۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
عزم دولت برای تحقق نهضت ملی ساخت مسکن
رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مطرح کرد

عزم دولت برای تحقق نهضت ملی ساخت مسکن

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، گفت: دولت برای تحقق نهضت ملی ساخت مسکن، اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار داده و بسته‌هایی در این زمینه آماده کرده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، نشست کارشناسی بررسی راهکارهای تحقق طرح اقدام ملی مسکن با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه به میزبانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد. عزم دولت برای تحقق نهضت ملی ساخت مسکن

موضوع این نشست، راهکارهای تحقق اهداف طرح اقدام ملی مسکن بود و راهکارهای جهش تولید مسکن در کشور و کنترل بهای تمام‌ شده، راهبردهای مانع‌زدایی و بررسی گلوگاه‌های مهم، جزو محورهای اصلی آن بود.

در این نشست، کارشناسان مدعو، با اشاره به هدف گذاری دولت برای تولید چهار میلیون مسکن طی چهار سال آینده و همچنین تصویب «قانون جهش تولید مسکن» در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن از سوی رئیس‌ جمهور، بر عقب‌ماندگی کشور در حوزه تولید مسکن در سال‌های گذشته تأکید کردند و ضرورت تسریع در مانع‌زدایی جهش در این زمینه را یادآور شدند.

ضرورت انتخاب راهبردی مشخص برای افزایش تولید مسکن و تمرکز بر روی آن دیگر محور مورد نظر کارشناسان در این نشست بود. آن‌ها در این نشست بر ضرورت نیازسنجی مسکن در هر استانی بر اساس آمایش سرزمینی تأکید و در ادامه راهکارهای خود را برای ساماندهی بافت‌های فرسوده در همه استان‌ها به خصوص در کلان شهرهایی همچون تهران ارائه کردند که از جمله آن می‌توان به تمایز سطح اشغال بافت فرسوده نسبت به سایر بافت‌ها، تعیین ساز و کارهای تشویقی و تجمیعی املاک ریزدانه، تمایز در ارائه تسهیلات بانکی، تأیید صلاحیت سرمایه‌گذاران حوزه مسکن و حل مشکلات حقوقی آن‌ها، تأمین مصالح ارزان از سوی دولت و تسهیل‌گری صدور پروانه ساخت به خصوص در بافت‌های فرسوده اشاره کرد.

بررسی جزئیات طرح اقدام ملی مسکن و آسیب‌شناسی آن و طرح پیشنهادات و دغدغه‌ها و انتقادات حاضران، از دیگر محورهای این نشست تخصصی بود.

محمد صادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز در این نشست با اشاره به موضوع طرح ملی مسکن، طرح اقدام ملی مسکن را هم تکلیف قانونی دولت و هم جزو برنامه‌های اصلی رئیس جمهور دانست و گفت: بر همین اساس و بر مبنای وظایف ذاتی مرکز که به نوعی اتاق فکر دولت است، مصمم هستیم که برآیند نظرات کارشناسی و نخبگانی درباره این طرح در این گونه نشست‌ها را استخراج و آن‌ها را به سمع و نظر رئیس جمهور و دستگاه‌های دخیل در طرح برسانیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع بافت فرسوده در طرح نهضت ملی ساخت مسکن، گفت: در این طرح به بافت فرسوده، توجه ویژه‌ای شده و سیاستگذاری‌هایی نیز در این حوزه در حال انجام است. با تأسی از این موضوع، باید راهبردهایی اتخاذ و وزن بافت فرسوده در طرح جامع مسکن بیشتر شود.

خیاطیان با تأکید بر عزم دولت سیزدهم برای تحقق نهضت ملی ساخت مسکن، گفت: دولت در این زمینه، اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار داده و بسته‌هایی در این زمینه آماده کرده است. این موضوع، از جمله دغدغه‌های رئیس جمهور نیز هست، به‌خصوص در بحث کاهش اجاره بها که ایشان همواره بر این موضوع تأکید کرده‌اند. باید تلاش کنیم تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار کاهش یابد.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha