۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
افزایش مقطعی تولید فولاد با نهضت ملی مسکن| تاثیر رکود ساخت و ساز بر کارخانه ها| مسکن مهر کُپی بود
عضو انجمن نوردکاران فولادی در پاسخ به «بازار» مطرح کرد

افزایش مقطعی تولید فولاد با نهضت ملی مسکن| تاثیر رکود ساخت و ساز بر کارخانه ها| مسکن مهر کُپی بود

قاسمی، مدیر عامل فولاد آریان با تاکید بر اینکه با آغاز طرح نهضت ملی مسکن میزان تولید فولاد ۴ میلیون تن افزوده خواهد شد گفت: اینکه گفته می شود قیمت فولاد در داخل واقعی نیست صحت ندارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بهمن قاسمی عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران و مدیر عامل فولاد آریان در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان بر این باور هستند که چون کارخانه های تولید کننده فولاد از سوخت یارانه ای استفاده می کنند قیمت فولاد در ایران واقعی نیست؟ گفت: در کشور ترکیه قیمت میلگرد ۱۰۸۰ دلار است. اما میلگرد در داخل ۱۶ هزار تومان است یعنی ۶۶۰ دلار است. این تفاوت قیمت داخل با بازار جهانی است. افرادی که در این خصوص اظهارنظر می کنند باید با عدد و رقم صحبت کنند.

در کشور ترکیه قیمت میلگرد ۱۰۸۰ دلار است. اما میلگرد در داخل ۱۶ هزار تومان است یعنی ۶۶۰ دلار است. این تفاوت قیمت داخل با بازار جهانی است. افرادی که در این خصوص اظهارنظر می کنند باید با عدد و رقم صحبت کنند

وی ادامه داد: قیمت شمش در داخل ۹۵ درصد قیمت فوب بندرعباس است در واقع به قیمت جهانی مواد اولیه را به ما می دهند حالا چرا قیمت افزایش می یابد این عددی است که فولاد مبارکه ۸۵ درصد سود می برد در بالا دست این اعداد خورده می شود. ما کالایی را که ۶۰۰ دلار می خریم به اضافه ۸ درصد می فروشیم. به اضافه ۸ درصد وقتی می فروشیم ۴ درصد هم متضرر می شویم . این عددی است که اسناد آن موجود است.

وی در پاسخ به این سوال که به هر حال تولیدکنندگان فولاد که یکی از آنها هم آریان فولاد است از سوخت یارانه ای برای تولید فولاد استفاده می کنید؟ افزود: ما و بقیه تولیدکنندگان هزینه آنرا می دهیم. وقتی شما می توانید این اظهارات را مطرح کنید که ما میلگرد را ۱۰۸۰ دلار به فروش برسانیم. ما نسبت به قیمت تمام شده متضرر می شویم. قیمت انرژی را ۱۰۰ برابر کنند. اتفاقا یکی از پیشنهادات ما به دولت این است که تمام آیتم ها را مثل تمام دنیا از قبیل بنزین، گاز و برق به قیمت تمام شده به اضافه ۲۰ درصد مالیات به مردم بفروشند این اقدام یک اقتصاد درست را تعریف خواهد کرد.

از ابتدای سال آینده حقوق را می خواهیم دلاری کنیم و حداقل پایه حقوق را در فولاد آریان ۲۰۰ دلار قرار دهیم و اگر دلار و تورم افزایش یافت نسبت به تورم آن را ارتقاء دهیم

قاسمی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود حقوق پرداخت شده توسط تولیدکنندگان فولاد به ریال است و فروش ها به دلاری خاطر نشان کرد: از ابتدای سال آینده حقوق را می خواهیم دلاری کنیم و حداقل پایه حقوق را در فولاد آریان ۲۰۰ دلار قرار دهیم و اگر دلار و تورم افزایش یافت نسبت به تورم آن را ارتقاء دهیم. اما به دولت هم پیشنهاد کرده ایم که دولت همانند اکثر کشورهای دنیا مثل ترکیه دلار را ۵۰ درصد گران کردند همان لحظه تمام قیمت هایی که بود ۵۰ درصد افزایش دادند. یعنی برای کارمندان و کارگران افزایش قیمت دلار بی تاثیر بود.

وی با اشاره به اینکه به دولت پیشنهاد می کنیم که حداکثر دستمزد را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای همیشه قرار دهد و اگر دلار بیشتر از ۱۰ دلار افزایش یافت در حقوق ها آنرا دخالت دهد گفت: اما برخی بهانه می آورند که برای این موضوع منبع بودجه ای نیاز است در حالیکه اصلا منبع بودجه ای نیاز ندارد چرا که این در قیمت تمام شده تعریف می شود. یعنی خدماتی که به مردم داده می شود این روی قیمت تمام شده کشیده خواهد شد.

مدیر عامل فولاد آریان افزود: اما به هر حال ما از یک ساختار معیوب داریم صحبت می کنیم. ما یک طرف قضیه هستیم. تولیدکننده اعلام می کند که حقوق کارگر پایین است. اما من به تنهایی که نمی توانم حقوق را افزایش دهم. چون که با سایر کارخانه ها در حال رقابت هستیم و اگر آن کارخانه حقوق را افزایش ندهد ساختار غلط می شود. وقتی قیمت انرژی و یا قیمت آب پایین است آن انرژی و آن آب تولید شده تاراج می شود.

مصرف فولاد در حد کشورهای کمتر توسعه یافته است و به ۱۵۰ کیلو رسیده است. مصرف فولاد پایین آمده است و اگر قبلا مصرف فولاد ۲۲ میلیون تن بود الان به ۱۵ میلیون تن رسیده است

قاسمی در پاسخ به این پرسش که برخی انبوه سازان نیز اعلام می کنند که چون تولید مسکن رونق ندارد فولادی ها قیمت ها را بالا نبرده اند اما به محض اینکه تولید مسکن رونق بگیرد، فولادی ها قیمت را افزایش خواهند داد؟ آیا رکود ساخت و ساز در ظرفیت تولید کارخانه های فولاد تاثیر داشته است؟ گفت: قطعا تاثیر داشته است. از نظر ساختار علمی در کشورهای در حال توسعه مثل ایران حدودا بر اساس هر نفر ۲۸۰ کیلو باید مصرف فولاد باشد. الان مصرف فولاد در حد کشورهای کمتر توسعه یافته است و به ۱۵۰ کیلو رسیده است. مصرف فولاد پایین آمده است و اگر قبلا مصرف فولاد ۲۲ میلیون تن بود الان به ۱۵ میلیون تن رسیده است.

وی ادامه داد: اگر جمعیت ۸۵ میلیونی کشور را در ۳۰۰ کیلو ضرب کنیم تولید فولاد ۲۷ میلیون تن خواهد شد. ۱۰ میلیون تن صادرات است و ۱۵ میلیون تن هم مصرف داخلی است.

مسکن مهر هم که در کشور انجام شد کپی مسکن مهر اتحاد جماهیر شوروی بود. زمانی که این کشور تحریم شد پروژه ای مثل مسکن مهر در تمام کشورهای استقلال یافته تعریف شد

قاسمی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی و تاثیر آن بر افزایش تولید فولاد گفت: مسکن مهر هم که در کشور انجام شد کپی مسکن مهر اتحاد جماهیر شوروی بود. زمانی که این کشور تحریم شد پروژه ای مثل مسکن مهر در تمام کشورهای استقلال یافته تعریف شد. حتی ساختمان هایی که این روزها در اوکراین مورد حملات قرار می گیرد و تصاویر آن را مشاهده می کنید همان واحدهای مسکونی است که در آن زمان ساخته شده بود.

تولید ۴ میلیون مسکن مقطعی است و شاید بتواند ۴ میلیون تن تولید فولاد را افزایش دهد. اما باید توسعه، پایدار باشد. باید کارخانه احداث شود و درآمد حاصل شود تا هر کجا که متقاضی علاقه داشت مسکن خریداری کند. توسعه پایدار نباشد یک سال همه چیز فراوانی می شود و یک سال هم همه چیز نایاب و گران خواهد شد

وی افزود: به هر حال تولید ۴ میلیون مسکن مقطعی است و شاید بتواند ۴ میلیون تن تولید فولاد را افزایش دهد. اما باید توسعه، پایدار باشد. باید کارخانه احداث شود و درآمد حاصل شود تا هر کجا که متقاضی علاقه داشت مسکن خریداری کند. توسعه پایدار نباشد یک سال همه چیز فراوانی می شود و یک سال هم همه چیز نایاب و گران خواهد شد.

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت‌های نوردکار با ظرفیت ۲۵ درصد کار می‌کنند ادامه داد: کمبود منابع بانکی برای تامین سرمایه در گردش موجب شده تا ۷۵ درصد باقیمانده ظرفیت بلا استفاده باقی بماند.

قاسمی افزود: در حالی که شمش بیلت فولاد به عنوان ماده اولیه محصولات نوردی تنها ۱۲ درصد هزینه دارد تا به نقطه سر به سر برسد اما می بینیم که بورس کالا اجازه می‌دهد تا قیمت مواد اولیه با ۸ درصد اضافه یعنی با چهار درصد زیر قیمت تمام شده به عنوان قیمت نهایی در نظر گرفته شود.

سود شرکت‌هایی مانند فولاد خوزستان ۸۵ درصد است اما قیمت محصولات نهایی نوردکاران با چهار درصد زیان به رسمیت شناخته می شوند ولی در این مورد بورس کالا به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و پیگیری های ما نیز از طریق انجمن فولاد تاکنون بی نتیجه مانده است

وی ادامه داد: برخی از فولادسازان بزرگ در ازای هر کیلوگرم محصول نهایی خود بیشتر از ۱۵۰ درصد تا ۱۶۰ درصد سود می‌کنند بطوریکه سود شرکت‌هایی مانند فولاد خوزستان ۸۵ درصد است اما قیمت محصولات نهایی نوردکاران با چهار درصد زیان به رسمیت شناخته می شوند ولی در این مورد بورس کالا به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و پیگیری های ما نیز از طریق انجمن فولاد تاکنون بی نتیجه مانده است.

وی افزود: همه این موارد در حالی است که هزینه حمل ۳۵۰ تومان، هزینه مواردی مانند گاز و آب ۳۰۰ تومان، هزینه پرسنلی ۳۰۰ تومان، هزینه بهره بانکی ۳۰۰ تومان و هزینه اکسید و ضایعات ۶۰۰ تومان تمام می‌شود. که در مجموع رقمی معادل ۱۷۶۰ تومان یعنی ۱۲ درصد هزینه را نشان می‌دهد. حال می پرسید چه درخواستی دارید باید اعلام کنم که بورس کالا به این موارد نوردکاران توجه کرده و سود مورد تایید برای آنها را استعلام کند. همچنین تا حد ممکن از شرکت‌های فولادی بخواهد تا از سلف فروشی به جای تحویل فوری خودداری کنند.

مدیر عامل فولاد آریان خاطر نشان کرد: عرضه گران شمش فولادی و عرضه قطره چکانی آن از سوی فولادکاران، نوردکاران قادر به صادرات محصولات خود نیستند با وجود اینکه پول شمش فولاد مورد نیاز را به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم اما فروشنده شمش را یک ماه بعد به ما تحویل می‌دهد و متاسفانه نظارتی هم در این مورد انجام نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها تمایلی به خرید از بورس کالا ندارند و شمش مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تامین می‌کنند. پس برای ما خرید شمش از بازار آزاد بهتر است زیرا در همان زمانی که پول را پرداخت می‌کنیم کالای خود را نیز تحویل می‌گیریم.

کد خبر: ۱۳۸٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha