۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
مدیریت هوشمند تردد های نوروزی
معاون مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت اعلام کرد

مدیریت هوشمند تردد های نوروزی

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ترددهای نوروزی شامل حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی است که حمل و نقل عمومی با سامانه ایران من و استفاده از خودروی شخصی توسط پلیس کنترل می‌شود.

به گزارش بازار، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین تصمیمات درباره اینکه چه کسانی در روزهای پایانی سال و ایام نوروز اجازه تردد در جاده ها دارند و با چه شرایطی افزود: از ۲۱ آذر طرح مدیریت هوشمند اجرایی و عملیاتی و این طرح در ابتدا مقرر شد برپایه و زیرساخت اصلی سامانه و الکترونیک اجرا شود که سامانه ای که وزارت کشور درنظر گرفت سامانه امید بود که بعد به سامانه ایران من تبدیل شد و سامانه ایران من به خاطر وسعت کاری به تدریج بستر الکترونیک را فراهم می کند.

وی ادامه داد:در طرح مدیریت هوشمند بر دو اساس محدودیت اعمال شد برای این که تعطیلی ها، ممانعت ها و ممنوعیت ها کاهش پیدا کند قرار شد هرچقدر جلوتر می رویم این سامانه بستر الکترونیکی اش گسترده تر شود تا احتمال ممنوعیت ها و تعطیلات را کاهش دهد.

محسن فرهادی گفت:طرح مدیریت هوشمند بر دو پایه اساسی انجام واکسیناسیون و شرایط بیماری یا برعکس سالم بودن فرد استوار است یعنی افرادی می توانند ممنوعیت ها را پشت سر بگذارند که اولا واکسیناسیون آنها کامل باشد واکسیناسیون کامل کمک می کند بیماری خیلی عمیق نشود.

وی با بیان اینکه افراد باید سه دز واکسن زده باشند یا زمان تزریق دز سوم آنها نرسیده باشد خاطر نشان کرد: این شرایط سه حالت دارد یا واکسن نگرفتم و بیمارم یا واکسن گرفتم ولی کامل نیست و بیمارم و یا واکسن کامل هست ولی باز بیمار هستم که به این بیماران تاکید ویژه ای داریم تردد نکنند و سرکار نروند، اگر صنفی هستیم مغازه مان را باز نکنیم و یا اگر باز می کنیم فرد بیمار تردد نکند.

وی درباره چگونگی اعمال مقررات و رصد این شرایط گفت: تردد نوروزی بصورت عمومی و شخصی است، حمل و نقل عمومی شامل هوایی، ریلی و زمینی می باشد که وزارت راه و شهرسازی به سامانه ایران من متصل است و زمانی که فرد بلیت می خرد یا مقصدش را اعلام می کند به محض ارائه کد ملی، استعلام سامانه ایران من از وزارت بهداشت می آید که فرد واکسینه است و بیمار هم نیست بعد اقدام به خرید بلیط می کند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حمل و نقل شخصی اگر پلاک خودرو مجاز باشد یعنی فرد واکسن کامل گرفته باشد و در شرایط بیماری هم نباشد کد ملی فرد با صاحب پلاک خودرو در سامانه کنترل می شود و جریمه ای توسط دوربین های پلیس راهور انجام نمی شود.

وی افزود:با توجه به پوشش مطلوبی که پلیس راهور بر جاده ها دارد از طریق پلاک خودرو متقاضیانی که قصد سفر دارند قابل کنترل است.

فرهادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رانندگانی که دز سوم واکسن را زده اما سرنشینان نزده اند، تکلیف چیست؟ گفت:این کنترل ها نسبی است.

وی گفت: در جلساتی که با پلیس راهور داشتیم کنترل های فیزیکی در مبادی ورودی شهرها در دستور کار است، یعنی راننده هیچ مشکلی ندارد ولی سرنشینان دچار مشکل هستند پلیس راهور این کنترل ها را انجام می دهد.

فرهادی درباره اجرای این قوانین هم افزود: بهترین اجرا کنندگان قانون و بهترین کسانی که می توانند محدودیت ها را اعمال کنند، مردم هستند، اینجا موضوع خود مراقبتی مطرح است.

وی ادامه داد: امیدواریم قبل از شروع تعطیلات، شرایط بیماری تغییر نکند، ما در پاندومی جهانی کرونا و در پیک ششم اومیکرون در کشور هستیم، بنابراین تردد ها و سفرهای حجیم و دورهمی های خانوادگی، تماس های ما را افزایش می دهد و خطر ابتلا بیشتر می شود.

فرهادی گفت:میانگین رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور برای این هفته ۵۷ درصد است، ما حدود ۲۴۲ هزار بازرسی داشتیم که از این تعداد هزار و ۲۰۰ واحد صنفی در هفته گذشته پلمپ شدند.

وی افزود: از نظر بهداشتی و تهویه برخی باشگاه های ورزشی همچنین رعایت فاصله گذاری ها در رستوران ها و تالارهای پذیرایی مشکل وجود دارد.

او گفت: سامانه ایران من شامل ۹ گروه شغلی است که شامل تالارهای پذیرایی، رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای، سینما و تئاتر است که در ورودی ها کنترل می شوند ولی فعلا برای نوروز علاوه بر کنترل های الکترونیک، بازرسان ما و همکاران بهداشت محیط حرفه ای سراسر کشور از ۲۰ اسفند تا پایان تعطیلات بازرسی می کنند همچنین تلفن ۱۹۰ همچنان اماده دریافت شکایات و انتقادات است.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha