد عاملی در همین باره اظهار کرد: طرح اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد در ردیف اعتباری بودجه قرار گرفته و اجرای آن در دستور کار است.

استاندار اردبیل افزود: در کنار این طرح همچنین بارانداز ریلی پارس‌آباد با هدف توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با جمهوری آذربایجان راه اندازی خواهد شد.

قصه ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه| این رشته سر دراز دارد

وی اظهار کرد: در ادامه امکان اتصال خط آهن پارس آباد به جمهوری آذربایجان در صورت برنامه‌ریزی و قطعی شدن عملیات اجرایی آن می‌تواند در طول ۲ سال فراهم شود.

به گفته عاملی، با توجه به اهمیت ایجاد بارانداز ریلی پارس‌آباد و انجام مطالعات اتصال راه آهن اردبیل به پارس آباد، اجرای این طرح می‌تواند در افزایش و سهولت مناسبات تجاری ایران و دسترسی به کشورهای منطقه قفقاز موثر باشد.

همه این اظهارات در حالی است که هنوز بعد از گذشت ۲۰ و چند سال از آغاز طرح مطالعاتی راه آهن اردبیل - میانه، هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده که مسئولان امر و عده اتصال همین خط ریلی به آذربایجان را ظرف ۲ سال می دهند.

در هرحال سال ۱۴۰۰ هم به سر رسید و اما خط آهن اردبیل به پایان نرسیده؛مسیری که امیدواریم حداقل تا پایان ۱۴۰۱ دیگر تکمیل شده باشد.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ازکارکنان پروژه IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      3 0
      سه ماهه یک کیلومتر هم ریل گذاری نشده. بیش از پنج ماهه مطالبات کارکنان قطعه ۳پرداخت نشده بااین وضعیت راحت دوسال دیگه برای افتتاح راه اهن اردبیل مانده
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 1
      اردبیل ازهمه چیزدرعقب ماندی چه چه برسد به راه آهن
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 1
      بخاطرمسولین استان استان اردبیل عقب ماندی مسولین درشهرتبریز ازآنها یاد بگیرن بعد بیان
    • ناشناس IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      3 1
      رضاخان بابیل وکلنگ راه اهن سراسری ایران رادرعرض دوسال تمام کرد درود بررضاخان