۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
متخصصان ایرانی تحریم را به زانو در آوردند| بهره‌برداری از طرح‌های شرکت پالایش گاز بیدبلند
بازار گزارش می‌دهد؛

متخصصان ایرانی تحریم را به زانو در آوردند| بهره‌برداری از طرح‌های شرکت پالایش گاز بیدبلند

اهواز- با بهره‌برداری از تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی محصولات و اسکله مستقل بیدبلند خلیج فارس در مجیدیه بندرماهشهر، زنجیره تولید بیدبلند خلیج فارس تکمیل می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: خوزستان همواره به عنوان یکی از استان های نفت خیر است که سهم زیادی در تامین انرژی و صادرات این محصول اقتصادمحور دارد.

از جمله استعدادهای استان خوزستان قرار گرفتن بخش عمده ذخایر نفت کشور، مرز زمینی و وجود مرز شلمچه با کشور همسایه، وجود منطقه آزاد اروند، مرز هوایی و وجود فرودگاه های بین المللی است و بر این مبنا برتری خاصی نسبت به سایر مناطق کشور دارد.

پالایشگاه گاز بیدبلند، در ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان، ۱۸ کیلومتری شمال آغاجاری و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان امیدیه در استان خوزستان واقع شده‌است که سهام آن متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس می‌باشد.

طراحی این پالایشگاه ابتدا به منظور پالایش گازهای ترش همراه نفت میدان نفتی آغاجاری و صادرات محصولات خروجی به خارج کشور صورت گرفت و ساختمان اولیه شامل ۵ واحد پالایش گاز با ظرفیت ۲۴۰ میلیون فوت مکعب در روز، برای هر واحد و قابل توسعه تا ۹ واحد در سال ۱۳۴۷ آغاز و در آذر ماه ۱۳۴۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ‌عنوان سرمایه‌گذار بخش اعظم طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون صبح پنجشنبه هشت قرارداد EPCC (مهندسی، خرید و تأمین کالا، ساخت، اجرا و راه‌اندازی) با شرکت‌های ایرانی امضا کرد

شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ‌عنوان سرمایه‌گذار بخش اعظم طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون صبح پنجشنبه هشت قرارداد EPCC (مهندسی، خرید و تأمین کالا، ساخت، اجرا و راه‌اندازی) با شرکت‌های ایرانی امضا کرد.

این آئین با حضور جواد اوجی وزیر نفت، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و عبدالعلی علی‌عسگری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برگزار شد.

طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با هدف جلوگیری از گازسوزی، رعایت ملاحظات زیست محیطی، ایجاد ارزش افزوده از گازهای سوزانده‌شده در شرق رودخانه کارون و تأمین خوراک پایدار شرکت‌های پتروشیمی تعریف شده است.

در همین راستا دو قرارداد «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» شهریورماه ۱۳۹۷ میان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و پتروشیمی مارون با حجم مجموع سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار امضا شد.

بیدبلند خلیج فارس قراردادهای احداث ایستگاه‌های نمکزدایی و فشارافزایی مارون ۳ و ۵ و رامشیر را با شرکت‌های پترونیروصبا و خدمات مدیریت نورهان صنایع، احداث خطوط جمع‌آوری و انتقال گاز طرح جمع‌آوری گازهای مشعل را با شرکت‌های سکاف و سروش انرژی پویا، احداث واحد نمکزدایی و فشارافزایی آغاجاری ۲ و نمکزدایی پازنان ۱ را با شرکت‌های پتروسازه مبین و مشاور پارس، خطوط لوله گاز رگ‌سفید ۱ و ۲، لوله مایعات ان‌جی‌ال ۱۲۰۰ و خط لوله گاز بی‌بی‌حکیمه به سیاه‌مکان و لخته‌گیر سیاه‌مکان را با شرکت‌های صنایع ماشین‌سازی کاوه و مهندسان مشاور ستیران، احداث ایستگاه جدید تزریق گاز بی‌بی‌حکیمه و خطوط لوله مربوطه را با شرکت‌های پتروپایدار ایرانیان و پتروتدبیر پارس و احداث ایستگاه‌های نمکزدایی و فشارافزایی آغاجاری ۱، ۳، ۴ و ۵ را با شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک)، برق‌رسانی به ایستگاه رگ‌سفید با شرکت‌های برق و تأسیسات داریان و مهندسی مشاور نیروی خراسان و احداث پست برق ایثار و ورود و خروج خط هوایی تک مداره امیدیه ۲- چغادک با شرکت توسعه پست‌های فشارقوی پارسیان، امضا کرد.

مجموع ارزش این هشت قرارداد ۴۷۰ میلیون یورو است.

بزرگترین هاب گازی غرب آسیا
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در این آئین اظهار کرد: موضوع نقدینگی در طول ۳۶ ماه اجرای این مجتمع روزانه ۱.۸ میلیون دلار بود که این حجم از گردش مالی در سخت‌ترین شرایط تحریم و محدودیت‌ها نشان‌دهنده یک کار تیمی ارزشمند از پیمانکاران، بانک‌ها، مسئولان، فرمانداران و ... است.

محمود امین نژاد با بیان اینکه این شرکت ۷۳۲ میلیون یورو از یک میلیارد یورو طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون را تاکنون به قرارداد و انتخاب پیمانکار تبدیل کرده است، افزود: زنجیره تولید بزرگترین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با بهره‌برداری امروز به‌عنوان آخرین پروژه صنعت نفت در قرن حاضر تکمیل می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به ‌عنوان بزرگترین هاب گازی غرب آسیا با یک تیم توانمند، باغیرت و به معنای واقعی جهادی طی سه‌ سال پس از گشایش اعتبار اسنادی سال گذشته به بهره‌برداری رسمی رسید، خاطرنشان کرد: این شرکت در دو الی سه‌ماه گذشته با همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری برای تأمین پایدار گاز حداقل هفت استان همجوار تزریق کرده است.

عرضه ۴۰۰ میلیون دلار به سامانه نیما
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس عنوان کرد: به دلیل سیاست لحاظ شده از سوی هلدینگ خلیج فارس، پروژه تأسیسات و مخازن ذخیره‌سازی این شرکت یک سال و نیم دیرتر از پالایشگاه آغاز شد به همین دلیل این پروژه امروز به بهره‌برداری می‌رسد

امین نژاد بیان کرد: در حالی که پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس هنوز به ظرفیت اسمی نرسیده اما در این مدت ۴۰۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما عرضه کرده است.

وی یادآور شد: این مجتمع در زمستان امسال، یکی از ستون‌های قابل اتکای تأمین گاز کشور بود که تا این لحظه حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به شبکه گاز سراسری تزریق کرده است.

ایجاد کنسرسیوم از پنج بانک ایرانی
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس اظهار کرد: پتروشیمی‌های منطقه ویژه ماهشهر، بندرامام خمینی(ره)، فناوران، مارون و امیرکبیر تا تکمیل پتروشیمی گچساران از اتان این مجتمع استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در خصوص قراردادهای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل توضیح داد: اجرای این طرح تکمیل‌کننده خوراک بیدبلند خلیج فارس است و از مجموع یک میلیارد یورویی که این شرکت با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوبی قرارداد داشته است.

امین‌نژاد افزود: نخستین‌ها و رکوردشکنی‌های بسیاری در اجرای پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس صورت گرفت که ایجاد کنسرسیومی از پنج بانک ایرانی برای کسب ۲.۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی یکی از این نخستین‌ها بود.

ضرورت توجه وزارت نفت به مسئولیت های اجتماعی

بندر ماهشهر از منابع انسانی مجرب برخوردار است و ضرورت دارد به شکل شایسته ار این ظرفیت استفاده شود

حبیب آقاجری، نماینده بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در آئین اظهار کرد: بندر ماهشهر از منابع انسانی مجرب برخوردار است و ضرورت دارد به شکل شایسته ار این ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: ایجاد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در بندر ماهشهر به اشتغال‌زایی و توسعه این منطقه کمک می‌کند.

نماینده بندر ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اجرای مسئولیت های اجتماعی گفت: هنوز در این حوزه انتخابیه مشکلاتی وجود دارد که انتظار می‌رود مشکلات بندر ماهشهر برطرف شود.

تبدیل ارزش افزوده به ثروت
صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز در این آئین اظهار کرد: طرح‌هایی که به بهره‌برداری رسید ارزش افزوده خوبی داشته که این ارزش افزوده تبدیل به ثروت می‌شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: گازهای همراه نفتی که می‌سوزد هم آلودگی داشته و هم برای محیط زیست خطرناک است اما با جمع‌آوری گازهای مشعل آنها می‌توانند به محصولات گران قیمت تبدیل شده و یا به سوخت صنایع مبدل شوند.

استفاده از توان داخلی
جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این آئین اظهار کرد: وزارت نفت برنامه دارد تا از توان مجموعه پیمانکاران و هلدینگ‌های بزرگ و مختلفی که در کشور است برای پروژه‌هایی که مدنظر است در بخش بالادست و پائین‌دست با توان مالی خوبی که دارند، استفاده کند.

وی افزود: امروز شاهد افتتاح پروژه تأسیسات مخازن مربوط به پالایشگاه گاز بیدبلند در منطقه مجیدیه بندرماهشهر و هم اسکله شماره ۶ بودیم که به همت و تلاش بخش خصوصی و هلدینگ خلیج فارس انجام شده است.

قطعا با توسعه میدان‌ها و پروژه‌های عمرانی که در حوزه صنعت نفت تعریف کردیم حدود ۳ درصد از این منابع به مناطق و شهرستان‌های استان خوزستان اختصاص خواهد یافت

وزیر نفت ادامه داد: قطعا با توسعه میدان‌ها و پروژه‌های عمرانی که در حوزه صنعت نفت تعریف کردیم حدود ۳ درصد از این منابع به مناطق و شهرستان‌های استان خوزستان اختصاص خواهد یافت.

اوجی گفت: آغاز این کار با پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس و پالایشگاه گاز بیدبلند انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت معطل سرمایه‌گذار خارجی نمانده است، عنوان کرد: از توان و ظرفیت هلدینگ‌های بزرگ و کنسرسیوم بانک‌ها برای انجام پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

۴۰۰ میلیون فوت ‌مکعب گاز سبک
قرارداد امضاشده با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار شامل ۲۷ طرح احداث ایستگاه‌های جمع‌آوری گازهای همراه، بهسازی ایستگاه‌های موجود و انتقال گازهای جمع ‌آوری ‌شده به پالایشگاه بیدبلند است.

با اجرایی شدن این طرح‌ها حدود ۶۰۰ میلیون فوت ‌مکعب در روز گازهای همراه جمع‌آوری و به پالایشگاه منتقل و سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن C۲+ به خوراک پالایشگاه افزوده می‌شود که گامی بلند در رفع مشکل کمبود خوراک این پالایشگاه و صنایع پتروشیمی وابسته پایین‌دست به‌شمار می‎رود.

با اجرای این طرح و فرآورش گازهای همراه، روزانه حدود ۴۰۰ میلیون فوت ‌مکعب گاز سبک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد که برای تزریق به میدان‌های نفتی یا تأمین سوخت کشور استفاده می‌شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha