۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
به جای قیمت تولید، بارکد و تاریخ تولید روی کالا درج شود
فعال صنعت چای کشور در گفتگو با بازار؛

به جای قیمت تولید، بارکد و تاریخ تولید روی کالا درج شود

بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی معتقد است: درج قیمت تولید روی کالا طرحی چالش آفرین و تخلف زا است و لذا پیشنهاد می شود به جای آن، بارکد و تاریخ تولید درج گردد.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت کشاورزی و مواد غذایی کشور طی هفته های اخیر با مساله ای تحت عنوان «درج قیمت تولید روی کالا» به جای درج قیمت مصرف کننده روبرو است که خود حواشی بسیاری به همراه دارد. در حالی که برخی از فعالان این صنعت این طرح را خوب و کارا می دانند بسیاری دیگر معتقدند به هیچ وجه طرح خوبی نیست و چالش ها، مشکلات و تخلفات احتمالی بسیاری را با خود به همراه دارد.

برای داشتن تولیدی مستمرو بازاری با ثبات باید یک برنامه ۵ ساله مدون تدوین شود و هزینه های تولید به مدت ۵ سال تغییر نکند

با درج قیمت تولید هزینه های بسته بندی چای و دیگر هزینه های جانبی نادیده گرفته می شود
احمدرضا بخشی رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: در واقع یکی از موضوعاتی که تولیدکنندگان در آخرین ماه سال جاری با آن مواجه هستند به بخش نامه دولتی مبنی بر لحاظ کردن قیمت تولیدی به جای قیمت مصرف کننده است.

بخشی می افزاید: چای محصولی است که عرضه آن همراه با یکسری اکسسوری ها همچون پاکت و قوطی است که قیمت این مواد غالبا متغیر است. با این وجود وقتی قیمت مصرف کننده را روی چای درج می کردیم هزینه های این مواد را نیز لحاظ می کردیم اما در این حالت دیگر نمی توان چنین هزینه هایی را نیز محاسبه کرد.

او خاطر نشان می کند: پیش از این تقریبا هر ماه هزینه ها بالا می فت اما الان هزینه های بسته بندی، مواد اولیه و دیگر هزینه هایی که به کارخانجات تحمیل می شود به صورت هفتگی بالا می رود.

بخشی می گوید: اگر قرار باشد تولیدی مستمر داشته باشیم باید یک برنامه ۵ ساله مدون تدوین شود و هزینه های تولید به مدت ۵ سال تغییر نکند.

درج قیمت تولید روی کالاها، درگیری های اجتماعی را افزایش می دهد| قیمت تولید همه کالاها در سامانه سازمان حمایت موجود و قابل استعلام است
این فعال صنعت چای همچنین خاطر نشان می کند: یکی از دیگر مشکلاتی که طرح درج قیمت تولید بر روی مواد غذایی و کالاها پیش آورده بحث بروز درگیری های اجتماعی است. به خصوص اینکه مصرف کنندگان غالبا با ضرایب قیمت کالاهای مختلف اطلاعی ندارند.

او ادامه می دهد: با این تفاسیر وقتی یک مصرف کننده اقدام به خرید ۱۰ قلم با ضریب متفاوت می کند با توجه به قیمت درج شده روی آنها که در واقع همان قیمت تولید است به یک رقم می رسد و وقتی پای صندوق برای پرداخت می رود مبلغ دیگری به او اعلام می شود و این سردرگمی موجب ایجاد شدن یکسری درگیری ها می شود.

بخشی می افزاید: اگر دولت قصد دارد از قیمت تولید هر کالایی مطلع شود به راحتی می تواند به سایت سازمان حمایت مراجعه کند چرا که قیمت های تولید در سازمان حمایت ثبت و ضبط می شود.

او می گوید: از سوی دیگر هر تولیدکننده ای قیمت ها را به سازمان هایی همچون سازمان دارایی و دیگر نهادها اعلام می کند و به راحتی قابل استعلام است.

آیا می توان برای پیشگیری از تخلفات احتمالی در کنار صندوق های هر فروشگاهی یک بازرس قرار بدهند!
بخشی می افزاید: دیگر مشکلی که این طرح می تواند به وجود بیاورد این است که وقتی قیمت تولید روی کالا درج می شود ممکن است برخی فروشندگان به اصطلاح شیطنت کنند و رقمی بالاتر از آنچه که باید لحاظ شود را به خریدار اعلام کند. هرچند اگر این افراد انگشت شمار هم باشند باز هم مساله ساز است.

او تصریح می کند: مساله اینجا است که نمی توان با اجرای این طرح کنار صندوق هر فروشگاهی یک بازرس بگذارند که جلوی چنین تخلفات احتمالی گرفته شود.

راهکارهای پیشنهادی ما این است که یا علاوه بر درج قیمت تولید قیمت مصرف کننده هم روی کالا درج شود و یا بارکد و تاریخ تولید درج گردد

پیشنهاد درج بارکد و تاریخ تولید روی کالا به جای قیمت تولید| راهکار بعدی درج قیمت تولید و مصرف کننده تواما با هم روی کالا است
رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال که راهکار پیشنهادی شما در این خصوص چیست نیز می گوید: ما دو راهکار پیشنهادی برای این امر داریم؛ اولین راهکار این است که مانند کشورهای پیشرفته به جای درج قیمت تولید روی کالا از «بارکد و تاریخ تولید» روی هر کالایی استفاده شود تا به این ترتیب بتوان بر اساس بارکد درج شده و تاریخ تولید قیمت تولید را استخراج کرد و قیمت مصرف کننده را محاسبه کرد.

او ادامه می دهد: راهکار پیشنهادی بعدی ما این است که روی هر کالایی علاوه بر قیمت تولید قیمت مصرف کننده هم همزمان درج شود. به این ترتیب هم از ایجاد یکسری درگیری ها اجتماعی بین مصرف کننده و فروشنده جلوگیری می شود و هم اینکه جلوی تخلفات احتمالی نیز گرفته می شود.

بخشی در خصوص وضعیت بازار چای در آخرین ماه سال نیز اظهار می دارد: خوشبختانه وضعیت بازار خوب است و کمبودی نداریم و کالا به میزان مورد نیاز در دسترس مصرف کنندگان وجود دارد و حتی بیش بود نیز داریم.

اعطای دفترچه های الکترونیکی به چایکاران، طرحی مدرن و نو است اما باید برای بهره گیری چایکاران از آن آموزش های لازم به آنها داده شود

قبل از اجرای طرح دفترچه های الکترونیکی به چایکاران زیرساخت های بهره گیری از آن باید مهیا شود
این فعال صنعت چای در خصوص آخرین اقدام سازمان چای مبنی بر اعطای دفترچه الکترونیکی به چایکاران تا پایان سال جاری نیز می گوید: این اقدام به نوعی مدرن و نو است اما مساله ای که در این میان نباید نادیده گرفته شود این است که زیرساخت های لازم برای اجرای آن به درستی وجود ندارد.

او می افزاید: در واقع به نظر بنده قبل از هر اقدامی باید تفکری در مورد دانش افراد مورد نظر بشود. مساله اینجا است که الان جامعه کشاورزی در بهره گیری از فناوری های جدید حتی ار یک تلفن همراه هوشمند باشد مشکل دارند.

بخش تصریح یم کند: با این تفاسیر اگرچه طرح استفاده از دفترچه های الکترونیکی به جای دفترچه های کاغذی می تواند خوب باشد اما ابتدا باید به جامعه مخاطب که همان چایکاران هستند آموزش های لازم جهت استفاده از این امکانات داده شود.

گفتنی است چندی پیش حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور از صدور ۴۳ هزار دفترچه الکترونیکی برای چایکاران خبر داد و یاد آور شد: با شروع فصل بهره‌برداری صدور دفترچه‌های کاغذی شامل هزینه های چاپ بوده و علاوه بر زمان بر بودن تجمع زیاد افراد در یک برهه زمانی خاص را به دنبال داشت.

به گفته رئیس سازمان چای کشور، دفترچه های الکترونیکی نیازی به حضور فیزیکی افراد ندارد و چایکاران می‌تواند با کد ملی و شماره چایکاری وضعیت دفترچه های الکترونیکی خود را بررسی کنند. همچنین جهانساز اظهار داشت: چایکاران میتوانند در دفترچه های الکترونیکی اطلاعاتی همچون میزان خرید برگ سبز چای، اطلاعات دریافتی و پرداختی ها، میزان برگ سبز درجه یک و درجه ۲ و همچنین سطح زیر کشت، نوع آبیاری و برخی اطلاعات دیگر را درباره تولید محصول خود مشاهده کنند.

کد خبر: ۱۳۹٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha