۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
«برزش آباد» در محاصره ساخت‌وسازهای غیرمجاز؛ با متخلفان برخورد شد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

«برزش آباد» در محاصره ساخت‌وسازهای غیرمجاز؛ با متخلفان برخورد شد

مشهد- روستای برزش‌آباد در ۱۰ کیلومتری شرق مشهد باوجود کمبود آب اما مورد هجوم بسیاری از ویلا سازی‌های غیرمجاز قرارگرفته است که این موضوع بر تشنگی آن دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار بازار روستای برزش آباد با جمعیت افزون بر یک هزار و ۵۰۰ نفر در طی دو سال گذشته به‌دفعات با کمبود آب و حتی قطعی آب شرب مواجهه بوده است.

این روستا که به دلیل کمبود آب شرب و هم‌چنین افت کیفیت آب در طی دو سال گذشته با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم کرده است حالا با مشکل دیگری به دلیل هجوم ساخت‌وسازهای غیرمجاز و احداث باغ ویلاها ها روبرو شده که بدون شک در آینده‌ای نزدیک بر مشکلات آن دامن بیشتری خواهد زد.

در این چالش روستاهای حاشیه شهرها، نخستین گزینه این تغییر بافت و کاربری هستند که خیل مشتاقان ویلا سازی در اولین گام با هجوم خود، آن‌ها را از ماهیت روستایی دور می‌سازند و در این مسیر هرچه این روستاها باصفا و خوش آب و هواتر باشند، اقبال به آن‌ها بیشتر است و رشته حیات طبیعی‌شان زودتر ازهم‌گسیخته می‌شود.

آزادسازی اراضی زراعی
در همین راستا رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از آزادسازی ۹ هکتار از اراضی زراعی در روستای برزش آباد شهرستان مشهد خبر داد.

حسین خواجوی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: تغییر کاربری اراضی، پیامدهای مختلفی به همراه دارد که ازجمله می‌توان به کاهش تولید محصولات کشاورزی، تأمین امنیت غذایی و آسیب رساندن به محیط‌زیست اشاره کرد .

«برزش آباد» در محاصره ساخت‌وسازهای غیرمجاز؛ با متخلفان برخورد شد

وی بر اهمیت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و مقابله با پدیده شوم تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی تأکید کرد و افزود: اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون صیانت از اراضی زراعی و باغی، وظیفه قانونی و رسالت اصلی مجموعه جهاد کشاورزی است .

رئیس امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد بابیان اینکه امیدواریم تا با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود، تلاش مضاعفی در ارتباط با حفظ و حراست از زمین‌های کشاورزی داشته و گام‌های مؤثرتری در این راستا برداریم افزود: در همین راستا تعداد ۴۵ دیوارکشی، تعداد ۳۲ پی‌کنی، تعداد ۶بنا و هم‌چنین سایر مصادیق مانند استخر و محوطه به تعداد ۱۰ مورد در سطح پهنه۵۰ هکتاری این روستا مورد تخریب واقع شد.

خواجوی بابیان اینکه جهاد کشاورزی موظف است تا در اسرع وقت پس از احصاء و شناسایی تخلفات، تمهیدات لازم را اعمال و اقدام قانونی به عمل آورد یادآور شد: در راستای پیشگیری از ایجاد ساخت‌وسازهای غیرمجاز و حفظ کاربری اراضی می‌توان از ظرفیت نهادهای مردمی، دهیاری‌ها، شوراهای محلی و رسانه‌های جمعی استفاده کرد.

شهروندان استعلام کنند
موضوع خرید زمین توسط شهروندان و ساخت ویلا در روستاهای مشهد و در ادامه آن تلاش جهاد کشاورزی برای تخریب و بازگرداندن عرصه‌های کشاورزی به حالت اولیه در حالی ادامه دارد که بسیاری از شهروندان در هنگام خرید از این موضوع غفلت می‌ورزند.

این در حالی است که پیش‌ از این دادستان مشهد در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی، منابع طبیعی و حقوق عامه استان اظهار کرد: ازجمله عوامل مؤثر در تبدیل زمین‌های کشاورزی به باغ ویلا بهره‌گیری از آب چاه‌های کشاورزی در این باغ ویلاها است.

از مردم هم تقاضا می‌شود از سرمایه‌گذاری در بخش باغ ویلا به‌طور جد خودداری کنند چراکه تقریباً تمامی باغ ویلاهای احداثی و یا در حال احداث غیرمجاز است و به‌طورقطع برابر قانون باید قلع‌وقمع و به وضع سابق برگردانده شود

محمد حسین درودی در ای رابطه اظهار داشت: به دلیل تصرف حریم بستر رودخانه و مسیل‌ها و نیز برداشت‌های غیرمجازی که صورت می‌گیرد لذا شرکت آب منطقه‌ای ظرف مدت کوتاهی باید نسبت به شناسایی چاه‌های کشاورزی که برای مصارف باغ ویلا استفاده می‌شود اقدام و سریعاً این چاه‌ها را پر و مطلوب المنفعه کند و همچنین حریم و بستر رودخانه‌ها را آزاد و از برداشت‌های غیرمجاز آن‌ها ممانعت به عمل آورد.

دادستان مشهد در این رابطه اعلام کرد: از مردم هم تقاضا می‌شود از سرمایه‌گذاری در بخش باغ ویلا به‌طور جد خودداری کنند چراکه تقریباً تمامی باغ ویلاهای احداثی و یا در حال احداث غیرمجاز است و به‌طورقطع برابر قانون باید قلع‌وقمع و به وضع سابق برگردانده شود و در این حالت سرمایه سازندگان از دست خواهد رفت، پس‌نیاز است چنانچه قصد خرید باغ ویلایی رادارند قبل از اقدام، از مراجع قانونی مانند جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استعلام کنند.

کد خبر: ۱۳۹٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha