۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
افزایش روز افزون موانع و چالش های تولید| بانک‌ها تسهیلات را قفل و ادارات پاس کاری می کنند
نماینده مردم فریدونشهر در مجلس با بازار مطرح کرد

افزایش روز افزون موانع و چالش های تولید| بانک‌ها تسهیلات را قفل و ادارات پاس کاری می کنند

حسین محمد صالحی دارایی نماینده مردم فریدونشهر در مجلس گفت: متاسفانه در تغییر و تحولات دولت نه تنها خیلی از مسائل مربوط به تولید حل نشده بلکه در حال بیشتر شدن است.

حسین محمد صالحی دارایی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به چالش‌های پیش روی تولید گفت: متاسفانه عمده چالش‌ها در زمینه رونق تولید به بروکراسی اداری بازمی گردد البته اعلام می‌شود برخی قسمت‌ها می‌توانند ظرف سه الی چهار روز مجوز دریافت کنند، که باید گفت اصلاً این طور نیست.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری به طور شدیدی به تولید آسیب زده است، اظهار داشت: از این رو سرمایه‌گذارانی هستند که بعد از یک سال دوندگی برای ایجاد یک واحد تولیدی عطای کار را به لقایش می‌بخشند و به طور کل فعالیت خود را رها کرده و به سراغ فعالیت دیگری می‌روند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تولیدکنندگان ماه‌ها برای دریافت تسهیلات پشت درب ادارات معطل می‌مانند اظهار داشت: متاسفانه پرونده اخذ تسهیلات تولیدکنندگان ماه‌ها روی میز بانک‌ها می‌ماند و نتیجه‌ای اخذ نمی‌شود.

صالحی دارانی با بیان اینکه وقتی تولیدکنندگان برای اخذ مجوز اقدام می‌کنند، متاسفانه مرتباً از این اتاق به آن اتاق هدایت می‌شوند، اظهار داشت: متاسفانه تولید کنندگان از سازمانی به سازمان دیگر هدایت می‌شوند و به نوعی مورد پاسکاری قرار می‌گیرند لذا اگر این رویه ادامه داشته باشد به شدت تولید در کشور به زمین خواهد خورد.

وی تاکید کرد: متاسفانه در تغییر و تحولات دولت نه تنها خیلی از مسائل مربوط به تولید حل نشده بلکه در حال بیشتر شدن است، یعنی تغییر و تحولات باعث شد تا خیلی از پرونده‌ها در رکود قرار بگیرند و در بلاتکلیفی بمانند.

دولت برای بلاتکلیفی در حوزه تولید باید برنامه ارائه دهد و سعی کند از مشکلاتی که در برخی ادارات پیرو شکل گیری فعالیت تولیدی رخ می‌دهد، جلوگیری کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت برای بلاتکلیفی در حوزه تولید باید برنامه ارائه دهد، بیان داشت: دولت باید سعی کند از مشکلاتی که در برخی ادارات پیرو شکل گیری فعالیت تولیدی رخ می‌دهد، جلوگیری کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد: اگر ما می‌خواهیم تولید را نجات داده و اشتغال ایجاد کنیم این همه بازی در ارائه تسهیلات و ایجاد گرفتاری برای چیست؟

بانک‌ها ارائه تسهیلات به بخش تولید را قفل کردند
این نماینده مجلس ادامه داد: متأسفانه بانک‌ها ارائه تسهیلات به بخش تولید را قفل کردند و حتی سازمان عاملی که قرار است تولید کننده را به بانک معرفی کند هم به نوعی به جای بانک تصمیم‌گیری می‌کند، یعنی می‌گوید که این اعتبار قابل پرداخت هست و یا خیر؟ بنابراین ما با این قبیل مشکلات در پیش روی تولید مواجه هستیم.

وی اظهار داشت: تازه اگر ما این هفت خوان را طی کردیم بانک باید بگوید که تسهیلات را به تولیدکننده ارائه خواهد داد و یا خیر؟.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تسهیلات بانک‌ها به دلیل درصد سود بانکی به صرفه نیست گفت: متأسفانه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به شدت به رویکردهای بانک‌ها معترض هستند و از طرف دیگر ما تولیدکنندگانی داریم که احتیاج به یک ریال تسهیلات ندارند و، اما ما کار آن‌ها را هم قفل کرده ایم.

صالحی تاکید کرد: به عنوان مثال ما سرمایه‌گذاری در منطقه خودمان داریم که آمده و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه آورده و سرمایه گذاری کرده و وزارت صمت به آن مجوز داده است، اما وقتی قرار بوده که مجوز بهره برداری بگیرد، کارش قفل شده است و به وی گفتند مشخص نیست که نتیجه را چه زمانی به او اعلام خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین این فرد یک ریال تسهیلات نگرفته و ما با این اقدامات سرمایه این فرد را هم نابود می‌کنیم لذا در این شرایط دیگر کدام سرمایه‌گذاری می‌آید و اعتماد می‌کند که به این حوزه وارد شود. متاسفانه آنچه که می‌گوییم با آنچه که عمل می‌کنیم زمین تا آسمان فرق دارد.

سیاست گذاری در زمینه حمایت و رونق تولید امری تاثیرگذار است البته سیاست گذاری که با نظارت همراه باشد چراکه اگر این سیاست‌گذاری به اجرا نپیوندد، یک ریال ارزش نخواهد داشت

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیاست گذاری در زمینه حمایت و رونق تولید امری تاثیرگذار است، گفت: البته سیاست گذاری که با نظارت همراه باشد چراکه اگر این سیاست‌گذاری به اجرا نپیوندد، یک ریال ارزش نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: برخی از قوانینی که ما سال گذشته تصویب کردیم امروز یا اجرایی نمی‌شوند و یا اگر قرار بود درآمدی در بودجه داشته باشد، فاقد عملکرد بوده است، خب این دیگر چه نوع سیاستگذاری است. سیاست گذاری که به اجرا در نیاید و تنها روی کاغذ بماند هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: به نظر بنده بعد نظارتی مجلس باید در این بخش قوی‌تر عمل کند، البته برخی از قوانینی که ایجاد شده موجب بروکراسی بیشتری در تولید می‌شود و فقط حلقه‌های بیشتری را به زنجیره تولید اضافه می‌کند لذا باید از این نوع سیاست گذاری پرهیز کرد.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha