۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
ابهام در نرخ گذاری مرکبات شب عید؛ کام همه شیرین، غیر از باغداران شمال
بازار گزارش می‌دهد؛

ابهام در نرخ گذاری مرکبات شب عید؛ کام همه شیرین، غیر از باغداران شمال

ساری- ارسال پرتقال و نوبرانه باغات مازندران به استان های کشور برای تنظیم بازار شب عید، کام ایرانیان را در نوروز شیرین تر می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۱۱۰ هزار هکتار از باغات مازندران با نوبرانه هایش طلایی و سبز می‌شود و پرتقال شمال هر سال عید بر سفر سفره‌های ایرانیان و مردم مناطق مختلف جهان قرار می‌گیرد.

هفت سین نوروزی بدون مرکبات و پرتقال‌های شمال کامل نیست از این رو هرسال بخشی از مرکبات تولیدی استان روانه دیگر استان‌ها می‌شود تا بهار به کام هموطنان شیرین‌تر شود. تامسون، والنسیا، اونشو، خونی و … از جمله رقم‌های مرکبات است که در ۱۱۰ هزار هکتار از باغات مازندران تولید می‌شود و تولید سالانه مرکبات در استان بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

در آستانه نوروز و شب عید حدود ۵۰۰ هزار تن مرکبات روی دست باغداران در انبارها مانده است و قیمت آن به دلیل پایین بودن صادرات و توقف آن، چندان رضایت بخش نیست.

اگرچه نرخ مرکبات در روز بازارهای مازندران حدود ۱۵ هزار تومان است اما این محصول با قیمت حداکثر شش تا هفت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از دست باغداران خارج می‌شود و این نرخ، هزینه‌های تولید را هم کفاف نداده است.

امسال تعاون روستایی برای خرید مرکبات شب عید پیشقدم شد و ۲۸ هزار تن از نوبرانه ها را برای ارسال به استان‌های مختلف خریداری کرده است و روزانه چند کامیون به مقصد سایر استان‌ها روانه می‌شود.

یک باغدار مازندرانی با بیان اینکه قیمت پرتقال در زمان برداشت هشت هزار تومان سر باغ بوده و بعدها با توقف صادرات با افت روبرو شد، گفت: این نرخ به چهار هزار تومان هم رسیده بود.

محمد کمالی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در حال حاضر انبارهای باغداران از مرکبات انباشته است و هر روز بر وزن به دلیل فاسدشدن کاسته می‌شود، گفت: واسطه‌ها حاضرند تا کیلویی شش تا هفت هزار تومان خریداری کنند که این نرخ به معنای ضرر کامل است.

کام ایران شیرین از پرتقال شمال| ابهام در نرخ گذاری مرکبات شب عید

در حال حاضر انبارهای باغداران از مرکبات انباشته است و هر روز بر وزن به دلیل فاسدشدن کاسته می‌شود، واسطه‌ها حاضرند تا کیلویی شش تا هفت هزار تومان خریداری کنند که این نرخ به معنای ضرر کامل است

با آنکه کیفیت مرکبات مازندران عالی است و در سورتینگ های استان برای عرضه بعد از نوروز هم ذخیره سازی شده است، اما همچنان قیمت محصول برای عرضه در شب عید مشخص نیست.

ایوبی حجره دار مازندرانی با بیان اینکه وضعیت بازار مرکبات خوب نیست، گفت: مرکبات را کیلویی هفت هزار تومان خریداری کردیم و دو هزار و ۵۰۰ تومان برای انتقال به حجره صرف کردیم اما مغازه دار کمتر از ۱۰ هزار تومان قیمت خرید می‌دهد.

وی با بیان اینکه مرکباتی که برای تنظیم شب عید خریداری می‌شود باید دارای استانداردهایی از جمله وزن ۱۷۰ تا ۳۰۰ گرم باشد و پیدا کردن چنین بارهایی کمیاب است، افزود: وقتی نتوانیم بار را بفروشیم مجبور با قیمت پایین‌تر برای جلوگیری از ضرر آن را عرضه کنیم.

نرخ مرکبات شب عید مبهم است
در حالی که نفس‌های زمستان به شماره افتاد و با شتاب به سوی نوروز پیش می‌رود، نرخ تنظیم بازار پرتقال شب عید هنوز مشخص نیست و با این حال متولیان امر تاکید می‌کنند که قیمت محصولات ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت بازار کمتر خواهد بود.

محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه خرید مرکبات از طریق تعاون روستایی در حال انجام است، گفت: اگر نتوانیم با این همه تولید وضعیت بازار را تنظیم کنیم، شاید دولت اقدام به واردات کند و جلوی صادرات را بگیرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه طرح خرید مرکبات سالانه اجرا می‌شود، گفت: طرح خرید مرکبات ملی است و از آنجایی که پایان سال نمی‌توانیم به دلیل ترافیک و حجم بالای حمل ونقل کالا را به دیگر استان‌ها بفرستیم، بنابراین پرتقال از مدت‌ها قبل به مقصد استان‌ها حمل شد و در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود و این پرتقال‌ها باید قابلیت نگهداری داشته باشند و پرتقالی که نتواند در انبار دوام بیاورد از گردونه خارج شود.

وی درباره تعیین نرخ عرضه مرکبات گفت: دولت برای تنظیم بازار اقدام به خرید می‌کند و اگر بازار تنظیم باشد آن را برای بعد از عید نگهداری و عرضه می‌کند.

شعبانی با عنوان اینکه قیمت گذاری پایان سال براساس روز بازار خواهد بود و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از قیمت بازار عرضه می‌شود، افزود: اگر بازار در حالت تعادل باشد دولت ورود نمی‌کند.

کام ایران شیرین از پرتقال شمال| ابهام در نرخ گذاری مرکبات شب عید

رئیس اتحادیه باغداران مازندران یادآور شد: در هر شهرستان و استانی نقاطی برای عرضه و توزیع مرکبات شب عید تعیین می‌شود و به قیمت مصوب دولت عرضه می‌شود.

وی با اظهار اینکه در بازار از پنج تا ۳۰ هزار تومان سیب عرضه می‌شود، گفت: دولت سیب و پرتقال با کیفیت مطلوب را برای عرضه و تنظیم بازار خریداری کرده است.

وجود ۵۰۰ هزار تن مرکبات در انبارهای مازندران و نگرانی از فاسد شدن آن کام باغداران استان را تلخ کرده است و مشکلات فراروی صادرات و توقف آن سبب شده تا بازارهای مرکبات استان در آن سوزی مرزها به کشورهای رقیب تقدیم شود و برنامه صادراتی امسال محقق نشد.

پرتقال مازندران از بازارهای خارجی بی نصیب ماند
هرچند پرتقال مازندران از بازارهای خارجی نصیب بالایی ندارد اما هر روز شاهد ارسال آن به استان‌های مختلف نظیر کردستان و لرستان هستیم. محمدی یک راننده کامیون که در حال بار زدن مرکبات به سمت استان خود بود، گفت: چند سال پیاپی نسبت به خرید و انتقال پرتقال مازندران اقدام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پرتقال مازندران شیرین و آبدار است و آن را به سنندج می بریم، گفت: پرتقال شمال به مذاق مردم استان ما خوش آمده است.

۴۵۰ انبار و سردخانه در مازندران وجود دارد و به گفته شهیدی فر رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی مازندران روزانه شش تا هفت هزار تن مرکبات از مازندران به مقصد استان‌های مختلف روانه می‌شود.

وی میزان تولید را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذکر کرد.

۲۸ هزار تن مرکبات عیدانه خریداری شد
سلیمان حاتم نژاد مدیر تعاون روستایی مازندران با اشاره به خرید تضمینی ۲۸ هزار تن مرکبات ویژه تنظیم بازار شب عید در استان اظهار داشت: تاکنون مقادیر قابل توجهی از مرکبات برای تنظیم بازار شب عید به استان‌های مختلف عرضه شده است.

وی با اظهار اینکه طبق مصوبه اولیه مرکبات با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان از سورتینگ داران و باغداران خریداری شد، افزود: نرخ شب عید مرکبات براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار خواهد بود.

وی به توزیع اینترنتی و هوشمند کالا در استان اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته گوشت منجمد، مرغ منجمد، تخم مرغ و برنج از طریق اینترنتی با همکاری تعاون روستایی توزیع می‌شود.

باغداران و سورتینگ داران مازندران به روزهای پایانی سال چشم دوخته اند تا بتوانند محصولات دپوشده در انبارها بر سر سفرهای مردم ببرند.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha