۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کفگیر رستوران‌داران به ته‌دیگ خورد| خداحافظی با تفریح رستوران رفتن
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

کفگیر رستوران‌داران به ته‌دیگ خورد| خداحافظی با تفریح رستوران رفتن

مشهد- رفتن به رستوران و صرف غذا با خانواده یکی از تفریحاتی است که بنا بر ادعای رئیس اتحادیه صنف رستوران مشهد به دلیل گرانی در حال حذف شدن از برنامه خانواده‌ها است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با افزایش اقلام مواد غذایی و تورم حاکم در جامعه نرخ بسیاری از خدمات مانند رستوران‌ها نیز به‌صورت تصاعدی افزایش‌یافته تا جایی که بسیاری از خانواده‌ها از آن به‌عنوان قیمت‌های نجومی یاد می‌کنند.

نرخ‌های متفاوت که این روزها قیمت یک پرس چلوکباب را از ۶۰ هزار تومان تا قیمت ۱۲۰ هزار تومان متغیر ساخته است موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها از رفتن به رستوران صرف‌نظر کنند.

از زمانی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد رستوران‌ها به دلیل اعمال محدودیت‌ها مجبور به پائین کشیدن کرکره‌های خود شدند و حالا که انتظار می‌رود با فراگیری واکسیناسیون وضعیت کاسبی به‌روزهای گذشته بازگردد اما گرانی نرخ غذا به‌گونه‌ای دیگر بر روی وضعیت این صنف اثر گذاشته است.

به‌منظور واکاوی مشکلات این صنف با حسن امیریان رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران چلوکباب،آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد مقدس به گفت‌وگو نشستیم.

* قیمت غذا نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته است؟
مواد غذایی و مواد اولیه پخت غذا مانند برنج و حبوبات بیش از ۵۰ درصد گران شده است اما متأسفانه قیمت غذا به دلیل اینکه مشتری استقبالی از آن نمی‌کند افزایش چشمگیری نداشته است.

پارسال برنج ایرانی درجه‌یک کیلویی ۳۰ الی۴۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم ولی در حال حاضر همان برنج را باید کیلویی ۷۵ هزار تومان خریداری کنیم و به قیمت دو برابر سال گذشته و این در حالی است که قیمت غذا دو برابر سال گذشته افزایش پیدا نکرده است.

* آیا وضعیت کاسبی بهتر شده است؟
روال کسب‌وکار رستوران‌ها رو به بهبود بوده اما وضعیت قیمت مواد اولیه به شکلی است که به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش است.

کفگیر رستوران‌داران به ته‌دیگ خورد| خداحافظی با تفریح رستوران رفتن

برای مثال رب گوجه را هر کیلو ۲۵ هزار تومان می‌خریم درحالی‌که همین قوطی رب دو سال پیش ۹ هزار تومان قیمت داشت و مرغ و بقیه اقلام هم وضعیت مشابهی دارند.

مواد اولیه به‌شدت گران شده اما به‌طورکلی نسبت به چند ماه پیش وضعیت کسب‌وکار بهتر شده است و اگر قیمت‌های مواد اولیه هم تعدیل شود وضعیت بهتر می‌شود.

* نرخ غذا را اتحادیه تعیین می‌کند؟
ازنظر قیمت‌ها ما چون زیر نظر انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هستیم لذا خودمان اختیار افزایش قیمت‌ها را نداریم و موضوع قیمت‌گذاری دارای پروژه خاصی است بدین‌صورت که باید نظرات و قیمت‌های کارشناسی شده خود را با ذکر دلایل برای افزایش قیمت طبق فاکتور به انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان تحویل بدهیم تا کارشناس مربوطه آن را مورد بررسی قرا دهد.

در این پروسه پس از کارشناسی انجمن و در صورت تائید دوباره این نرخ گذاری به همراه اسناد مربوطه به اتاق اصناف تسلیم می شود و پس از تائید اتاق اصناف باید به تائید رئیس کمیسیون نظارت که رئیس سازمان صمت هم هستند برسد.

* با نرخ های پیشنهادی شما برای افزایش قیمت معمولا چقدر موافقت می شود؟
یکی از مشکلات ما همین موضوع نرخ گذاری است زیرا در بسیاری از مواقع پس از طی این مراحل به یک باره مواد اولیه یک شبه افزایش چشمگیری یافته و لذا تمام محاسبات نرخ گذاری را بهم م یریزد و لذا نم یتوان به دلیل تورم حاکم در جامعه و قیمت های لحظه ای هر روز نرخ نامه جدید پیشنهاد و یا ارایه کرد.

در حال حاضر متاسفانه بخاطر همین موضوع بعضی از اقلام مانند برنج صد در صد گران شده و یا شاهدذ افزایش ۵۰ درصدی حبوبات هستیم و با وجود تائید این موضوعات اما وقتی نرخ های پیشنهادی در نهایت به سازمان صمت برای تائید ارسال می وشد اما باز هم شاهد هستیم که ۱۰ الی ۱۵ درصد از نرخ کارشناسی شده کسر می شود که این موضوع به ضرر اعضای این اتحادیه تمام می شود.

* از سال گذشته تاکنون چقدر قیمت غذای طبخ شده افزایش داشته است؟
از پارسال تا امسال فقط ۲۵ درصد اضافه بر سازمان نرخ رستوران ها اضافه شده و این در حالی است که قیمت مواد اولیه خیلی بیشتر از این ۳۰ درصد افزایش داشته است.

* یعنی ضرر می دهید؟
واقعیت اینست که اگر غذای طبخ شده گران تمام شود لذا مشتری ها ریزش خواهند کرد و لذا همکاران بنده مجبورند تا از سود خود بکاهند تا بتوانند هم چنان مشتری های خود را حفظ کنند.

مواد اولیه مانند برنج و گوشت هر روز گران‌تر می‌شوند لذا وضعیت برای رستوران‌ها مناسب نیست و تقاضا برای جواز هم اندک است.شیوع اومیکرون و افزایش قیمت‌ها باعث شده که تقاضای رستوران‌ها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۰ درصد کاهش یابد، قیمت کالاها به صورت لحظه‌ای در حال گران شدن است.

کفگیر رستوران‌داران به ته‌دیگ خورد| خداحافظی با تفریح رستوران رفتن

افرادی که صاحب واحد صنفی خود هستند به نوعی کجدار و مریز کار می‌کنند اما رستوران‌دارهایی که واحد صنفی خود را اجاره کرده‌اند با مشکل زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

افزایش قیمت در حقوق پرسنل، آب، برق، گاز، مالیات و مهم‌تر از همه مواد اولیه باعث افزایش قیمت غذای رستوران‌ها شده و لذا غذای رستوران‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

باید اذعان کرد: وضعیت برای رستوران ها اصلاً مناسب نیست همکاران ما در فشار هستند اما مجبور به مقاومت و ادامه مسیر هستند.به طور مثال اگر بخواهیم با قیمت های آزاد و بدون ملاحظه یک پرس چلو مرغ را ۷۰ هزار تومان به فروش برسانیم بدون شک شاهد ریزش بسیاری از مشتری ها خواهیم بود.

* آیا قیمت غذا در سال آینده و ایام نوروزی با افزایش قیمت همراه خواهد بود؟
با وعده هایی که توسط مسئولان داده شده فکر نمی کنم ان شا الله دیگه افزایش قیمتی داشته باشیم چون متاسفانه جایی هم برای افزایش قیمت بیش از این با توجه به توان خرید مردم باقی نمانده است.

* در حال حاضر وضعیت کسب و کار رستوران ها چگونه است؟
رستوران ها در طی دو سال گذشته ضرر و زیان بسیاری را متحمل شدند واعمال محدودیت ها و تعطیلی آن ها فشار اقتصادی مضاعفی را به آن ها وارد کرد تا آن جا که قریب به ۳۰ درصد رستوران های مشهد در سال نخست شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند و صاحبان آن ها از این شغل کناره گیری کردند.

در حال حاضر اگر چه شاهد بازار بهتری هستیم اما واقعیت ایسنت که رستوران ها رونق سال های گذشته را نداشته و هنوز هم با ظرفیت ۵۰ درصد روز های قبل از کرونا فعالیت دارندو

* چند واحد صنفی از زمان شیوع کرونا تا کنون از این صنف کناره گیری کردند؟
هم زمان با شیوع این بیماری منحوس و در سال نخست فراگری کرونا با اعمال محدودتی های ترافیکی و منع رفت و آمد بیش از ۳۰ درصد رستوران ها به تعطیلی کشیده شدند ولی در مجموع باید اذعان کرد ۲۰ درصد رستوران های مشهد در طی این دو سال از گردونه تولید و فعالیت خارج شدند.

* آیا ورشکستگی هم در این صنف داشتیم؟
بله حدود ۵ درصد هم از همکاران ما در این صنف دچار ورشکستگی شدند.

* با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برآور می کنید که قیمت یک پرس غذای معمولی مانند چلو مرغ به چه قیمتی برسد؟
اگر ارز ۴۲۰۰حذف شود روغن و نان و حبوبات با ارز ۴۲۰۰ است قیمت ها دو برابر یا حداقل یک ونیم برابر می شود.

کفگیر رستوران‌داران به ته‌دیگ خورد| خداحافظی با تفریح رستوران رفتن

* دخل و خرج رستوران ها با قیمت های فعلی همخوانی دارد؟
خیر الان متاسفانه اداره دارایی بدون هیچ ملاحظه ای مالیات دریافت م یکند و هزینه های بسیاری را به بهانه های ختلف باید به شهرداری پرداخت کنیم و لذا همین هزینه هایی که مشتری آن ها را مشاهده نمی کند بر روی نرخ غذا تاثیر گذار است .

* استقابل مردم از رستوران ها چقدر کاهش یافته است؟
در حال حاضر درآمد های مردم و به ویژه اقشار کارگری و کارمندی تناسبی با تورم موجود در جامعه ندارد لذا همین کاهش توان قدرت خرید مردم برخی از تفریحات را از زندگی آن ها کم کرده است.

واقعیت اینست که رستوران رفتن یکی از تفریحات مردم به ویژه در روز های تعطیل است اما این تفریح در مقایسه با دو سال پیش خیلی کمتر شده است و به ویزه خانواده ای که پنج میلیون حقوق دارد و سه میلیون تومان باید بابت اجاه بهاء پرداخت کند چگونه می تواند برای صرف نهار در یک رستوران و صرف یک وعده نهار ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه کند ضمن اینکه صرف برخی از غذاها مانند شیشلیک و یا چلو ماهیچه برای یک خانواده ۴ نفره در تفرجگاه های بیرون شهر بیش از یک میلون تومان هزینه در بر دارد.

* در حال حاضر با چه مشکلاتی در این صنف دست و پنجه نرم می کنید؟
مشکلات عدیده ای است با اینکه ستاد تسهیلات باز شده ما مشکل بهداشتمون خیلی حاد است هم از طرف اعضا هم از طرف اداره بهداشت

بعضی از کارشناسان بهداشت سلیقه ای عمل میکنند و بهشون هم بارها گفته شده ولی متاسفانه ترس دارند که مجوز بدند و خلاف انجام شود ولی ما ناظر هستیم مثل اختلاف سلیقه ای که کارشناسان برای هود استیل و گالوانیزه یا تغییر اتاق گوشت دارند و مشکل پارکینگ برای رستوران ها

رستوران های ۱۰۰ متری هم لااقل معادل۲۰-۲۵ میلیون اجاره میدهند باید مغازه دیگری را هم برای پارکینگ اجاره بکند پارکینگ خوبه ولی برای جایی مثل تالارها که زمان زیادی هست درصورتی که یک رستوران با ۴۰-۵۰ میز همیشه و همزمان پر نمیشود شاید در روز جمعه که اون زمان هم اصناف دیگر بسته هستند .

* چند درصد از رستوران ها مجوز ندارند؟
تعداد ۱۲۰۰ واحد صنفی دارای پروانه صنفی در مشهد مقدس داریم که از این تعداد ۴۰۰ واحد کبابی هستند که با دریافت پروانه صنفی مشغول فعالیت هستند.

در مشهد مقدس هم چنین تعداد ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد غذای بیرون بر ، تعداد ۵۰۰ رستوران و چلو کبابی و حدود ۱۵۰ واحد صنفی هم منتظر هستند مشکلات بهداشتی آن ها حل شود.

* این قانون پارکینگ در مشهد وضع شده است؟
فقط برای رستوران و چلو کبابی پارکینگ باید تعبیه شده باشد و لذا بقیه لازم ندارند و این قانون سراسری است و مختص به مشهد نیست

* تکلیف رستوران هایی که موفق به تامین پارکینگ نشدند چیست؟
در حال حاضر ۱۰ درصد رستوران ها فاقد پارکینگ هستند که بنا بر قانون باید یا در جهت تامین پارکینگ اقدام کنند و یا نسبت به تعطیلی واحد صنفی!

انتظار شما از دولتمردان چیست؟
در چند سال اخیر کسب و کارها شرایط خوبی ندارند و این مسئله منوط به کرونا هم نمی‌شود بلکه صعودی شدن قیمت کالاها بر رکود بازار تأثیر گذار بوده و خیلی از مشاغل تحت تأثیر این گرانی‌ها قرار گرفتند و بسیاری از خریدها از سبد خانوار حذف شده است و مردم تنها کالاهای ضروری را تهیه می‌کنند.

زمانی که شرایط اقتصادی طبق چارچوب اقتصادی بچرخد مردم می‌توانند هم خریدهای ضروریشان را انجام دهند و هم خریدهای تفننی شأن مانند رستوران، مسافرت و دیگر هزینه‌ها را در برنامه خود داشته باشند، اما با توجه به گرانی‌های مضاعف خیلی از هزینه‌ها از سبد خانوار حذف شده و جایگزین خریدهای ضروری شده است که بازخورد این موضوع به بازار و جامعه صنفی باز می‌گردد که امیدواریم دولت سیزدهم تدبیر و برنامه‌ای برای بالا بردن سطح رفاه اجتماعی مردم داشته باشد.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha