۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵
اشتغالزایی یک بانوی همدانی با احیای هنر قلم زنی | ۸۰۰ کارآموزی که کارآفرین شده اند
بازار گزارش می‌دهد؛

اشتغالزایی یک بانوی همدانی با احیای هنر قلم زنی | ۸۰۰ کارآموزی که کارآفرین شده اند

همدان-یکی از بسترهای مناسب برای توسعه کارآفرینی فراهم کردن زمینه مشارکت زنان در امور مختلف است کمااینکه یک بانوی همدانی با احیای هنر قلم زنی و آموزش ۸۰۰نفر در این مسیر قدم برداشته و موفق ظاهر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دور و اطرافمان را که با دقت نگاه می‌کنیم بانوان کارآفرینی که با تلاش و اعتمادبه‌نفس و با دست‌خالی توانسته‌اند اشتغال‌زایی ایجاد کنند را می‌بینیم؛ اشتغال‌زایی آن‌هم نه با استفاده از تسهیلات بانکی و گذر از بوروکراسی‌های اداری بلکه با تکیه‌بر ایده‌های نو و همت که هرکدام از اینها نماد اقتصاد مقاومتی است.

ناگفته پیداست که در این نوع کارآفرینی شناخت ظرفیت‌های محل زندگی می‌تواند مسیر کارآفرینی را برای هرکسی هموار کند به شرطی که چشم بینایی برای دیدن وجود داشته باشد ضمن اینکه در دنیای امروز آشنا شدن با موفق‌ترین کارآفرین‌ها می‌تواند مصائب یک کارآفرین در مسیر حرکت روبه‌جلو برای رسیدن به موفقیت را پایان دهد.

در این میان قَلَم‌زنی همان تزیین و کندن نقوش بر روی اشیای فلزی به‌ویژه مس، طلا، نقره، برنج یا به‌عبارت‌دیگر ایجاد خطوط و نقوش به‌وسیله قلم با ضربه چکش و بر روی اجسام فلزی است که استارتی شده برای یک کارآفرین زن تا به‌واسطه آن‌هم خود به درآمد برسد و هم ‌ده‌ها نفر را با این هنر آشنا کند.

تلاش‌های بانوی هنرمند برای آموزش هنر قلم‌زنی در گوشه و کنار استان همدان دستان بسیاری از مردم را به دستانی هنرآفرین تبدیل کرده است

ضربات قلم و چکش مونس سعیده سادات موسوی و همین آهنگ خوش به کسب‌وکارش رونق داده است به‌طوری‌که تلاش‌های این بانوی هنرمند برای آموزش هنر قلم‌زنی در گوشه و کنار استان دستان خیلی از مردم را به دستانی هنرآفرین تبدیل کرده است.

سعیده سادات موسوی که در رشته قلم‌زنی فعالیت می‌کند و به مادر قلم‌زنی همدان شهرت دارد در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: در ابتدا بدون هیچ سرمایه‌ای کار خود را در منزل آغاز کردم و در این راه هیچ پشتوانه مالی نداشتم و با تلاش و پشتکار، فکر و ایده خود به اینجا رسیده‌ام.

اشتغالزایی یک بانوی همدانی با احیای هنر قلم زنی | ۸۰۰ کارآموزی که کارآفرین شده اند

وی با اشاره به اینکه از ۱۳ سالگی هنر قلم‌زنی را آموختم، عنوان کرد: متولد سال ۶۰ و دارای مدرک کارشناسی بیولوژی از دانشگاه رازی کرمانشاه هستم که بعد از فارغ‌التحصیلی به دلیل علاقه و مهارت در هنر قلم‌زنی در سال ۸۸ وارد این رشته شده و تاکنون آن را ادامه داده‌ام.

موسوی در خصوص سابقه آموزش قلم‌زنی خود، گفت: مقدمات هنر قلم‌زنی را در ملایر آموزش دیدم و دوره تخصصی را زیر نظر اساتید اصفهانی خانم شیدایی، استاد راضیه حسینی، رجامند و نصوحی گذرانده‌ام و در کنار این رشته هنری درزمینهٔ طراحی فرش و تذهیب، مینیاتور، نگارگری و نقاشی چهره هم آموزش‌دیده‌ام.

ابتدای کار کم‌تجربه بودیم و از هنرمندان اصفهانی ایده می‌گرفتیم اما الآن طراحی با خودمان است و اصفهانی‌ها از ما ایده می‌گیرند و طرح می‌خرند

این بانوی کارآفرین هنرمند همدانی درباره ایده‌های کاریش، گفت: در ابتدای کار که کم‌تجربه بودیم، از هنرمندان اصفهانی ایده می‌گرفتیم اما الآن طراحی با خودمان است و اصفهانی‌ها از ما ایده می‌گیرند و طرح می‌خرند؛ چون من قبل از قلم‌زنی طراحی و نقاشی می‌کردم بسیاری از آثار را با توجه به نظر مشتری خودم پیاده می‌کنم.

وی به تأسیس آموزشگاه تخصصی قلم‌زنی در شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ بیش از ۸۰۰ کارآموز داشته‌ام که اکنون برخی از آن‌ها به‌صورت مستقل کار می‌کنند ۴۰ نفر نیز با من در گروه چهل‌ستون صدرا مشغول انجام سفارش‌های قلم‌زنی هستند که ۱۵ نفر از آنان را زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست شامل می‌شوند.

اشتغالزایی یک بانوی همدانی با احیای هنر قلم زنی | ۸۰۰ کارآموزی که کارآفرین شده اند

سعیده سادات موسوی لازمه موفقیت هنرجویان در رشته قلم‌زنی را سعه‌صدر عنوان کرد، افزود: در قدم بعدی قلم‌زنی موفق‌تر است که با نقاشی، طراحی، تذهیب و نقشه‌کشی فرش آشنا باشند گرچه اگر اینها را هم نداند در آموزشگاه یاد می‌گیرند اما مسئله بعدی امیدوار بودن است.

برخی مواقع هنرمندان قلم‌زن نمی‌توانند آثار خود را بفروشند و این امر باعث دلسردی آنان می‌شود و این در حالی است که اگر هنرمندان کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند بازار خودشان را پیدا خواهند کرد

وی ادامه داد: در برخی مواقع هنرمندان قلم‌زن نمی‌توانند آثار خود را بفروشند و این امر باعث دلسردی آنان می‌شود و این در حالی است که اگر هنرمندان کار خودشان را به نحو احسن انجام دهند بازار خودشان را پیدا خواهند کرد.

از وی در خصوص اینکه جایگاه همدان در این هنر چگونه است سوال کردیم که گفت: در ابتدای ورود بنده، این کار به‌صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌شد و کارها مقدماتی بود که به همت اداره میراث فرهنگی و فنی حرفه‌ای و تلاش دوستان در طول این سال‌ها رشد چشمگیری داشته و بازار فروش آثار را پیداکرده‌ایم و دوستان‌ همپای اصفهان کار می‌کنند و خوشبختانه کارهای آنان به‌صورت واسطه به کشورهای دیگر صادرشده است.

حضور در نمایشگاه‌ها اعتمادسازی را آسان کرد
این بانوی کارآفرین همدانی در خصوص چالش‌ها و مشکلات این رشته گفت: در ابتدای کار مشکلات و چالش‌ها بسیار زیاد بود چراکه کمتر مشتری اعتماد می‌کرد کار را به ما بدهد و فقط به اساتید اصفهان اعتقاد داشتند یعنی نوعی اعتقاد منطقه‌ای شکل‌گرفته بود اما تلاش و کوشش زیادی کردیم تا مشتریان به ما اعتماد کنند و این امر فقط با حضور در نمایشگاه‌ها مؤثر واقع شد.

اشتغالزایی یک بانوی همدانی با احیای هنر قلم زنی | ۸۰۰ کارآموزی که کارآفرین شده اند

وی ادامه داد: با تلاش تک‌تک هنرجویان توانسته‌ایم آثار خودمان را برند کنیم اما مسئله بعدی نداشتن فضای مناسب است که به دلیل بوی قیر و سروصدا هر مکانی را نمی‌توان برای انجام این کار انتخاب کرد.

موسوی گفت: اگرچه تمام تلاش ما ارتقای روزافزون کیفیت کارها و جایگاه این هنر در استان‌ همدان است اما این اتفاق باهمت مسئولان و متولیان امر و البته رسانه‌ها محقق می‌شود که امیدوارم به‌زودی شاهد این برند شدن قلم‌زنی همدان در کل جهان باشیم.

کارآفرینی زنان مقوله پیچیده‌ای نیست اما آنچه مسلم است کارآفرین به حمایت حداقلی هم راضی است تنها به شرطی که اجرا شود و فقط در حد حرف باقی‌ نماند.

خیاطی هنر به‌کارگیری ابتکار و خلاقیت در مسیر تولید طرح‌های جدید و بازارپسند است

خیاطی نیز یکی از مسیرهای کارآفرینی برای زنان است چراکه این مقوله صرفاً هنر دوخت و دوز نیست بلکه در درجه اول هنر به‌کارگیری ابتکار و خلاقیت در مسیر تولید طرح‌های جدید و بازارپسند است که ازقضا در استان‌ همدان نیز کم نیستند زنانی که با ورود جدی به این عرصه مسیر اشتغال‌زایی را دنبال کرده‌اند.

فاطمه نجفی بانوی کارآفرین دیگری در همدان است که با تأسیس کارگاه خیاطی برای ۲۷ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

فاطمه نجفی که اهل روستای یکن آباد شهرستان ‌همدان و متولد سال ۱۳۶۵ است در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: دارای مدرک لیسانس علوم اجتماعی هستم و در سال ۸۵ در کنار درس در دوره‌های آموزش خیاطی شرکت کرده‌ام و الآن حدود ۱۵ سال است که مشغول به فعالیت در هنر خیاطی هستم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۳ به‌صورت رسمی کار خیاطی را شروع کردم، افزود: بعد از گرفتن مدرک دانشگاه مدتی بیکار بودم و تلاش کردم درجایی استخدام شوم اما نشد و وقتی بیکاری آزارم می‌داد اول برای یک تولیدی کارکردم تا بیکار نباشم اما کم‌کم متوجه شدم که با این هنری که دارم می‌توانم برای خودم درآمدزایی کنم و به لطف خدا الآن یک کارگاه تأسیس کرده‌ام.

نجفی ادامه داد: خوشبختانه توانستم وام مشاغل خانگی را دریافت و تجهیزات لازم را خریداری کنم و بعد از مدتی برای پنج نفر اشتغال‌زایی ایجاد شد و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با حمایت اداره کار کارگاه خود را توسعه دادم.

این بانوی کارآفرین یکن آبادی با اشاره به اینکه اولین سفارش‌های کارگاه لباس‌های زنان بود، عنوان کرد: توانستیم زمینه اشتغال ۱۲ نفر را مستقیم و ۱۵ نفر را به‌صورت غیرمستقیم ایجاد کنیم اما با آغاز شیوع کرونا خط تولید را تغییر دادیم و با دوخت ماسک بهداشتی و لباس گان قرنطینه کرونا قدمی درراه کمک به‌سلامت شهروندان و مبارزه با کرونا برداشتیم.

در تمامی مشاغل قطعاً رقابت وجود دارد اما در این کار در وهله اول کیفیت محصولات حرف اول را می‌زند و مرحله دوم توسعه کسب‌وکار و تنوع تولید می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد

نجفی در خصوص بازار رقابت گفت: در تمامی مشاغل قطعاً رقابت وجود دارد اما در این کار در وهله اول کیفیت محصولات حرف اول را می‌زند و مرحله دوم توسعه کسب‌وکار و تنوع تولید می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

اشتغالزایی یک بانوی همدانی با احیای هنر قلم زنی | ۸۰۰ کارآموزی که کارآفرین شده اند

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه برای انتخاب یک کسب‌وکار خوب و موفقیت در آن لازم است که علاقه، مهارت، تجربه، امکانات اولیه و انگیزه کافی داشته باشیم تا در آن موفق شویم، گفت: بهره‌گیری از مشاوران و افراد متخصص درزمینهٔ شغلی می‌تواند به ما کمک زیادی کند.

در هر شغلی باید حمایت‌هایی از سوی دولت ایجاد شود و داشتن بازار از اهمیت زیادی برخوردار است اما متأسفانه کمتر به کارگاه‌های کوچک توجه می‌شود

نجفی خاطرنشان کرد: کسب‌وکار خانگی علاوه بر کمک به رشد اقتصاد و پیشرفت شخصی به جامعه نیز کمک می‌کند و ما را به تحقق اهداف نزدیک‌تر خواهد کرد ولی باید این نکته را در نظر بگیریم که در هر شغلی باید حمایت‌هایی از سوی دولت ایجاد شود و داشتن بازار از اهمیت زیادی برخوردار است اما متأسفانه کمتر به کارگاه‌های کوچک توجه می‌شود.

ناگفته پیداست صنایع‌دستی ازجمله قلم‌زنی از صنایعی‌ است که اگر روی آن سرمایه‌گذاری خوبی شود، می‌تواند دستاوردهای مالی بسیاری را برای کشور به ارمغان آورد؛ صنایعی که در کشورمان مهجور مانده‌اند و فعالان این حوزه به‌سختی در حال حرکت هستند.

هنر خیاطی هم که نیاز به توضیح و تعریف ندارد چراکه تهیه پوشاک از ضروریات زندگی هر فردی است که با کارآفرینی از این مسیر هم می‌توان به تولید داخل کمک کرد و هم در مسیر درآمدزایی و اشتغال قدم برداشت.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha