۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲
عقبه سد کرخه ظرفیتی مهم برای توسعه کشاورزی در آبدانان
بازار گزارش می‌دهد؛

عقبه سد کرخه ظرفیتی مهم برای توسعه کشاورزی در آبدانان

ایلام- عقبه سد کرخه در حالی یکی از ظرفیت‌های بزرگ و مهم برای توسعه کشاورزی در شهرستان آبدانان است که هم اکنون هیچ استفاده‌ای از آب این سد نمی‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: سد کرخه در استان خوزستان یکی از بزرگترین سدهای خاکی خاورمیانه است که عقبه آن حدود ۶۰ کیلومتر از آن در شهرستان آبدانان قرار دارد.

عقبه سد کرخه با وجود چشم انداز زیبایی که دارد می‌تواند از نظر گردشگری هم مورد توجه باشد، همچنین آب این سد ظرفیت بزرگ برای توسعه فعالیت‌های کشاورزی در منطقه است.

زمین‌های کشاورزی تشنه و خشک هستند
یکی از کشاورزان این منطقه در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: آب در کنار اراضی کشاورزی دیم کشاورزان قرار دارد ولی زمین‌های کشاورزان تشنه هستند.

مرتضی همتی بیان کرد: مدت ۲۰ سال است که آب این سد در ۱۰۰ متری زمین‌های کشاورزی کشاورزان قرار دارد اما متاسفانه مجوز برداشت از آن داده نمی‌شود.

در صورتی که مجوز برداشت آب از عقبه سد کرخه صادر شود، بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان به اراضی آبی خواهند شد

وی افزود: زمین‌های کشاورزی کشاورزان از بی آبی و بی بارانی تشنه و خشک هستند، در سال‌های گذشته و امسال به دلیل خشکسالی سطح تولیدات کشاورزی منطقه افت شدیدی داشته است.

عقبه سد کرخه ظرفیتی مهم برای توسعه کشاورزی در آبدانان

همتی بیان کرد: شغل اکثر مردم منطقه کشاورزی است، متاسفانه به دلیل خشکسالی بسیاری از جوانان در حال مهاجرت به کلان شهرها برای یافتن شغل هستند.

۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم در انتظار آب عقبه سد کرخه
مدیر جهاد کشاورزی آبدانان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در صورتی که مجوز برداشت آب از عقبه سد کرخه صادر شود، بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم شهرستان به اراضی آبی خواهند شد.

عبدالنبی امینی پور اضافه کرد: با تبدیل اراضی دیم منطقه به اراضی آبی، زمینه اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر فراهم می‌شود.

مسئله آب بزرگترین مشکل کشاورزان شهرستان شناخته می‌شود با توجه به اینکه در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های مکرر کشاورزان استان به خصوص کشاورزان دیم کار و با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند

وی گفت: تبدیل اراضی دیم به آبی مهم تحولی بزرگ در کشاورزی شهرستان آبدانان است چراکه در حال حاضر ۹۵ درصد زمین‌های زراعی مردم منطقه دیم هستند.

عقبه سد کرخه ظرفیتی مهم برای توسعه کشاورزی در آبدانان

وی افزود: استفاده از آب عقبه سد کرخه برای اراضی کشاورزی، به نوعی تضمین کننده اشتغال، درآمد و تغییرات بسیار زیادی در الگوی کشت منطقه خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی آبدانان بیان کرد: با توجه به حاصلخیز بودن اراضی منطقه می‌توانیم گندم، جو، برنج و کنجد را در این منطقه کشت کنیم.

ظرفیت عقبه سد کرخه
مدیر شیلات ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عقبه سد کرخه مکانی مناسب برای رونق صیادی و آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس است.

رضا سلیمانی افزود: در صورت تامین اعتبار، صدور مجوز و اختصاص تاسیسات زیربنایی ظرفیت تولید بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن انواع آبزیان به ارزش اقتصادی ۴۰ میلیارد ریال در سال در این منطقه وجود دارد.

وی تصریح کرد: استفاده بهینه از این ظرفیت می‌تواند توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد و اگر روزی کشاورزان بتوانند از آب عقبه سد کرخه استفاده کنند قطعاً شاهد رونق اقتصادی آبدانان از هر جهت خواهیم بود.

بخش کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی شهرستان آبدانان به شمار می‌رود، استفاده از ظرفیت‌های این بخش نیازمند توجه مسئولان کشوری و استانی است.

مسئله آب بزرگترین مشکل کشاورزان شهرستان شناخته می‌شود با توجه به اینکه در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های مکرر کشاورزان استان به خصوص کشاورزان دیم کار و با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

با رونق کشاورزی و کشت انواع محصولات علاوه بر اشتغال پایدار و رونق اقتصادی، از مهاجرت جوانان آبدانان به شهرستانهای همجوار جلوگیری خواهد شد.

طبق آمارهای جهاد کشاورزی استان ایلام طی دو سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی استان به دلیل خشکسالی وارد شده که نیاز است از آب روخانه های و عقبه سدها برای رونق کشاورزی استان شود

کد خبر: ۱۴۰٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha