بازارهای صادراتی ایران محدود است
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق تهران:

بازارهای صادراتی ایران محدود است

توافق هسته ای حتما فرصت های جدید زیادی را برای اقتصاد ایران فراهم خواهد کرد و درآمدهای نفتی کشور را افزایش می دهد اما چالش اصلی این است که زیرساخت های کشور برای بهره بردن ازاین شرایط فراهم نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، آمارهای رسمی نشان می دهد که بخش زیادی از صنایع کشور سال ۱۴۰۰ را در رکود و سختی سپری کردند و حالا در این شرایط باید خود را برای شروع سال جدیدی آماده کنند؛ اما باتوجه به این وضعیت نیازهای اصلی صنایع چیست؟ هرویک یاریجانیان نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق تهران می گوید: «در حال حاضر صنایع ما متاسفانه از کمبود نقدینگی رنج می برند و همچنان یکی از چالش های اساسی آن ها تامین نیروی انسانی است. همچنین صنایع ما با مشکلات بسیار زیادی برای تامین مواد اولیه درگیر هستند و نگرانی بسیاری نسبت به تامین مواد اولیه در ماه های آینده دارند.»

او در ادامه می گوید: «علاوه براین ها به دلیل مشکلات تحریم ها و ضعف دیپلماسی اقتصادی درحال حاضر ما بازارهای صادراتی زیادی در اختیار نداریم و بازارهای صادراتی کشور به شدت محدود است و این موضوع باعث شده که تولیدکنندگان برای صادرات محصولاتشان با مشکلات زیادی مواجه شوند.»

یاریجانیان با تاکید بر اینکه باید بازارهای صادراتی ایران توسعه پیدا کند و صادرات غیرنفتی به اولویت کشور بدل شود، می گوید: «به اعتقاد من برای بهبود شرایط واحدهای تولیدی باید صادرات تولیدات صنعتی ایران افزایش پیدا کند و این موضوع نیازمند حضور در بازارهای جدید و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی است. اگرصادرات افزایش یابد با رونق تولید رو به رو خواهیم شد و می بینیم که واحدهای صنعتی با ظرفیت کامل به کارشان ادامه می دهند و بخشی از مشکل نقدینگی هم حل می شود. البته دراین بین باید مشکل کمبود نیروی انسانی را هم برطرف کرد. هم اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی و حقوق و مزایا، کارگران تمایل چندانی به کار کردن ندارند و بسیاری از واحدهای صنعتی با مشکل جذب و کمبود نیروی انسانی رو به رو شده اند. به نظرم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با راهکارهایی دستمزدهای کارگران را افزایش دهد تا کارگران تمایل بیشتری به کارکردن داشته باشند.»

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد آیا فضای کسب و کار و صنعت کشور برای استفاده از این فرصت فراهم است یا خیر؟ می گوید: «توافق هسته ای حتما فرصت های جدید زیادی را برای اقتصاد ایران فراهم خواهد کرد و درآمدهای نفتی کشور را افزایش می دهد اما چالش اصلی این است که زیرساخت های کشور برای بهره بردن ازاین شرایط فراهم نیست. امروز کشور ما از نبود زیرساخت های مناسب رنج می برد و این مشکل شامل همه نوع زیرساخت از قوانین مربوط به جذب سرمایه گذار خارجی گرفته تا قوانین گمرکی، مالیاتی، تامین اجتماعی، چالش های آموزشی و... می شود. در نظر داشته باشید که زیرساخت های کشور زنجیروار به هم وصل هستند و با هم ارتباط دارند. مثلا توسعه اقتصادی کشور به مدرسه سازی مرتبط است، زیرا مدرسه خوب است که نیروی انسانی مناسب برای آینده کشور تربیت می کند و دانشگاه درجه یک است که متخصص کارآزموده از آن فارغ التحصیل می شود و این ها وقتی کنار هم قرار بگیرند به صورت دومینووار حرکت می کنند و به توسعه کشور منجر می شوند. به نظرم باید در بهبود زیرساخت های کشور از نظر کیفی تجدید نظر اساسی صورت گیرد.»

کد خبر: ۱۴۰٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha