۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
قطعه سازان آمادگی بهبود کیفیت خودروها را دارند| بیل گیتس هم یک ماه در خودروسازی ها دوام نمی آورد
بازار گزارش می دهد

قطعه سازان آمادگی بهبود کیفیت خودروها را دارند| بیل گیتس هم یک ماه در خودروسازی ها دوام نمی آورد

رضایی، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، گفت: اگر مشکلاتی ایجاد می شود تقصیر قطعه سازان نیست بلکه پلتفرم ها قدیمی هستند و اکنون کیفیت خودرو ها حدود ۳۰ درصد بهتر است.

بازار؛ گروه خودرو: شب گذشته در بزرگترین گردهمایی قطعه سازان در کشور، بسیاری فعالین و تولیدکنندگان این صنعت در خصوص مشکلاتی که عمدتا در خصوص بی توجهی دولت ها یا مجلس های پیشین ایجاد شده بود، نقد کردند. البته بیشترتوجه ها به سمت فرموده مقام معظم رهبری که در خصوص کیفیت اشاره کرده بودند، بود. در این همایش بیشتر قطعه سازان بزرگ در کشور به سخنرانی در خصوص عارضه یابی و راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت قطعه سازی پرداختند، در ادامه بخشی از آن را از نگاه خواهید گذارند:

ظرفیت ساخت ۱ میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو
امیر حسین جلالی دبیر همایش گفت: چند روز پیش در برنامه ای در صدا و سیما گفته شد، خودروسازی را ببندیم یا ادامه دهیم؟ به عنوان تولید کننده ناراحت هستم، چرا که میدانم همه ما در چه شرایط سختی زحمت میکشیم که خطوط تولید را زنده نگه داریم.

جلالی، افزود: زمانی ساخت ۳۰ هزار خودرو در سال آرزو بود، اما اکنون به ساخت یک میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال رسیدیم. این جز تلاش و کوشش قطعه سازان و خودرو سازان نبود، این یک موفقیت بود و ما توانستیم به این موفقیت برسیم، به نظر من موفقیتی است که هر چه از آن بگوییم کم گفتیم.

دبیر همایش توضیح داد: حدود ۱۰ سال گذشته تحریم های ظالمانه علیه کشوروجود داشت و دارد، خیلی از خودروسازان خارجی که داخل ایران کار کردند رفتند و ما دچار معضلات خیلی بزرگی شدیم، سپس شیوع کرونا هم سبب شد که گردهمایی این چنین شکل نگیرد. بنابراین فرصتی دست داد که راجع به مشکلات صحبت و با مسئولین همفکری و باهم بودن را تجربه کنیم. همچنین به بقیه ثابت کنیم صنعت خودرو و قطعه سازی از صنایع بالنده کشور و لوکوموتیو صنعت است.

وی، افزود: ۲۰ درصد ارزش افزوده صنعت ایران متعلق به خودرو است، سال هایی که خودرو رشد مثبت داشته شاهد رشد مثبت در اقتصاد هم بودیم. خودروسازی حدود ۴۰ صنعت دیگر را نیز در بر می گیرد و ساده نمی توان گفت آن را تعطیل کنیم.

جلالی، گفت: افرادی که در منازل خود این همایش را تماشا می کردند، کلمات بدی هم درباره ما به کار می برند که کارخود را درست انجام نمی دهیم یا صداقت نداریم یا کارمان را بلد نیستیم. در سال آینده با تغییراتی که انجام شده و با نظرات دولت و وزیر صمت می توانیم به تیراژ و کیفیت بالاتری برسیم. میتوانیم قطعه خوب تولید کنیم، منتهی فضای کسب و کار کشور سخت است. خودروساز بیشتر بدهی خود را در قالب خرید دین، اوراق بهادار و...پرداخت می کند. همچین بانک ها بی دلیل ۲۰ درصد از پول ما را بلوکه می کنند که این مبلغ رقم زیادی است. از طرفی می گوییم سقف اعتبار ما را افزایش دهید می گویند شما ذینفع قائد دارید یا بانک مرکزی فلان چیز ها را را گفته است.

قطعه سازان آمادگی بهبود کیفیت خودروها را دارند| بیل گیتس هم یک ماه در خودروسازی ها دوام نمی آورد

اگر خیامی ها بودند، ایران خودرو کجا بود؟
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، گفت: ما از انتقاد نمی ترسیم و آن را شروعی برای بهبود می دانیم، اما علت اینکه عقب ماندیم این است که دولت در مدیریت و قیمت دخالت می کند. اگر بیل گیتس را از آمریکا بیارید و در این شرایط قرار دهیم یک ماه هم دوام نمی آورد، ما شرایط بدی را فراهم کردیم بعد می گوییم چرا اینطور شد؟

اگر ایران خودرو دست برادران خیامی مانده بود ما الان کجا بودیم؟ میگویم از کره هم جلو تر بودیم چرا که این مملکت و جوانان پتانسیل و توان و انرژی دارند

نجفی منش توضیح داد: همیشه با خبرنگاران که صحبت می کنم یک سوال میپرسم و خودم هم جواب آن را میدهم، میگویم اگر ایران خودرو دست برادران خیامی مانده بود ما الان کجا بودیم؟ میگویم از کره هم جلو تر بودیم چرا که این مملکت و جوانان پتانسیل و توان و انرژی دارند.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، افزود: زمانی که رنو وارد ایران شد و شروع به کار با قطعه سازان ایرانی کرد بعد از گرید بندی مطابق با استانداردهای بین المللی ۶۰ قطعه سازی ایرانی را انتخاب کرد. آنها هم قطعه ای را می ساختند که حتی برخی از آنها به رومانی هم صادر شد، پس قطعه سازان ما توانمند هستند فقط نیازمند فضا هستند.

نجفی منش در خصوص بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو، گفت: در بازدیدی که رئیس جمهور از ایران خودرو داشت از من پرسیدند نظرت چیست؟ گفتم دستور هشتم که واگذاری مدیریت به بخش خصوصی است را اجرا کنید هفت بند دیگر هم به همراه آن اجرا می شود. در آستانه شب عید هستیم قطعه سازان نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر نیروی کار دارند و باید حقوق و پاداش و عیدی بدهند، نیاز به توجه بیشتری دارند و بر اساس همان وعده پرداخت مطالبات در ۱۲۰ روز اقدام کنید.

واردات خودرو ضد تولید
ابراهیم احمدی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان اصفهان، گفت: اینکه امروز صنعت خودرو دچار مشکل شده یکی از علت های آن تبلیغات موثر وارد کننده خودرو در سالهای دور و فضاسازی منفی برای تولید داخلی بوده است. جریان واردات خودرو به جای اینکه یاری رسان تولید کننده داخلی و ارتقا دهنده وضعیت خودروسازی کشور باشد به حریفی چشم و گوش بسته برای زمین زدن صنعت خودروی ملی تبدیل شده است. گویا این خصم تنومند جز با زمین زدن تولید کننده داخلی راضی نمی شود، این حریف از جهانی نیرو می گیرد که در برابر ما ایستاده و جز به خاموشی ما رضایت نمی دهد.

احمدی، افزود: تولید کننده داخلی که نماد صنعت ملی و برخاسته از مردم این کشور است در تلاش برای برامدن بر این خصم تمام کوشش خود را به کار میگیرد. این مزاحم لجوج را شکست می دهد.

قطعه سازان آمادگی بهبود کیفیت خودروها را دارند| بیل گیتس هم یک ماه در خودروسازی ها دوام نمی آورد

اهلیت بهبود صنعت خودرو به دست قطعه سازان
رضا رضایی عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، گفت: صنعت قطعه سازی و خودروسازی از صنایع مولد و پیشران در کشور است که همواره در رشد اقتصادی کشور نوآوری مدیریت توسعه صادرات و افزایش تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال پایدار موثر بوده و خواهد بود. این صنعت با بیش از ۶۰ صنعت استراتژیک بالادستی و پایین دستی خود در ارتباط مستقیم بوده، اهمیت این صنعت تا آنجایی است که رهبر معظم انقلاب در ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ تاکید بر بهبود کیفیت و رضایت مشتری داشتند. رئیس جمهور در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ با ارائه یک برنامه مدون هشت ماده ای با تکیه بر تغییر نظام مدیریتی از دولتی به بخش غیر دولتی، افزایش کمی ۵۰ درصدی، حذف خودروهای قدیم و تولید خودروهای جدید با دستیابی به تکنولوژی ساخت خودروهای برقی متکی بر افزایش صادرات و حذف قطعات غیر ایمن تاکید فراوان داشتند.

لذا برای اجرایی شدن فرامین مقام معظم رهبری و و رئیس جمهور جامعه قطعه سازان کشور با تجدید نیرو در قالب دانش و فناوری آموخته شده درصد قابل توجهی از قطعه سازان امروز از دانش روز چیزی کم ندارند می توانیم برای تویوتا بنز و پژو قطعه مورد نیاز آنها را تولید کنند.

رضایی در خصوص مشکلات صنعت خودرو، گفت: اگر مشکلاتی ایجاد می شود تقصیر قطعه سازان نیست بلکه پلتفرم ها قدیمی هستند و اکنون کیفیت خودرو ها حدود ۳۰ درصد بهتر از کیفیت روز اولشان است. علی ایحال با تمام قوا آماده هرگونه همکاری با خودروسازان می باشیم لذا برای انجام این مهم موارد ذیل را پیشنهاد می دهیم. در تغییر نظام مدیریت دولتی به بخش خصوصی واقعی و صاحب اهلیت و دولت نقش سیاست گذار و هدایتگر خود را ایفا نماید.

برای تحول در نظام تولید در صنعت خودرو از انقلاب صنعتی به انقلاب صنعتی سوم و چهارم و پنجم میدانیم در چه وضعیتی است و به قدری تحول فناوری بالا است که به سرعت انقلاب پنجم شروع خواهد شد

وی افزود: برای تحول در نظام تولید در صنعت خودرو از انقلاب صنعتی به انقلاب صنعتی سوم و چهارم و پنجم میدانیم در چه وضعیتی است و به قدری تحول فناوری بالا است که به سرعت انقلاب پنجم شروع خواهد شد. برای این صنعت حمایت های نهادهای بالادستی از جمله دولت مجلس و قوه قضاییه لازم است، همچنین خودروسازان با ایجاد زیر ساخت های لازم با تمرکز بر پلتفرم های پیشرفته این مسیر را هموار کرده و قطعه سازان با به کار گیری سرمایه مناسب دانش بومی مراکز تحقیقاتی شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین و استفاده از ابزارهایی همچون هوش مصنوعی رباتیک ها و اینترنت اشیا کیفیت و تولید قطعات را همسو با استانداردهای جهانی ارتقا خواهیم داد.

رضایی، بیان کرد: برای رسیدن تولید به مرز ۱/۶ که رئیس جمهور گفتند مسئولیت آن بر دوش قطعه سازان بخش خصوصی است، لازم است دولت ضمن ثبات بخشی به نرخ ارز و تعادل در سیاست های بلند مدت اقتصادی و سیاسی منطقه ای و جهانی قدم دیگر تامین منابع مالی و نقدینگی مناسب از سوی خودروسازان تامین شود. میدانیم خودروسازان گرفتار هستند اما ما با آنها طرف هستیم و به انها قطعه می دهیم و در کنارشان هستیم و انها هم باید در تامین نقدینگی قطعه سازان تلاش بیشتری کنند . انعقاد قراردادهای بلند مدت و با ثبات و با رعایت حقوق مالکیت معنوی، قراردادهای ما در قیمت گذاری و آنالیز و... در تمام سطوح مشکل دارد.

قطعه ای که یک قطعه ساز بر روی آن سرمایه گذاری و طراحی کرده متاسفانه امانت داری را از طرف خودروسازان به صورت پررنگ ندیدیم

رضا رضایی، گفت: قطعه ای که یک قطعه ساز بر روی آن سرمایه گذاری و طراحی کرده متاسفانه امانت داری را از طرف خودروسازان به صورت پررنگ ندیدیم. در این میان قطعه سازان کشور در بخش خصوصی و کارآفرینان قطعه سازی کشور جان بر کف علاوه بر حضور در خط مقدم جنگ نابرابر اقتصادی و سیاسی ناشی از تحریم ها و کرونا و خود تحریمی ها هستند. به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی در کنار ولایت ولی فقیه برای پیشبرد اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی متعهدانه و عاشقانه قرار دارند و میدان تولید را تا مرز خودکفایی مدیریت کردند و در صورت حمایت های تشویقی و بخشی از مالیات برای شرکت هایی که آلایندگی دارد اختصاص داده شود. حمایت های قانونی و معنوی از صنعت قطعه سازی در دسترسی به قله شکوفایی در صنعت موثر خواهد بود.

وی در پایان، افزود: تقاضامندیم از همکاران قطعه ساز برای تحقق اهداف اشاره شده اقدام قاطع و شایسته برای تشکیل یک انجمن یکپارچه در زمینه قطعه سازی و تدوین راهبردهای میان مدت و بلند مدت در کنار خودروسازان برای تحقق اهداف مقام عالی و این ملت عزیز در سال آینده محقق شود.

قطعه سازان آمادگی بهبود کیفیت خودروها را دارند| بیل گیتس هم یک ماه در خودروسازی ها دوام نمی آورد

مشوق های برای بهبود صنعت خودرو
مهدی مطلب زاده عضو هیات انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو، گفت: همانطور که میدانید کشور ما سالهاست که تحریم شده لذا دست اندرکاران براین شدند که آیت تهدید را به فرصت تبدیل کنند. تاکنون پنج میز ساخت داخلی در تیر ۹۸، مهر ۹۸، آبان ۹۸، تیر ۹۹ و مهر ۹۹ که قرار بود میز پنجم برگزار شود که به دلیل تغییرات پی در پی در وزارت صمت و دلسردی مسئولین به ساخت داخل این قضیه پیگیر نشد. از مهر ۱۴۰۰، در هرکدام از میز ها یک میزان کاهش ارز بری قابل توجه است. در پنج میز برگزار شده حدود ۲۴۵ میلیون یورو تا کنون کاهش ارزبری شده است.

مطلب زاده، افزود: انجمن بر آن شد که مشوق هایی را پیش بینی کند که اگر آنها را پرداخت کنند ما می توانیم امیدوار باشیم ساخت داخل به سرعت پیش می رود و لذا ۷ مشوق حاکمیتی و غیره پیش بینی کردیم. که می توان به مهم ترین های آن از جمله اختصاص تسهیلات کم بهره، اختصاص منابع توسعه ملی، تدوین مشوق های مالیاتی اگر دارایی از تولید کننده برای حدود دو سال مالیات نگیرد، اشاره کرد.

وی، افزود: در قدیم مشوق های مالیاتی و حمایت رسانه ای و تبلیغاتی بود و تکریم و حفاظت از مالکیت معنوی که متاسفانه انجام نمی شود. ساماندهی قطعات ساخت داخل یعنی قطعه ای که ساخت داخل می شود دیگر وزارت صمت اجازه ندهد دوباره همان قطعه وارد شود. البته تمام موضوع این نیست، مشوق هایی برای خودروسازی دیده شده است که خرید قیمت تمام شده خودرو ساز است. در آخر مشارکت خودروساز در سرمایه گذاری قطعاتی هستند که نیازمند سرمایه گذاری زیادی هستند و نمی توان آنها را سریع مستهلک کرد. لذا خودرو ساز می تواند مشارکت کند و مورد آخر هم رفع تحریم های داخلی توسط حاکمیت است.

کد خبر: ۱۳۹٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha