۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کالاهای اساسی دغدغه مردم در شب عید| مسئولان چه کردند؟
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

کالاهای اساسی دغدغه مردم در شب عید| مسئولان چه کردند؟

مشهد- همزمان با نزدیک شدن به سال نو دغدغه‌های شهروندان برای تامین کالاهای اساسی شدت گرفته است و قیمت‌ها در بازار میدان‌دار شده‌اند؛ لذا مردم از مسئولان انتظار مهار قیمت‌ها را دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که طبق وعده مسئولان مقرر بود تا ابتدای سال آینده هیچ کالایی گران نشود و نوروز ۱۴۰۱ را با آرامش نسبی و ثبات قیمت در بازار پشت سر گذاشته شود اما افزایش زیر پوستی قیمت ها در بسیاری از کالاهای اساسی بر روی این باور خط بطلان می کشد.

افزایش قیمت گوشت قرمز، ماهی، مرغ و هم چنین آجیل و خشکبار به عنوان پر تقاضا ترین کالاهای مورد نیاز مردم در آستانه سال نو نشان می دهد که قیمت ها در بازار کالاهای اساسی خیال رام شدن ندارد.

در حال حاضر بسیاری از خانواده ها با نرخ تورم ۴۲ درصدی درحالی ‌که رد پای گرانی را بر همه اقلام ضروری خویش رصد می‌کنند، از کنار وعده‌های مسئولان مبنی بر تنظیم بازار، کافی بودن ذخایر، تشدید نظارت ها، بازرسی‌های مستمر و برخورد با گران‌فروشان به‌راحتی می‌گذرند.

در طی ماه جاری گلایه های بسیاری از طرف مردم و حتی تولید کنندگان مبنی بر گرانی مواد اولیه به گوش می رسد که نیازمند تدبیر بیشتر است.افکار عمومی مدتی است که گلایه قنادان و شیرینی‌پزان که از مشکل تأمین روغن‌های مخصوص خود می‌نالند را می‌شنود و می‌داند که این زمزمه‌ها افزایش قیمت انواع شیرینی را به دنبال دارد.

اتحادیه خشکبار هم چند صباحی است که از گرانی خشکبار و ارتباط آن با گران‌فروشی در این صنف برائت جسته و اعلام کرده است که میزان سود فروشندگان نسبت به سال‌های گذشته یک‌پنجم شده و متهم اول گرانی‌ها را نیز کاهش تولید، صادرات برخی اقلام و وارد نکردن برخی اقلام دیگر عنوان کرده است.

خبرهایی هم که از خریداری میوه‌های شب عید می‌رسد حاکی از این است که سازمان تعاون روستایی میوه‌های خریداری‌شده برای تنظیم بازار را ۲۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت کف بازار در زمان خرید، تهیه‌کرده است که از قضا کیفیت خوبی هم ندارند تا بدین ترتیب امید برای خرید یک سبد میوه با نرخ مناسب هم از مردم گرفته شود.

کالاهای اساسی دغدغه مردم در شب عید| مسئولان چه کردند؟

در حال حاضر قیمت سیب، پرتقال، کیوی، انار، نارنگی همه افزایش یافته است و بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان علت را در افزایش هزینه‌های تولید مانند، سم، کود، بسته بندی، پوشال و حمل و نقل عنوان می کنند، از طرفی بخشی از گرانی سیب، پرتقال و کیوی مربوط به اقدام غیرکارشناسی سازمان تعاون روستایی یعنی خرید و دخیره‌سازی این محصولات بالاتر از نرخ بازار می دانند.

در بازار چه خبر است؟
نائب رئیس اتحادیه قنادان مشهد در گفت و گو با بازار اظهار می کند: در حال حاضر قنادان باید شکر کیلویی ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تومان را در بازار آزاد ۱۶‌هزار تومان بخرند.

مهدی قربان زاده می گوید: جدای از این مسئله صنف قنادی طی یک الی دو ماه گذشته ناچار به تهیه روغن قنادی با قیمت ۳ تا ۴ برابر بوده است.

به گفته وی در چنین اوضاعی در اوج کار قنادی‌ها در اسفند ماه دولت باید برای تأمین مواد اولیه به کمک این اتحادیه بیاید وگرنه با شرایطی که دارند نمی‌توانند با این نرخ‌ها ادامه بدهند.

بر اساس آمار قیمت آجیل نیز از ۱۷ تا ۴۰ درصد افزایش داشته و برخی اقلام مثل پسته از مرز ۴۰۰ هزار تومان گذر کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد در گفت و گو با بازار می گوید: خشکبار قیمت مصوب ندارد و عرضه و تقاضا، میزان تولید و نرخ ارز تعیین‌کننده قیمت خشکبار است.

علیرضا ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته خریداران با ۵۰۰ هزار تومان نیاز خود را تهیه می‌کردند، اذعان می‌کند که در سال جاری هر خریدار برای خرید آجیل حداقل باید یک‌میلیون تومان هزینه کند و این میزان پول به معنی خرید در حجم قابل‌توجه هم نیست.

وی میزان تقاضا برای خرید تخمه‌ را قابل‌توجه دانسته و می‌گوید مردم بیشتر تمایل به مصرف تخمه دارند؛ اما افزایش نرخ خشکبار در این اقلام هم مشاهده می‌شود به‌طوری‌که قیمت آفتاب‌گردان از کیلویی ۱۰ هزار تومان در دو سال پیش به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار حداقل قیمت هر نوع ماهی طی روزهای اخیر ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان گران‌تر شده است.نرخ هر کیلو قزل‌آلا در خرده‌فروشی‌ها به ۹۰ هزار تومان رسیده و با افزایش تقاضا در یک ماه پایانی سال این احتمال وجود دارد که قیمت ماهی رشد داشته باشد. گزارش‌های دیگری نیز از افزایش قیمت ماهی شیر از ۱۴۰ به ۲۴۰ هزار تومان شده، ماهی حلوا از ۹۵ به ۱۴۵ هزار تومان و ماهی سرخو از ۱۳۰ به ۱۷۰ هزار تومان شده است. علت این گرانی‌ها افزایش هزینه حمل‌ونقل از جنوب، دستمزد کارگر، کاهش صید و افزایش تقاضا عنوان‌شده است.

در این میان گوشت قرمز گوسفندی نیز با افزایش ۳۰ هزار تومانی در طی روز های گذشته بر دغدغه مردم در آستانه سال نو افزوده است.

تمهیدات مسئولان
مسئولیت تامین و توزیع کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی که همه ساله بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت بود امسال به طور مستقیم پای مسئولان جهاد کشاورزی را به میدان کشیده است و بر دوش مسئولان این سازمان نهاده لذا در مقام پاسخ گویی نیز مسئولان صمت از رسانه ها می خواهند تا در این رابطه از مسئولان جهاد کشاورزی پاسخ سوالات را جویا شویم.

در همین راستا معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: همه ساله با نزدیک شدن به سال نو شاهد افزایش میزان تقاضا و خرید مردم هستیم و لذا این موضوع بر التهاب قیمت ها به دلیل بهم خوردن توازن عرضه و تقاضا دامن می زند.

کالاهای اساسی دغدغه مردم در شب عید| مسئولان چه کردند؟

حمید جنتی با بیان اینکه به منظور تامین کالاهای اساسی و پاسخ به تامین نیاز های مردم به ویژه در خصوص کالاهای اساسی تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شده است به خبرنگار بازار گفت: به همین منظور عرضه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در قالب برپایی ایستگاه ها و نمایشگاه های عرضه مستقیم در مناطق مختلف استان و شهر مشهد اقدام شده است.

وی از جمله راهکارهای مورد نظر برای به تعادل رساندن قیمت ها و کوتاه شدن دست دلالان را توسعه بازار ها شامل روستابازار و عرضه مستقیم کالا و ایجاد نمایشگاه های عرضه کالا در این ایام دانست و افزود: در آستانه نوروز با هدف عرضه مستقیم و تنظیم بازار محصولات کشاورزی نسبت به راه اندازی تعداد ۵۵ روستابازار در سطح استان اقدام شده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در این نمایشگاه ها تولیدات روستائیان بدون واسطه و با قیمت های تعادلی در اختیار خریداران و مصرف کنندگان قرار گرفته است.

وی هم چنین از عرضه مستقیم برخی از محصولات کشاورزی مانند عرضه سیب زمینی، پیاز و سایر محصولات در مراکز عرضه مستقیم خبر داد و گفت: این محصولات حداقل ۲۰ الی ۳۰ درصد زیر قیمت بازار و خرده فروشی ها توزیع و در اختیار مردم و مصرف کنندگان قرار می گیرد.

جنتی اظهار کرد: با حمایت فرمانداری و همکاری سازمان جهاد کشاورزی، اتحادیه تعاونی های روستایی و تولیدی و روستابازار، اتحادیه های صنفی و همچنین اتاق تعاون، تمامی اتحادیه های تولیدی بخش کشاورزی و مباشرین تامین و توزیع هم چنین نسبت به راه اندازی تعداد ۷ نمایشگاه عرضه مستقیم در سطح شهر مشهد اقدام شده است.

توزیع کالاهای اساسی
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه برای تأمین نیازهای مردم و هم‌چنین جلوگیری از التهاب قیمت‌ها نسبت به توزیع کالاهای اساسی نیز در این ایام و در قالب نمایشگاه‌های یادشده اقدام خواهد شد افزود: در همین راستا مقدار ۴۴۰۰ تن برنج هندی و تایلندی، مقدار ۳ هزار تن شکر سفید خانوار، مقدار ۵ هزار و ۸۰۰ تن روغن نباتی، مقدار یک هزار و ۲۰۰ تن مرغ منجمد در سطح مشهد مقدس در حال توزیع است.

وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال ما مبنی بر دلیل گرانی گوشت قرمز نیست اظهار کرد: با توجه به ایام پایانی سال افزایش میزان تقاضا جهت خرید گوشت قرمز در سطح کشور و عدم تناسب افزایش عرضه با تقاضا در روزهای پایانی سال باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده است.

جنتی در این رابطه بیان کرد: بااین‌حال برای کمک به ثبات قیمت‌ها و تأمین سایر مصرف کنندگان مقدار ۶۳۰ تن گوشت قرمز شامل ۲۷۰ تن گوشت گوسفندی و ۳۶۰ تن گوشت گوساله برای توزیع در مراکز یاد شده اقدام و این محصولات در حال توزیع است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عرضه گوشت گرم گوساله تنظیم بازاری با قیمت ۱۳۸ هزار تومان در مراکز عرضه تنظیم بازاری سطح مشهد در حال انجام است.

کالاهای اساسی دغدغه مردم در شب عید| مسئولان چه کردند؟

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اذعان کرد: همچنین در حال حاضر عرضه گوشت منجمد گوساله و گوشت منجمد گوسفندی به قیمت مصوب دولتی در غالب طرح تنظیم بازار در سطح شهر مشهد در حال انجام است.

فعالیت یک‌ماهه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: تعداد ۷ مرکز عرضه مستقیم کالا در کلان‌شهر مشهد در آستانه نوروز فعال و نسبت به توزیع کالاهای اساسی موردنیاز شهروندان اقدام می‌کنند.

سعید خوش قامت در این رابطه توضیح داد: برپایی نمایشگاه های بهاره با هدف تامین و دسترسی آسان شهروندان به کالاهای اساسی و در آستانه نوروز سال ۱۴۰۱ است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف ما این است با ثبات در بازار و جلوگیری از حباب قیمت ها رعایت حال مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به لحاظ کیفیت و قیمت مد نظر قرار گیرد ادامه داد: بر همین اساس تعداد ۷ نمایشگاه بزرگ و ۱۲ فروشگاه در حاشیه شهر مشهد برای ارائه کالاهای تنظیم بازار فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ها از ۱۰ صبح الی ۱۰ شب برای عرضه کالاهای تنظیم بازار دایر و به همشهریان عزیز خدمات ارایه می کنند افزود: این نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا به مدت یک ماه فعال بوده و در صورت استقبال همشهریان محترم تا ماه مبارک رمضان استمرار خواهد داشت.

خوش قامت افزود: در این مراکز که در ۷ منطقه شهرستان مشهد با هدف عرضه کالای تنظیم بازار برپا شده است کالاهای مورد نیاز شهروندان از جمله آجیل، حبوبات، برنج، گوشت گوساله، گوشت مرغ، شیرینی، شکر و دیگر کالاهای اساسی با قیمت تعادلی و ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر نرخ مصوب بازار جهت حال رفاه شهروندان ارائه می گردد.

وی از مراکز عرضه کالا در بلوار توس، سیدی، سه راه ادبیات، سجادیه، بلوار وحدت، خیابان حر در شهید رجایی و خیابان بابانظر به عنوان مراکز عرضه مستقیم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم یاد کرد و ادامه داد: برپایی این نمایشگاه ها و عرضه کالاهای تنظیم بازار به طور حتم کمک شایانی به معیشت مردم در آستانه عید نوروز روز خواهد کرد.

فروش فوق العاده نوروزی
به گزارش خبرنگار بازار هم زمان با برپایی ۷ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برای تامین مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی؛ اصناف مشهدی نیز برای دومین سال متمادی در قالب طرحی با عنوان «نمایشگاهی به وسعت ایران» پا به میدان گذاشتند تا با اعمال تخفیف های ۱۵ تا ۲۰ درصدی در تامین نیاز های شهروندان سهیم باشند.

کالاهای اساسی دغدغه مردم در شب عید| مسئولان چه کردند؟

رییس اتاق اصناف مشهد در همین راستا به بازار گفت: به دلیل اینکه در طی دو سال گذشته شیوع بیماری کروناو اعمال محدودیت ها اجازه برپایی نمایشگاه های بهاره را سلب کرد لذا طرحی با عنوان «نمایشگاهی به وسعت ایران» با همکاری اصناف در سراسر کشور و هم چنین مشهد مقدس به مرحله اجرا درآمد تا شهروندان بتوانند از اصناف مختلف در سطح شهر با تخفیف های ۱۵ الی ۲۰ درصدی در آستانه سال نیاز های خود را تامین کنند.

محمود بنانژاد در خصوص اصناف شرکت کننده در این طرح و کالاهای عرضه شده توضیح داد: در نمایشگاهی به وسعت ایران کالاهای پر مصرف مردم در ایام نوروز مانند کیف و کفش، مواد غذایی، شیرینی و شکلات، آجیل و خشکبار، پوشاک و برخی منسوجات و کالاهای دیگر عرضه شده است.

وی هم چنین در پاسخ به این سوال که چگونه اصناف شرکت کننده در این قابل شناسایی برای مردم هستند نیز توضیح داد: فروشگاه های شرکت کننده در این طرح در قالب نصب بنرهای متحدالشکل نسبت به فروش کالاها با تخفیف ۱۵ تا ۲۰ درصد اقدام و در این طرح شرکت دارند.

رییس اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه اتحادیه ها و اتاق اصناف در طول برگزاری این طرح همواره با شدت بیشتری بازرسی ها را در دستور کار خواهند داشت اضافه کرد: تمامی تخفیف های اعمال شده و قیمت های ارایه شده توسط اصناف شرکت کننده در این طرح توسط اتحادیه ها مورد بررسی و در طول اجرای طرح مورد نظارت دقیق قرار دارد تا شهروندان مشهدی و حتی زائران با اطمینان خار بیشتری خیرد های نورئزی خود را انجام دهند.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha