۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
لزوم همکاری واحدهای صنعتی در تحقق تعهد اشتغال همدان| زیرساخت‌های تولید تقویت شود
گزارش خبری؛

لزوم همکاری واحدهای صنعتی در تحقق تعهد اشتغال همدان| زیرساخت‌های تولید تقویت شود

همدان- شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در همدان تشکیل و با تاکید بر تعیین تکلیف واحدهای تولیدی راکد در شهرک های صنعتی این استان چگونگی تلاش برای محقق کردن ۲۳ هزار و ۵۰۰ اشتغال جدید در سال آینده بحث شد.

بازار؛ گروه استان ها: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در هر استان با تشکیل جلسه به دنبال حل مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی است و تلاش می کند تا حد امکان مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کند.

درواقع شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مجالی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت به خصوص قوه مجریه (دولت) با بخش خصوصی است تا بتواند نسبت به رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تلاش کند که در همین راستا ظهر امروز پنج شنبه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در همدان برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در شورای گفت‌وگوی بخش دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه در ابتدای سال آینده آخرین وضعیت واحدهای راکد تولیدی و صنعتی از صنعت،معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی دریافت خواهد شد، اظهار کرد: لیست ۱۲۰ طرح اثر گذار استان همدان ابتدای سال به فرمانداری‌ها و دستگاه‌ها اجرایی داده می‌شود و ماهانه آمار آنها گرفته می‌شود و در صورتی که بعد از گذشت دو یا سه ماه تغییری نکند، در دستور کار جلسات سرمایه گذاری استان قرار می‌گیرد.

ظاهر پورمجاهد با بیان اینکه وزارت کشور واحدهای تملک شده سیستم بانکی را پیگیری می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر هیچ واحد تملک بانکی نباید تعطیل شود و در صورتی تعطیلی برخورد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره بر اینکه تلاش‌ها بر حفظ و افزایش اشتغال است، افزود: در حال حاضر واحدی که از یک سال پیش بانک آن را تملک کرده فعال است اما واحد تملک شده تعطیل هم در استان وجود دارد.

لزوم همکاری واحدهای صنعتی در تحقق تعهد اشتغال همدان| زیرساخت‌های تولید تقویت شود

وی با اشاره به اینکه دو طرح در شهرک صنعتی ساخت و ساز کردند و شهرک صنعتی نتوانست برق این دو واحد را تامین کند، افزود: در ستاد تسهیل تصویب شد که برق واحدهای راکد در اختیار واحد جدید قرار بگیرد.

پور مجاهد با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ طرح در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که در حال نصب سوله و ماشین آلات هستند، اضافه کرد: ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر سهم اشتغال استان همدان در سال آینده و نرخ رشد کشور هشت درصد و برای استان ۷.۵ درصد در نظر گرفته است.

برخی طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارند و باید به سراغ طرح‌های جدید یا اصلاح تولید رفت که باید به وضعیت ۹۶ طرح رسیدگی شود

وی با تاکید بر اینکه برخی از موارد طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارند و باید به سراغ طرح‌های جدید یا اصلاح تولید رفت، بیان کرد: ۹۶ طرح استان وجود دارد که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه موضوع قطع انشعابات بحث حقوقی دارد و باید موضوع در اتاق بازرگانی مطرح شود تا در آنجا هم بر روی این موضوع کار کنند، ادامه داد: شهرک صنعتی بوعلی پیشانی شهرک‌های استان است و برای شرکت‌هایی مانند سحر به دلیل محدودیت کلی در بعضی از نقاط دیگر نمی‌توان کاری کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی بوعلی دیگر تامین آب برای شرکت سحر امکان پذیر نیست و باید شرکت به نقطه دیگری انتقال پیدا کند، افزود: گروهی سه نقطه در نظر گرفته اند تا شرکت سحر به یکی‌ از آن نقاط انتقال پیدا کند و باید کشت و صنعت از شهرک‌ها خارج شود.

پور مجاهد با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون کشاورزی در سال ۹۹ به استان همدان سفر کردند، اضافه کرد: از صبح تا عصر برای این سفر وقت گذاشتیم و هدف این بود در قانون بودجه که زیر ساخت‌ها حذف شده بود در سال ۱۴۰۰ به آن توجه شود اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

زیر ساخت‌های تولید تقویت شود
وی با تاکید بر اینکه اشتغال زیر ساخت می‌خواهد، افزود: تورم باعث شده قیمت تمام شده تولید بالا برود ضمن اینکه ظرفیت اعتباری استان همدان حدی دارد و باید در سطح کشور زیر ساخت‌های تولید تقویت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با تاکید بر اینکه باید بر روی زیر ساخت‌ها کار کنیم‌ چراکه اگر این کار انجام نشود خروجی ملموس نخواهد بود، اضافه کرد: رسیدن به نرخ رشد ۷.۵ درصد و ایجاد اشتغال ۲۳ هزار و ۵۰۰ شوخی نیست و بانک‌های استان نباید عنوان کنند منابع ما اجازه نمی‌دهد.

لزوم همکاری واحدهای صنعتی در تحقق تعهد اشتغال همدان| زیرساخت‌های تولید تقویت شود

وی با اشاره به اینکه یکسری واحد وجود دارد که جواز آنها را جهاد کشاورزی صادر کرده و در حال حاضر راکد هستند، تصریح کرد: ساختمان برخی از واحدها مخروبه شده‌اند اما جهاد کشاورزی پروانه بهره برداری آنها را ابطال نمی‌کند که این مسئله را در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده‌ایم.

پور مجاهد در ادامه به اصلاح نرخ گاز اشاره کرد و با بیان اینکه اصلاح نرخ گاز از طرف همه استان‌ها پیگیری و نرخ گاز اصلاح شده است، افزود: دولت اقدامات خوبی در حوزه تولید انجام‌ می‌دهد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ اداره و سازمان استان در امر بهبود فضای کسب و کار تلاش می‌کنند، اظهار کرد: از این ادارات درخواست شده پیشنهادات خود را به اتاق بازرگانی ارائه کنند که فقط هفت دستگاه نظرات خود را ارسال کردند.

محدودیت آب، برق و گاز در برخی از شهرک‌های صنعتی باعث عدم پذیرش طرح‌های صنعتی شده است

هادی خورشیدی در رابطه با بلوکه شدن زمین‌های واقع در شهرک‌های صنعتی و بلوکه شدن تخصیص آب، برق و گاز با بیان اینکه براساس اطلاعات موجود به نظر می‌رسد عدم ساخت زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی به دلایل گوناگون باعث بلوکه شدن زمین‌ها شده است، ادامه داد: محدودیت آب، برق و گاز در برخی از شهرک‌های صنعتی باعث عدم پذیرش طرح‌های صنعتی شده است.

وی با اشاره به اینکه چهار پیشنهاد داریم، افزود: نخست پیشنهاد می‌شود شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای مشخص شدن وضعیت؛ آماری از واحدهای فعال و نیمه فعال ارائه کنند.

وی پیشنهاد دوم را تعیین تکلیف واحدهای راکد و زمین عنوان کرد و ادامه داد: سومین پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای با عضویت استانداری، مرکز خدمات سرمایه گذاری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و شهرک‌های صنعتی برای بررسی واحدهای مستقر، راکد و تعیین تکلیف زمین‌های تخصیصی است.

خورشیدی با اشاره به اینکه باید براساس گزارش شرکت شهرک‌های صنعتی نسبت به ابطال انرژی‌ واحدهای راکد اقدام شود، بیان کرد: مشکل واردات مواد اولیه و ماشین آلات وجود دارد چراکه برخی از مواد اولیه و ماشین آلات ساخت داخل دارای کیفیت و قیمت مناسب نیستند.

وی با اشاره به اینکه از نظر عدم کیفیت برخی از مواد اولیه و ماشین آلات تولید داخل سازمان صنعت، معدن و تجارت بنا به تشخیص کارشناسان باید مساعدت کند، ادامه داد: تداخل استعلام‌های دستگاه‌های اجرایی در صدور فعالیت‌های مختلف وجود دارد و عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی تولید منجر به فاصله‌هایی می‌شود و سرمایه گذار را با تورم سالیانه مواجه می‌کند.

پنجره واحد سرمایه گذاری به صورت واقعی با کمک دستگاه‌های مسئول فعال شود
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه باید پنجره واحد سرمایه گذاری به صورت واقعی با کمک دستگاه‌های مسئول فعال شود، افزود: قیمت گاز برای واحدهای صنعتی برای هر متر مکعب پنج هزار ریال مصوب شده که ۱۵ درصد ارزش افزوده دارد و به ۷۵۰ تومان می‌رسد.

لزوم همکاری واحدهای صنعتی در تحقق تعهد اشتغال همدان| زیرساخت‌های تولید تقویت شود

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی اراده‌ای برای فعالیت مجدد ندارند، اظهار کرد: واحدهای راکد و زمین‌های تخصیصی از سال ۹۶ به قبل همه تعیین تکلیف شده و سال ۹۷ هم‌ پایان رسیده و باقی مانده ها بیشتر مسائل مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ است.

محمدرضا بادامی با اشاره به اینکه به دلیل تغییرات قیمت برنامه اقتصادی برخی واحدهای تولیدی بهم خورد، ادامه داد: در زمینه انرژی‌هایی مانند آب اختیار با شرکت شهرک‌های صنعتی است و مشکلی وجود ندارد اما در مورد برق و گاز چون سرمایه گذاران امتیاز از شرکت‌های آب و گاز می‌گیرند، رسیدگی به آن در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی نیست تا بتواند صلب امتیاز کند و باید کار قانونی انجام شود که دو مورد با دستور ستاد تسهیل انجام شد.

شناسایی پنج قطعه زمین خالی در شهرک صنعتی بوعلی
وی با اشاره به اینکه در شهرک صنعتی بوعلی پنج قطعه زمین خالی وجود دارد که سرمایه گذاری نشده است، افزود: این زمین‌ها در سال‌های گذشته واگذار شده اما مشکلات حقوقی دارند.

رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه مجموعه شرکت سحر ۱۴۰ متر مکعب آب می‌تواند مصرف کند اما در حال حاضر مصرف این شرکت ۸۰۰ متر مکعب آب است، اضافه کرد: اگر آب مورد نیاز شرکت سحر را تامین‌نکرده بودیم‌ این شرکت تعطیل شده بود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت آب، برق و زمین در بیرون شهرک‌های صنعتی با مشکل جدی روبرو می‌شود، اظهار کرد: در شهرک بوعلی شاید بتوان حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد زمین خالی پیدا کرد.

علی اصغر زبردست با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی برای تمام واحدها آب و برق در نظر گرفته است، ادامه داد: بسیاری از کارخانه‌های شهرک صنعتی بوعلی به انبار تبدیل شده در حالی که نباید انبار شود و انبار کالا را می‌توان بیرون شهرک صنعتی ساخت.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارها برای حل مشکل بخش صنعت بحث بودجه است و باید مشکل بودجه حل شود، افزود: در شورای بانک‌ها باید تفهیم‌ کرد که اگر بانک‌هایی کار خود را درست انجام ندهند بر سایر بانک‌هایی که فعالیت خود را به درستی انجام می‌دهند، فشار می‌آید.

کد خبر: ۱۴۰٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha