۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
زنان کارآفرین از صنایع دستی تا تجارت| سیستم بانکی سنگ زیرپای کارآفرینان می اندازد!
گزارش بازار از اصفهان؛

زنان کارآفرین از صنایع دستی تا تجارت| سیستم بانکی سنگ زیرپای کارآفرینان می اندازد!

اصفهان- اهمیت تاسیس بازارچه های عرضه و فروش محصولات خانگی با توجه به گسترش فعالیت های زنان به خصوص در حوزه مشاغل خانگی بیش از پیش احساس می شود.

بازار- گروه استان ها؛ هادی نجف زاده: زنان نیمی از جمعیت جامعه هر شهر و کشور را تشکیل می دهند و بر این اساس حضور و فعالیتهای اقتصادی اجتماعی آنها بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

از جمله حوزه هایی که امروزه زنان حضور و نقشی جدی در آن دارند، درآمدزایی برای خود و خانواده است و بانوان توانمند این سرزمین در سالهای اخیر با گسترش مشاغل خانگی توانسته‌اند در کنار امر خانه داری و ایفای نقش در فرزندپروری به این هدف نیز دست پیدا کند.

از سویی حضور فعال بانوان در این بخش علاوه بر اینکه توانسته است کمک شایان توجهی به تقویت بنیان اقتصادی خانواده ها کند، به دلیل حضور آنها در میان مردم، نشاط اجتماعی را نیز برای آنها در پی داشته است.

یکی از مهمترین قسمت هایی که بیشترین سهم از مشاغل خانگی بانوان را نیز تشکیل داده است، صنایع دستی و حتی هنرهای تجسمی است و با توجه به گرایش فراوان مردم به خرید تولیدات این بخش، فعالان بخش صنایع دستی حضور فعالی در بازار دارند.

تفریحی که تبدیل به یک کسب و کار حرفه ای شد
زینب کرامتی یکی از همین بانوان است که بر اثر یک اتفاق رو به ساخت صنایع دستی آورد و حال با گذر از دوران تفریحی کار کردن، برای خود کسب و کار فعالی نیز به راه انداخته است.

یکی از مهمترین قسمت هایی که بیشترین سهم از مشاغل خانگی بانوان را نیز تشکیل داده است، صنایع دستی و حتی هنرهای تجسمی است و با توجه به گرایش فراوان مردم به خرید تولیدات این بخش، فعالان بخش صنایع دستی حضور فعالی در بازار دارند

این فعال حوزه اقتصادی و مشاغل خانگی که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی است در گفت و گو با بازار اظهار داشت: بعد از دوران فارغ التحصیلی و با توجه به اینکه کاری نداشتم با پیشنهاد یکی از دوستانم و برای پر کردن اوقات فراغت به سوی فرش بافی رو آوردم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا از این هنر هیچ اطلاعی نداشتم و به مرور زمان و با توجه به علاقه ای که به این هنر پیدا کرده بودم، خیلی زود در قالیبافی کسب تجربه کردم، بیان داشت: بعد از این اتفاق و فروش اولین کار خودم که یک قالیچه بود علاقه من به این هنر بیشتر شد.

اشتغال، کار آفرینی و توسعه روابط اجتماعی
این فعال حوزه مشاغل خانگی با اشاره به اینکه با وامی که به واسطه اعتماد یکی از بستگان گرفتم این کار را توسعه دادم، افزود: حال وضعیت من به گونه ای است که با دارهای قالی خود برای ۲۰ نفر دیگر از زنان اشتغال ایجاد کرده ام.

وی با اشاره به اینکه فعالیت در این حوزه باعث شده است که بتوانم روابط اجتماعی خوبی هم داشته باشم، تصریح کرد: بیکاری بعد از فارغ التحصیلی از یک دانشگاه دولتی باعث نشد که خودم را ببازم و با ورود به این عرصه و صدالبته با مشورت از دیگران توانستم در این حوزه موفقیت کسب کنم.

کرامتی با اشاره به اینکه صادرات فرش های تولید شده به کشورهای دیگر از جمله برنامه های مهم طی سال های آینده است، تاکید کرد: برای رسیدن به این هدف علاوه بر توسعه کسب و کار خود در حال کمک گرفتن از فعالان اتاق بازرگانی هستم که با ریسک کمتری وارد این عرصه شوم.

لزوم پیگیری مشکلات بانوان فعال در عرصه های اقتصادی و بازرگانی و تجارت
پیگیری مشکلات بانوان فعال در عرصه های اقتصادی و بازرگانی و تجارت و همچنین انجام مطالعه و پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای اجرایی و ارائه آن به دستگاه های ذی ربط و پیگیری آن از جمله وظائف نهادها و تشکل های فعال در حوزه های مختلف اقتصادی و بازرگانی است که این مهم باعث می شود فعالان در این بخش به ویژه در بخش مشاغل خانگی با دغدغه کمتری به فعالیت بپردازند.

فهیمه یکی دیگر از زنان فعال در حوزه مشاغل خانگی است. این بانوی کاشانی در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه خانه دار است، اظهار داشت: با توجه به تجربیات و آموزه هایی که از مادر و خواهر خود داشتم با موافقت همسرم چند سال پیش شروع به کار در منزل در بخش خیاطی کردم.

استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ مشاغل خانگی
وی با بیان اینکه کار در این بخش توانسته است درآمدزایی خوبی به همراه داشته باشد، ابراز داشت: البته برای تبلیغ کار و یا فروش محصولات تولیدی خود از فضای مجازی به خوبی توانستم استفاده کنم.

این فعال حوزه مشاغل خانگی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر فعالیت های آموزشی هم انجام می داده ام، گفت: این موضوع باعث شده است برخی از شاگردان من هم با حضور در این بخش باعث تقویت بنیان اقتصادی خانواده های خود شوند.

با وجود اینکه مشاغل خانگی می تواند نقش مهمی در چرخه اقتصادی مردم و خانواده ها به خصوص در اوضاع کنونی کشور داشته باشد ولی متاسفانه برخی از سازمان ها همکاری خوبی با فعالین این بخش ندارند

وی با اشاره به اینکه باید در این حوزه بازاریابی مناسبی داشت، تاکید کرد: به این منظور لازم است دستگاه ها و سازمان های مربوطه کمک های لازم را به فعالان این بخش داشته باشند.

سیستم بانکی همچنان یک مانع جدی برای توسعه کسب و کارهای خانگی
این بانوی کاشانی یکی از مهمترین مشکلات خود را سیستم پیچیده بانکی برای اخذ وام به منظور گسترش کسب و کار خود دانست و ادامه داد: با وجود اینکه مشاغل خانگی می تواند نقش مهمی در چرخه اقتصادی مردم و خانواده ها به خصوص در اوضاع کنونی کشور داشته باشد ولی متاسفانه برخی از سازمان ها همکاری خوبی با فعالان این بخش ندارند که لازم است در این زمینه مدیران و مسئولان کمک و یاری کنند.

حقیقت این است که زنان با عرضه نیروی بالقوه کار خود می توانند نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند چراکه تجربه موجود در کشورهای پیشرفته با رشد اقتصادی بالا نشان می دهد، زنان سهم بزرگی از تولید را به عهده دارند.

کسب و کارهای خانگی یک راهکار مهم برای اشتغال و درآمد است
سرپرست فرمانداری ویژه کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت جامعه را زنان و دختران تشکیل می دهند، اظهار داشت: در صدر اسلام هم زنان بزرگواری همچون حضرت خدیجه(س) در کار تجارت بوده اند و از این نشان دهنده اهمیت حضور فعال زنان در بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی است.

محمدشریف زارعی با بیان اینکه خوشبختانه در شهرستان کاشان زنان زیادی در بخش های مختلف اشتغال و کارآفرینی فعالیت می کنند، ابراز داشت: مجموعه دستگاه ها و نهادهای اجرایی و خدماتی کاشان هم لازم است که تمام تلاش خود را برای انجام همکاری های لازم با زنان کارآفرین انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای خانگی یک راهکار مهم برای اشتغال و درآمد در سراسر دنیا است، اظهار داشت: از دیدگاه اسلام کار جوهره انسان است و کاسب حبیب خدا است و از این رو هر فردی که در راه تامین معاش خانواده کمک کند فعالیت او به مثابه جهاد تلقی می شود.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان با بیان اینکه کار زنان در خانه نیز کمک به اقتصاد خانواده است، ابراز داشت: این موضوع باعث می شود که آموزش مفاهیمی چون توسعه فرهنگ کار و دوری از رخوت در خانواده ایجاد شود.

شهرستان کاشان یکی از مناطقی است که سابقه طولانی در اشتغال زنان در خانواده داشته است، به طور مثال هنر قالی بافی یکی از همین مشاغلی بوده است که مورد توجه زنان کاشانی از سالیان پیش تاکنون بوده است

صنایع دستی پیشتاز در زمینه مشاغل خانگی بانوان
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کاشان نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه بانوی شاغل در کار علاوه بر اشتغال همزمان می تواند به امورات منزل و فرزندان نیز بپردازد، گفت: استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده هم می تواند در جهت رشد کمی و کیفی فعالیت های انجام شده در منزل برای مشاغل خانگی بسیار موثر باشد.

عفت پدرام فر با اشاره به اینکه شهرستان کاشان یکی از مناطقی است که سابقه طولانی در اشتغال زنان در خانواده داشته است، تاکید کرد: هنر قالی بافی یکی از همین مشاغلی بوده است که مورد توجه زنان کاشانی از سالیان پیش تاکنون بوده است.

وی افزود: صنایع دستی به عنوان یکی از هنرهای اصیل و تولیدات آن باید مورد توجه مسئولان و نهادهای دولتی قرار بگیرد و به این منظور لزوم تاسیس بازارچه برای عرضه و فروش محصولات تولید شده ضروری به نظر می‌رسد.

لزوم ساماندهی و تمرکز زنان فعال در حوزه مشاغل خانگی در قالب کانون یا مجمع صنفی
ساماندهی و تمرکز فعالیت زنان در حوزه اشتغال و کارآفرینی یکی از عوامل مهم در توسعه کسب و کارهای بانوان است. ایجاد تشکل ها و کانون های صنفی و استفاده از ظرفیت های همگرایی که در این مجامع حاصل می شود، باعث ارتقای شاخص های اقتصادی و کسب و کار در بین زنان می شود.

در این بین حضور در این کانون ها و مجامع و استفاده از تجربیات دیگر بانوان کارآفرین و فعال در حوزه های مختلف اقتصادی می تواند حتی زمینه را برای فروش محصولات تولید شده در کسب و کارهای خانگی برای بیرون از مرزهای شهر و استان و حتی کشور فراهم کند.

برگزاری ۶ نمایشگاه برای عرضه و فروش محصولات تولید شده در بخش مشاغل خانگی بانوان
نائب رئیس کانون زنان بازرگان کاشان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شناسایی، جذب و تشخیص بانوان صاحب ایده و علاقمند به تجارت و سرمایه گذاری در کاشان از جمله وظائف و اختیارات این کانون است، اظهار داشت: برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی به همراه ایجاد یک بانک اطلاعاتی و شناسایی زنان کارآفرین از جمله اقداماتی بوده است که توسط این کانون انجام شده است.

نرگس رحیم زاده با بیان اینکه این کانون بیش از ۱۵۰ عضو در شهرستان کاشان دارد، ابراز داشت: یک موسسه خیریه هم به این کانون وابسته است که ۳۰۰ عضو دارد و این اعضا هم اکثرا در راستای کسب و کارهای خانگی فعالیت می کنند.

وی برگزاری نمایشگاه های توانمندی های بانوان را از جمله فعالیت های این نهاد دانست و گفت: از سال ۱۳۹۱ تاکنون شش نمایشگاه برای عرضه و فروش تولیدات زنان بازرگان و شاغل ایجاد شده است که اتفاقا با استقبال خوب خانواده های کاشانی نیز همراه بوده است.

نائب رئیس کانون زنان بازرگان کاشان با بیان اینکه اعضای این کانون از طریق انتخابات مشخص می شوند، بیان کرد: کانون زنان بازرگان زیر نظر اتاق بازرگانی فعالیت می کند و اعضای اصلی آن نیز افرادی هستند که دارای کارت بازرگانی هستند.

زنان فعال در عرصه مشاغل خانگی علاوه بر تقویت بنیان اقتصادی خانوار می توانند خدمات زیادی هم در حوزه کارآفرینی و همچنین توانمندسازی دیگر بانوان برای ورود به بخش مشاغل خانگی داشته باشند

وی با بیان اینکه همه خانم ها حتی آنهایی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می کنند جزئی از اعضای این کانون هستند، تاکید کرد: البته یک سری اعضا هم به صورت افتخاری با این کانون همکاری می کنند که این افراد پیشکسوتان، پژوهشگران، محققان، اساتید و دانشجویان و همچنین چهره های ماندگار زن و اشخاصی که دارای خدمات برجسته ای هستند، می توانند به عضویت افتخاری این کانون درآیند.

حفظ جایگاه و منزلت زن با فعالیت در حوزه مشاغل خانگی
ساماندهی و توانمندسازی زنان برای ورود به عرصه فعالیت های تجاری، ایجاد فضای مساعد کسب و کار، توسعه ارتقای کارآفرینی زنان و پیگیری امور آنها برای رفع موانع موجود، حمایت و تشویق این بانوان در امور تجاری و همسو کردن آنان در راستای ارتقای توسعه اقتصادی کشور از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه مدیران و مسئولان قرار گیرد.

زنان فعال در عرصه مشاغل خانگی علاوه بر تقویت بنیان اقتصادی خانوار می توانند خدمات زیادی هم در حوزه کارآفرینی و همچنین توانمندسازی دیگر بانوان برای ورود به بخش مشاغل خانگی داشته باشند.

حفظ شأن و جایگاه رفیع زن در جامعه علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده از جمله مهمترین فواید و مزیت های توسعه مشاغل خانگی بین بانوان است که لازم است زمینه حمایت های علمی و تخصصی مشاوره ای و حقوقی از زنان تولیدکننده و فعال در این بخش مورد توجه جدی دستگاه های ذی ربط قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha