۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
برنامه ریزی برای رفع فقر مطلق در ۳ مرحله
سخنگوی دولت عنوان کرد

برنامه ریزی برای رفع فقر مطلق در ۳ مرحله

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور دستور داد یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین شود تا در سه برنامه مختلف بتوان گام به گام مسأله فقر مطلق را حل کرد.

به گزارش بازار، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت درباره زمان بندی برای رفع فقر مطلق افزود: رئیس جمهور در زمان بندی‌ها بسیار وسواس دارند که طولانی نشود به خصوص در بخش‌هایی که ضرورت‌ها و اولویت‌های کشور است.

وی ادامه داد: طبق گزارشی که از سوی یکی از مسئولان ارائه شد، بر اساس برآوردها برای رفع فقر مطلق برنامه زمان بندی ۸ ساله تهیه شده بود که عمل شود که رئیس جمهور گفت اگر یک شب هم فردی گرسنه بخوابد هر فردی که مسئول این شرایط است درباره وضع فرد مسئول خواهد بود و اگر یک شب هم زودتر مسأله حل شود، یک شب است.

بهادری جهرمی گفت: رئیس جمهور دستور داد یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین شود که در سه برنامه مختلف بتوان گام به گام مسأله فقر مطلق را حل کرد بنابراین وزیر رفاه متولی این موضوع شد که با همکاری بخش‌های مختلف مرتبط هم درون دولت و وزارتخانه‌های مرتبط و حمایت سازمان برنامه و بودجه و هم بخش‌های خارج از دولت مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و نهادهای حمایتی و هم بخش‌های مردمی از قبیل مجموعه خیریه‌ها که در این حوزه‌ها فعال هستند برنامه‌ای را تدوین کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد زمان بندی پیشنهاد شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: رفع فقر مطلق با انجام یک اقدام نیست بلکه باید در حوزه‌های اشتغال و توانمندسازی، کمک‌های معیشتی، کمک‌های نقدی و حوزه تخفیفات اقداماتی صورت بگیرد که برنامه ریزی‌های مختلف با توجه به منابع موجود و بانک‌های اطلاعاتی موجود صورت بگیرد، البته برنامه‌های جاری در این زمینه در حال انجام است و در جلسه شورای عالی رفاه، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزیر رفاه گزارش‌های بسیار خوبی از اقدامات انجام شده دادند، ولی برنامه جامع که بگوییم این مشکل به عنوان یک مشکل ریشه‌ای حل شود نیازمند برنامه و زمان بندی است.
آقای بهادری جهرمی درباره پرداخت نشدن عیدی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: اطلاعی ندارم، البته در خصوص عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی مقداری تأخیر حاصل شده بود که عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز شد، ولی درباره صندوق بازنشستگی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اطلاعی ندارم.

وی درباره منابع بیمه سلامت برای اقشار آسیب پذیر هم افزود: منابع بیمه سلامت به صورت مستمر و سالانه در بودجه سنواتی قید می‌شود و در لایحه بودجه امسال هم قید شده است و اگر افزایش یا کاهشی باشد در مجلس اتفاق می‌افتد.

اختلاف دیدگاهی بین دولت و مجلس در خصوص ناکارآمد بودن شیوه توزیع یارانه وجود ندارد
بهادری جهرمی برای توزیع عادلانه یارانه‌ها در سال آینده هم گفت: در این زمینه دو دسته اقدام داریم؛ یک بخش یارانه‌های نقدی است که مطابق با تکلیف قانون گذار با مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان می‌باشد که احتمالاً در قانون بودجه سال آینده هم تکرار می‌شود، به روز رسانی بانک‌های اطلاعاتی به صورت مستمر جزو وظایف وزارت رفاه می‌باشد که انجام خواهند داد بنابراین افرادی باید به یارانه بگیران اضافه شوند همچنین افرادی برای حذف از این شرایط باید شناسایی شوند یعنی دهک‌های بالای درآمدی که به ناروا از یارانه بهره برداری می‌کنند به صورت منظم و سالانه حذف آن‌ها انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یک موضوع جدی درباره نظام پرداخت یارانه‌ای غیرنقدی وجود دارد که به ارز ترجیحی مشهور بود و بخش زیادی از منابع یارانه‌ای به صورت غیرنقدی توزیع می‌شود، بر این اساس افرادی که محروم‌تر هستند باید یارانه بیشتری بگیرند در حالی که وقتی یارانه به این شکل توزیع می‌شود افرادی که توانمندی مالی بیشتری دارند یارانه بیشتری استفاده می‌کنند بنابراین اصلاح این نظام پرداخت توسط دولت در لایحه بودجه پیشنهاد شد که در مجلس باید تصمیم گیری نهایی انجام شود، البته حذف ارز ترجیحی قانون مصوب مجلس در بودجه ۱۴۰۰ بود یعنی باید در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اجرا می‌شد، ولی چون دولت تازه شروع به کار کرده بود و مقدمات اجرایی آن آماده نشده بود یک لایحه دو فوریتی توسط دولت به مجلس ارائه شد تا زمان بگیرد که بحث‌هایی پیرامون شیوه اجرا اتفاق افتاد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در خصوص ناسالم بودن و ناکارآمد بودن این شیوه توزیع یارانه اختلاف دیدگاهی بین دولت و مجلس وجود ندارد، مسائل و مباحث درباره شیوه جایگزین کردن یارانه است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا ارز ترجیحی در سال آینده حذف می‌شود؟ گفت: باید منتظر مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ باشیم.

وی درباره عادلانه شدن حقوق‌ها هم افزود: نظام جبران خدمات کارکنان دولت یا پرداخت حقوق و مزایا عادلانه نیست، اما اصلاح آن در چارچوب قوانین فعلی به صورت کامل ممکن نیست؛ البته تمام این پرداخت‌ها در چارچوب قوانین موجود انجام می‌شود.

بهادری جهرمی ادامه داد: گزارشی را رئیس سازمان امور اداری و استخدامی ارائه دادند که هم در چارچوب قوانین موجود با اصلاح آیین نامه‌ها و رویه‌ها است مثلاً در پرداخت رفاهیات و شیوه پرداخت اضافه کار اصلاحاتی در کوتاه مدت انجام می‌شود و هم با پیشنهادات اصلاحی در چارچوب قوانین، اصلاحاتی را انجام می‌دهیم قطعاً در سال ۱۴۰۰ این اقدامات محقق نمی‌شود بلکه باید اقدامات لازم برای سال ۱۴۰۱ صورت بپذیرد بنابراین با یک شیب باید به سمت اصلاح نظام پرداخت برویم و از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در این زمینه کمک دولت باشد یعنی بخش زیادی از این اصلاح نیازمند همکاری مجلس در اصلاح قوانین گسترده است.

وی درباره گران خریداری شدن میوه شب عید گفت: همان روزی که صدا و سیما گزارش را منتشر کرد وزیر جهاد از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی درخواست کرد که گروه‌های نظارتی برای بررسی موضوع اعزام شوند و هم مجموعه‌های نظارتی وزارت جهاد را فعال کرد، البته در دولت هم معاونت بازرسی ریاست جمهوری مأموریت بررسی مسأله را گرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این موضوع در حال بررسی است، ولی هنوز جمع بندی به دولت ارائه نشده است و پیش بینی می‌کنیم به زودی گزارش‌های نهادهای نظارتی ارائه شود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: اگر تخلفی صورت گرفته باشد قطعاً برخورد می‌شود و اگر تخلف صورت نگرفته باشد از سوی مراجع نظارتی اعلام می‌شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha