۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
 ارز ترجیحی، ذخایر ارزی کشور را به حراج گذاشت
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

ارز ترجیحی، ذخایر ارزی کشور را به حراج گذاشت

حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تصریح بر اینکه به واسطه ارز ترجیحی، ذخایر ارزی را حراج کردیم، گفت: این مسئله لطمه زیادی به صادرات و تولید در کشور زد.

به گزارش بازار، سید شمس الدین حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به مصوبه مجلس برای حذف ارز ترجیحی اشاره و بیان کرد: این مصوبه در حقیقت راه را برای اصلاح نظام ارزی باز می گذارد. الفاظی که در این خصوص به کار برده می شود دقیق نیست. در طول چهار سال گذشته دچار نظام ارزی دو یا چند نرخی شده ایم که در آن فساد و رانت ایجاد شد.

وی با تصریح بر اینکه به واسطه ارز ترجیحی، ذخایر ارزی را حراج کردیم و به دام واردات افتادیم، اظهار کرد: این مسئله لطمه زیادی به صادرات و تولید در کشور زد. دولت سیزدهم با منطق صحیحی لایحه بودجه را بدون تخصیص ارز ترجیحی ارائه داد زیرا به دنبال یکسان سازی نرخ ارز بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از دغدغه های نمایندگان مجلس گفت و بیان کرد: یکی از مهم ترین دغدغه های نمایندگان این بود که آیا دولت آمادگی اجرای حذف ارز ترجیحی را دارد یا خیر. دومین دغدغه این است که آیا تمهیدات لازم برای جبران هزینه خانوار توسط دولت دیده شده است یا خیر. معتقد هستم دولت در کمیسیون تلفیق موفق نبود نمایندگان را توجیه کند.

وی افزود: کمیسیون تلفیق مصوب کرد که ارز ترجیحی باقی بماند و به همین جهت ۹ میلیارد دلار برای آن تخصیص داده بود. البته کمیسیون تلفیق هم این موضوع را به جدول هدفمند کردن یارانه ها ارجاع داده بود. طی یک ماه گذشته جلسات متعددی با تیم اقتصادی دولت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص ارز ترجیحی داشتیم.

حسینی با اشاره به این موضوع که علت اصلی تورم در کشور نقدینگی است، گفت: افزایش نقدینگی طی سال های اخیر به دلیل افزایش پایه پولی بوده است. رئیس کل بانک مرکزی گزارشی ارائه داد که تکان دهنده بود. در سال گذشته کل ارزی که دولت می توانست از منابع خود تخصیص دهد چهار میلیارد دلار بوده است اما دولت ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی در نظر گرفت و این مسئله سبب افزایش پایه پولی و در نهایت تورم شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه ای که با وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس داشته است، بیان کرد: وزیر به صورت مفصل توضیح داد و اعلام کرد هزار و ۴۰۰ جلسه با کارشناسان اقتصادی و تیم دولت برگزار و تمام شبکه را آماده اجرای این کار کرده است. وزیر جهاد کشاورزی به صراحت اعلام کرد مسئولیت اجرای حذف ارز ترجیحی را می پذیرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha