۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
بهره‌برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین تا شهریور ۱۴۰۱
مدیرکل منطقه ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو خبر داد

بهره‌برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین تا شهریور ۱۴۰۱

مردی، مدیرکل منطقه ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو از افتتاح راه آهن رشت- کاسپین در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به شرط تامین اعتبار خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر مردی، درباره میزان پیشرفت راه‌آهن قزوین - رشت - کاسپین، گفت: سال ۹۷ قسمت قزوین-رشت به بهره‌برداری رسید که شامل ۵ قطعه بود.

وی افزود: از سال ۹۸ نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال ۱۴۰۱ قابل بهره‌برداری خواهد بود.
به گفته مردی، ۵ قطعه اول این خط مربوط به قزوین - رشت بوده و عملیات اجرایی مربوط به ۳ قطعه ۶ و ۷ و ۸ که در حوزه رشت – انزلی (کاسپین) است، آغاز شد.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ افزود: این مسیر به طول ۲۰۵ کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول ۴۰ کیلومتر شامل ۳ قطعه می‌شود.

وی ادامه داد: با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن ۵ کیلومتر کاسته شد و به ۳۵ کیلومتر رسید.

مردی از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی خبر داد و گفت: در بخش زیرسازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز ۲۳ درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ درباره مزایای این پروژه گفت: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل می‌کند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راه‌آهن هستند.

وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود ۴ هفته زمان عبور کالا را کمتر می‌کند، افزود: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

کد خبر: ۱۳۸٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      انشاالله که تا شهریور ماه شاهد تکمیل این مسیر ریلی باشیم !!! ولی چرا باز هم به شرط تامین اعتبار !!! پروژه به این مهمی که نباید درگیر شرط و شروط باشد !!! رییس جمهور و استاندار گیلان به صورت جدی پیگیر این مسیر ریلی هستند !!! صرفا باید روی ساخت آن تمرکز داشت !!! ضمنا در حین تخم ریلی در قسمت نیازمند زیرساخت خاکریزی !!! می شود برای قیمت های ساخته شده فعلی ریل گذاری کرد !!! پروژه یک روز هم نباید از فعالیت بایستد !!!!