۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
فرار مغزها از سبد خانواده‌های ایرانی| آجیل‌ها فخر می‌فروشند
در گفت‌وگو با بازار بررسی شد؛

فرار مغزها از سبد خانواده‌های ایرانی| آجیل‌ها فخر می‌فروشند

مشهد- گرانی‌های لجام گسیخته و رسیدن قیمت خشکبار مرغوب به کیلویی ۵۰۰ هزار تومان موجب فرار مغزها از سبد خرید و مصرف بسیاری از مردم معمولی در آستانه سال نو شده است.

بازار، گروه استان‌ها: صنف آجیل فروشان از سال ۹۷ تا کنون روی خوشی از بازار ندیده است اما به نظر می رسد امسال در آستانه عید نوروز تحرکات بیشتری در این صنف وجود دارد ولی با این حال گرانی محصولات و خشکبار اجازه رونق بخشیدن به این صنف را مانند سال‌های گذشته نمی دهد.

صنف آجیل فروش از سال ۱۳۹۷ به دلیل تهییج نابخردانه افرادی برای عدم خرید آجیل از سوی مردم با تحریم داخلی اسفباری روبه رو شد. در آن زمان با گران شدن پسته و افزایش قیمت آن به ۲۴۰ هزار تومان در کیلو، بعضی راه برون رفت را عدم خرید آجیل دانستند و مغازه دار بی گناه در این میان زیان دید در حالی که منشا گرانی جای دیگری بود.

هنوز آجیل فروشان از زیر بار این تحریم داخلی و مردم کمر راست نکرده بودند که با پیدا شدن سر و کله بیماری کرونا در طی دو سال گذشته محصولات خریداری شده اکثر آجیل فروشان در انبار ها بوی کهنگی گرفت و ضرر بیشتری را به این صنف تحمیل کرد.

اگرچه امسال بازار شب عید با تحرک و گرمی بیشتری نسبت به دو سال گذشته در جریان است اما متاسفانه گرانی محصولات و کالاهای مورد نیاز مردم اجازه خرید به میزان کافی را نداده و لذا بازار رونق همیشگی را ندارد.

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر آجیل مغز را می توان از عمده فروشان مصلی با درجه معمولی از کیلویی ۱۴۵ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان خریداری کرد اما همین آجیل با کیفیت درجه یک در برخی از آجیل فروشی های صاحب نام هر کیلو ۴۵۰ هزار تومان در ویترین مغازه ها خودنمایی م یکند.

به منظور بررسی وضعیت بازار شب عید در آستانه فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۱ با علیرضا ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد به گفت و گو نشستیم.

* وضعیت فروش آجیل در آستانه شب عید چگونه است؟
خوشبختانه بازار در مقایسه با شب عید سال گذشته وضعیت خوبی دارد. و فروش نسبت به پارسال خیلی بیشتر شده است.

فرار مغزها از سبد خانواده‌های ایرانی | آجیل‌ها فخر می‌فروشند

سال ۱۳۹۹ متاسفانه به شدت آسیب دیدیم و نسبت به سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۶۰ درصد کاهش فروش داشتیم و البته امسال هم این کاهش فروش ادامه داشت و ضررهای ما جبران نشد.

امسال مقداری از آسیب کرونا رها شدیم اما به دلیل خشکسالی تولید خشکبار به میزانی نبود که قیمت ها را در بازار متعادل کند لذا وقتی امسال قیمت ها افزایش یافت، خریدار کم شد و فروش بسیار پایین آمد.

* آیا کمبودی برای تهیه آجیل شب عیددر بازار وجود دارد؟
هر چند با توجه به این که امسال با مشکلات زیادی به لحاظ خشکسالی مواجه بودیم ولی خوشبختانه هیچ کم و کسری و کمبود در این بازار نداریم.

* صنف آجیل فروشان در طی دو سال گذشته بابت کرونا چه ضرری را متحمل شد؟
آجیل و خشکبار بعد از فرآوری نهایتاً دو الی سه ماه قابل نگهداری است و لذا اجناس زمستان ۹۷ تا تابستان ۹۸ در سردخانه بود؛ ولی متاسفانه این اجناس بعد از گذشت چند ماه فاسد شده و بوی ناخوشایندی گرفت از همین رو صنف آجیل فروشان نیز آن اجناسی را که موجب بدنامی مغازه خود می شدند را معدوم کردند که این موضوع موجب ضرر این صنف شد.

با توجه به اعلام کرونا در زمستان سال گذشته و تدارک دیدن صنف آجیل فروشان از ماه های قبل از شیوع ویروس، بنابر این در سال ۹۸ هم این صنف متضرر شد و در تابستان سال ۹۹ نیز مقداری از آجیل و خشکبار معدوم شدند و متأسفانه خیلی از همکاران صنف ما به دلیل ورشکستگی درگیر بدهی های خود هستند.

* چند واحد صنفی از گردونه فعالیت خارج شده و به تعطیلی کشانده شدند؟
ما در مشهد دو نوع واحد صنفی در این شغل داریم نخست واحد های صنفی که در سطح شهر به مشتریان ارایه خدمت می کنند که طی این دو سال گذشته برخی از آنها صدمه دیدند و چون به دلیل ریزش مشتری قادر به ادامه فعالیت نبودند نسبت به کناره گیری از این شغل اقدام و مغازه های خود را جمع آوری کردند.

صنف خشکبارهای اطراف حرم که بیشتر در بحث سوغات زیارت کار می کنند باتوجه به اتفاقات ناشی از کرونا و نبود زائر و گردشگر تقریبا تعطیل شدند و حدود ۲۰درصد از فروشندگان اطراف حرم مجبور به کناره گری از این شغل و تعطیلی واحد های صنفی خود شدند

مدل دیگر این صنف خشکبارهای اطراف حرم هستند که بیشتر در بحث سوغات زیارت کار می کنند و باتوجه به اتفاقات ناشی از کرونا و نبود زائر و گردشگر تقریبا تعطیل شدند و حدود ۲۰درصد از فروشندگان اطراف حرم مجبور به کناره گری از این شغل و تعطیلی واحد های صنفی خود شدند.

* آیا مشهد به کشور های همسایه نیز صادرات آجیل دارد؟
یکی از قطب های تولید خشکبار در کشور خراسان رضوی است حتی در بعضی از اقلام مانند تخمه ژاپنی، آلو، کشمش کاشمر، و غیره ما انحصار تولید داریم در بحث پسته دومین قطب تولید کشور هستیم و نه تنها به کشورهای همسایه بلکه به کل کشورهای حوزه خلیج فارس افریقا و اروپا و چین صادرات داریم. خیلی از محصولاتی که در استان ما تولید نمی شود مانند شکلات از آذربایجان به مشهد می آید و به افغانستان صادر می شود.

* صنف شما با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند؟
متاسفانه ما در بحث صادرات و واردات مشکلات زیادی داریم. در این یکی دو سال گذشته درآمد عمومی مردم کاهش یافته است و این موضوع باعث کاهش خرید خشکبار و صدمه دیدن صنف ما شده است.

* گران ترین آجیل و یا پسته چقدر قیمت دارد و دلیل این گرانی ها چیست؟
امروز قیمت پسته در بازار از ۱۹۰هزار تا ۴۵۰هزار تومان است. ما در ایران ما صاحب تنوع زیادی در بحث پسته هستیم و هیچ کشوری تنوع ایران را ندارد و به همین دلیل تفاوت قیمتی بالایی دارد و قیمت بستگی به ریز و درشتی محصول دارد.

* آیا برای کوتاه کردن دست واسطه ها و عرضه مستقیم آجیل اقدامی امسال در دستور کار دارید؟
همه سعی ما بر این است که موقعیت های خوب خریدی را برای مردم فراهم کنیم به همین دلیل فروش های فوق العاده ای را در صنف انجام میدهیم بخصوص در مشهد و البته کل کشور.

* آیا امسال نمایشگاه فروش هم برگزار می شود؟
خیر امسال نمایشگاه ها تعطیل است اما ما در مشهد در شش نقطه فروش ویژه برای تنظیم بازار داریم و تاکید دولت به این است که حباب و گرانی در بازار اتفاق نیفتد.

* این نقاط فروش ویژه کدام مناطق است؟
شش منطقه شامل بابانظر۴۲؛ سه راه ادبیات؛ خیابان وحدت ۲۳؛ تقاطع سیدی و کوشش از جمله اماکنی است که برای فروش ویژه و عرضه مستقیم آجیل شب عید در نظر گرفته شده است.

* آیا تمیهداتی هم جهت کنترل قیمت ها در بازار انجام می شود؟
بله اعضای اتحاده یو بازرسان مربوطه هر روز بازدیدهای ویژه ای از واحد های صنفی دارند تا جلوی هرگونه افزایش قیمت یا حبابی شدن قیمت را به دلیل افزایش تقاضا در آستانه سال نو بگیرند.

* قیمت آجیل نسبت به سال گذشته چقدر افزایش قیمت داشته است؟
نسبت به پارسال افزایش قیمت در خشکبار نداشتیم اما نسبت به شب چله باید بگویم حتی ۱۰ درصد کاهش قیمت نیز داشتیم.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha