۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۳
پروفیل چیست؟

پروفیل چیست؟

با گذشت زمان، همزمان با پیشرفت بشر مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز نیز دچار تغییر و تحول شده اند.

به گزارش بازار، با گذشت زمان، همزمان با پیشرفت بشر مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز نیز دچار تغییر و تحول شده اند .انسان از گذشته تا به امروز، دوران چوب و سنگ برای ساختمان سازی را پشت سر گذاشته و وارد عصری از مصالح متنوع شده است. یکی از کاربردی ترین مصالح در عرصه ی ساخت و ساز، انواع پروفیل می باشد. پروفیل یکی از پرمصرفترین مقاطع فولادی در بازار آهن است که در اینجا به آن می پردازیم.

ساده ترین تعریف پروفیل این است که پروفیل معمولا به مقاطع با شکل مقطع ثابت و طول زیاد گفته می شود. به عبارت ساده تر هرچه طول بیشتر شود سطح مقطع ثابت بوده و تغییری نمی کند. در نگاهی دیگر می توان پروفیل را گروه خاصی از مقاطع فولادی با شکل مقطع مشخص دانست. برای تولید پروفیل از شکل دهی ورق فولادی به کمک فرآیند نورد استفاده میشود. فرآیند نورد در دو حالت نورد گرم و سرد انجام میشود که دمای فرایند نورد بسته به ضخامت ورق استفاده شده متفاوت است.

تولید پروفیل در ایران:

در قرن ۱۹ ام میلادی، کشور انگلستان آغازگر صنعت تولید پروفیل بود. قدمت استفاده از پروفیل ها در ایران به دوره ی بعد از جنگ جهانی دوم برمی گردد. این دوره زمانی بود که به دلیل افزایش بی وقفه جمعیت و کمبود چوب، استفاده از انواع پروفیل در ساخت و سازها رواج پیدا کرد. در سال ۱۳۴۰، اولین کارخانه ی تولید پروفیل رسما در ایران آغاز بکار کرد. در عصر حاضر، تعداد بیشماری از کارخانجات صنعتی در نقاط مختلف کشور، به تولید انواع پروفیل می پردازند.

انواع پروفیل از نظر کاربرد:

پروفیل ها دارای دو دسته بندی ساختمانی و صنعتی هستند.

پروفیل ساختمانی:

پروفیل هایی که در ساختمان سازی بکار گرفته می شوند، پروفیل های ساختمانی هستند.از مثالهای این نوع پروفیل ها می توان به پروفیل در و پنجره، نرده، نرده های راه پله و مواردی از این قبیل اشاره کرد. این دسته از پروفیل ها از نظر جنس فلز و نوع آلیاژ با یکدیگر تفاوت دارند. برای انتخاب جنس پروفیل باید به کاربرد آن دقت کرد. بطور مثال برای ساخت برج ها باید از فلزات با مقاومت بالا استفاده کرد.

پروفیل های ساختمانی به سه روش تولید می شوند:

• نورد گرم: برای تولید پروفیل های قوطی از روش نورد گرم استفاده می شود.

• نورد سرد: برای شکل دادن ورق های فولادی، خم کردن و حتی پرس کردن از این روش استفاده می شود.

• مرکب: این روش، ترکیبی از دو روش فوق می باشد.

پروفیل چیست؟

بکارگیری پروفیلها در ساختمان سازی

پروفیل صنعتی:

پروفیل های صنعتی در انواع صنایع کاربرد دارد.از جمله ی این کاربردها می توان به ساخت بدنه خودرو در صنعت خودروسازی، ساخت حفاظ و پل عابر پیاده اشاره کرد.جالب است بدانید که از این پروفیل ها در صنعت پزشکی، برای ساخت تجهیزات استفاده می شود. از جمله کاربردهای پروفیل در پزشکی، ساخت تخت های بیمارستانی، اسباب حمل بیمار و تجهیزات آزمایشگاهی می باشد. لازم به ذکر است که استفاده از پروفیل ها در شاخه ی صنعت، از طیف گسترده تری برخوردار است.

مدل های مربع و مستطیل شکل پروفیل ها، کاربردهای فراوانی دارند. از جمله برای ساخت نرده های فلزی، چهارچوب پنجره های ساختمان، حفاظ کنار پله ها، حفاظ نرده ای برای دیوارهای کارخانه و زمین های خصوصی.

پروفیل ها با مقاطع z شکل نیز در ساخت سقف سوله ها و ورزشگاه ها بکار گرفته می شود.

از دیگر کابردهای پروفیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تولید ترازو

• ساخت ابزار دقیق

• تولید باسکول

• پل سازی

• ساخت حصار

• ساخت تجهیزات ورزشی

• راه سازی

• و ...

پروفیل های آلومینیومی در ابعاد و شکل های مختلف

انواع پروفیل از نظر روش تولید:

دو روش تولید مستقیم و غیرمستقیم در تولید پروفیل ها بکار گرفته می شود.

روش مستقیم:

عمدتا در تولید پروفیل های باز از این روش استفاده می شود. در روش تولید مستقیم، قالبی که از پیش آماده شده بکار گرفته می شود تا شکل، زاویه و ضخامت مورد نظر ایجاد شود. در این روش، همه چیز از جمله زوایا از قبل تعیین شده و ورقها با عبور از این قالب ها شکل می گیرند.

روش غیرمستقیم:

در این روش هیچ چیز از قبل تعیین نشده و تولید با توجه به نیروی وارده از طرف قالب و جوش انجام می شود. پس از عبور از قالب، این لوله ها توسط اره های اتوماتیک برش می خورند.

پروفیل چیست؟

تولید پروفیل

انواع پروفیل از نظر وزن:

بسته به ورقی که در تولید پروفیل ها بکار گرفته می شود، وزن پروفیل متفاوت است . در دو دسته بندی سبک و سنگین برای وزن پروفیل ها در نظر گرفته شده است.

پروفیل سبک:

زمانی که ورق روغنی یا سرد بعنوان ماده اولیه در تولید پروفیل بکارگرفته می شود، بدلیل ضخامت کم این ورقها، پروفیل تولیدی سبک است. نوع دیگری از پروفیل های سبک، پروفیل هایی هستند که با ورق سیاه تولید می شوند. زیرا ضخامت این ورق ها بسیار کم بوده و از وزن پایینی برخوردارند. کاربرد اصلی پروفیل های سبک در مصالح ساختمانی است.

پروفیل سنگین:

ورقهای سیاه با ضخامت بیش از ۵/۱ میلیمتر، پروفیل های سنگین را تولید می کنند. پروفیل های سنگین به دلیل ضخامت بالاتر نسبت به پروفیل های سبک و در نتیجه استحکام بیشتر، اغلب در مصاف صنعتی بکار می روند.

انواع دیگر پروفیل ها:

پروفیل ها بجز دسته بندی صنعتی و ساختمانی، دارای دسته بندی های دیگری نیز هستند. از جمله پروفیل باز، پروفیل بسته.

پروفیل باز:

برای ساخت چارچوب درهای چوبی و قاب اطراف پنجره ها در نمای بیرون ساختمانها از این پروفیل ها استفاده می شود. پروفیل هایی با سطح مقطع I، U، Z در این دسته بندی قرار می گیرند

پروفیل بسته:

لوله، انواع پروفیل درب و پنجره، قوطی جزء پروفیل های بسته هستند.

شرکت تولیدی، صنعتی و بازرگانی راهبران پترو فولاد در زمینه ی تولید انواع پروفیل فعال است. این شرکت، یکی از شرکتهای معتبر فروش پروفیل اصفهان است. برای اطلاع از قیمت پروفیل اصفهان به سایت این شرکت مراجعه کرده و با انواع پروفیل و قیمت های آنها آشنا شوید.

در تولید این پروفیل با طول شاخه ی ۶ متر و وزن ۱۷ کیلوگرم، از ورقهای شرکت فولاد مبارکه استفاده شده است. برای اطلاع بیشتر از قیمت های به روز این شرکت، با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

اغلب خریداران به هنگام خرید پروفیل با مشکل مواجه شده و نمی توانند پروفیل مورد نظر خود را بیابند. همچنین یک از دلایلی که خرید پروفیل را با مشکل مواجه می کند، نوسانات قیمت در بازار است. در همین راستا به شما شرکت راهبران پترو فولاد را پیشنهاد می کنیم. خرید پروفیل اصفهان به شکلی آسان و مطمئن را با شرکت راهبران پترو فولاد تجربه کنید.

کد خبر: ۱۳۸٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha