۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
یکه‌تازی نرخ خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱| شرکت‌های هواپیمایی در مشهد یکه‌تازی می‌کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

یکه‌تازی نرخ خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱| شرکت‌های هواپیمایی در مشهد یکه‌تازی می‌کنند

مشهد- همه‌ساله در آستانه سفرهای نوروزی نرخ خدمات سفر نیز از تاریخ ۱۵ اسفند با افزایش همراه بوده که می‌توان به‌عنوان یکی از تلخی‌های خاطرات مسافران از آن یادکرد.

بازار-گروه استان‌ها: همه‌ساله ناوگان حمل‌ونقل عمومی با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی بهای بلیت همراه می‌شود و نرخ بسیاری از خدمات از پارکینگ‌های خصوصی در سطح شهرها گرفته تا بلیت هواپیماها و رزروهای چارتری تا حد ممکن از این فرصت برای دریافت سود بیشتر بهره می‌گیرند اما امسال چقدر نرخ این خدمات مانند بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری و یا پرواز و یا نرخ خدماتی مانند هتل قرار است مسافران را نقره‌داغ کند سوژه گزارشی است که برای پاسخ به آن با متولیان این حوزه به گفت‌وگو نشستیم.

در حالی که این روزها گرانی بر تمامی زوایای زندگی افراد جامعه سایه انداخته و لذا نمی توان هم چون گذشته بدون برنامه ریزی رخت سفر بر بست لذا بسیاری از مسافران و گردشگران قبل از سفر به صورت سرانگشتی حساب کتاب می کنند که با هزینه در اختیارشان چند روز و با چه کیفیتی را می توانند در شهر مورد علاقه خود به گشت و گذار بپردازند لذا افزایش یک شبه هزینه ها در طول سفر بر روی کیفیت و کمیت سفر آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

حرکت برخلاف رویه سال‌های گذشته
همه‌ساله در آستانه سال نو نرخ بسیاری از خدمات مانند حمل‌ونقل جاده‌ای و ناوگان عمومی ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش را تجربه می‌کرد اما امسال آن‌طور که به گوش می‌رسد بنا بر اظهارات مسئولان این موضوع در کمال ناباوری و خوشبختانه منتفی شده است!

درحالی‌که تقریباً تمامی کالاهای مصرفی و مورداحتیاج مردم با افزایش قیمت روبرو بوده است لذا انتظار می‌رود که نرخ خدمات حمل‌ونقل نیز افزایش داشته باشد اما مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در همین راستا به بازار می‌گوید: امسال هیچ افزایش قیمتی بر روی بلیت‌ها برخلاف سال گذشته اعمال نخواهد شد و قیمت‌ها ثابت خواهد ماند.

یکه‌تازی نرخ خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱| شرکت‌های هواپیمایی در مشهد یکه‌تازی می‌کنند

ابراهیم نصری بابیان اینکه امسال برخلاف سال‌های گذشته افزایش نرخ خدمات نخواهیم داشت اظهار کرد: همه‌ساله از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت بر روی خدمات حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای اعمال می‌شد که امسال این افزایش را نخواهیم داشت.

وی بابیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال با حجم مسافر بسیاری به دلیل برداشته شدن محدودیت‌ها روبرو باشیم بیان کرد: تأمین وسیله نقلیه عمومی و برنامه‌ریزی برای جابجایی زائران تمهیدات ویژه‌ای را می‌طلبد که این موضوع قبل از نوروز در دستور کار قرار داشته است.

وی بابیان اینکه در این ایام و به‌ویژه در روزهای پایان تعطیلات با حجم زیادی از زائران برای بازگشت به شهرهای مختلف روبرو خواهیم بود افزود: در همین راستا نیازمند افزایش ۴۰ درصدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستیم که در همین راستا با استان‌های مقصد مکاتبه و رایزنی لازم به‌منظور استفاده حداکثری و تأمین اتوبوس‌های مناسب انجام پذیرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال به دلایل شرایط بیماری کرونا آمار سفرهای نوروزی با خودروی شخصی نیز فزونی یابد ادامه داد : به همین منظور برنامه‌ریزی برای تسهیل و تردد ایمن مسافران نوروزی با استقرار گروه‌های راهداری در محورهای خراسان رضوی اقدام شده است.

وی بیان کرد: در همین راستا تعداد ۷۲ گروه درراه‌های حوزه استحفاظی جهت گشت طرح زمستانی و نوروزی مستقر هستند.

وی گفت: راه‌اندازی ۳ ایستگاه ثابت خدمات‌رسانی به زائران، تجهیز و آماده‌سازی ۳۲ باب راهدارخانه جهت اسکان اضطراری مسافران، لکه‌گیری محورهای حوزه استحفاظی پیش از تعطیلات نوروزی، احیاء خط‌کشی محورهای مهم واصلی و پرترافیک استان از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای راه‌ها و مسیرهای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۱ است.

افزایش ۳۰درصدی نرخ هتل ها
درحالی‌که در تمامی سایت های رزرو هتل تأکید شده است که در صورت صدور نرخنامنه جدید مبلغ قیدشده در رزرو اتاق اخذ خواهد شد لذا این نگرانی برای بسیاری از مسافران نوروزی وجود دارد که نرخ هتل‌ها نیز در آستانه سال نو افزایش‌یافته و هزینه سفر آن‌ها را فزونی ببخشد.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بسیاری از هتل‌ها در درگاه‌های الکترونیکی خود برافزایش نرخ نامه به مسافران و میهمانان هشدار داده‌اند به ما گفت: نرخ خدمات و نرخ اتاق‌ها هرسال مهرماه از طریق سازمان میراث فرهنگی به‌صورت درصدی مشخص می‌شود و به تشکل‌ها ابلاغ می‌شود.

امیر سزاوار اذعان کرد: تشکل‌ها نیز به واحدهای تحت پوشش اعلام می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند ،نرخی را که تا آن درصد مشخص‌شده ،افزایش می‌دهند را اعلام کنند و پس‌ازآن نرخ اعلام‌شده، تائید می‌شود و در اختیار واحدها قرار داده می‌شود.

یکه‌تازی نرخ خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱| شرکت‌های هواپیمایی در مشهد یکه‌تازی می‌کنند

وی به بازار گفت: در حال حاضر تا مهر سال آینده واحدها نباید افزایش نرخ داشته باشند مگر اینکه با توجه به اوضاع کشور و بازار نیاز به افزایش نرخ باشد که آن‌هم نیازمند مجوز است.

وی با اشاره به اینکه امسال ٣٠ درصد به هزینه هتل‌ها افزوده‌شده است ادامه داد: بااین‌حال برخی از هتل‌ها با توجه به شرایط نامطلوب گردشگری، افزایش نرخ نداشتند و ترجیح داده‌اند تا با همان نرخ‌های قدیم به پذیرش زائران و گردشگران اقدام کنند.

بازیابی هتل‌های تعطیل‌شده
رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که آیا تمامی هتل‌ها برای عید نوروز آمادگی لازم را به‌منظور ارائه خدمات به زائران و گردشگران دارند یا خیر اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز بیش از ۲۲۰ هتل یکتا پنج ستاره به مسافران و زائران مشهدی خدمت‌رسانی می‌کنند که البته تعدادی از این واحدها امسال بعد از حدود ۲ سال تعطیلی موقت، بازگشایی‌شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ۵۰ هتل دیگر در حال آماده‌سازی، بازسازی و طی مراحل بازگشایی هستند که تا شب عید حداقل ۳۰ هتل از این شمار در دایره خدمت قرار می‌گیرد.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: به‌این‌ترتیب در ایام تعطیلات نوروز پیش رو حداقل ۲۲۰ هتل یک تا پنج ستاره در حوزه میزبانی و خدمت به مسافران و زائران در مدار فعالیت قرار می‌گیرند که تقریباً مشابه شمار هتل‌های فعال مشهد قبل از شیوع ویروس کروناست.

وی با اشاره به این موضوع که مقدمات پذیرایی و میزبانی از مسافران و زائران در مشهد فراهم است ادامه داد: در تمامی هتل موارد موردنیاز در خصوص تأمین خدمات موردنظر مسافران و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آماده‌سازی و بروز رسانی شده است.

شرکت های هوایی زیر بار نمی روند
دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط شرکت های هوایی در نوروز امسال یکی از آن موضوعاتی است که ظاهرا برخی برای عدم دریافت آن گردن نهاده اند اما برخی از شرکت ها در برابر آن مقاومت کرده و کردنکشی می کنند!

در حالی سازمان هواپیمایی در دستورالعملی صریح اعلام کرده است شرکت‌های هواپیمایی خارجی از دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده خودداری کنند، اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی به‌دلیل دریافت سود بیشتر از این قانون سر باز زدند.

سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است به‌دلیل اینکه مبدأ شرکت‌های هواپیمایی خارجی کشوری دیگر است، نباید مالیات بر ارزش‌افزوده از مشتریان دریافت کنند، اما برخی شرکت‌های هواپیمایی به‌دلیل پرترددبودن بعضی مسیرها حاضر نیستند این ارزش‌افزوده را حذف کنند.

یکه‌تازی نرخ خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱| شرکت‌های هواپیمایی در مشهد یکه‌تازی می‌کنند

نایب‌رئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسان‌رضوی در این‌باره اظهار می کند: بعضی شرکت‌های هواپیمایی خارجی ارزش‌افزوده‌ای را از مسافران می‌گیرند که اعلام شده است نباید دریافت شود؛ برای مثال، هواپیمایی «ترکیش» حاضر نیست ارزش‌افزوده را از بلیتش حذف کند.

دوایی اذعان می کند: سازمان هواپیمایی پیش‌تر اعلام کرده بود که شرکت‌های هواپیمایی خارجی از گرفتن ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده خودداری کنند، چون مبدأ آن‌ها از کشوری دیگر است، اما شرکت‌های هواپیمایی داخلی باید ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده را دریافت کنند.

وی اذعان می کند: متأسفانه این موضوع برعکس شده است و شرکت‌های هواپیمایی داخلی تمایلی به دریافت ارزش‌افزوده ندارند، اما شرکت‌های هواپیمایی خارجی باتوجه‌به اینکه سازمان هواپیمایی کشور دراین‌باره به‌صراحت دستور داده است، همچنان ارزش‌افزوده می‌گیرند.

کف قیمت ۶۰۰ هزار تومان شد
بنا بر اظهارات دوایی باتوجه‌به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه‌ای به‌صراحت اعلام کرده است شرکت‌های خارجی از گرفتن ۹ درصد ارزش‌افزوده خودداری کنند، این شرکت‌ها از این سود غیرمنطقی چشم‌پوشی نمی‌کنند.

وی می گوید: البته شرکت‌های خارجی مثل «امارات»، «فلای‌دبی» و «قطر ایر» این ۹ درصد را نمی‌گیرند، اما شرکت ترکیش که فروش زیادی در ایران دارد، در برابر این قانون مقاومت می‌کند. این موضوع به بزرگ‌ترین مشکل ما در آستانه نوروز تبدیل شده است.

نایب‌رئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسان‌رضوی ادامه می دهد: مسلما مصوبه سازمان هواپیمایی کشور در افزایش قیمت بلیت بی‌تأثیر نبوده است و با تعیین کف قیمت، هیچ آژانسی اجازه عرضه بلیت کمتر از ۶۰۰ هزار تومان را ندارد به همین دلیل دیگر قیمت چارتری و لحظه آخری نداریم و بلیت‌ها از زمانی به بعد کلا گران شدند و عامل اصلی این افزایش قیمت سازمان هواپیمایی است، زیرا آژانس‌های ما نمی‌توانند در تعیین قیمت دخل و تصرف کنند.

وی خاطرنشان می کند: باتوجه‌به اینکه آژانس‌ها کمیسیون دریافت می‌کنند تا هزینه‌هایشان را پوشش دهند، متأسفانه دولت قیمت‌ها را افزایش داد و اکنون بزرگ‌ترین مشکل را از خود سازمان هواپیمایی می‌بینیم که این موضوع را مدیریت نکرد و نتوانست جلو افزایش نرخ را بگیرد.

وی می افزاید: این موضوع به رانتی برای اپلیکیشن‌های داخلی تبدیل شده است که سوءاستفاده می‌کنند. هواپیماهایی ترکیش به دفترهای خدماتی دستور داده است که ارزش‌افزوده را دریافت کنند، درحالی‌که این مبلغ روی وبگاه لحاظ نمی‌شود و همین امر باعث شده است دفترهای مسافرتی ما ضرر کنند.

نایب‌رئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسان‌رضوی اظهار می کند: اینکه نرخ بعضی بلیت‌های کشورهای همسایه افزایش چشمگیری یافته، به‌دلیل این است که در دوران کرونا فعالیت آن‌ها کم‌رنگ بوده و قیمت دلار نیز افزایش یافته است همین امر باعث شده است بعد از مدت‌ها شاهد قیمت‌های جدید باشیم. برای مثال، یکی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی قیمتی نجومی برای بلیتش تعیین کرد، اما همین که شرکتی داخلی به آن خط هوایی وارد شد، قیمت انحصاری آن شرکت خارجی شکسته شد.

یکه‌تازی نرخ خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۱| شرکت‌های هواپیمایی در مشهد یکه‌تازی می‌کنند

به‌گفته دوایی بعضی شرکت‌های هواپیمایی خارجی در مشهد یکه‌تازند و قیمت‌ها در انحصارشان است لذا آن‌ها هر قیمتی که اعلام کنند، تعیین‌کننده است و همین باعث نارضایتی مردم و دفترهای هواپیمایی شده است.

وی درباره ظرفیت شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای ورود به پروازهای خارجی نیز اذعان می کند: از مزایای ورود شرکت‌های هواپیمایی داخلی به پروازهای خارجی، شکسته‌شدن قیمت و رفع انحصار قیمتی است باتوجه‌به اینکه تقاضا در بعضی مسیرها زیاد است و عرضه هم کم است، اگر این ظرفیت داخلی به خطوط هوایی خارجی وارد شود، مسلما قیمت شکسته می‌شود؛ اما متأسفانه رانت دست عده‌ای است و با وجود تقاضای ورود به پروازهای خارجی، به آن‌ها فضا نمی‌دهند

خدا حافظی با بلیت های لحظه آخری
اگر تا دو ماه گذشته به این امید بودید که در لحظه آخر بتوانید از بلیت پرواز با قیمت های پائین و در رقابت با سایر شرکت ها بریا سفر رزرو کنید اما حالا با ابلاغ انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قیمت پرواز نباید از ۶۰۰ هزار تومان کمتر باشد لذا رویای پرواز با بلیت های ارزان هم تمام شد.

اگر تا دو ماه گذشته به این امید بودید که در لحظه آخر بتوانید از بلیت پرواز با قیمت های پائین و د رقابت با سایر شرکت ها بریا سفر رزرو کنید اما حالا با ابلاغ انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قیمت پرواز نباید از ۶۰۰ هزار تومان کمتر باشد لذا رویای پرواز با بلیت های ارزان هم تمام شد

شرکت‌های هواپیمایی ملزم شده اند تا کف نرخ ۶۰۰ هزار تومانی را در همه مسیرها اجرا کنند و این یعنی اینکه دیگر از تورهای ارزان، بلیت ارزان و سفرهای ارزان خبری نخواهد بود. با این حال درباره سقف بلیت هواپیما هیچ نظری داده نشده است و این مسئله می‌تواند در آینده زمینه تخلفات و گران فروشی برای شرکت‌های هواپیمایی را فراهم کند.

جدا از این، حذف پذیرایی در پروازهای کمتر از یک ونیم ساعت نیز الزام عجیب دیگر این انجمن به شرکت‌های هواپیمایی است که می‌تواند با گلایه عمومی همراه باشد.

پیش از این آیین نامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به رعایت کف قیمت فروش بلیت، با واکنش مردم روبه رو شده بود که درنهایت با دستور محمد اسلامی، وزیر پیشین راه وشهرسازی، لغو شده بود.

مشهد شهر همیشه تخفیف
با وجود افزایش نرخ خدماتی نظیر هتل داری با این حال هنوز مشهد مقدس به دلیل بهره مندی از ۱۰۰ هزا واحد اقامتی رسمی، به قطب سفر و واحدهای اقامتی در کشور تبدیل شده و هزینه اقامت در این شهر با تخفیف های ویژه برای زائران و گردشگران همراه است و گاهی این تخفیف ها در زمان کاهش مسافر تا ۸۰ درصد نیز می رسد.

به دلیل تعدد و تنوع مراکز اقامتی و از طرفی پویش های متعددی مانند «میزبانی کریمانه» و یا «همه خادم الرضاییم» لذا میزبانی از ازئران در این شهر با تمامی شهر های ایران متفاوت و نرخ خدمات کمتر است.

در حال حاضر هزینه اقامت در شهر مشهد از شبی ۵۰ هزار تومان در مهمانسراهای درجه ۳ شروع و تا ۴.۵میلیون تومان در هتل‌های پنج ستاره که البته تخفیف‌های ویژه برای این گونه اقامت‌ها در نظرگرفته می‌شود، متغیر است و طبق آمار، افرادی که در شهر مشهد حضور پیدا می‌کنند از هتل‌های یک ستاره تا سه ستاره و مهانسراها و هتل آپارتمان‌ها استقبال بیشتری می‌کنند.

بنا بر گفته مسئولان میراث فرهنگی هزینه اقامت در شهر مشهد از همه نقاط کشور حدود ۳۰ درصد ارزانتر است و از طرفی چون هیچ شهری به اندازه مشهد دارای هتل نیست و از این رو، چون رقابتی در هتل‌های سایر شهرها وجود ندارد قیمت‌ها در آن‌ها بسیار بالا است.

کد خبر: ۱۳۹٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha