۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
گوشت قرمز کیلویی ۳۰ هزار تومان گران شد| افزایش ۱۰۰درصدی نسبت به سال گذشته
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

گوشت قرمز کیلویی ۳۰ هزار تومان گران شد| افزایش ۱۰۰درصدی نسبت به سال گذشته

مشهد- گوشت قرمز گوسفندی در آستانه سال نو به ازای هر کیلو بیش از ۳۰ هزار تومان در مشهد افزایش یافت.

بازار؛ گروه استان‌ها: باوجود اینکه همه‌ساله در آستانه سال نو دولت سعی می‌کندتا با اجرای طرح تنظیم بازار قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در قالب طرح تنظیم بازار ثابت نگاه داشته و از افزایش قیمت آن جلوگیری کند اما گوشت قرمز در افزایشی ناگهانی به ازای هر کیلو ۳۰ هزار تومان گران شد.

گوشت قرمز گوسفندی در طی هفته جاری با رسیدن به کیلویی ۱۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر مشهد رکورد تازه‌ای از خود بر جای گذاشت.

این در حالی است که در طی ماه جاری قیمت ران گوشت بره نرینه بدون چربی کیلویی ۱۵۰ الی ۱۶۰ هزار تومان در فروشگاه‌های مواد پروتئینی به فروش می‌رسید.

مشاهدات خبرنگار بازار نشان می‌دهد هم زمان با افزایش قیمت گوشت گوسفندی؛ موجودی سامانه بازرگام مشهد نیز برای خرید ران منجمد گوسفندی با کمبود مواجه شده است و امکان سفارش این محصول از طریق این سامانه امکان پذیر نیست.

بررسی قیمت گوشت در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد این ماده پروتئینی افزایشی ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است زیرا سال زمستان سال ۹۹ قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان بود که امسال با روندی افزایشی به کیلویی ۱۵۰ هزار تومان رسید لذا رشد یک‌شبه آن در طول هفته جاری برای بسیاری از شهروندان جای سال دارد!

افزایش تقاضا عامل گرانی
در همین راستا معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار و در پاسخ به این سال که چه دلیلی برای افزایش گوشت قرمز وجود دارد اظهار کرد: با توجه به ایام پایانی سال افزایش میزان تقاضا جهت خرید گوشت قرمز در سطح کشور و عدم تناسب افزایش عرضه با تقاضا در روزهای پایانی سال باعث افزایش قیمت گوشت قرمز شده است.

گوشت قرمز کیلویی ۳۰ هزار تومان گران شد| افزایش ۱۰۰درصدی نسبت به سال گذشته

حمید جنتی بابیان اینکه قیمت گوشت قرمز در سطح شهر مشهد ران و سردست گوسفندی ۱۸۶ هزارتومان به ازای هر کیلوگرم مربوط به بره نر پرواری است ابراز کرد: قیمت ۱۹۰ هزارتومانی گوشت مربوط به گوشت گوسفندی فانتزی است و لذا مبنای نرخ واقعی گوشت نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه گوشت گرم گوساله تنظیم بازاری با قیمت ۱۳۸ هزارتومان در مراکز عرضه تنظیم بازاری سطح مشهد درحال انجام است به خبرنگار بازار گفت: همچنین در حال حاضر عرضه گوشت منجمد گوساله و گوشت منجمد گوسفندی به قیمت مصوب دولتی درغالب طرح تنظیم بازار در سطح شهر مشهد درحال انجام است تا نیاز شهروندان در آستانه سال نو تامین و برآورده شود.

جنتی با بیان اینکه ۲۷۰ تن گوشت گوسفندی به همراه ۳۶۰ تن گوشت گوساله در حال توزیع در سطح شهر مشهد است بیان کرد: توسعه روستا بازار ها و عرضه مستقیم کالا از جمله راهکارهای مورد نظر برای به تعادل رساندن قیمت ها و کوتاه شدن دست دلالان است که در دستور کار قرار دارد.

توسعه روستا بازار ها و عرضه مستقیم کالا از جمله راهکارهای مورد نظر برای به تعادل رساندن قیمت ها و کوتاه شدن دست دلالان است که در دستور کار قرار دارد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی در همین رابطه بیان کرد: افزایش قابل توجه جایگاه های عرضه مستقیم در سطح شهر مقدس مشهد با همکاری شهرداری مشهد در دست پیگیری است.

معادله دو مجهولی گرانی گوشت
افزایش قیمت ۳۰ هزار تومانی به ازای یک کیلو گوشت در بازار در حالی رخ داده است که رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده می گوید: کمبودی در بازار گوشت و عرضه دام وجود ندارد چون عرضه از تقاضا بیشتر است.

منصور پوریان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود صادرات منجر به افزایش قیمت دام و سپس گوشت شده است نیز اظهار کرده است: قیمت دام زنده نسبت به هزینه تولید آن پایین تر است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو دام زنده حدود ۷۵ هزار تومان است اظهار کرده است: این در حالیست که در حال حاضر قیمت آن در بازار ۵۵ هزار تومان و قیمت بره نیز در میادین عمده کیلویی ۵۸ هزار تومان است، یعنی در لاشه و دام افزایش قیمتی نداشتیم ولی مشخص نیست چرا قیمت گوشت گران شده است.

وی با بیان اینکه دو نوع جهش قیمت داریم بیان کرد: یک جهش قیمتی مربوط به وقتی است که تمام اقلام حرکت رو به جلو دارند و قیمت آنها افزایش می یابد اما نوع دیگر آن به گونه ای است که با ایجاد جو روانی قیمت یک کالا تحریک می شود.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: با کاهش ۵۰ درصدی مصرف گوشت در بازار مواجهیم و قدرت خرید مردم کاهش یافته است و این افزایش قیمت ها قدرت خرید را باز هم کمتر می‌کند.

گوشت و برنج مشمول قیمت‌گذاری شد
در حالی شهروندان مشهدی گوشت گوسفندی را به قیمت ۱۹۰ هزار تومان خریداری می کنند که به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گوشت قرمز و برنج ایرانی مشمول قیمت تثبیتی شده و ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت را مکلف به قیمت‌گذاری کرده است.

عباس تابش در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی باید مستندات قیمت را در اختیار سازمان حمایت قرار دهد. حال باید به نظاره نشست که ایا این اقدام دولت در کنار سایر تمهیدات تنظیم بازار می تواند قیمت گوشت را در واپسین روز های سال به تعادل برساند یا خیر؟

کد خبر: ۱۳۸٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha