۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
سامانه سوت زنی اقدامی برای مقابله با مفاسد اقتصادی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

سامانه سوت زنی اقدامی برای مقابله با مفاسد اقتصادی

وزیر تعاون گفت: رونمایی از این سامانه اقدامی در راستای مبارزه با فساد فرصت مغتنمی است برای ما در وزارت تعاون، رفاه و تامین اجتماعی، با توجه به اختلالاتی که وجود دارد و مفاسد و تبانی که وجود دارد است.

به گزارش بازار، حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنانی در مراسم رونمایی از سامانه سوت زنی این وزارت خانه گفت: ما چهار کلان طرح را در وزارتخانه مردم پیگیری می کنیم؛ چهار موضوعی که حوزه های اصلی زندگی مردم ازجمله کار مردم، آتیه مردم، رفاه مردم و اموال مردم را شامل می شود.

عبدالملکی، در تشریح این چهار طرح کلان گفت: بحث کار مردم، موضوع اشتغال است که در چارچوب زیست بوم اشتغال جمهوری اسلامی پیگیری می شود؛ بحث آتیه مردم، نظام ملی بازنشستگی و تامین اجتماعی است و برای ساماندهی صندوق ها طرح جامعی آماده شده که در حال پیگیری است.

وی گفت: مسئله رفاه مردم، مسئله مبارزه با رفع فقر مطلق است که از مطالبات آقای رئیس جمهور و از تکالیف ذاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

عبدالملکی گفت: موضوع مدیریت اموال مردم، حدود ۴۰۰ شرکتی است که در اختیار صندوق های تحت نظارت این وزارتخانه قرار دارد.

وی افزود: یکی از بخش ها در مدیریت اموال و امانت های مردم، مسئله شفافیت و مبارزه با فساد در این مجموعه هاست؛ مجموعه های گسترده ای که با وجود همکاران عزیز و انقلابی و دست پاک، در مقاطعی در اختیار افرادی بود که رعایت امانت نکردند.

عبدالملکی گفت: در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به نمایندگان و همچنین به رئیس جمهور قول داده بودم که سالم سازی مدیریتی شرکت ها یکی از برنامه های اساسی و راهبردی ما خواهد بود و طبیعی است که یک جز آن جابجایی و برکناری تعدادی از مدیران است که صلاحیت ادامه کار نداشتند.

وی افزود: بخشی هم مبارزه با فساد و شناسایی روزنه های فساد و بستن مجاری شکل گیری مفاسد اقتصادی در این مجموعه ها است.

عبدالملکی با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد و تعارض منافع در روزهای آغازین کار، خاطرنشان کرد: متاسفانه در مقاطعی گزارش هایی داریم که افرادی خودشان منفعتی در صنعتی داشتند و مدیریت برخی واحدها را در اختیار گرفتند؛ این افراد به تدریج برای تامین منافع خودشان آن واحد را به تعطیلی کشاندند و مشتریان و بازار آن را به سمت واحدهای اقتصادی که خود ذینفع بودند، هدایت کردند.

وزیر تعاون تصریح کرد: در این ستاد که به عنوان یکی از ستادهای اصلی قرارگاه رفاه مردم تشکیل شد پیگیر این مسئله بودیم و بخش های مختلفی که درگیر مبارزه با مفاسد هستند در این ستاد حضور دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه سامانه سوت زنی این وزارت خانه؛ را اقدامی در راستای مبارزه با فساد دانست.

حجت‌الله عبدالملکی، با اشاره به اقدامات شش ماه گذشته ازجمله ایجاد سامانه‌های لازم برای برقراری شفافیت افزود: دسترسی به این محیط به صورت آیکون مجزا در پایگاه اینترنتی اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://www.mcls.gov.ir/ فراهم است.

وی با درخواست از مراجعان برای ثبت فساد در هر سطحی در این سامانه گفت: مراجعان می‌توانند در سامانه خود را معرفی کنند البته به درخواست خودشان بعنوان گزارشگر حرفه‌ای که می‌توانند در ماموریت این وزارتخانه برای بازرسی و مبارزه با فساد همکاری کنند و یا اینکه اگر نخواستند که شناسایی شوند هیچ اطلاعاتی از آنان درخواست نمی‌شود و می‌توانند به صورت محرمانه گزارش دهد.

وزیر تعاون اقدام به بارگذاری فایل‌های صوتی، تصویری و اسناد مرتبط در این سامانه را توسط گزارشگران فساد از دیگر امکانات سوت زن دانست و اظهارداشت: به این ترتیب بر تمام واحدهای اقتصادی و اداری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یک نظارت همگانی را از امروز آغاز می‌کنیم و همکاران مان در این وزارتخانه که در سطح کشور یکصد و پنجاه هزار نفر هستند و همچنین مردم کشورمان می‌توانند موارد تخلف را گزارش کنند.

عبدالملکی گفت: این اقدام می‌تواند با ایجاد شفافیت و یک بستر امن برای گزارشگری بخش زیادی از منافذ فساد را مسدود کند چراکه فرد مفسد، مدیر یا متصدی متخلف حاشیه امنی نخواهند داشت و دیگر کسی جرات نمی‌کند فسادی انجام دهد.

وزیر تعاون اضافه کرد: سرور این سامانه کاملا امن است و در اختیار حراست وزارت تعاون قرار دارد و دسترسی افراد غیرسیستم به آن وجود ندارند و امنیت برای گزارشگران و افشاکنندگان فساد تامین شده است.

عبدالملکی در توضیح گزارشی درباره رفع تعارض منافع و مبارزه با فساد در شش ماه گذشته یکی از کارهای انجام شده را جمع آوری پرونده‌ها و گزارش‌ها و بعد از آن راستی آزمایی اولیه دانست و ضمن اشاره به همکاری دیگر دستگاه‌های نظارتی و قضایی در کشور، گفت: در جریان بررسی پرونده‌ها یکی از کارهای اساسی شناسایی منفذ فساد است که به چه صورتی اتفاق می‌افتد و آیا به شکل قراردادهای تنظیم شده است.

عبدالملکی در ارتباط با مسیرهای مشخص فساد که شناسایی شدند افزود: سعی شده است به محض شناسایی فساد، به لحاظ حقوقی با بخشنامه آنرا متوقف کنیم تا انجام دهنده آن در ادامه متخلف شناخته شود مانند موضوع بخشش هدیه به مناسبت سال نو و عیدی و نوروزانه در مقیاس‌های متفاوت به صورت کارت هدیه در برخی شرکت‌ها به افراد خارج از شرکت و آن سازمان داده می‌شد که آنرا منع کردیم.

وی تصریح کرد: گزارشاتی داریم که برخی شرکت‌ها میلیاردها تومان به افرادی که ذینفع نیستند و خارج از مجموعه هستند عیدی می‌دادند که این‌ها از نظر ما فساد و خیانت در امانت است؛ تمام تلاش مان را انجام می‌دهیم که منافذ این گونه فسادها را که از طریق قراردادها انجام می‌دهد شناسایی کنیم و مانع آن شویم.

وزیر تعاون خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم در یک مقطع کوتاه بتوانیم با اطمینان بگوییم فساد را از مجموعه اموال و دارایی‌های مردم که در اختیار این وزارتخانه است زدوده ایم، مدیران پاکدست و فسادستیز را منصوب کردیم و آنجایی که مجاری متعارف فساد بوده، بسته و می‌توانیم امیدوار باشیم سلامتی که در این واحدها اتفاق می‌افتد ثمره آن افزایش کارایی و افزایش سودآوری در این شرکت‌ها خواهد بود و طبیعتا سود آن به نفع مردم است.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha