۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
گم شدن درآمدهای مالیاتی با شیوه فروش کارت به کارت| دریافت ها در کشور هوشمند نیست!
« بازار» گزارش می دهد

گم شدن درآمدهای مالیاتی با شیوه فروش کارت به کارت| دریافت ها در کشور هوشمند نیست!

با ساماندهی دستگاهای کارتخوان فروشگاهی و سیار و اتصال آنها به سازمان مالیاتی برخی سعی می کنند مشتریان خود را در فروش کالا مجاب به کارت به کارت کنند که این اقدام متقلبانه جرم محسوب می شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با آنکه طبق قانون صاحبان دستگاههای کارتخوان ملزم به پرداخت مالیات در قبال انجام تراکنش ها بانکی شده اند اما هم اکنون برخی از کاسب ها برای فروش کالاهای خود بدون استفاده از دستگاهای پز و با هدف فرار از پرداخت مالیات، با زیرکی مشتریان خود را مجبور به کارت به کارت می کنند. این اقدام نادرست نه تنها مردم را متحمل زحمات کرده بلکه دولت را نیز نسبت به دریافت کامل درآمدهای مالیاتی در این بخش تا حدی با چالش روبه رو می کند.

طبق اظهارات مدیران سازمان امور مالیاتی، متخلفینی که مشتریان خود را در قبال فروش کالا یا خدمات مجاب به انجام کارت به کارت می کنند در صورت محرز شدن جرم، جریمه و مورد بازخواست قرار می گیرند، چرا که باید پذیرفت برای اداره امور کشور سهم پرداخت مالیات در انجام هر فعالیت اقتصادی باید مشخص و به خزانه دولت واریز شود

کارت به کارت در صورت وجود دستگاه های کارتخوان در فروشگاه جرم محسوب می شود
طبق اظهارات مدیران سازمان امور مالیاتی، متخلفینی که مشتریان خود را در قبال فروش کالا یا خدمات مجاب به انجام کارت به کارت می کنند در صورت محرز شدن جرم، جریمه و مورد بازخواست قرار می گیرند، چرا که باید پذیرفت برای اداره امور کشور سهم پرداخت مالیات در انجام هر فعالیت اقتصادی باید مشخص و به خزانه دولت واریز شود.

البته سالهاست که صاحبان خیلی از دستگاههای کارتخوان ثابت و سیار بدون اتصال به سازمان امور مالیاتی همچنان از کارتخوان ها به عنوان ابزار پرداخت داد و ستد مالی در انجام فعالیت های اقتصادی استفاده می کنند ولی اکنون با نهایی شدن قانون دریافت مالیات از تراکنش کارتخوان ها که با هدف جلوگیری ازفرار مالیاتی و ممانعت ازانجام پولشویی انجام می شود، آن دسته از دستگاههای کارتخوانی که به سازمان امور مالیاتی متصل نیستند خاموش می شوند.

اقدامی که می تواند درمسیر شفاف سازی امور همچنین حرکت در راستای کسب درآمدهای پایدار دولت، موثر واقع شود. حال با توجه به وجود چند میلیون دستگاه کارتخوان که خیلی از صاحبان آنها برای اتصال به سازمان امور مالیاتی کم توجه بوده اند، این سازمان برنامه ریزی کرده است تا به قانون تمکین کنند و در صورت تمرد، کارتخوانها غیر فعال خواهند شد، آنطور که تا کنون و در مرحله نخست بیش از ۲۰۰ هزار کارتخوان ناکارآمد شده اند.

هم اکنون اکثر فروشگاهها به صندوق مکانیزه فروش کالا مجهز شده اند تا از این طریق فروش آنها برای پرداخت سهم مالیاتی مشخص و معین شود، البته هنوز خیلی از فروشگاههای خرد نسبت به استفاده از صندوق های مکانیزه بی توجه اند که این موضوع می تواند درد سرهایی را برای ماموران مالیاتی در جهت اخذ مالیات ایجاد کند چرا که گردش مالی آنها به درستی معین نمی شود

الزام فروشگاهها به استفاده از صندوق های مکانیزه فروش و دستگاههای پز برای شناسایی گردش مالی و دریافت مالیات
در این باره سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: با توجه به اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم که در سال ۱۳۹۴ به بازاریان و فعالان صنفی ابلاغ شده است هر فرد و یا فعال اقتصادی که بخواهد اقدام به انجام معامله ای کند باید هر فصل عملیات های بانکی و معاملات را شفاف اعلام کند تا از این طریق راه گریز از پرداخت مالیات برای آنها در این زمینه بسته شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون اکثر فروشگاهها به صندوق مکانیزه فروش کالا مجهز شده اند تا از این طریق فروش آنها برای پرداخت سهم مالیاتی مشخص و معین شود افزود: البته هنوز خیلی از فروشگاههای خرد نسبت به استفاده از صندوق های مکانیزه بی توجه اند که این موضوع می تواند درد سرهایی را برای ماموران مالیاتی در جهت اخذ مالیات ایجاد کند چرا که گردش مالی آنها به درستی معین نمی شود.

این کارشناس مالیاتی به وجود دستگاههای کارتخوان در فروشگاهها و یا اماکن سیار اشاره کرد و افزود: حجم فروش کالاها یا از طریق صندوق های مکانیزه فروشگاهی مشخص می شود و یا با انجام تراکنش هایی که بوسیله دستگاههای کارتخوان صورت می گیرد تشخیص داده می شود حال از آنجایی که فعل کارت به کارت چه تعمدی و یا ... انجام شود عملیات حجم فروش برای پرداخت سهم مالیاتی ثبت نخواهد شد بنابراین چنین اقدامی به شفافیت و کسب درآمدهای مالیاتی ضربه می زند.

وقتی فروشنده کالا با ترفند کارت به کارت می خواهد کالای خود را بفروشد عدالت مالیاتی و سلامت آن دچار خدشه می شود و رسیدگی دقیق ماموران مالیاتی برای شناسایی میزان پرداخت مالیات نیز با این فعل متقلبانه سخت خواهد شد چرا که فعالان بازار باید اطلاعات فروش خود را ثبت کنند و ماموران مالیاتی از طریق این اطلاعات از نحوه فروش آگاهی داشته باشند

شناسایی گردش های مالی از طریق دستگاههای کارتخوان
غیبی پور در ادامه افزود: شناسایی گردش های مالی معمولا از طریق انجام تراکنش های بانکی به راحتی انجام خواهد شد در چنین شرایطی وقتی فروشنده کالا با ترفند کارت به کارت می خواهد کالای خود را بفروشد عدالت مالیاتی و سلامت آن دچار خدشه می شود و رسیدگی دقیق ماموران مالیاتی برای شناسای میزان پرداخت مالیات نیز با این فعل متقلبانه سخت خواهد شد چرا که فعالان بازار باید اطلاعات فروش خود را ثبت کنند و ماموران مالیاتی از طریق این اطلاعات از نحوه فروش آگاهی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: خیلی ها تا سالهای پیش حتی حاضر نبودند در قبال فروش کالا و خدمات از کارتخوان استفاده کنند بلکه از خریدار درخواست پول نقد می کردند آن طور که اکثر مطب های پزشکی کارتخوان نداشتند و یا فروشگاهها ا از صندوق های مکانیزه استفاده نمی کردند اما هم اکنون با الزام همه صنوف به استفاده از دستگاههای پز همچنین مجهز شدن فروشگاهها به صندوق های مکانیزه فروش کالا شفاف سازی در میزان گردش مالی ایجاد تا دریافت مالیات نیز به درستی انجام شود.

در چنین شرایطی اگر فرشنده ای با زیرکی در قبال فروش کالا به جای استفاده از کارتخوان پیشنهاد کارت به کارت را به مشتری بدهد این فعل بی تردید به نیت فرار از پرداخت مالیات بوده و مشتری نیز نباید اقدام به چنین کاری کند چرا که این اقدام به نفع فروشنده و زیان دولت تمام می شود.

پیشنهاد فروشندگان کالا به خریداران در استفاده از کارت به کارت به جای استفاده از کارتخوان در قبال فروش کالا راهکار نادرست برای فرار مالیاتی است چرا که پرداخت مالیات هر چند اکنون در کشور ۱۰۰ درصد هوشمند نیست اما از آنجایی که ابزارهایی پرداخت مالیات هم اکنون در کشور وجود دارد باید هر فعال اقتصادی و ... در پرداخت مالیات به قانون تمکین کند

مالیاتی ستانی در کشور ۱۰۰ درصد هوشمند نیست
محمدرضا زهره وندی، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: پرداخت مالیات حق قانونی عموم است چرا که اداره امور کشور نیازمند منابع مالی است و فعالان اقتصادی و ... باید با پرداخت قانونی مالیات، خود را در این امر سهیم کنند اما متاسفانه دولت به جایی اینکه تلاش کند تا با شیوه های مختلف مودی جدید را شناسایی و به آمار مالیات دهندگان اضافه کند ضعیف عمل می کند و فقط از مودیان قدیمی مالیات اخذ می کند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد فروشندگان کالا به خریداران در استفاده از کارت به کارت به جای استفاده از کارتخوان در قبال فروش کالا راهکار نادرست برای فرار مالیاتی است چرا که پرداخت مالیات هر چند اکنون در کشور ۱۰۰ درصد هوشمند نیست گفت: از آنجایی که ابزارهایی پرداخت مالیات هم اکنون در کشور وجود دارد باید هر فعال اقتصادی و ... در پرداخت مالیات به قانون تمکین کند.
عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: خیلی ها به دلیل ضعف مدیریتی سازمان امور مالیاتی با زیرکی و زرنگی فعالیت های اقتصادی زیادی را انجام می دهند (اقتصاد زیر زمینی) بدون اینکه به دولت مالیات بپردازند، بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور باید انرژی خود را صرف شناسایی این افراد کند تا عدالت مالیاتی اجرا و از طرفی رقابت ناسالم در جامعه برچیده شود.

بنا به این گزارش، سازمان امور مالیاتی، با اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی صنوف، همه واحدهای صنفی را ملزم به انجام تراکنش با دستگاه‌های پوز کرده تا از این طریق بتواند گردش های مالی مشخص و مالیات ستانی کند، اما برخی های برای دور زدن قانون تلاش می کنند که خریدار به جای استفاده از کارتخوان از شیوه کارت به کارت استفاده کند که این اقدام اقدامی اشتباه است و در صورت شناسایی متخلفین جریمه و کارتخوان آنها نیز غیر فعال می شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha