۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
دلار در آستانه ورود به کانال ۲۴ هزار تومان| ضرورت صیانت از درآمدهای ارزی با نفت ۱۲۰ دلاری
«بازار» گزارش می دهد

دلار در آستانه ورود به کانال ۲۴ هزار تومان| ضرورت صیانت از درآمدهای ارزی با نفت ۱۲۰ دلاری

با آنکه برخی ها فکر می کردند قیمت دلار با تداوم مذاکرات برای حل مسائل باقی مانده برجام افزایشی شود اما نرخ انواع ارز دیروز در بازار کاهشی شد طوری که دلار با افت قیمت در آستانه ۲۴ هزار تومان قرار گرفت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز این روزها حال و هوایی دیگر به خود گرفته و برخلاف سالهای گذشته بخصوص قبل از کرونا که خیلی ها برای تهیه ارز به این بازار مراجعه می کردند، اینگونه نیست و چه بسا دارندگان ارز خانگی برای ممانعت از کاهش بیشتر قیمت آن فروشنده این کالا شده اند.
دلاری که طی دو سه ماه گذشته با عبور از قیمت ۳۰ هزار تومان صعودی شده بود اما مدتی است با ادامه مذاکرات برجام و خروجی مثبت آن در سراشیبی قرار گرفته و پله پله در حال نزول است آنطور که نرخ هر دلار آمریکا هم اکنون با افت قیمت در آستانه ورود به کانال ۲۴ هزار تومان قرار گرفته است.

کاهش قیمت ارز در بازار ناشی از انتشار اخبار مثبت روند مذاکرات برجام و رفع تدریجی تحریم هاست، هر چند هنوز در انجام مذاکرات توافق نهایی حاصل نشده و حل مسائل باقی مانده و بسته شدن پرونده pmd به ۳ ماه آینده موکول شده است اما خوشبینی نسبت به رفع تدریجی تحریم ها باعث شده است تا قیمت ارز در بازار کاهشی شود

ادامه کاهش قیمت ها در بازار ارز
این که چرا قیمت ارز چند روزی است در مسیر عقب گرد حرکت می کند ناشی از اخبار مثبت روند مذاکرات برجام در وین و رفع تدریجی تحریم ها است. هر چند هنوز در انجام مذاکرات توافق نهایی حاصل نشده و حل مسائل باقی مانده و بسته شدن پرونده pmd به ۳ ماه آینده موکول شده است اما خوشبینی نسبت به رفع تدریجی تحریم ها باعث شده است تا قیمت ارز در بازار کاهشی شود.
با کاهش نرخ ارز در بازار طی ۲ و ۳ هفته اخیر و سقوط پله به پله دلار در این مدت (از ۲۸ هزار تومان تا قرار گرفتن در آستانه ۲۴ هزار تومان) بیانگر آن است که افزایش قیمتی که در ماههای گذشته در بازار ارز اتفاق می افتاد واقعی نبوده و از سر هیجان بوده است، چرا که به گفته کارشناسان نرخ تعادلی دلار بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان است.
البته هم اکنون نیز بخش عمده علت کاهش نرخ ارز هیجانی است که به دنبال اخبار مثبت مذاکرات برجام، بازار داد و ستد این کالا را تحت تاثیر قرار داده است، ولی مسائل دیگر چون افزایش قیمت جهانی نفت و گزارش های خوب از میزان کسب درآمدهای ارزی حاصل از رونق صادرات غیر نفتی کشور نیز منجر به تقویت بنیه ارزی کشور شده که این موضوع نیز بر کاهش نرخ ارز در بازار تاثیر گذاشته است.

افزایش قابل توجه قیمت جهانی نفت و رشد مناسب درآمدهای ارزی کشور بر کاهش نرخ ارز در بازار تاثیر گذاشته است، طوری که قیمت نفت طی یکسال اخیر ۴ برابر شده است، بنابراین با توجه به افزایش نرخ نفت به ۱۲۰ دلار و رونق بخشی توسعه صادرات کشور این موضوع کمک شایانی به تقویت منابع ارزی کشور می کند تا بانک مرکزی در مانوردهی سیاست های ارزی در بازار بهتر شود

تاثیر مثبت افزایش قیمت نفت بر کاهش نرخ ارز در بازار
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «بازار» درباره وضعیت قیمت ها در بازار ارز با توجه به خوشبینی به رفع تدریجی تحریمها گفت: همانطور که می بینید چشم انداز انجام مذاکرات برجام برای رفع تحریمهای بین المللی علیه ایران مثبت است و خود غربی ها نیز به دنبال این هستند تا قضیه برجام را خاتمه دهند، بنابراین چنین موضوعی بر بازار ارز تاثیر گذار شده است تا قیمت ها در این بازار بر مدار نزول قرار گیرند.
وی با بیان اینکه مسئله فراتر از موضوع رفع تدریجی تحریم ها و تلاش برای انجام توافقات برجام، افزایش قابل توجه قیمت جهانی نفت و رشد مناسب درآمدهای ارزی کشور است که بر کاهش نرخ ارز در بازار تاثیر می گذارد، گفت: قیمت نفت طی یکسال اخیر ۴ برابر شده است، بنابراین با توجه به رسیدن قیمت هر بشکه نفت به ۱۲۰ دلار و رونق بخشی توسعه صادرات غیر نفتی در کشور این موضوع مهم کمک شایانی به تقویت منابع ارزی کشور می کند تا وضعیت بانک مرکزی در مانوردهی سیاست های ارزی در بازار بهتر شود.
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که نرخ ارز همچنان با روندی کاهشی در روزهای آتی در محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان هم قرار گیرد، با این وجود مسئولان نباید از نحوه مدیریت منابع ارزی غافل ماند و یا نسبت به تثبیت نرخ ارز در بازار با رقمی کارشناسانه بی توجه شد.

پیش بینی می شود قیمت ارز در بازار طی روزهای آینده ادامه دار شود و بعید نیست که با وجود هیجانی بودن بازار نرخ دلار همچنان افت کند، البته این نرخ پایدار نخواهد ماند و بی تردید دلار با رسیدن به چنین نرخی دوباره افزایشی می شود

رسیدن قیمت دلار به رقم ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان بعید نیست
شقاقی شهری، با بیان اینکه پیش بینی می شود ادامه کاهش نرخ ارز در بازار طی روزهای آینده ادامه دار شود و بعید نیست که با وجود هیجانی بودن بازار نرخ دلار همچنان افت کند، گفت: البته این نرخ پایدار نخواهد ماند و بی تردید دلار با رسیدن به چنین نرخی ( ۲۳ هزار تومان) دوباره به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان بر می گردد. در چنین شرایطی است که با توجه به شکننده بودن قیمت ها در بازار و وجود تصویب نرخ ۲۳ هزار تومانی دلار در بودجه سال آینده، قرار گرفتن رقم دلار در کانال ۲۴ یا ۲۵ هزار تومان حتی برای سال آینده نیز دور از ذهن نیست.
این اقتصاددان افزود: به نظر می رسد دولت اکنون و در شرایطی که با افزایش قابل توجه درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت مواجه است با تدبیر و عقلانیت حافظ این منابع شود چرا که این احتمال وجود دارد در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و روی کار آمدن دوباره جمهوری خواهان باز هم وضعیت اقتصاد کشور با سیاست های بین المللی شکننده شود. بنابراین باید از فرصت بوجود آمده فروش مناسب قیمت نفت، نهایت استفاده را برد، زیرا نمی توان به درآمدهای مستمر با قیمت بالای نفتی خیلی اطمینان کرد.

انتظار می رود با تفاهم نامه ای که بین ایران و دولت های غربی منعقد خواهد شد، کاهش تورم در کوتاه مدت را شاهد شویم و دلار نیز به عنوان یک کالای سرمایه گذاری مشمول انتظارات تورمی یعنی کاهش قیمت شود

کاهش انتظارت تورمی دلار را ارزان کرد
علی حیدری، کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» به وضعیت بازار ارز با کاهش نرخ این کالا در پی هیجان اخبار مثبت از مذاکرات برجام اشاره کرد و اظهارداشت: انتظار می رود با تفاهم نامه ای که بین ایران و دولت های غربی منعقد خواهد شد، کاهش تورم در کوتاه مدت را شاهد شویم و دلار نیز به عنوان یک کالای سرمایه گذاری مشمول انتظارات تورمی یعنی کاهش قیمت شود.
وی با بیان اینکه درصورت انعقاد هر تفاهمنامه ای (مذاکرات برجام) احتمال نوسان قیمت دلار و سقوط آن بین ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان در کوتاه مدت دور از انتظارت نیست، اظهارداشت: با افت شدید نرخ ارز در بازار قیمت این کالا بی تردید ثابت نمی ماند و قیمت آن پس از مدت کوتاهی دوباره سیر صعودی آرامی را به خود می گیرد.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در معاهدات بین المللی فرق خاصی بین تفاهم نامه با توافق نامه وجود دارد، بنابراین در مذاکرات آژانس عقد توافقنامه مورد اعتماد تر است چرا که تفاهم نامه لازم الاجرا نیست، نکته حائز اهمیت دیگر این است که اگر فرجام این برجام با تفاهم نامه به پایان برسد، در فرایند کار انتظار هرگونه واکنش مقطعی و لحظه ای وجود دارد چرا که با این عهدنامه مسئولان حتی در سطوح پایین تر چون نخست وزیر، وزیر و ... نیز می تواند تفاهم نامه را رد کنند و این مسئله دوباره بر روی قیمت ارز در بازار تاثیر گذار شود، اما سرنوشت برجام با انجام توافق نامه، بی تردید محکم تر و امیدوار کننده تر خواهد بود.

قیمت ارز امروز در بازار کاهشی شد طوری که در بازار آزاد هر دلار آمریکا ۲۵ هزار ۹۰ تومان معامله شد. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی نیز امروز قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۴۷۷ تومان و قیمت خرید آن از مردم نیز ۲۴ هزار و ۲۳۳ تومان تعیین شد

دلار در آستانه ورود به کانال ۲۴ هزار تومان
بنا به این گزارش، قیمت ارز امروز در بازار کاهشی شد طوری که در بازار آزاد هر دلار آمریکا ۲۵ هزار و ۹۰ تومان معامله شد. علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی نیز امروز قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۴۷۷ تومان و قیمت خرید آن از مردم نیز ۲۴ هزار و ۲۳۳ تومان تعیین شد. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۷ هزار و ۶۱۱ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۷ هزار و ۳۳۶ تومان اعلام شده است. البته با توجه به نوسان قیمتی که در بازار پرریسک ارز وجود دارد معلوم نیست قیمت این کالا در بازار فردا چه رقمی خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha