۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
باغداران برای جلوگیری ازخسارت سرمازدگی توصیه‌های فنی را جدی بگیرند
مدیر راهبری کشاورزی جهاد کشاورزی قزوین:

باغداران برای جلوگیری ازخسارت سرمازدگی توصیه‌های فنی را جدی بگیرند

قزوین- مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشاورزان و باغداران استان برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی، توصیه‌های فنی کارشناسان کشاورزی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، مهدی مهر پویان  اظهار کرد: با توجه به پیش بینی شمالی شدن جریانات هوا از امروز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه، ضمن افزایش ناپایداری‌ها، شامل افزایش ابر، وقوع پدیده مه و بادهای سرد شمالی، کاهش محسوس دما و رگبار و رعد و برق در بعضی مناطق، به لحاظ دمایی کاهش دما تا آستانه‌های صفر درجه سانتیگراد در صبح روز سه شنبه قابل پیش بینی است و همچنین احتمال رگبار پراکنده و وقوع تگرگ نیز می‌رود.

وی افزود: با توجه به اینکه این سامانه فاقد رطوبت و بارش کافی بوده؛ احتمال وقوع یخبندان تشعشعی با توجه به گذر سامانه، سکون باد و صاف شدن هوا و بدون ابر بودن آسمان، از سه شنبه شب تا اول صبح روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه بسیار بالاست.

به گفته وی: عموماً یخبندان‌های تشعشی موجبات خسارت سرمازدگی در باغات میوه می‌شود، بنابراین کشاورزان و باغداران نسبت به آماده باش و تأمین سوخت، ادوات و تجهیزات لازم و کاربرد اصولی و کافی اقدام کنند.

مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به باغداران توصیه کرد نسبت به درزگیری و ترمیم پوشش گلخانه‌ها، و اماکن نگهداری دام و طیور و تأمین سوخت کافی، آماده سازی سوخت و تمهید تجهیزات و ادوات اعم از پلار باغی، بخاری‌ها، هیترها، مواد سوختنی بادوام، و یا بکارگیری فن‌ها و دراگون ها، ماشین مولد باد، توری‌های ضد سرما، محافظ‌ها و … برای باغدارانی که مجهز به این دستگاه‌ها هستند اقدام کنند.

مهرپویان افزود: همچنین حضور شبانه در باغات حساس به سرمازدگی در شب سه شنبه و شب چهارشنبه و پایش دما، وضعیت باد و میزان ابر در آسمان، عدم خاک ورزی و شخم باغات بدلیل کاهش هدایت گرمایی و افزایش احتمال خطر سرما، حذف علف‌های هرز با موور بدون شخم زدن به دلیل وجود علف‌های هرز و افزایش احتمال سرمازدگی در شرایط خاص، عدم هرس باغات و به تأخیر انداختن آن تا چند روز دیگر اقدام کنند.

وی همچنین به باغداران توصیه کرد: در صورت نداشتن دستگاهی خاص چنانچه بخواهند از توده‌های آتش استفاده کنند حتماً تعداد آن زیاد تا حداقل ۱۰۰ عدد در هر هکتار و حجم آتش کم باشد. آتش‌های بزرگ کارساز نبوده و گرمای آنها مستقیماً به بالا حرکت کرده و از لایه وارونگی خارج می‌شود و آتش زدن تعدادی لاستیک و ایجاد دود غلیظ و سیاه بیهوده است و جز آلودگی محیط زیست و هدر دادن انرژی مزیتی ندارد.

وی یاد آور شد: مواد سوختنی باید تا زمان طلوع آفتاب دوام داشته باشند چون زهرآگین‌ترین دما درست کمی قبل طلوع آفتاب رخ می‌دهد.

کد خبر: ۱۳٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha