۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
باغ گیاه شناسی ملی ایران در معرض تخریب قرار گرفت
رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور:

باغ گیاه شناسی ملی ایران در معرض تخریب قرار گرفت

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: باغ گیاه شناسی ملی ایران با داشتن چهار هزار گونه گیاهی به دلیل ایجاد ساخت و ساز در حریم و حذف منابع آبی آن در معرض تخریب قرار گرفت.

به گزارش بازار، عادل جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌های کشور یکشنبه در نشست خبری در محل باغ گیاه شناسی ملی ایران در ارتباط با تاثیرات ساخت وساز شرکت تعاونی مسکن در حریم این باغ، گفت: ۴ هزار گونه گیاهی در این باغ ملی جمع آوری شده است و مجموعه ارزشمند ژنتیکی حاصل تلاش ۵۰ سال گیاه شناسان کشور است.

وی افزود: پروژه بزرگ ساخت وساز مسکونی در شمال باغ ملی گیاه شناسی در حال انجام است که در صورت اجرای آن با حذف دسترسی منابع آبی باغ گیاه شناسی این باغ ملی و تحقیقاتی از بین می‌رود

وی ادامه داد: سهمیه آب این باغ گیاه شناسی در ابتدا ۲۰۰ لیتر بود که با ساخت و سازهای انجام شده در منطقه ۲۲ تهران سهمیه آن اکنون به ۹۵ لیتر کاهش یافته است که در صورت اجرای پروژه مسکونی منابع آبی آن به طور کامل حذف می‌شود.

جلیلی تصریح کرد: ۲۲ پروژه ۳۰ تا ۴۰ طبقه با تراکم جمعیتی بالا در شمال این باغ تحقیقاتی ایجاد می‌شود که علاوه بر موضوع عدم تامین آب آلودگی‌های زیست محیطی، نوری و صوتی ایجاد می‌کند.

وی گفت: علاوه بر مشکلات زیست محیطی که میراث ملی کشور به حساب می‌آید و ثبت ملی است منظره خود را از دست می‌دهد و به جای دید کوه برج‌های سربه فلک کشیده مشاهده می‌شود.

ایشان در ادامه گفت: شهرداری‌ها معمولا از فروش تراکم ساخت و ساز درآمدزایی می‌کنند، اما باید توجه داشت که باغ گیاه شناسی میراثی فرهنگی و ملی است و درصورت تخریب آن تبعات اقتصادی نیز برای بخش کشاورزی خواهد داشت.

جلیلی تصریح کرد: مجوز قانونی ساخت در باغ گیاه شناسی به صورت خلاف قوانین طرح تفصیلی شهر تهران است.

وی افزود: حفظ و نگهداری گونه‌های گیاهی فعالیتی تخصصی و علمی است که ما در این باغ گیاه شناسی انجام می‌دهیم، اما وقتی که اطراف آن ساخت و ساز صورت می‌گیرد رویشگاه‌های گیاهی از بین می‌رود.

جلیلی افزود: رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این ارتباط نامه نگاری با دستگاه‌های ذی ربط انجام داده است تا جلوی این ساخت وساز و تخریب باغ ملی گیاه شناسی گرفته شود، همچنین سردار کاظمینی دبیر قرارگاه امنیت غذایی و قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این ارتباط پیگیری‌های لازم را در دستور کار دارد.

کد خبر: ۱۳۹٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha