۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دلالان سهامدار سفره کشاورزان شده‌اند| دست واسطه‌ها کوتاه‌تر نشده است
گزارش بازار؛

دلالان سهامدار سفره کشاورزان شده‌اند| دست واسطه‌ها کوتاه‌تر نشده است

بوشهر- کشاورزان و تولیدکنندگان استان بوشهر، عقیده دارند با وجود زحمات شبانه‌روزی، به دلیل عدم حمایت مسئولان، دسترنج سالانه آنها وارد سبد و سفره دلالان می‌شود و سهم کشاورزان بسیار اندک است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر در حوزه کشاورزی علیرغم آب و هوای گرم و کم آبی سال‌های اخیر، همواره جایگاه ویژه ای داشته و سالانه بالغ بر ۱.۵میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

خرما و گوجه‌فرنگی و گندم بیشترین حجم تولیدات کشاورزی استان بوشهر را تشکیل می‌دهند و بخش زیادی از اشتغال کشاورزان استان بوشهر معطوف به این سه محصول است.

کشاورزان و تولیدکنندگان کشاورزی، بیشترین زحمت را می‌کشند و از زمان کاشت تا برداشت محصول، زحمات و هزینه‌های سرسام‌آوری متحمل می‌شوند ولی سود محصولات را افرادی به جیب می‌زنند که حتی یک‌بار هم در مزرعه یا باغ یا اراضی کشاورزی حاضر نشده‌اند و در واقع دلالان یا واسطه‌ها، سهامدار کشاورزی استان هستند.

در چند سال گذشته با وجود هوشیاری بیشتر برای مقابله با دلالان، اما زور آنها بیشتر است و کشاورزان نیز مجبور می‌شوند نهایتا با دلالان کار کنند تا بیشتر متضرر نشوند.

بیشترین دغدغه کشاورزان استان، ارائه راهکارهایی برای ذخیره سازی محصولات و فروش مستقیم محصول است، موضوعی که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

لزوم تقویت صنایع بسته بندی و سردخانه‌ای
حبیب بنافی از کشاورزان دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های اخیر بازار کشاورزی در دست دلالان است و به ویژه در حوزه خرما بیشترین سود را واسطه‌ها و دلالان می‌برند.

وی ابراز داشت: مهم‌ترین دلیل این مسئله این است که صنایع بسته بندی و سردخانه‌ای در استان تقویت نشده و کشاورزان نمی‌توانند محصولات خود را ذخیره کنند و مجبورند در کمترین فاصله زمانی آن را به فروش برساند و دلالان منتظر چنین لحظه‌ای هستند.

دلالان در بازار کشاورزی رخنه کرده‌اند
امین میش‌رجب از کشاورزان و تولیدکنندگان شهرستان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متاسفانه دلالان در تمام محصولات کشاورزی نفوذ کردند و به ویژه در خرما و گوجه‌فرنگی و گندم بیشترین سود برای دلالان است.

وی بیان کرد: از مسئولان استان استدعا داریم به طور جدی ورود کنند و اجازه ندهند که سود و دسترنج سالانه کشاورزان به یغما برود.

عبدالعلی پلور از کشاورزان فعال شهرستان دشتستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار یادآور شد: در تمام طول ۱۲ ماه سال در سرما و گرما باید زحمت بکشیم و محصولات کشاورزی را به مرحله برداشت برسانیم ولی در این لحظه دلالان ورود می‌کنند و تمام دسترنج ما را با قیمت ارزان می‌خرند و با قیمت گران می‌فروشند.

وی بیان کرد: تا کی باید فریاد بزنیم و هیچ کس به ما توجهی نکند؛ از مسئولان استان می‌خواهم که خود را به خواب نزنند و به طور جدی ورود کنند.

کرم مولایی از تولیدکنندگان کشاورزان استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: در تمام شهرستان‌ها و برای تمام محصولات کشاورزی، دلالان دندان تیز کرده‌اند و بدون کوچکترین زحمت بیشترین سود را می‌برند و ما به عنوان تولید کننده باید با کمترین سود بسازیم و هیچ فریادرسی هم نیست.

دلالان به دلیل رخنه‌ای که در بازار دارند همواره تهدیدی جدی به شمار می‌روند ولی با راهکارهایی که برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین تسهیلات صادراتی که اندیشیده شده، انتظار داریم در سال زراعی جاری شاهد کوتاه‌تر شدن دست دلالان باشیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حمایت از تولیدکنندگان واقعی کشاورزی از اولویت‌های اساسی مدیریت ارشد استان است و از ظرفیت‌های قانونی نهایت استفاده را می‌بریم.

علی باستین افزود: دلالان به دلیل رخنه‌ای که در بازار دارند همواره تهدیدی جدی به شمار می‌روند ولی با راهکارهایی که برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و همچنین تسهیلات صادراتی که اندیشیده شده، انتظار داریم در سال زراعی جاری شاهد کوتاه‌تر شدن دست دلالان باشیم.

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی در خدمت مردم استان است و خدمات متنوعی به بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعت و تجارت و بازرگانی و ... ارائه می‌کند.

وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی از دغدغه‌های مهم تولید کنندگان این بخش است و اتاق بازرگانی با همراهی مدیران استان، تسهیلات خوبی فراهم کرده است.

انتظار رشد ۱۰۰ در صدی صادرات خرما و گوجه
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی از بوشهر به کشورهای هدف با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته رونق می‌گیرد و امیدواریم به اهداف مورد نظر برسیم.

گزدرازی اضافه کرد: معافیت‌های صادراتی مناسبی ایجاد خواهد شد تا تولیدکنندگان بتوانند محصولات کشاورزی مرغوب و باکیفیت را به نقاط مختلف جهان صادر کنند.

وی یادآور شد: کیفیت برخی محصولات نیاز به کار بیشتر دارد و اگر قرار است مورد پسند کشورهای هدف قرار گیرد باید بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را تولید کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ابراز داشت: از ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی تولیدی استان حدود ۱۲۰ هزار تن صادر می‌شود که باید افزایش یابد، ضمن اینکه از ۱۷۰ هزار تن خرمای تولیدی استان بوشهر نیز حدود ۲۰ هزار تن صادر می‌شود.

گزدرازی گفت: برای سال آینده با رایزنی‌های صورت گرفته، انتظار داریم حجم صادرات خرما و گوجه رشد دو برابری داشته باشد.

در صورتی که بحث صادرات محصولات کشاورزی به ویژه خرما و گوجه‌فرنگی، نتیجه مطلوبی داشته باشد قطعا دلالان نمی‌توانند رخنه کنند و باید تسهیلات بیشتری برای صادرات در نظر گرفته شود

رئیس سازمان صمت استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی و وزارت جهاد در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نقش اساسی را بر عهده دارند و سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز نقش نظارتی بر عهده دارد.

سید حسین حسینی افزود: در صورتی که بحث صادرات محصولات کشاورزی به ویژه خرما و گوجه‌فرنگی، نتیجه مطلوبی داشته باشد قطعا دلالان نمی‌توانند رخنه کنند و باید تسهیلات بیشتری برای صادرات در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه و روسیه و چین از عمده‌ترین مشتریان محصولات کشاورزی استان بوشهر هستند که سال ۱۴۰۱ انتظار داریم میزان صادرات افزایش چشمگیری یابد.

حسینی گفت: انجمن خرما تلاش زیادی برای قطع کردن دست دلالان داشته و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز همکاری لازم را انجام داده و امیدواریم با محصول جدید خرما و گوجه، سود بیشتری به تولید کنندگان برسد.

۳ راهکار برای کاهش نفوذ دلالان
رئیس انجمن خرمای استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: خرما یک محصول استراتژیک است و اگر مسئولان به کمک تولید کنندگان بیایند قطعا به نتیجه مطلوب می‌رسیم.

ندیر پورجم افزود: خرما می‌تواند در درآمد ارزی و صادرات غیر نفتی نقشی اساسی داشته باشد و در معیشت و اشتغال ساکنان بومی استان بسیار موثر باشد و این نیازمند حمایت مسئولان است.

وی یادآور شد: ارائه تسهیلات سرمایه در گردش و همچنین تقویت صنایع بسته‌بندی و سردخانه‌ای از اساسی‌ترین اولویت‌ها برای قطع دست دلالان است و اگر مسئولان قصد کمک دارند باید در این سه مورد حمایت جدی کنند.

رئیس انجمن خرمای استان بوشهر گفت: در این سال‌ها فقط شعار داده‌اند و اکنون باید عمل کنند و اگر وعده‌ها فقط روی کاغذ باشد هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

مسئولان دیر بجنبند باز هم سفره کشاورزان خالی می‌شود
تولید کنندگان محصولات کشاورزی و باغداران و صاحبان مزارع و اراضی کشاورزی استان بوشهر اکنون نیازمند حمایت مسئولان هستند و اگر دیر بجنبند قطعا محصول و ثمره جدید کشاورزان نیز در سفره دلالان خواهد بود و سفره تولیدکنندگان خالی خواهد ماند.

در شرایط کنونی، چشم تولیدکنندگان کشاورزی استان بوشهر به دست مدیران ارشد استان است و اگر غفلت صورت گیرد، دلالان در یک چشم به هم زدن، جیب خود را پر و جیب کشاورزان را خالی می‌کنند و باز هم روز از نو و روزی‌نداشتن هم از نو.

اتاق بازرگانی، سازمان صمت استان بوشهر، جهاد کشاورزی، استانداری، انجمن خرما و سایر ادارات و نهادهای ذیربط باید از حرف فراتر رفته و با عمل خود وارد گود شوند.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha