۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
 روند نزولی تورم تولید کننده

روند نزولی تورم تولید کننده

تقاضای جاری و انتظارات گذشته، آثار خود را روی قیمت کالاهای مصرفی منعکس کرده در حالی که تقاضای آتی مورد انتظار، قیمت تولید کننده را تعیین می‌کند.

به گزارش بازار، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود در مورد شاخص قیمت تولید کننده، برای دومین فصل متوالی روند تورم نقطه به نقطه رشد این شاخص را کاهش اعلام کرد. بدین ترتیب تولید کنندگان در پاییز ۱۴۰۰ به طور متوسط ۴۹ درصد بیشتر از پاییز ۱۳۹۹ برای کالاها و خدمات مصرفی خود پرداخت نموده‌اند. علاوه بر این در پاییز این هزینه‌های متوسط تولید کنندگان ۱۰ درصد نسبت به فصل تابستان افزایش داشته است.

تورم تولید کننده همانند تورم مصرف کننده با همان مفهوم هزینه یک سبد مشخص از محصولات و خدمات سنجیده می‌شود منتهی اینبار در طول زنجیره تولید و بخش‌ها بر اساس اهمیت نسبی‌ که در تولید کشور در سال پایه دارند وزن دهی می‌شوند. به عنوان مثال در ایران به بخش خدمات، صنعت و کشاورزی به ترتیب ۴۹، ۳۷ و ۱۲ درصد در محاسبه شاخص قیمت تولید کننده اثرگذار هستند. همچنین بالاترین تورم فصلی در میان تولید کنندگان مربوط به فعالیت‌های ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی با ۱۸.۴درصد، تولید محصولات غذایی با ۱۳.۸ درصد و تولید کک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت با ۱۲ ‌درصد افزایش تعلق داشته است. نکته جالب توجه این است که این سه رشته نزدیک به نیمی از تولیدات صنعتی کشور را در اختیار دارند.

به طور کلی می‌توان گفت که تقاضای جاری و انتظارات گذشته، آثار خود را روی قیمت کالاهای مصرفی منعکس کرده در حالی که تقاضای آتی مورد انتظار، قیمت تولید کننده را تعیین می‌کند از این نظر به از تورم تولید کننده غالباً به عنوان تورم پیش‌نگر یاد می‌شود. اما باید توجه داشت که تورم تولید کننده لزوماً به صورت کامل و متقارن خود را بر روی تورم مصرف‌کننده منعکس نخواهد کرد، این امر به ویژه در موقعیت‌هایی کاهشی تورم بیشتر به چشم می‌خورد و سرعت انتقال به قیمت‌های خرده فروشی بسیار کمتر از حالتی خواهد بود که تورم افزایشی است.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha