رشد ۳۰  درصدی قیمت گندم در جهان| احتمال گرانی و کمبود ذرت در بازار داخل
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در گفتگو با بازار:

رشد ۳۰ درصدی قیمت گندم در جهان| احتمال گرانی و کمبود ذرت در بازار داخل

زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با بیان اینکه ایران سالانه ۱۰ میلیون تن ذرت وارد می‌کند، گفت: با توجه به تنش روسیه و اوکراین، باید تا جولای ۳.۵ میلیون تن ذرت را از کشورهای دیگر وارد کنیم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی : بعد از اینکه روسیه اعلام کرد که محدودیت هایی را در صادرات مواد غذایی اعمال خواهد کرد، نگرانی ها درباره وضعیت قیمت ها در بازار حسابی افزایش یافته است. این نگرانی ها در شرایطی است که قیمت مواد غذایی در یک سال گذشته دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. بر اساس آمار موجود حدود ۲۳.۹ گندم جهان توسط روسیه یعنی چیزی حدود ۴۴ میلیون تن صادر می شود. بعد از آن کانادا با سهم ۱۲.۴ درصدی تنها ۲۲.۸ میلیون تن صادرات گندم دارد.
آنگونه که «کاوه زرگران» رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران به «بازار» می گوید: قیمت گندم که در یک سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده بود، به دنبال تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین طی هفته‌های گذشته باز هم ۳۰ درصد گران تر شد.

به گفته او، هرچند که رشد قیمت گندم در هفته گذشته بسیار نگران کننده بوده اما امکان تامین آن از کشورها دیگر وجود دارد. اما مساله این روزها تامین ذرت مورد نیاز کشور است.

رشد ۳۰  درصدی قیمت گندم در جهان | احتمال گرانی و کمبود ذرت در بازار داخل
صعود قیمت گندم

او همچنین با بیان اینکه اوکراین و این کشور یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان ذرت دنیا است، ادامه داد : طی یک هفته اخیر قیمت ذرت در بازارهای جهانی بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ایران سالانه ۱۰ میلیون تن ذرت وارد می‌کند، گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده در اوکراین، ما باید تا اوایل ماه جولای بتوانیم از کشورهای دیگر تا ۳.۵ میلیون تن ذرت که مورد نیاز کشور است، تامین کنیم، بنابراین ضروری است که دولت در این زمینه تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم را هرچه سریع‌تر انجام دهد.

رشد ۳۰  درصدی قیمت گندم در جهان | احتمال گرانی و کمبود ذرت در بازار داخل
صعود قیمت ذرت

زرگران در خصوص خرید و تامین گندم مورد نیاز داخل نیز یادآوری کرد که این محصول را می‌توان از دیگر کشورها به غیر از روسیه و اوکراین، نیز تامین کرد و منابع دیگری نیز وجود دارد. او افزود: با این حال، اتفاقات رخ داده اخیر در منطقه و تقابل نظامی‌میان روسیه و اوکراین، باعث شده که گندم با قیمت بالاتر از گذشته برای خریداران از کشورهای مختلف، تامین شود و این در حالی است که تامین ذرت به مراتب برای کشور سخت‌تر از قبل شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران همچنین به رشد قیمت سایر مواد غذایی هم اشاره کرد و ادامه داد: قیمت روغن پالم در بازارهای جهانی از ۱۴۰۰ دلار به بیش از ۲ هزار دلار در هر تن افزایش یافته است.

به گفته این فعال اقتصادی، این دو کشور حدود ۲۹ درصد از صادرات گندم، ۱۹ درصد از صادرات ذرت و ۸۰ درصد صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده‌اند. کارشناسان سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) معتقدند شرایط حاضر باعث ایجاد ناامنی در بازار جهانی غذا به خصوص در خاورمیانه خواهد شد زیرا کشورهای خاورمیانه ۷۰ درصد نیاز غلات خود را از روسیه و اوکراین تامین می‌کنند و با طولانی شدن جنگ این اثرات بسیار بیشتر و جدی‌تر خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha