۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
سنگ بزرگ در بانک‌ها، اتفاقا نشانه زدن است؛ موانع بسیار در مسیر ارائه تسهیلات به کارآفرینان
بازار گزارش می‌دهد؛

سنگ بزرگ در بانک‌ها، اتفاقا نشانه زدن است؛ موانع بسیار در مسیر ارائه تسهیلات به کارآفرینان

همدان - کارآفرینان با سرمایه شخصی و به امید ایجاد اشتغال وارد عرصه تولید می‌شوند و انتظار حمایت دارند اما در این مسیر بانک‌ها سنگ‌های بزرگی پیش پای آن‌ها قرار می‌دهند و ادامه راه را دشوار می‌کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزی که با تغییرات و تحولات سریع بین‌المللی همراه شده و فرایند گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی را ایجاد کرده کارآفرینی به‌عنوان موتور توسعه، می‌تواند در رشد اقتصادی کشورها نقش مهمی را عهده‌دار باشد.

بر اساس پژوهش‌های مؤسسات تحقیقاتی دنیا سطح کارآفرینی با سطح توسعه‌یافتگی برابر و به رابطه مستقیمی بین رشد ناخالص داخلی و بسترسازی‌ها و حمایت‌های دولت‌ها از کارآفرینان مرتبط است.

بااین‌حال گویا در کشور ما مراکز حمایت از کارآفرینان بسیار محدود و کارآفرین با تمام مشکلات، ضمن تلاش جهت تبدیل ایده به محصول باید تمام خطر سرمایه‌گذاری را خود عهده‌دار باشد چراکه مراکز حمایت از کارآفرینان به دلیل نداشتن پشتوانه مالی و عدم‌حمایت جدی از طرف نهادهای ذی‌ربط قادر نیستند پاسخگوی نیازهای مالی کارآفرینان باشند.

توسعه کارآفرینی بدون حمایت دولت امکان‌ناپذیر نیست زیرا تجربه کشورهای دیگر که مسیر توسعه را طی کرده‌اند، نشان می‌دهد بدون حمایت دولت، توسعه کارآفرینی غیرممکن است

در همین راستا کارآفرینان با ایجاد کسب‌وکارهای کوچک با سرمایه محدود خود و گاهی با دریافت وام اندکی وارد یک حرکت اقتصادی و صنعتی می‌شوند و در بسیاری از مواقع زندگی و امکانات خود را درراه توسعه صنعتی از دست می‌دهند چنان‌که توسعه کارآفرینی بدون حمایت دولت امکان‌ناپذیر نیست زیرا تجربه کشورهای دیگر که مسیر توسعه را طی کرده‌اند، نشان می‌دهد بدون حمایت دولت، توسعه کارآفرینی غیرممکن است.

اما درصورتی‌که دولت کارآفرینان را حمایت مالی کند، روند پیشرفت فعالیت‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و بسیاری از گره‌های موجود درراه کارآفرینان بازخواهد شد.

راهبردهای دولت می‌تواند منجر به ایجاد محیط مناسب کسب‌وکار شود
البته باید گفت که دولت‌ها کارآفرین تولید نمی‌کنند بلکه وظیفه‌دارند محیط را برای پرورش کارآفرینان آماده کنند ضمن اینکه راهبردهای دولت می‌تواند منجر به ایجاد محیط مناسب کسب‌وکار شود.

با این اوصاف کارآفرینان به‌عنوان موتور چرخاننده اقتصاد باید موردحمایت مسئولین قرار بگیرند تا پرچم توسعه و اقتصاد برافراشته شود اما متأسفانه روند توسعه استان همدان در چند سال اخیر بسیار به‌کندی پیش رفته است چراکه مسئولین بابی‌توجهی و عدم همکاری با سرمایه‌گذار و تولیدکننده آن‌ها را مجبور به عقب‌گرد کرده‌اند و عملاً دست و پای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را بسته‌اند.

بانک‌ها دست و پای کارآفرینان را بسته‌اند| عبور از هفت خوان رستم برای دریافت تسهیلات

همان‌طور که در گزارش بازار به مشکلات یکی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران پرداخته شد بانک‌ها حتی به نامه مکتوبی که از استانداری و از سوی یک مقام ارشد استان صادرشده نیز التفاتی ندارند و مدام طناب مشکلات را بر گردن تولیدکنندگان محکم‌تر می‌پیچند تا یا مجبور شوند صحنه را ترک کنند یا اینکه خانه و زندگی خود را به حراج بگذارند اما دشوار آنجاست که گاهی حتی اگر خانه وزندگی خود را هم به حراج بگذارند نمی‌توانند در مقابل حجم بزرگ مشکلات ایستادگی کنند.

انگار مدل مدیریت در استان همدان با مدل مدیریت استان‌های دیگر فرق کلی و اساسی دارد، مدیر و مسئول باید از خود نام و نشان پرآوازه‌ای از کار و تلاش و رسیدگی به مشکلات باقی بگذارد ولی تا زمانی که مسئولین به حل مشکلات بی‌اعتنا باشند کارنامه درخشانی در راستای حل‌وفصل مشکلات نخواهند داشت.

مدیرعامل شرکت بسته‌بندی حبوبات میلاد نهاوند در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه اواخر سال ۹۷ بابت اخذ تسهیلات سرمایه ثابت به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ثبت‌نام کردم که در اواخر سال ۹۹ وام به حسابم واریز شد، اضافه کرد: در راستای توسعه کار تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اوایل سال ۱۴۰۰ به حسابم واریز شد که این ۵۰۰ میلیون تومان در برابر گرانی‌ها و تورم واقعاً ناچیز بود و عملاً با این مبلغ کاری از پیش نمی‌رود.

اگر تسهیلات و وام رونق تولید پرداخت نشود باید خانه و خودرو خود را که تنها دارایی‌ام است بفروش برسانم و حتی شک دارم که با فروش دارایی خود بتوانم شرکت را سرپا نگه‌دارم

مجید خیشه بابیان اینکه یک واحد تولیدی حداقل نیازمند ۱۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش است که گردش مالی خوبی داشته باشد و اگر تسهیلات و وام رونق تولید پرداخت نشود باید خانه و خودرو خود را که تنها دارایی‌ام است بفروش برسانم و حتی شک دارم که با فروش دارایی خود بتوانم شرکت را سرپا نگه‌دارم، گفت: گرانی‌های سرسام‌آور و خرید مواد اولیه کمرشکن است.

مدیرعامل شرکت بسته‌بندی حبوبات میلاد نهاوند در ادامه با توضیح اینکه در حال حاضر برای اخذ تسهیلات رونق تولید مکاتباتی از جانب معاون اقتصادی استانداری همدان و مسئولان جهاد کشاورزی به بانک توسعه تعاون شهرستان نهاوند ارائه‌شده است، عنوان کرد: نامه مسئولین را به چند بانک شهرستان نهاوند ارائه کردم ولی مسئولین بانک‌های مختلف اذعان می‌دارند که چون از ابتدا تسهیلات بانکی برای راه‌اندازی شرکت از بانک توسعه تعاون اخذشده این بانک باید تسهیلات درخواستی را در اختیار بگذارد.

بانک توسعه تعاون زیر بار پرداخت وام نمی‌رود
خیشه با عنوان اینکه بانک توسعه تعاون زیر بار پرداخت وام نمی‌رود، اضافه کرد: حتی نامه معاون اقتصادی استاندار هم ارائه شد و رئیس حراست استانداری هم برای حل مشکل تماس گرفت اما بانک توسعه تعاون شهرستان نهاوند به‌هیچ‌وجه زیر بار پرداخت وام نمی‌رود.

بانک‌ها دست و پای کارآفرینان را بسته‌اند| عبور از هفت خوان رستم برای دریافت تسهیلات

مدیرعامل شرکت بسته‌بندی حبوبات میلاد نهاوند با عنوان اینکه جای سئوال است که واقعاً بانک‌ها این‌همه قدرت را از کجا آورده‌اند که حتی مکاتبات رسمی مقام ارشد استان را هم پاسخگو نیستند و به‌نوعی از انجام کار سرباز می‌زنند، گفت: اگر این وام رونق تولید در اختیار ما قرار نگیرد ورشکست و بیچاره می‌شویم چراکه از اوایل فروردین‌ماه ۱۴۰۱ بازپرداخت اقساط ما که درواقع هر سه ماه یک‌بار ۲۱۰ میلیون تومان است آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت بسته‌بندی حبوبات میلاد نهاوند بابیان اینکه در قبال دریافت دو میلیارد تومان وام وثیقه سنگینی باید گرو بانک بگذاریم، اضافه کرد: وام با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که این مسئله هم خود جای تأمل دارد.

بانک‌ها با عدم همکاری با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تیشه به ریشه توسعه شهرستان نهاوند می‌زنند چراکه اگر در شهرها و استان‌های دیگر شاهد شکوفایی اقتصادی هستیم به خاطر همکاری مسئولین است که با مدیریت صحیح تولیدکنندگان را حمایت می‌کنند

وی گفت: بانک‌ها با عدم همکاری با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تیشه به ریشه توسعه شهرستان نهاوند می‌زنند چراکه اگر در شهرها و استان‌های دیگر شاهد شکوفایی اقتصادی هستیم به خاطر همکاری مسئولین است که با مدیریت صحیح تولیدکنندگان را حمایت می‌کنند.

وی بابیان اینکه نهاوند همیشه از فرایند توسعه بازایستاده است چراکه مسئولان به فکر پیشرفت و توسعه کارها نیستند، گفت: تولیدکنندگان که با سرمایه شخصی خود وارد صحنه تولید و اشتغال شده‌اند حمایت نمی‌شوند و همین موضوع سبب شده جوان‌های نهاوندی به دلیل عدم اشتغال به کار و بیکاری مهاجر شهرها و استان‌های دیگر شوند.

در اینجا باید متذکر شد تا زمانی که مدیران و مسئولین از پشت میز فراتر نروند و به‌صورت میدانی در جریان مشکلات قرار نگیرند، به‌هیچ‌وجه توان ادراک مشکلات را ندارند چراکه از نزدیک مشکلات را با گوشت و پوست‌واستخوان خود لمس نکرده و بار زحمت مشکلات را به جان شیرین نکشیده‌اند.

البته با توجه به تشکیل دولت جدید انتظار می‌رفت که مشکلات سال‌های پیش تکرار نشود و مسئولین در هر رده و مقام و منصبی گوش‌به‌زنگ حل مشکلات مردم باشند ولی انگار این قصه به قصه هزار و یک‌شب تبدیل‌شده تا حدی که بی‌توجهی‌ها ادامه دارد و بخت و اقبال تولیدکنندگان و سرمایه گذران به سپیدی نمی‌گراید.

استانی که از تاریخ و تمدن دم می‌زند باید کارها و اقدامات توسعه‌ای در آن رونق داشته باشد اما گویی مسئولان آن‌قدر توجیه و مجاب نشده‌اند که باید با پشت میزی نشینی خداحافظی کنند و همرنگ مردم شوند اما امیدواریم مسیر به سمتی هدایت نشود که امید کارآفرینان ناامید شود و در همان ابتدای راه دلسرد شوند.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha