۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز | ۸۰۰ چاه نفتی کم بازده داریم
مدیر عامل شرکت ملی نفت اعلام کرد

۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز | ۸۰۰ چاه نفتی کم بازده داریم

خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: برای تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ۶ میلیارد دلار سرمایه لازم است، اما با توجه به قیمت گاز، بازگشت سرمایه اتفاق نمی‌افتد و باید فکری برای حل این مشکل کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محسن خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت در مراسم افتتاحیه «اندیشکده نفت و انرژی، چالش‌های صنعت نفت و بخش انرژی؛ راهبردها و رهیافت‌ها»، با بیان اینکه راه اقتصادی کردن نفت و تولید ثروت از این مسیر، استفاده از فناوری است، افزود: در بخش کلان صنعت نفت نتوانستیم فناوری را رسوب دهیم.

معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: در میدان گازی پارس جنوبی ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم، اما در این سرمایه گذاری سهم فناوری و انتقال فناوری چقدر است و تا چه حد توانستیم فناوری را در صنعت نفت جذب کنیم.

او با اشاره به عدم به کار گیری مناسب از ظرفیت های و منابع موجود در صنعت نفت و گاز، افزود: یکی از منابع گاز هلیوم پارس جنوبی است، اما ایران سهمی از تولید آن ندارد و قطر سال‌هاست که از آن بهره مند می‌شود. این کار را شروع کرده‌ایم.

۸۰۰ چاه نفتی در کشور وجود دارد که کم بازده هستند، باید با بهره گیری از شرکت‌های توانمند و دانش محور داخلی در یک بستر اجرایی و عملیاتی، در این زمینه ورود کنیم

خجسته مهر با اشاره به اینکه ۸۰۰ چاه نفتی در کشور وجود دارد که کم بازده هستند، گفت: باید با بهره گیری از شرکت‌های توانمند و دانش محور داخلی در یک بستر اجرایی و عملیاتی، در این زمینه ورود کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت توسعه سرمایه گذاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ۶ میلیارد دلار سرمایه لازم است. با توجه به قیمت گاز، بازگشت سرمایه اتفاق نمی‌افتد. بنابراین باید راهکاری پیدا کرد، زیرا این موضوع نگران کننده است. اکنون تولید به دنبال مصرف می‌دود، در صورتی که باید این رابطه بالعکس باشد.

معاون وزیر نفت به گازهای مشعل اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم این گازها را جمع آوری کنیم در صیانت از ثروت ملی موفق نبودیم

برای تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز ۶ میلیارد دلار سرمایه لازم است. با توجه به قیمت گاز، بازگشت سرمایه اتفاق نمی‌افتد

نفت منشا غارت و چپاول
معاون وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: صنعت نفت در ۴ دهه گذشته به همت اندیشه‌ها و نظرهای متخصصان با وجود فراز و فرودها، فرایند تکاملی خود را طی کرده است.

او ادامه داد: در تاریخ هر کجا که منشا نفت بوده، منشا غارت و چپاول هم بوده است. ما نفت صادر کردیم، اما سهم ایران از رسوب تکنولوژی تا پیش از انقلاب صفر بوده است‌.

هفت خواهران نفتی، مالک ذخایر نفت و گاز ایران
خجسته مهر با بیان اینکه در سال ۱۳۲۹ صنعت نفت ملی و مالکیت ذخایر نفت و گاز به ایران منتقل شد، گفت: بعد از چند سال کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پیش آمد و دچار تله هفت خواهران نفتی شدیم و توانستند در یک مدت طولانی تا پیروزی انقلاب اسلامی مالک ذخایر نفت و گاز ایران شوند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه تا پیش از انقلاب مالکیت در عمل برای شرکت‌های نفتی بین المللی بود و ایران عاملیت نفت را بر عهده داشت، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی در ۴ دهه نخست در شرایط آرامی قرار نداشتیم.

او ادامه داد: دهه اول انقلاب جنگ تحمیلی اتفاق افتاد و تنها توانستیم مدیریت صنعت نفت را بر عهده بگیریم و به تدریج شرکت‌های مختلفی در صنعت نفت شکل گرفت.

خجسته مهر گفت: در آن زمان در ادبیات فنی خود چیزی به نام ارزش افزوده و فناوری نداشتیم و باید ساختار را استحکام می‌بخشیدیم.

او تصریح کرد: در دهه دوم و سوم شکل پیشرفته‌ای از صنعت نفت شکل گرفت و بیشترین زنجیره فعالیت در این زمان بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت مهم‌ترین دهه در صنعت نفت را بعد از پیروزی انقلاب دهه چهارم دانست و گفت: بیشترین پیشرفت‌ها در این زمان اتفاق افتاد. این دهه با ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ بود که مهم‌ترین هدفگذاری آن مردم سازی اقتصاد و استفاده از توان اجرایی مردم بود. امروز اگر شاهد پیشرفت‌هایی هستیم برای فکر نوین آن زمان بوتحول بعدی در دهه چهارم هدفمند کردن یارانه‌ها با هدف بهینه سازی و صیانت از نفت و گاز بوده است، اما به تدریج به الگوهای قیمتی متوسل شدیم.

وی تحول بعدی صنعت نفت در دهه چهارم را ارتقا فناوری در کشور دانست و تاکید کرد: علم و دانش اقتدار می‌آورد.

دانشگاه نباید به یک بنگاه تجاری تبدیل شود
خجسته مهر با تاکید بر اینکه زیست بوم فناوری در کشور داریم که دانشگاه‌ها یکی از این بخش ها است، ادامه داد: اما در کشور کانون های تفکر و اندیشکده ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نباید به یک بنگاه تجاری تبدیل شود، گفت: در این صورت دانشگاه دیگر نمی‌تواند اندیشه ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در صنعت نفت چالش هایی وجود دارد که جای حل کردن آنها در دانشگاه‌ها است، افزود: یکی از مشکلات بحث حکمرانی در حوزه انرژی است. نفت و گاز باید به شکلی تولید شود که هم صیانتی باشد و این دارایی زیر زمینی به سرمایه روزمینی تبدیل شود.

کد خبر: ۱۳۹٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha