۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سردی بازار پوشاک در بازار شب عید| تولید کننده و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

سردی بازار پوشاک در بازار شب عید| تولید کننده و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند

مشهد- اگرچه در این روز ها بازار پوشاک به گونه ای بود که مشتری فرصتی برای سر خاراندن به فروشندگان نمی‌داد اما امسال حال و هوای بازار مانند سال های گذشته نبود.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی روزهای پایانی سال را پشت سر گذاشتیم و بیشتر خانواده‌ها خودشان را برای نوروز آماده کردند که بسیاری از آن‌ها از قیمت‌ها رضایت نداشتند.

همیشه با نزدیک شدن به سال نو، چند نوع کالا هستند که پررنگ‌تر از بقیه در سبد نیازهای جامعه تعریف می‌شوند، یکی از این کالاها پوشاک است که قیمت آن در روزهای آخر سال برای مردم قابل توجه است، پوشاکی که به گفته بسیاری از فروشندگان، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد گرانتر از سال گذشته شده است.

مردم در حال حاضر از قیمت‌های بالای پوشاک و برخی کالاهای دیگر ناراضی هستند و این افزایش قیمت‌ها را ناعادلانه می‌دانند و لذا با گشت‌وگذاری در سطح شهر و قیمت گرفتن برخی از اجناس ما هم به این باور می رسیم که شکوه و گلایه مردم بی دلیل نیست!

در پاساژ تجاری جنت پیراهن با برند «جیپ» ۷۵۰ هزار تومان قیمت دارد و در خیابان احمدآباد پیراهن‌های نخی ساده با ادعای اینکه پارچه آن ها ترک است از قیمت ۴۵۰ هزار تومان به بالا نرخ‌گذاری شده است.

کت‌وشلوارهای فاستونی کار خیاطان ایرانی هم حالا قیمت آن به ۴ تا ۶ میلیون تومان رسیده است و اگر پارچه آن انگلیسی باشد باید حداقل ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان برای آن هزینه کنید.

کاپشن های بهاره نیز از کف قیمت ۴۰۰ هزار تومان شروع و تا ۲ میلیون تومان قیمت خورده است و شلوارهای لی نیز پایه قیمت آن از ۲۷۰ هزار تومان با جنس های بسیار معمولی آغاز و برند های دوخت ترکیه نیز از یک میلوین تومان به بالا البته به صورت زیر میزی در بازار مشهد جولان می دهند.

وضعیت قیمت محصولات چرمی نیز بنا بر اظهارات فروشندگان و خریداران نسبت به سال گذشته افزایش دو الی سه برابری داشته است تا آنجا که کاپشن های چرم یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سال گذشته را حالا باید ۳ تا ۶ میلیون بابت آن پول پرداخت کرد.

گرانی پوشاک
محسن فراهی یکی از فروشندگان پوشاک در بازار ۱۷ شهریور مشهد به خبرنگار ما می گوید: اقبال لباس های ارزان هر چند کیفیت پائینی دارند اما برای فروش بیش از سایر پوشاک گران است.

سردی بازار پوشاک در آستانه فصل بهار |تولید کننده و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند

وی با بیان اینکه قیمت یک دست کت‌وشلوار مجلسی مرغوب به نرخ ۶ میلیون تومان رسیده است اظهار می کند: بیشتر خانواده‌های مراجعه‌کننده به این پاساژ ترجیح می‌دهند که با خرید یک شلوار و تی‌شرت و یا پیراهن مشکل خرید را برای فرزندان خود حل کنند.

این فروشنده البسه بابیان اینکه بسیاری از خریداران بر خلاف گذشته قبل از ورود به مغازه ابتدا قیمت‌ها را سوال می کنند و سپس درون مغازه پا می گذارند به ما می‌گوید: نرخ یک شلوار معمولی و باکیفیت درجه ۳ در حال حاضر به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و لذا قیمت پیراهن‌های اسپرت نیز از پایه ۲۷۰ هزار تومان شروع می‌شود لذا با احتساب خرید یک جفت کفش؛ پدر یک خانواده برای هر فرزندش باید حداقل یک‌میلیون و نیم آن هم برای اجناس درجه دو هزینه کند که برای خانواده های پر جمعیت و کارگری کمی دور از دسترس است.

فراهی با بیان اینکه تولیدکننده ایرانی برای تأمین مواد اولیه و قیمت این مواد در داخل و خارج دچار مشکل است می افزاید: یک بخش عمده از بهای تمام شده کالا در حوزه پوشاک مربوط به مواد اولیه است و همین موضوع موجب شده تا بسیاری ازکارگاه های مجاور همین پاساژ از سال گذرشته تاکنون تعطیل کنند.

وی اظهار می کند: بالاخره با توجه به نرخ تورم، سود تسهیلات بانکی ۱۸ درصد و هزینه‌های تولید و فروش، تولید باید صرفه اقتصادی نداریم.

وی با بیان اینکه فروشندگان البسه به هیچ وجه راضی به گران شدن اجناس و گران فروختن نیستنداظهار می کند: هر چه قدر قیمت اجناس افزایش یابد از تعداد مشتریان و میزان آن ها نیز به همان مقدار کاسته شده و لذا حاشیه سود کمتری نصیب فروشندگان پوشاک می شود.

تقاضا کم است
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد با تائید این موضوع که امسال هم چون دو سال گذشته تقاضا برای خرید پوشاک کم بوده و هنوز به روال قبل از کرونا بازنگشته است علت اصلی را در گرانی پوشاک می داند.

جواد مفیدی با بیان اینکه شیوع کرونا آسیب جدی به این صنف وارد کرد به بازار می گوید: متاسفانه با قطع شدن پای گردشگران و زائران به این شهر بازار پوشاک نیز مانند سایر اصناف با رکود شدید در دو سال گذشته روبرو شد.

وی با بیان اینکه در طی دو سال گذشته به دلیل اینکه پوشاک به صورت فصلی و تابع مد است بسیاری از خرید های این صنف متاسفانه بدون مشتری در انبار ها ماند و به فروش نرسید بیان می کند: متاسفانه در حال حاضر نیز با کاهش رفت و آمد زائران به مشهد، بازار پوشاک نیز با کاهش تقاضا روبروست.

وی در خصوص حال و هوای سال نو و وضعیت بازار نیز به ما می گوید: از دیگر سوی دیگر همزمان با گران شدن اجناس قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و این از عوامل موثر بر کاهش تقاضا و رکود بازار پوشاک محسوب می‌شود. البته که همچنان اصلی‌ترین مشکل بازار پوشاک نبود زائر است.

سردی بازار پوشاک در آستانه فصل بهار |تولید کننده و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند

وی با اشاره به این موضوع که حدود ۳۵ درصد از واحدهای صنفی فروش پوشاک به صورت مستقیم و سایر واحدها به شکل غیرمستقیم با زائر در ارتباط هستند، اظهار می کند: درآمد اصناف مشهد و اقتصاد گردشگری این شهر تا حدود زیادی به حضور گردشگر وابسته است و رابطه مستقیمی با آن دارد لذا در طی دو سال گذشته با وجود محدودیت های اعمال شده و نبود رغبت برای سفر لذا این صنف نیز تحت تاثیر همین موضوع با رکود دست و پنجه نرم می کند.

مفیدی در خصوص دلیل گرانی پوشاک در بازار نیز توضیح می دهد: کاملا واضح و مشخص است که تورم و گرانی بر روی تمامی ابعاد تولید و کالاها تاثیر گذار بوده است و لذا مواد اولیه و پوشاک نیز از این قائده مستثنی نیست.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد می گوید: از یک طرف مواد اولیه و از طرف دیگر هزینه پرسنل هر واحد تولیدی نسبت به سال گذشته بسیار تغییر کرده و این تغییر به این خاطر است که هزینه تولید یا خرید هر قلم کالا برای صاحب صنف بسیار گران تمام می‌شود.

مفیدی با اشاره به افزایش بسیار زیاد قیمت مواد اولیه پوشاک عنوان می کند: متاسفانه به دلیل افزایش قیمت بسیار بالای مواد اولیه، قیمت پوشاک نوسانات زیادی را تجربه کرده که روز به روز نیز در حال افزایش است و لذا در بعضی از کالاها و اجناس قیمت‌ها ۱۰ برابر بیشتر شده و بعضی از مدل‌های مختلف پارچه‌ نیز ۲ تا چهار برابر افزایش قیمت داشته است.

سوء استفاده قاچاقچیان از گرانی
گرانی پوشاک ایرانی و قیمت های نجومی که به قول خریداران کیفیت آن ها با این ارقام به هیچ وجه رضایت آن ها را جلب نمی کند حال موجب شده تا باری دیگر قاچاقچیان دست به کار شوند و اجناس قاچاق را از استان های جنوبی و جنوب شرق کشور به مشهد مقدس قاچاق کنند.

امید یکی عمده فروشان پوشاک در قسمت فوقانی یکی از پاساژ های بازار جنت مشهد به ما در این رابطه می گوید: به قدری جنس های تولیدی گران شده است که باری دیگر اجناس قاچاق و خارجی با وجود گرانی دلار اما از صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به اجناس ایرانی پیدا کرده است.

وی که مایل به افشا شدن هویتش نیست به ما می گوید: اگر چه فروش اجناس قاچاق ممنوع بوده و تخلف محسوب می شود اما برخی از فروشندگان حاضر هستند تا حتی بلای آن و جریمه های احتمالی را به جان بخرند تا بتوانند در این بازار سود بیشتری کسب کنند.

سردی بازار پوشاک در آستانه فصل بهار |تولید کننده و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند

وی با بیان اینکه بیشتر این کالاها از بندر عباس و بوشهر به مشهد حمل می‌شود، می‌افزاید: بخشی از این اجناس هم که بیشتر شامل تی شرت و پیراهن های زنانه و محصول کشور پاکستان است از طریق استان سیستان و بلوچستان با استفاده از اتوبوس های برون شهری حمل می شود.

واردات پوشاک قاچاق
در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک مشهد با تائید این موضوع اظهار می کند: پوشاک خارجی در بازار نداریم و لذا واردات قانونی اجناس خارجی مدت زیادی است که ممنوع شده است.

جواد مفیدی در پاسخ به این سوال که اجناس خارجی چگونه در برخی از فروشگاه ها به مشتریان عرضه می شود پاسخ می دهد: متاسفانه به دلیل اینکه کالای ایرانی متاثیر از تورم جاری افزایش بسیار زیادی پیدا کرده است لذا شاهد ورود پوشاک قاچاق به صورت پراکنده در بازار هستیم که البته این موضوع توسط بازرسان رصد و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت کالای ایرانی و کاهش مشتریان لذا واردات پوشاک خارجی باری دیگر برای مقرون به صرفه بوده ولذا برخی افراد به خرید آن روی آورده اند این در حالی است که تا پیش از این خرید و واردات کالای خارجی به هیچ وجه مقرون به صرفه نبود و خرید کالای ایرانی در اولویت مشتریان بود.

بازماندگی از تولید
مدیرعامل کارخانه تولیدی پوشاک اطمینان مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می کند: متاسفانه با وجود سر دادن شعار حمایت و پشتیبانی و برداشتن موانع اما مسئولان موفق به اقدام قابل توجهی در این راستا نشدند لذا نمایندگان مجلس باید قوانینی که در کشور و در جهت بهبود فضای کسب و کار و تولید هست را تسهیل بخشیده و در دستور کار قرار دهند.

جواد حسین پور در پاسخ به این سوال که چرا تولید کنندگان ما قادر به تامین نیازهای داخلی و رقابت با کشورهای دیگر در صنعت پوشاک نیستند، تاکید می‌کند: متاسفانه به دلیل رویه سنتی حاکم بر بازار برخی قوانین ما قابل اجرا نیست و قوانین عملی نیز برای بهبود فضای کسب و کار وجود ندارد و لذا سردرگمی خاصی بین مردم و مسئولان وجود دارد و این موضوع همواره به تولید کننده ضربه زده است.

سردی بازار پوشاک در آستانه فصل بهار |تولید کننده و مصرف کننده هر دو ناراضی هستند

وی با بیان اینکه یکی از بهترین صنایع در جهت اشتغالزایی و هم چنین درآمدزایی با سرمایه گذاری های پایین و مولد، صنعت پوشاک است به ما می گوید: صنعت پوشاک جزو بهترین صنایع برای کارآفرینی و ایجاد درآمد است بیان می کند: برای تحقق این آرزو باید نگاه صنعتی و علمی به این حوزه داشته باشیم و همچنین با دید جدی تری به آن توجه کنیم.

مدیرعامل کارخانه تولیدی پوشاک اطمینان مشهد در این راطه به ما می گوید: کشور بنگلادش نمونه بارز بیشترین استفاده از صنعت پوشاک است و لذا بیشترین صادرات را داشته و توانسته در این حوزه شکوفایی اقتصادی برای خود داشته باشد.

وی عنوان می کند: این کشور توانسته به یکی از موفق ترین کشورها درتمام دنیا در حوزه نساجی و به خصوص پوشاک تبدیل شود به صورتی که پوشاک بنگلادش را در تمام کشورهای اروپایی می توان مشاهده کرد.

این کارآفرین نمونه کشوری اظهار می کند: این در حالی است ک ما به دلیل گرانی دلار و سایه سنگین تحریم‌ها و متأسفانه ازآنجایی‌که واردکننده مشخصی برای مواد اولیه در ایران وجود ندارد لذا در تامین مواد اولیه نیز دچار مشکل باشیم.

حسین پور اذعان می کند: یکی از مشکلاتی که در تامین مواد اولیه و قیمت آن در بازار وجود دارد جدا از گرانی و افزایش قیمت دلار نحوه اداره بازار در کشور است.

وی اظهار می کند: باید اذعان کرد نگاه علمی به این صنعت وجود ندارد و ما نه تنها در تأمین مواد اولیه بلکه در تجهیزات صنعتی هم شکاف عمیقی با کشور های صاحب‌نام دنیا داریم و لذا نمی توان انتظار داشت که با این رویه وارد بازار های جهانی شده و یا بتوانیم حتی در داخل تمام نیاز و سلایق مشرف کننده را تامین کنیم.

دست خالی از بازار
وضعیت بازار پوشاک در حال حاضر به گونه ای است که نه تولید کننده؛ نه فروشنده و در انتهای این زنجیره حتی خریداران نیز رضایتی از آن ندارند.باوجوداینکه پوشاک با افزایش شدید نسبت به سال گذشته روبه‌روست، اما واقعیت این است که حتی خود فروشندگان هم دخل خود را در مقایسه با سال گذشته در همین روزها کمتر از نصف اعلام می‌کنند و شکایت دارند که بااینکه حقوق و عیدی کارمندها هم پرداخت‌شده است، وضع بازار بدتر می‌شود.

آن گونه هم که از صحبت های تولید کنندگان صنعتی نیز بر می آید تا رسیدن به رویه ای علمی و صنعتی برای تامین نیاز داخلی و رقابت باسایر کشور ها راه طول و درازی در پیش داریم!

کد خبر: ۱۳۸٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha