۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
ترامپ متهم به کم کاری و کاسبی در بحران کرونا شد/ برگ برنده ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوخت
درگیری فایوچی و ترامپ در روزهای کرونا زده

ترامپ متهم به کم کاری و کاسبی در بحران کرونا شد/ برگ برنده ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سوخت

در پی اظهار نظر آنتونی فایوچی در مورد اینکه اگر امریکا زودتر عکس العمل نشان می داد می توانست از مرگ شمار زیادی از مردم جلوگیری کند، یکی از کاندیدهای حزب دموکرات برای حضور در کنگره فایوچی را تهدید به اخراج کرد. البته اخراج افراد در دولت ترامپ پدیده رایجی است ولی مشخص نیست ترامپ از این فرد به عنوان ابزاری برای تهدید فایوچی به سکوت استفاده کرده یا واقعا قصد اخراج او را دارد.

خبرگزاری بازار- روزهای کرونایی دنیا سپری می شود و امید برای آینده ای بهتر، جهان را به سمت و سوی تازه ای هدایت می کند اما این روزها برای دولت ترامپ روزهای سختی است. دولتی که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با چالشی جدی روبروشده است و انتقادهای زیاد از عملکرد آن در این روزها می تواند حضور دوباره رییس آن را در کاخ سفید برای یک دوره چهار ساله دیگر به خطر بیاندازد. روزهایی که کسب و کارها تعطیل است، نرخ بیکاری در امریکا سر به فلک کشیده است و اقتصاد پر رونق امریکا وارد رکود شده است  و مردم گوش به سخنان رییس جمهور در مورد سیاستهای مبارزه با کرونا سپرده اند.

 این روزها کرونا موضوع اصلی تمامی رسانه ها است. مساله ای که باعث شده است تا اقتصاد دنیا وارد رکودی عمیق شود و دولتها هزاران میلیارد دلار به اقتصاد تزریق کردند.  در رسانه های امریکا خبر سخنان آنتونی فایوچی،  مقام ارشد پزشکی دولت امریکا در مبارزه با ویروس کرونا مبنی بر اینکه اگر امریکا سریعتر به شیوع ویروس کرونا عکس العمل نشان می داد، می توانست از مرگ شمار زیادی از مردم جلوگیری کند، در صدر قرار دارد.

بیزینس اینسایدر به نقل از او نوشت: «طرح فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه در امریکا باید ادامه داشته باشد تا  بتوانیم از ابتلای شمار بیشتر مردم و مرگ عده بیشتری جلوگیری کنیم. این تنها راه حل این روزهای ما است با اینکه می دانیم اجرای این طرح هزینه های اقتصادی زیادی دارد و مشکلات زیادی برای  اقتصاد و کسب و کارها ایجاد می کند. اما آنچه برای ما اولویت دارد حفظ جان انسانها است و مسایل اقتصادی در درجه بعد است.»

 وی در توییتر خود در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان در مورد اینکه آیا راهی برای مقابله با این مرگ و میر وسیع در آمریکا وجود داشت یا خیر، گفت: «نمی توان انکار کرد اگر طرح های مقابله با  انتشار ویروس کرونا را زودتر اجرا می کردیم می توانستیم از مرگ شمار زیادی از افراد در امریکا جلوگیری کنیم.»این سخنان در شرایطی مطرح شد که پیشتر هم انتقادهای زیادی از ترامپ در مورد تاخیر در اجرای طرح قرنطینه مطرح شده بود. طبق گزارش سی ان ان اولین بیمار کرونایی در ماه ژانویه در امریکا شناسایی شد ولی ترامپ با کوچک انگاری این مساله و عدم اجرای طرح قرنطینه زمینه را برای شیوع  زیاد بیماری فراهم کرد به گونه ای که هم اکنون امریکا بیشترین شمار مبتلایان را در دنیا دارد و بیشترین شمار مرگ و میر هم در این کشور اتفاق  افتاده است.

ترامپ عکس العمل نشان داد

اما یک روز بعد از انتشار این توییت توسط آنتونی فایوچی، دونالد ترامپ عکس العمل نشان داد و در پاسخ به توییت وی خبر از اخراج او داد. البته ترامپ شخصا وارد این عرصه نشد بلکه یکی از کاندیدهای خزب جمهوری خواه که برای ورود به کنگره فعالیت می کند، در توییت خود به دلیل انتقاد صریح از سیاستهای ترامپ او را تهدید به  اخراج کرد و هشتک زمان اخراج فایوچی فرا رسیده است را ایجاد کرد.

 این خبر در توییتر شخصی فایوچی که بالغ بر ۷۶ میلیون دنبال کننده،دارد مطرح شد. این در حالیست که فایوچی ریاست موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی در امریکا را بر عهده دارد و در مبارزه به ویروس های ایدز، زیکا و همه گیری ویروس ابولا در بسیاری از کشورهای دنیا فعالیتهای زیادی انجام داد. فایوچی در شش دولت قبلی امریکا به عنوان پزشک ارشد بیماریهای عفونی فعالیت کرده است و تجربیات ارزنده ای در این زمینه دارد. آمارها نشان می دهد هم اکنون دو ماه از زمانی که اولین مورد از ابتلا به کرونا در امریکا شناسایی شده است،می گذرد و امروز بالغ بر ۵۵۵ هزار مبتلا و ۲۲ هزار قربانی در امریکا اعلام شده است.

نیویورک تایمزنوشت: «ترامپ در تلاش است تا اثبات کند داروی ضد مالاریا مفید است تا از فروش این محصول درآمد کسب کند. این در حالیست که عوارض استفاده از این دارو زیاد است و توصیه نمی شود. در واقع ترامپ در این شرایط هم تنها به کسب سود خود فکر می کند.»

تنش در روابط فایوچی و ترامپ، هفته قبل هم وجود داشت

یک هفته قبل هم روابط فایوچی و ترامپ تیره و تار بود. در آن زمان  ترامپ در تلاش بود تا استفاده از داروی ضد مالاریا را به عنوان داروی مناسب برای درمان کرونا ترویج کند. مساله ای که مورد تایید فایوچی و کادرپزشکی نبود و به گفته روزنامه های امریکایی ترامپ تنها به این دلیل که منفعت مالی از تولید و صادرات این دارو را می برد، تلاش می کند تا استفاده از آن را رواج دهد.

نیویورک تایمز در این مورد نوشت: «ترامپ در تلاش است تا اثبات کند داروی ضد مالاریا مفید است تا از فروش این محصول درآمد کسب کند. این در حالیست که عوارض استفاده از این دارو زیاد است و توصیه نمی شود. در واقع ترامپ در این شرایط هم تنها به کسب سود خود فکر می کند.»

با وجود اینکه نمی توان به طور قطع گفت ترامپ اقدام به اخراج فایوچی می کند یا از این سیاست تنها برای تهدید استفاده کرده است ولی بررسی تاریخچه حضور او در کاخ سفید نشان می دهد این رییس جمهور ۷۵ ساله امریکایی افراد زیادی را به دلیل اختلاف نظر با او اخراج کرده است و فایوچی هم نمی تواند متمایز باشد. از طرف دیگر امریکا به دلیل تعطیلی  اقتصاد و تزریق کلان دولت، تحت فشار بالایی است. افت صادرات، افت تولید و کاهش درآمد فعالیتهای خدماتی همه باعث شد تا برگ برنده او در انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز از بین برود و او دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته باشد.

کد خبر: ۱۳٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha