۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
بسیج سازمان‌های صمت استانی، بازرسی اصناف و دستگاه‌های نظارتی برای کنترل بازار نوروز
بنابر بخشنامه معاون وزیر صمت صورت می‌گیرد؛

بسیج سازمان‌های صمت استانی، بازرسی اصناف و دستگاه‌های نظارتی برای کنترل بازار نوروز

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، طی بخشنامه‌ای به سازمان‌های صمت استانی، اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و رمضان ۱۴۰۱ در سراسر کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت صمت، عباس تابش هدف از اجرای این طرح را تعدیل و واقعی کردن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا از طریق اجرای پروژه شفاف‌سازی قیمت با درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا دانست و گفت: این طرح از ۱۰ اسفندماه در سراسر کشور آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد یافت.

وی افزود: طرح ویژه نظارتی نوروز و ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ جهت اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت و دستورهای مؤکد وزیر صمت مبنی بر حفظ ثبات بازار، شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار از یک سو و قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و تصمیمات ستاد تنظیم بازار در واگذاری وظیفه بازرسی و نظارت در حوزه محصولات کشاورزی به وزارت مذکور از سوی دیگر، برگزار می‌شود.

معاون وزیر صمت با بیان این مطلب توضیح داد: برهمین اساس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ابلاغ بخشنامه‌ای تمامی سازمان‌های صمت استانی که بازوهای اجرایی دولت در امر نظارت و تنظیم بازار به شمار می‌روند را مکلف کرده که ضمن آرایش نظارتی متناسب با شرایط فعلی و اهتمام مضاعف برای ایمن‌سازی فضای کسب‌وکار و تحکیم پایه‌های معیشتی مردم، تمامی امکانات استان و دستگاه‌های هم‌خانواده را جهت استفاده حداکثری از قوا و ظرفیت‌های موجود بسیج کنند.

تابش تصریح کرد: لازم است بهره‌گیری هدفمند، هوشمندانه و عملی از منابع انسانی و انجام اقدامات متناسب اجرایی و عملیاتی مبتنی بر موارد مهم نظارتی، توجه ویژه به موضوع نظارت بر درج قیمت تولیدکنندگان کالاهای مشمول طرح شفاف‌سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل و بازرسی و نظارت بر تمامی واحدهای توزیع‌کننده و عرضه‌کننده کالاهای مشمول طرح شفاف‌سازی قیمت، جهت رعایت ضوابط سود مصوب توزیع تا مصرف‌کننده نهایی با دقت و جدیت دنبال شود.

لزوم استفاده از ظرفیت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص اهمیت آگاهی‌بخشی، بیان کرد: تسریع و توسعه اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و نیز گفتمان‌سازی به منظور تشریح اهداف و چگونگی اجرای طرح توسط مسئولان ذیربط سازمان از طریق انجام مصاحبه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور تشریح طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات و همچنین برگزاری برنامه‌های کارشناسانه و گفت‌وگو محور در صداو سیما در سطح ملی و استانی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به لزوم بهره‌گیری حداکثری از توان نیروهای بسیج و دیگر دستگاه‌های مرتبط در بازرسی‌ها، یادآور شد: در این بخشنامه بحث هماهنگی با کمیسیون نظارت به منظور نظارت و تثبیت نرخ کالاها و خدمات پرمصرف این ایام، اتحادیه‌ها و‌ اتاق اصناف در خصوص نظارت بر رعایت قیمت توسط واحدهای صنفی، نصب برچسب قیمت یک شکل در تمام واحدهای مربوطه، صدور فاکتور، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همکاری کارشناسان فنی در بررسی پرونده‌های متشکله و ... دیده شده است.

معاون وزیر صمت بر لزوم هماهنگی لازم میان بازرسان و ادارات کل جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، استاندارد، دادستانی‌ها، اتحادیه‌ها، اتاق اصناف، ناظران افتخاری و... و. جهت هم‌افزایی و اثربخشی بیشتر اقدامات در استان‌ها به منظور مدیریت بهینه بازار و برخورد با تخلفات احتمالی تأکید کرد.

نظارت بر نرخ‌های ناوگان حمل‌ونقل
تایش گفت: در این بخشنامه همچنین تصریح شده است که با اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه استان و تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی به منظور جلوگیری از افزایش نرخ‌ها و ساماندهی حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری و درون‌شهری، هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم انجام شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان‌های صمت به منظور جلوگیری از سوءاستفاده افراد خاطی و افزایش غیرقانونی قیمت‌ها بر هزینه‌های حمل‌ونقل داخل‌شهری و برون‌شهری شامل اتوبوسرانی و تاکسیرانی، پایانه‌های مسافربری، هواپیما، قطار و همچنین اماکن اقامتی، سیاحتی و زیارتی و رستوران‌های بین‌راهی نظارت خواهند داشت.

وی نظارت بر مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه‌ها، سیلوها، بنادر و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا و بازرسی میدانی از واحدهای مذکور را از دیگر اهداف مهم این طرح برشمرد.

نظارت بر کالاهای مصرفی مردم در حوزه‌های غیر کشاورزی و دامی و نحوه فروش آن‌ها
به گفته تابش با توجه به شیوع بیماری کرونا در صورت کسب مجوز مربوطه و برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، نظارت بر برگزاری فروش فوق‌العاده در تمامی رسته‌های صنفی براساس طرح جشنواره فروش فوق‌العاده نوروزی، مطابق با دستورالعمل اتاق اصناف ایران انجام خواهد شد.

همچنین نظارت بر عملکرد مراکز عمده خرید مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های عرضه کننده البسه و پوشاک، آجیل و خشکبار، شیرینیجات و همچنین قیمت و توزیع کالاهای پرمصرف در ایام ماه مبارک رمضان از طریق انجام بازرسی‌های هدفمند انجام خواهد شد.

برگزاری گشت‌های مشترک محسوس و نامحسوس
معاون وزیر صمت، برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با دستگاه‌های ذیربط استانی از جمله ادارات کل تعزیرات حکومتی و استاندارد، اتاق اصناف، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم‌پزشکی، سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها، تعزیرات حکومتی، بسیج، ناظران افتخاری و... و. در راستای هم‌افزایی و حصول نتایج مطلوب را از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح برشمرد.

وی یادآور شد: سامانه ۱۲۴ در تمام اوقات برای دریافت گزارش‌های مردمی فعال است و گزارش‌های یاد شده در اسرع وقت توسط بازرسان بررسی و در صورت احراز تخلف، پرونده مربوطه تشکیل و جهت صدور رأی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شده و نتایج بررسی به شاکیان اعلام خواهد شد.

گفتنی است سامانه ۱۲۴ برای اعلام هرگونه تخلف واحدهای اقتصادی به ویژه گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب در فروش در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha