۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
تولید ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استان اصفهان در سال ۱۴۰۰
مدیر شیلات استان اصفهان:

تولید ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استان اصفهان در سال ۱۴۰۰

اصفهان - عباسی، مدیر شیلات استان اصفهان از تولید بیش از ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در اصفهان طی سال 1400 خبر داد و گفت: از این میزان حدود ۲۰ میلیون قطعه در استان در مزارع پرورشی رهاسازی شده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، محمدرضا عباسی، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های اقتصادی در بخش آبزی‌پروری، تولید بچه ماهی قزل‌آلا در استان است؛ بیش از ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در حدود ۲۰ مرکز حد واسط و تبدیل تخم چشم زده تولید شده است که از این میزان حدود ۲۰ میلیون قطعه در استان در مزارع پرورشی رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: حاصل این اقدام، تولید حدود هفت هزار تن ماهی قزل‌آلا بوده و مابقی بچه ماهی تولیدی به استان‌های همجوار همچون استان‌های چهار محال و بختیاری، فارس، کرمانو یزد، آذربایجان شرقی، مازندران، خراسان و سایر استان‌ها منتقل شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان عنوان کرد: بچه ماهی تولیدی حاصل تبدیل تخم چشم زده ماهی بوده که یکی از مراحل نمو تخم ماهیان قزل‌آلا است، در این مرحله لکه‌های چشمی تخم ماهی ظاهر می‌شود و تنها در این مرحله است که امکان جابجایی تخم از مراکز تکثیر به مراکز حد واسط وجود دارد که ۳۰ درصد از تخم چشم زده استفاده شده در این مراکز پس از مراکز تکثیر داخلی تامین شده است.

وی تصریح کرد: امید است با گسترش مزارع تولید تخم چشم زده و افزایش ظرفیت مزارع موجود در آینده نزدیک از واردات این محصول بی‌نیاز شویم. در حال حاضر در مرکز تکثیر موجود در شهرستان فریدونشهر سالانه بیش از ۴۰ میلیون تخم چشم زده تمام ماده تولید می‌شود.

عباسی افزود: توزیع بچه ماهیان گرمابی نیز توسط بخش خصوصی در اسفند ماه آغاز می‌گردد و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. هر ساله از اواخر اسفند ماه و با پایان فصل سرما، استخرهای ذخیره آب کشاورزی آماده بهره‌برداری می‌شوند، متقاضیان پرورش ماهی گرمابی در این استخرها اقدام به ماهی‌دار کردن می‌کنند.

وی ادامه داد: توزیع بچه ماهیان گرمابی توسط بخش خصوصی و شرکت‌های دارای صلاحیت و زیر نظر مدیریت شیلات و اداره کل دامپزشکی انجام می‌شود و این بچه ماهیان تا اواخر فصل کشاورزی ( حدود ۶ تا ۸ ماه ) در استخرها به مرحله بازاری می‌رسند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان افزود: متقاضیان پرورش ماهی گرمابی ( کپور ماهیان ) استخردارانی هستند که نیاز به آب دائم ندارند و دمای آب استخرهای آنها در ماه‌های گرم سال بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد است ولی بچه ماهی قزل‌آلا در استخرهای با دمای آب زیر ۲۰ درجه و آب مداوم در طول حداقل پنج ماه پرورش و با رسیدن به وزن بازاری برای مصرف صید و عرضه می‌شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha