محیط کار، فرهنگ شرکت و گیمیفیکیشن
یادداشت مهمان؛

محیط کار، فرهنگ شرکت و گیمیفیکیشن

احسن قاضی کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی با ارسال نوشتاری به خبرگزاری بازار درباره تاثیر گیمیفیکیشن روی بهبود کار کارمندان، دیدگاه خود را بیان کرده است.

احسن قاضی*؛ بازار:کار به عنوان یک کار کسل کننده شناخته شده است که برای زنده ماندن در این دنیا باید انجام دهیم. با این حال، چه کسی می گوید که این نمی تواند تغییر کند؟ از طریق گیمیفیکیشن کاری می‌توانیم تعامل و تمایل را به محل کار بازگردانیم.

محیط کار نقشی حیاتی در بهره وری کارکنان دارد. هر چه بیشتر فضای کاری خود را بهبود ببخشید و از آن مراقبت کنید، بهره وری شما به نسبت افزایش می یابد.

فرهنگ سرگرم کننده گوگل و ویرجین

یکی از مشارکت‌کنندگان اصلی در محیط کاری منحصربه‌فردگوگل، مشوق‌های شگفت‌انگیزی است که «Googolplex» ارائه می‌کند. بیش از ۶۴۰۰۰ کارمند گوگل می‌توانند از مزایایی مانند غذای رایگان، خشک‌شویی و امکانات تناسب اندام، مرخصی والدین با حقوق سخاوتمندانه و مراقبت از کودکان در محل استفاده کنند.

امتیازات کارکنان گوگل یک نقطه محبوبیت عظیم برای این شرکت است. اما شگفت‌انگیزترین چیزی که این یکی از بهترین شرکت‌های جهان ارائه می‌کند، امکانات تفریحی و بازی برای کارمندانش است.

در چند سال اخیر تعداد بیشتری از بهترین شرکت های جهان در حال تغییر محیط کار خود با فعالیت های سرگرم کننده هستند. پس از شیوع جهانی کووید-۱۹، نیاز به مشتاق ماندن و ارتباط با کارتان چالش برانگیزتر شده است و زمانی که از خانه کار می کنید، تمرکز و دلبستگی بدون هیچ جذابیت محکمی به کارتان واقعاً دشوار است.

یکی از شرکت‌های پیشرو، گروه ویرجین ریچارد برانسون است. در یک داستان فوق‌العاده منتشر شده در فوربس، توضیح می‌دهد که چگونه گروه ویرجین به عنوان یکی از هفت شرکت برتر برای کار در فهرست شرکت‌های برتر لینکدین انتخاب شد، آشکارا توضیح داده شد که موقعیت عالی برای کسانی که با این شرکت آشنا هستند تعجب‌آور نیست. در واقع، خود سر ریچارد برانسون گفت که با مراقبت از کارمندان در ویرجین، همه چیز به خودی خود رسیدگی خواهد کرد و با دارابودن دارایی خالص تقریباً ۵ میلیارد دلار، بحث کردن با او در اینباره دشوار است.

سر ریچارد برانسون امپراتوری تجارت جهانی خود را بر اساس اصول و اخلاق منحصر به فرد خود بنا کرده است. در حالی که ضرب المثل رایج "همیشه حق با مشتری است" مهم است، سر ریچارد از اعتقادات خود پیروی می کند. از او نقل شده است که

«مشتریان اول نیستند. کارمندان حرف اول را می زنند. اگر از کارمندان خود مراقبت کنید، آنها از مشتریان نیز مراقبت خواهند کرد.»

یک فرهنگ مثبت با چالش‌های مملو از سرگرمی، نوعی تمایل به آزمایش ایجاد می‌کند که در قلب فرهنگ ناب قرار می‌گیرد که توسط تویوتا در تولید معروف شده است، اما در دنیای خدمات محور که توسط Google، Virgin و اپل و دیگر شرکت های بزرگ انجام شده، این روزها به ندت دیده میشود.

گیمیفیکیشن چه کاری انجام میدهد؟

طبق یک مطالعه جهانی گالوپ، تنها ۲۰ درصد از نیروی کار جهان مشغول به کار هستند. این بدان معناست که اکثریت نیروی کار از کار افتاده اند و با پتانسیل کامل خود عمل نمی کنند. یک راه هوشمند و اثبات شده برای بهبود عملکرد، بازی سازی فرآیندهای کاری است. از گیمیفیکیشن نیز می توان برای بهبود فرآیند یادگیری استفاده کرد.

گیمیفیکیشن فرآیندی است که از طریق آن می توانید کار خود راسرگرم کننده کنید تا تمایل به تکمیل پروژه ها را افزایش دهید. این فرآیند باعث تسریع عملکرد سازمانی می شود. با استفاده از “Work Gamification” استرس کمتر و تعامل بیشتری را احساس خواهیم کرد.

گاهی اوقات کار خسته کننده می شود و معرفی مفهوم سرگرمی در محل کار ابزار مفیدی در افزایش عملکرد است. با استفاده از Work Gamification می توانید در محل کار سرگرم شوید و همچنین عملکرد خود را بهبود ببخشید.

این مفهوم جدید و انقلابی است، اما کار می کند! این عملکرد، تعامل، بهبود یافته را تضمین می کند و یک مدل برد-برد است که در فرآیندهای کاری سازمانی شما اتخاذ می شود.

مزایای بازی سازی(گیمیفیکیشن) کار

گیمیفیکیشن کاری یک مدل برد-برد برای سازمان و کارکنان. سازمان از کیفیت کار بالاتری برخوردار می شود و کارکنان از کار خود لذت بیشتری می برند. انگیزه فوق العاده ای برای کارکنان وجود دارد تا عملکرد را افزایش دهند و در نتیجه درآمد بیشتری برای شرکت ایجاد کنند. هیچ کس با آزمایش روش های گیمیفیکیشن کاری ضرر نمی کند.

چرا باید کار را سرگرم کننده کنیم؟

گیمیفیکیشن کار فقط یک نظریه نیست. ما با درک عوامل انگیزشی که کار را سرگرم‌کننده می‌کنند، درک شفافیت ژنتیکی مغز هنگام تکمیل فرآیندها، و اینکه چگونه در حال حاضر بر عملکرد افراد تأثیر می‌گذارند، روان‌شناسی تعامل را برای گیمیفیکیشن کاری به کار می‌بریم.

چگونه می توان نگرش ها و شایستگی ها را نیز بازی سازی کرد. در واقع می توانید از طریق گیمیفیکیشن خلاق تر شوید. در نهایت می توانید حل خلاقانه مسئله را یاد بگیرید و برای شناسایی فرصت های گیمیفیکیشن استفاده کنید.

نمونه ای از بازی سازی کار

شما به یاد دارید که چگونه والدین ما در خانه و به خصوص معلمان ما در مدرسه با استفاده از تکنیک های مختلف آموزش را سرگرم کننده کردند و ما عادت داشتیم که دروسمان را به همین شکل تمرین کنیم و با همسالانمان رقابت کنیم تا حسن نیت معلمان و والدین خود را به دست آوریم. خوب، زمان تغییر می کند، اما عادت ها تغییر نمی کنند. ما به عنوان انسان، تمایل بیشتری به انجام کارهایی داریم که عطش خود را برای چالش ها برای برتری و پیشی گرفتن از بقیه برطرف کنید.

همین تمایل در فرهنگ کاری امروزی نیز رایج است. کارمندان دوست دارند با چالش های محل کار کنار بیایند و در آنها پیروز شوند. ترفند این است که چگونه آن چالش‌ها را به آن‌ها می‌دهید. و از این رو، کارفرمایان، به منظور سرگرم‌کننده‌تر کردن حل مسئله، به مفهوم ترکیب عناصر بازی با کار برای بهبود مشارکت و بهره‌وری کارکنان متوسل شده‌اند.

بخش بزرگی از نیروی کار امروزی را کارگران نسل هزاره تشکیل می دهند. و یکی از چیزهایی که آنها را در اینجا متمایز می کند این است که آنها نیاز به شناسایی فوری برای کار خود دارند و آنها عاشق بازی هستند. اتخاذ یک پلتفرم گیمیفیکیشن که امکان دریافت پاداش و شناسایی فوری در تکمیل وظایف را فراهم می کند، کمک زیادی به افزایش سطح تعامل و بهره وری این کارکنان در محل کار می کند.

گیمیفیکیشن به کارفرمایان کمک می کند تا تحولی سالم در کسب و کار خود ایجاد کنند زیرا به وظایف انجام شده توسط کارمندان معنا می بخشد.

اگر تعجب می کنید که چگونه؟ در اینجا یک مثال میزنم.

تصور کنید از شما و تیمتان خواسته شده است که اسناد و فایل های مهم را مرتب کنید.

کاری خسته کننده به نظر می رسد. اما اگر به همان کار به عنوان یک بازی نگاه کنیم یا آن را به یک بازی تبدیل کنیم، چه؟

مانند یک بازه زمانی معین، اولین کارمند یا تیمی که کار را تکمیل می‌کند به سطح بعدی می‌رود که ممکن است شامل چالش‌های بعدی با پاداش‌های مشخص برای تکمیل کار باشد. یا بر اساس زمان مورد نیاز برای انجام کار، می توانید امتیازهایی را برای پاداش دادن به کارمندان اختصاص دهید و به بقیه نیز انگیزه دهید تا همین کار را انجام دهند.

قانع کننده به نظر می رسد، اینطور نیست؟

کلید بازی سازی موفق

برای موفقیت هر پروژه، مکانیسم بازخورد باید به درستی تعریف و استفاده شود. برای موفقیت در گیمیفیکیشن، کلید دقیق و در محل بازخورد است. اگر بازخورد زمان زیادی طول بکشد، مردم علاقه خود را از دست خواهند داد و احتمالاً فرآیند گیمیفیکیشن کمتر مؤثر خواهد بود. پاداش برای انجام یک کار نباید بی جهت به تعویق بیفتد زیرا اگر فرآیند پاداش بیش از حد طولانی شود، احتمالاً بازیکنان علاقه خود را از دست خواهند داد. به طور کلی، در یک زمینه سازمانی، سهم مثبت باید حداکثر ظرف چند روز پاداش داده شود، زیرا هفته ها انتظار برای پاداش دادن به دستاوردها، هدف گیمیفیکیشن را شکست می دهد زیرا بیشتر احساسات و زمینه از بین می رود.

هنگامی که یک بازیکن برای مشارکت مفید در یک زمینه بازی امتیاز دریافت می کند، احتمالاً بازیکن احساس می کند که بیشتر درگیر بازی است. به همین ترتیب، هنگامی که یک کارمند برای انجام یک کار برای نشان دادن رفتار در یک محل کار Gamified امتیاز دریافت می کند، احتمالاً این روند تعامل بیشتری را به همراه خواهد داشت. بازخورد در گیمیفیکیشن می تواند به صورت امتیاز، نشان، تابلوی امتیازو نمودار عملکرد باشد.

از آن لذت ببرید و بیشتر به دست آورید

کار می تواند برای بسیاری از افراد یک کار خسته کننده باشد. با این حال، ما می‌توانیم این را با استفاده از گیمیفیکیشن کاری در فرآیندهای کاری خود تغییر دهیم. با استفاده از گیمیفیکیشن کاری می‌توانیم سطح مشارکت و تعهد را در کارکنان افزایش دهیم.

زمین بازی یک نمونه کلاسیک از عناصر بازی است که در آن بازیکنان برای دستیابی به نتایج بهتر به چالش کشیده می شوند تا کارهای بیشتری انجام دهند، بازخورد آنی است و محیط امن است.

اگر همان عنصر بازی سرگرم کننده را از محل کار به فرآیندهای کاری به صورت کنترل شده معرفی کنیم، می توانیم عملکرد را افزایش دهیم و سطح تعامل بهتری داشته باشیم.

بازخورد مثبت / پاداش

یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها برای بازی‌سازی فرآیندهای کاری، استفاده از امتیاز، تابلوی امتیاز، نشان‌ها و جوایز است. برای انجام کارهای کوچک اما معنی دار برای دستیابی به هدف بزرگتر برای شرکت، می توان امتیاز داد. هیئت‌های رهبری بازخورد فوری برای افزایش انگیزه برای اعضای تیم رقیب ارائه می‌دهند. تابلوهای امتیاز را می توان برای یک دوره زمانی هفتگی حفظ کرد، به طوری که همه اعضا شانس منصفانه برای رسیدن به بالای این تابلو را داشته باشند.

نتیجه

در یک زمینه سازمانی، سهم مثبت حداکثر باید فوراً پاداش داده شود، زیرا هفته ها انتظار برای پاداش دادن به دستاوردها، هدف گیمیفیکیشن را شکست می دهد زیرا بیشتر احساسات و زمینه از بین می رود. بازخورد و پاداش مثبت یکی از ساده‌ترین و رایج‌ترین راه‌ها برای بازی‌سازی فرآیندهای کاری با استفاده از امتیاز، تابلوی امتیازات، نشان‌ها و جوایز است. سطوح و مراحل مختلف همچنین می توانند در ترکیب با امتیازات، تابلوهای امتیاز و نشان ها به کار گرفته شوند تا سطوح بیشتری از موفقیت را تأیید کنند.

*احسن قاضی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی از دانشگاه میدلسکس لندن است. او همچنین دارای کارشناس ارشد فلسفه در رشته علوم مدیریت از دانشگاه دفاع ملی اسلام آباد است. علاوه بر این او دارای مدرک کارشناسی ارشد در فناوری اطلاعات است.

او نویسنده دو کتاب «الگوی کارآفرینی چینی معیاری برای پاکستان» و «موفقیت تجاری» است. سخنران انگیزشی و پیشرو، دارای گواهینامه "Directive Communication International (DCI)"، رتبه ۸ در رهبری جهان، دارای اعتبار توسط موسسه روانشناسی تجاری آمریکاست. او دارای ۲۰ سال تجربه در زمینه آموزش، رهبری، انگیزش و مدیریت منابع انسانی است. سخنران برجسته در کنفرانس تجاری کولا لامپور - KLIBEL، و همچنین یک سخنران برجسته در تلویزیون Roze (پاکستان) در مورد اقتصاد و تجارت است.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha