۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
آیا ارز دیجیتال می تواند اقتصاد روسیه را در برابر تحریم نجات دهد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

آیا ارز دیجیتال می تواند اقتصاد روسیه را در برابر تحریم نجات دهد؟

ارز دیجیتال روسیه نمی‌تواند از اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌های غرب محافظت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین باری نیست که روسیه به جنگ علیه همسایه خود دامن می زند، اما این اولین باری است که غرب روسیه را با هدف فلج کردن اقتصاد و سیستم مالی روسیه تحریم کرد.

در حالی که اوکراینی‌ها برای آزادی خود می‌جنگند، کشورهای غربی تحریم‌های جدیدی را علیه نهادها و افراد حامی تهاجم اوکراین اعمال می‌کنند. حمله به اوکراین داستانی در حال تحول است که روز به روز تغییر می کند. اینکه آیا تحریم‌ها می‌توانند مانع یا باعث توقف تهاجم اوکراین شوند باید دید، اما این تحریم‌ها سیستم بانکی و مالی روسیه را ویران می‌کنند و روسیه را به سمت خطر نکول سوق می‌دهند.

تحریم بانک مرکزی روسیه و قطع سوئیفت روسیه
تاثیرگذارترین و شگفت‌انگیزترین تحول، تحریم بانک مرکزی روسیه (CBR) توسط ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و بریتانیا است. متحدان غربی امیدوارند با مسدود کردن دارایی‌های بانک در حوزه‌های قضایی خود، مسکو را از یکی از کلیدهای استراتژی خوداتکایی «قلعه روسیه» محروم کنند: ذخیره ۶۳۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی روسیه. بانک مرکزی روسیه انتظار نداشت به این شدت و به این سرعت تحریم شود. در واقع، اتحاد غرب در مورد این اقدام جدید و جسورانه جهت هدف قرار دادن بانک مرکزی روسیه برای همه در آخر هفته گذشته غافلگیرکننده بود. این در حالی است که سال ها طول کشید تا بانک مرکزی روسیه به عنوان یک بازیگر معتبر بین المللی اعتبار ایجاد کند.

مشغله اصلی که به نظر می‌رسد بانک مرکزی روسیه با آن گرفتار است، تامین ارزهای قابل دسترس است. با مسدود شدن ۵۳ درصد ذخایر و اینکه هیچ بانک غربی یا حتی چینی حاضر به ارائه خطوط سوآپ نیست، بانک مرکزی روسیه ممکن است نتواند نیازهای نقدینگی بانک ها و شرکت های بدهکار را برآورده کند. از آنجایی که شرکت‌های بزرگ انرژی و دلالان خطرات اعتباری در ارتباط با روسیه را درک کرده‌اند، درآمد صادرات به‌طور چشمگیری آسیب دیده است. با این وجود، روزانه چند صد میلیون دلار درآمد حاصل از صادرات در روسیه جریان دارد.


تحریم های ایالات متحده آمریکا، عملیات بانک های بزرگ روسیه را فلج می کند


با نگاهی به تصویر نهادهای تحریم شده روسیه، تعداد زیادی از بانک ها و مؤسسات مالی تحریم شده توسط ایالات متحده را مشاهده خواهید کرد. این اقدام بی‌سابقه‌ای است که برای کاهش توانایی کرملین برای تامین مالی جنگ طراحی شده است. اگرچه تحریم‌ها تاکنون نیروهای روسیه را متوقف نکرده‌اند، اما قطعاً عملیات بانک‌های بزرگ روسیه را فلج کرده و اقتصاد این کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به عنوان مثال دو بانک برتر روسیه، اسبر بانک و وی تی بی، عملاً قادر به معامله با دلار نخواهند بود. اسبر بانک مهم ترین موسسه مالی روسیه است که بیشترین سهم بازار سپرده را در این کشور در اختیار دارد. با این حال، اگر اسبر بانک سعی کند پرداخت ها را به دلار پردازش کند، معامله پس از رسیدن به موسسات مالی ایالات متحده رد خواهد شد.

به همین ترتیب، دارایی‌های بانک وی تی بی، که دومین موسسه مالی بزرگ بوده و اکثریت آن متعلق به دولت روسیه است، در حال حاضر مسدود شده و برای کرملین غیرقابل دسترسی است. از آنجایی که دولت روسیه دسترسی به ذخایر خود را برای حمایت از سیستم مالی محلی از دست می دهد و روبل نیز جایگاه خود را از دست می دهد، موسسات مالی بزرگ روسیه ممکن است با خطر شکست مواجه شوند.

دخالت بلاروس در جنگ اوکراین
قابل ذکر است که فهرست نهادهای تحریم شده شامل شرکت های بلاروسی در کنار شرکت های روسی می شود. بلاروس تنها کشوری است که فعالانه از حمله روسیه به اوکراین حمایت می کند. به گفته وزارت خزانه داری، بخش قابل توجهی از سیستم مالی بلاروس اکنون در معرض تحریم های ایالات متحده قرار دارد. بریتانیا در تحریم نهادهای بلاروسی به ایالات متحده ملحق شد زیرا لوکاشنکو تنها متحد نظامی منطقه ای پوتین است، تنها رهبر که فعالانه به جنگ او کمک می کند.

یکی دیگر از نکات برجسته تحریم‌های اخیر غرب، هدف قرار دادن نخبگان ارشد روسیه از شخص رئیس‌جمهور پوتین گرفته تا متحدان نزدیک او که شرکت‌های دولتی را اداره می‌کنند. تمامی دارایی های این افراد از جمله دارایی پوتین، در اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا مسدود شده است و از سفر آنها به کشورهای تحریم کننده منع شده است. با این حال، وقتی نوبت به تحریم دارایی های افراد می رسد، سخت ترین بخش اجرای آن است.

باید گفت نه ارزهای دیجیتال و نه روبل دیجیتال نمی توانند اقتصاد روسیه را تحریم کنند. دو بحث در مورد استفاده روسیه از ارزهای دیجیتال برای نجات از تحریم ها وجود دارد: (۱) استفاده از ارزهای دیجیتال تجاری برای فرار از تحریم های بخش مالی و (۲) استفاده بالقوه از روبل دیجیتال، ارز دیجیتال بانک مرکزی روسیه. گزینه اول قابل اجرا نیست زیرا همه پلتفرم های مبادلات ارزهای دیجیتال مستقر در ایالات متحده از تحریم های ایالات متحده آمریکا پیروی می کنند و کیف پول افراد روسی را که هدف تحریم ها قرار گرفته اند مسدود می کنند. همچنین، ارزهای دیجیتال دارای ویژگی‌های ردیابی هستند که استفاده غیرقانونی را برای یافتن و مجازات آسان می‌کند، همانطور که در سپتامبر گذشته تحریم‌های OFAC در SUEX مشاهده می‌شود.

به طور مشابه، ارز دیجیتال روسیه نمی‌تواند از اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های غرب محافظت کند، زیرا روبل دیجیتال در مراحل اولیه است و فقط بر روی ارز دیجیتال داخلی و خرده‌فروشی متمرکز است. از آنجایی که ارز دیجیتال روسیه یک ارز فیات است، هرگونه استفاده بالقوه از روبل دیجیتال از اثرات کاهش ارزش روبل رنج می برد، که حفظ یا پذیرش آن را بسیار نامناسب می کند. بنابراین، ارزهای دیجیتال نمی توانند اقتصاد روسیه را حداقل در کوتاه مدت بهبود بخشند.

دلارزدایی نیز گزینه ای برای کاهش اثرات تحریم ها نیست، حداقل در کوتاه مدت یا حتی میان مدت. روسیه از زمان اعمال تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۴، روی دلارزدایی کار کرده است، از جمله جایگزینی دلار با یورو. با این حال، با استفاده بیشتر از یورو، روسیه بیشتر در معرض تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفت - همانطور که دیدیم. اتحادیه اروپا در حال حاضر به همان اندازه آمریکا مشتاق تحریم روسیه است، اگر نه بیشتر. سیاست تحریم‌های هماهنگ غرب، تلاش‌های روسیه برای مقابله با تحریم‌ها را از طریق دلارزدایی، تضعیف می‌کند.

در حالی که اخیراً بارها کلمه بی سابقه را شنیده اید، این بهترین کلمه ای است که هر کسی می تواند برای توصیف بسته های تحریمی که کشورهای غربی هر روز علیه روسیه اعلام می کنند به ذهن بیاورد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، بیش از ۳۰ کشور که بیش از نیمی از اقتصاد جهانی را نمایندگی می کنند، روسیه را تحریم کرده اند و مسکو را به یک کشور منفور اقتصادی جهانی تبدیل کرده اند. یکی دیگر از شرایط قابل توجه این است که کشورهای غربی آماده پذیرش اثرات منفی تحریم ها بر اقتصاد خود هستند و در انتظار قطع گاز از روسیه به دنبال جایگزین های انرژی هستند. ماه مارس احتمالاً شاهد تحریم‌های بیشتری از سوی ایالات متحده و متحدانش خواهد بود، اما باید دید که آیا تحریم‌ها می‌توانند به هر طریقی بر وضعیت اوکراین تأثیر بگذارند یا خیر.

کد خبر: ۱۴۰٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha