۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
لزوم حمایت از بخش خصوصی در مسیر توسعه تجارت با دمشق| بازرگانانمان را در سوریه رها کرده ایم
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

لزوم حمایت از بخش خصوصی در مسیر توسعه تجارت با دمشق| بازرگانانمان را در سوریه رها کرده ایم

همدان- شناسایی بازارهای هدف صادراتی و غافل نشدن از ظرفیت های آن اصلی مهم در توسعه تجارت است بنابراین باید در راستای توسعه روابط اقتصادی با کشور سوریه فضا برای حضور بیشتر بخش خصوصی فراهم شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی کشور سوریه از شرکای راهبردی ایران در حوزه‌های سیاسی و امنیتی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود که همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در سال‌های گذشته متناسب با هم پیوندی‌های سیاسی و امنیتی دو کشور نبوده است.

بر اساس آمارهای مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) در سال ۲۰۲۰ کشورهای ترکیه با ۱.۶۰۰ میلیون دلار و سهم ۳۸.۵ درصد، چین با ۸۳۴ میلیون دلار و سهم ۲۰ درصد، مصر با ۲۸۹ میلیون دلار و سهم ۷ درصد، روسیه با ۱۸۳ میلیون دلار و سهم ۴.۴ درصد، هند با ۱۲۴ میلیون دلار و سهم سه درصد و لبنان با ۱۲۲ میلیون دلار و سهم سه درصد رتبه‌های اول تا ششم صادرکنندگان کالا به سوریه را به خود اختصاص داده‌اند.

بر همین مبنا، صادرات ایران به سوریه در این سال حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده است که سهم سه درصدی از بازار این کشور و کسب رتبه هفتم توسط ایران را در بازار سوریه در سال مذکور نشان می‌دهد.

البته باید اشاره شود که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۱۴۰۴، حجم مبادلات بین ایران و سوریه باید به دو میلیارد دلار برسد که قطع به یقین در این راستا دولت باید تمهیدات لازم را برای حضور حداکثری بخش خصوصی در بازار سوریه فراهم کند.

دولت توقع دارد بخش خصوصی کشورمان در سوریه فعال باشد از طرفی بخش خصوصی هم توقع دارد مشکلات آن‌ها در این کشور حل و فصل شود و روابط تجاری گسترش یابد.

گفتگو با بازرگانان و تجاری که به سوریه سفر کرده و شرایط آنجا را سنجیده اند گویای وجود برخی مشکلات است که به منظور آگاهی بیشتر خبرنگار بازار پای صحبت های عضو گروه بازرگانی‌ آی اس جی نشسته است.

ایمان قراگوزلو با عنوان اینکه بازار سوریه در حال حاضر با بازار چند سال پیش خیلی متفاوت است، عنوان کرد: از تمامی فرصت‌ها برای تمرکز روی بازار کشور سوریه استفاده کردیم چراکه داستان بازار سوریه با بازارهای دیگر همچون امارات، عراق و گرجستان بسیار متفاوت است.

لزوم حمایت بخش خصوصی در مسیر توسعه تجارت با سوریه| بازرگانان به پشتیبانی نیاز دارند

قراگوزلو بابیان اینکه وقتی با ظرفیت‌های موجود در سوریه مواجه شدیم به‌طورکلی مسیر تجاری ما تغییر کرد، اضافه کرد: کشور سوریه درزمینهٔ خصوصیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در تعامل و تناسب با ایران است و در این زمینه‌ها شباهت‌های زیادی با این کشور داریم.

وی با عنوان اینکه فضای اجتماعی و اقتصادی کشور سوریه در حال حاضر بشدت تحت تأثیر جنگ است و سطح درآمدی مردم با کاهش روبروست، گفت: این عامل برای بازرگانان و تجار در سوریه بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

قراگوزلو در ادامه و در توضیح مطلب قبل خود مبنی بر اینکه وقتی درآمد مردم در سطح پایین قرار داشته باشد مردم به دنبال جنس باکیفیت نیستند بدین معنی که بازار سوریه در وضعیتی قرار دارد که هر کالا و جنسی به هر صورتی که در بازار عرضه می‌شود را خریداری می‌کنند، عنوان کرد: در مقابل کشورهای دیگری که در حال حاضر کمی ازنظر سطح اقتصادی روبه‌راه هستند و دنبال کالا و جنس با برچسب بالا هستند مردم سوریه هر جنسی را با هر کیفیتی خریداری می‌کنند.

بازارهای موازی دیگری هم در شرف و به‌واسطه رونق روابط با بازار سوریه می‌توان استحصال و احصاء کرد و فقط باید اعتماد آن‌ها جلب شود

عضو گروه بازرگانی‌ آی اس جی در ادامه با عنوان اینکه بارزترین خصوصیت اجتماعی مردم سوریه این است که در ارتباطات اجتماعی اگر اعتماد آن‌ها جلب شود دیگر مشکلی در برقراری ارتباط پیدا نمی‌کنند، اضافه کرد: در این راستا نه‌تنها بازار سوریه بلکه بازارهای موازی دیگری هم در شرف و به‌واسطه رونق روابط با بازار سوریه می‌توان استحصال و احصاء کرد و فقط باید اعتماد آن‌ها جلب شود.

وی با عنوان اینکه جمعیت سوریه در حدود ۲۰ میلیون نفر است که بیشتر در شهر دمشق مستقر هستند، عنوان کرد: سوریه ازنظر وسعت بسیار بزرگ است اما ازنظر جمعیتی در سطح پایینی قرار دارد با این اوصاف نباید یک بازار ۲۰ میلیونی را از دست داد.

وی بابیان اینکه تنها نباید به این جمعیت نگاه کنیم چراکه کل جمعیت عرب‌ها در حدود ۵۰۰ میلیون نفر است که به نظر می‌رسد دروازه ورود به این جمعیت انبوه ۵۰۰ میلیونی عرب‌ها توجه و جلب اعتماد همین جمعیت ۲۰ میلیونی است که در حال حاضر در سوریه مستقر هستند، گفت: با هر گروهی وارد معامله تجاری شویم یا مستقیماً از کارگزاران دولتی هستند یا به‌صورت غیرمستقیم با دولت سوریه ارتباط دارند به‌طوری‌که شاید استخدام رسمی دولت نباشند اما به پشتوانه دولت سوریه مشغول به فعالیت تجاری هستند که این فرایند سیاسی حاکم بر سوریه یک فرصت و حسن است که در مبادلات ارزی و بازگشت ارز به کشور با مشکل مواجه نباشیم و درواقع ریسک سرمایه‌ای بالایی به دنبال ندارد.

قراگوزلو در ادامه بابیان اینکه مسئله حائز اهمیتی که در راستای روابط تجاری با سوریه با آن مواجه هستیم بحث اقتصاد سوریه است، اضافه کرد: در طول یک سال و اندی که با کشور سوریه در مراوده تجاری هستیم از ستاد توسعه اقتصادی و کمیته‌های تخصصی اتاق بازرگانی این کشور گرفته تا اعضاء و کاردارهای فعلی و سابق سفارت ایران با یک بروشوری در دست بدون اینکه حتی یک واژه و کلمه از جا بیندازند تمام مباحث را تکرار می‌کنند و با تشویق اذعان بر همکاری و تعامل و پشتیبانی دارند ولی در عمل که در بازار سوریه وارد می‌شوید به‌غیراز رزرو یک هتل، همکاری و تعامل آن‌ها به‌جایی نمی‌رسد به‌طوری‌که اگر فقط یک هفته در هتل رزروی آن‌ها مستقر شوید خود می‌توانید یک کوچه بالاتر از آن محدوده هتلی باکیفیت‌تر و بهتر پیدا کنید.

مشکل این است که بازرگانان در کشور سوریه رها می‌شوند و به آن‌ها چنین اذعان می‌دارند که خودتان باید روی پای خود بایستید و فعالیت خود را آغاز کنید که این روند به‌تنهایی انجام‌پذیر نیست

عضو گروه بازرگانی‌ آی اس جی در ادامه و در تصدیق مطلب قبل اضافه کرد: مشکل این است که بازرگانان در کشور سوریه رها می‌شوند و به آن‌ها چنین اذعان می‌دارند که خودتان باید روی پای خود بایستید و فعالیت خود را آغاز کنید که این روند به‌تنهایی انجام‌پذیر نیست.

لزوم حمایت بخش خصوصی در مسیر توسعه تجارت با سوریه| بازرگانان به پشتیبانی نیاز دارند

قراگوزلو بابیان اینکه ایران از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی در کشور سوریه برخوردار است، اضافه کرد: یکی از همین ظرفیت‌های موجود ساختمان ۹ طبقه اتاق بازرگانی ایران است که در سوریه هیچ کشوری از این ظرفیت برخوردار نیست ضمن اینکه ازنظر داشتن ظرفیت بندرهای آزاد هیچ کشوری مانند ایران و به این اندازه زیرساخت‌های تجاری در کشور سوریه را به خود اختصاص نداده است.

متأسفانه به دلیل عدم پشتیبانی از سوی مسئولین امر تجار در حال خارج شدن و دوری از تجارت در کشور سوریه هستند

عضو گروه بازرگانی‌ آی اس جی در ادامه با ابراز اینکه متأسفانه به دلیل عدم پشتیبانی از سوی مسئولین امر تجار در حال خارج شدن و دوری از تجارت در کشور سوریه هستند، یادآوری کرد: فرصتی که در سوریه موجود است در هیچ جایی وجود ندارد هرچند ایران با کشورهایی مثل امارات، گرجستان، تاجیکستان و کشورهای دیگر روابط تجاری داشته اما فرصتی که در سوریه مشاهده کردیم در رابطه با هیچ کشور دیگری تجربه نکرده‌ایم.

قراگوزلو اظهار کرد: اگر استان همدان یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده روی کشور سوریه انجام دهد می‌توانیم در آن کشور کارها و اقدامات را با موفقیت پیش ببریم.

وی در ادامه بابیان اینکه تجار کار بلد و درستی در سوریه وجود دارند و اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری تجاری در این کشور داشته باشیم جز ۱۰ شرکت تجاری شرکت دیگری وجود ندارد، گفت: محال است تجار ایرانی با تجار بنام در سوریه ارتباط نگیرند و در این کشور شرکت‌هایی هستند که پشتوانه‌های مالی بالا دارند و در کنار اینها از پشتوانه دولتی بسیار قوی بهره‌مند هستند.

تجار سوری در هیچ صنعتی تخصص ندارند
قراگوزلو در ادامه بابیان اینکه یکی از معایب بزرگ ۱۰ تاجر قدر و بنام سوری این است که همه منابع و سرمایه‌ها را برای خود می‌خواهند و جالب است که در هیچ صنعتی از قبیل صنعت تولید آهن، فولاد و کشاورزی تخصص ندارند، گفت: سوریه طی مدت یکی دو سال آینده به اتحادیه تجاری عرب برمی‌گردد و اگر سوریه به اتحادیه عرب برگردد و راه‌های تجارت بسته‌شده با ترکیه باز شود عملاً جایی برای هیچ کشوری برای جولان تجارت جهانی باقی نمی‌گذارد.

قراگوزلو با اظهار اینکه اگر سوریه به اتحادیه عرب برگردد یا نه نباید بازار تجاری در این کشور را از دست بدهیم و باید پایگاه تجاری منسجمی را در سوریه دایر کنیم، اضافه کرد: واقعیت امر این است که ما کاسبیم و به هر جهت دنبال سود هستیم و اگر به‌عنوان‌مثال هزینه بالایی متحمل شدیم سود حاصله بیشتر از سرمایه‌گذاری انجام‌شده خواهد بود.

عضو گروه بازرگانی‌ آی اس جی بابیان اینکه اگر به دنبال تجارت پررونق هستیم باید در سوریه حضوری مستمر و پررنگ داشته باشیم، اضافه کرد: امیدواریم یک پایگاه رسمی تجاری در کشور سوریه ایجاد و راه‌اندازی شود.

درصورت داشتن یک پایگاه مبادلاتی تجارتی رسمی در سوریه آن‌ها کالاها و اجناس را با هر قیمتی که طرف ایرانی مشخص کند خریداری می‌کنند چراکه با جنس باکیفیت ایرانی از قبل آشنا هستند

قراگوزلو در ادامه و در تصدیق مطلب قبل خود اضافه کرد: درصورت داشتن یک پایگاه مبادلاتی تجارتی رسمی در سوریه آن‌ها کالاها و اجناس را با هر قیمتی که طرف ایرانی مشخص کند خریداری می‌کنند چراکه با جنس باکیفیت ایرانی از قبل آشنا هستند.

وی همدان در ادامه با اشاره به اینکه گردوهایی که در بازار سوریه عرضه می‌شود از کشور چین وارد می‌شود، اضافه کرد: سوری‌ها خواستار خرید محصولات و اجناس ایرانی هستند اما ازآنجاکه مدیریت خریدی در بازار سوریه وجود ندارد قادر به خریداری اجناس ایرانی نیستند و کالاهای دیگر را خریداری می‌کنند.

لزوم حمایت بخش خصوصی در مسیر توسعه تجارت با سوریه| بازرگانان به پشتیبانی نیاز دارند

قراگوزلو در ادامه با ذکر اینکه یکی از مهم‌ترین دلایلی که استان همدان در بحث تجارت به‌خصوص در کشور سوریه نمی‌تواند خوش بدرخشد و کارکرد خوب و قابل قبولی ندارد بحث عدم پشتیبان است، عنوان کرد: بر همین اساس اگر اتاق بازرگانی استان همدان یک پایگاه واقعی که متصل به یک بدنه و مجموعه باشد را در کشور سوریه راه‌اندازی کند در آنجا ازنظر تجارتی سردمدار و سرآمد می‌شویم.

وی گفت: در همین راستا استان‌های دیگر اعم از تهران، تبریز، اصفهان و شیراز و مناطق دیگر کشور به‌صورت مجزا و جداجدا برای خود تشکیلات و مجموعه‌هایی راه‌اندازی کرده‌اند و محصولات خود را در یک شرکت واحد در کشور سوریه بفروش می‌رسانند.

عضو گروه بازرگانی‌ آی اس جی گفت: اگر اتحاد و انسجامی بین تولیدکنندگان استان همدان انجام بگیرد و یک بدنه و مجموعه واحدی در سوریه داشته باشیم نه‌تنها فرصت‌های خوبی ایجاد می‌کند بلکه ریسک سرمایه‌گذاری و هزینه‌های تجار را کاهش خواهد داد و بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

وی بابیان اینکه اگر دفتر و پایگاهی که اشاره شد راه‌اندازی شود می‌توان برآورد کرد که پس از یک سال به یک شکوفایی بسیار بالایی برسیم؛ اضافه کرد: لازمه شکوفایی تجارتی در سوریه این است که حمایت‌های اتاق بازرگانی و مسئولین امر را داشته باشیم تا بتوانیم مجموعه تجاری را در کشور سوریه راه‌اندازی کنیم.

همانطور که در گزارش های قبل نیز به آن پرداخته شد دولت توقع دارد بخش خصوصی کشورمان در سوریه فعال باشد و از طرفی بخش خصوصی هم توقع دارد مشکلات آن‌ها در این کشور حل و فصل شود بنابراین بهتر آن است با حل و فصل مشکلات یک بازار هدف صادراتی دیگر را تقویت در مسیر تجارت اقتصادی فعال تر ظاهر شویم.

کد خبر: ۱۳۹٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha