۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
وضعیت آب خوی بحرانی است| سد الند برای تامین آب شرب احداث می شود
نماینده مردم خوی و چایپاره:

وضعیت آب خوی بحرانی است| سد الند برای تامین آب شرب احداث می شود

ارومیه- نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی خوی در حوزه آب گفت: برای رفع این مشکل سد الند احداث می شود.

عادل نجف زاده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برون رفت منطقه از بحران آب در اولویت برنامه های مسئولان شهرستان قرار دارد، اظهار کرد: باید در کنار وضعیت بحرانی خوی در حوزه آب، به جیب دولت هم نیم نگاهی داشت در این راستا ساخت سد غازان و انتقال آب از سد آغ چای منتفی بوده و پیگیر احداث سد الند هستیم.

وی ادامه داد: خوی علاوه بر آب کشاورزی و صنعتی، به حداقل ۳۵ میلیون مترمکعب آب شرب نیاز دارد که برای تامین آن، ساخت سد غازان هزینه بر بوده و طبق مطالعات انجام گرفته، ضخامت رسوب آبرفتی در محل احداث این سد، ۴۵ متر بوده و برای برداشت این همه رسوب و ایجاد یک پرده در مقابل آن به حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به آلوده بودن آب پشت سد غازان به ماده آرسنیک اشاره کرد و گفت: آبی که از بویلاپوش به پائین سرازیر می شود، بعد از روستای عذاب با یک سری از سنگ های آرسنیک دار برخورد می کند که بسیار خطرناک بوده و پاکسازی بستر رودخانه از این نوع سنگ ها، تقریباً غیرممکن است.

وی، با اشاره دلایل مخالفت با احداث سد غازان گفت: این سد در انتهایی ترین نقطه خوی، یعنی منطقه دیزج دیز و سیدتاج الدین به اتمام رسیده و ۸۰ میلیون مترمکعب آب هم، پشت آن جمع شده و قرار است به روستاهایی مانند پارچی، پسک، قشلاق و عسگرآباد، در سطحی بالاتر و در انتهای دیگر شهرستان آب برسانیم که هزینه اش به صورت تقریبی برابر با یک هزار میلیارد تومان است.

نجف زاده، تنها راه برون رفت از این بحران را احداث سد الند اعلام کرد و گفت: پیگیر احداث سد الند در منطقه قریس و ورودی جهنم دره هستیم، چون آب این رودخانه، طبق مطالعات انجام گرفته، آب شربی است که به تصفیه نیاز ندارد، در ارتفاع بالاتری قرار داشته و گنجایش ذخیره ۷۵ میلیون مترمکعب آب را دارد و علاوه بر تامین آب شرب مورد نیاز، به مرور، آب تجمیع شده به لایه های زیرزمینی خوی نفوذ کرده و دشت خوی را احیاء خواهد کرد و احتمال فرونشست خوی هم به صفر می رسد.

نماینده مردم خوی در مجلس افزود: نتایج مطالعاتی این سد تا پایان خرداد ماه اعلام می شود و در طول ۵ الی ۶ سال احداث و به بهره برداری می رسد.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha