۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۶
داروسازان در گرداب بی نظم کمبود مواد اولیه| جان انسان‌ها در قبضه دلالان
دست‌وپنجه بیماران با کمبود دارو در کشور؛

داروسازان در گرداب بی نظم کمبود مواد اولیه| جان انسان‌ها در قبضه دلالان

کمبود مواد اولیه برای ساخت دارو از یک طرف و ورود داروهای متعدد به کشور که به لحاظ کیفیتی مناسب نبودند از طرف دیگر موجب شد تا داروسازان و داروخانه‌های ایران با مشکلات مختلفی دست وپنجه نرم کنند.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت دارو همواره از مهمترین صنایع هر کشور برای تامین سلامت جامعه و حتی رشد اقتصادی بوده است. شیوع ویروسی مانند کرونا که همچنان در نقاط مختلف جهان با شدت کم یا زیاد در حال گسترش است، این واقعیت را روشن کرد که صنعت دارو در یک کشور چه اهمیت ویِژه‌ای می‌تواند داشته باشد. متاسفانه صنایع داروسازی ایران برخلاف اینکه به لحاظ تکنولوژی ساخت دارو پیشرفت قابل توجه‌ ای داشته‌اند، اما به لحاظ تولید انواع داروهای مشابه خارجی در ایران با معضلات فراوانی روبرو بوده‌اند. در واقع داروخانه و داروسازان همزمان با اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور با کمبود داروهای مهمی روبرو شدند که این داروها در روند بهبود بیماران در دوران ابتلا به ویروس کرونا نقش بسزایی داشتند. کمبود مواد اولیه برای ساخت دارو از یک طرف و ورود داروهای متعدد به کشور که به لحاظ کیفیتی مناسب نبودند از طرف دیگر موجب شد تا داروسازان و داروخانه‌های ایران با مشکلات مختلفی دست وپنجه نرم کنند. برای بررسی این معضلات و ارائه راهکارهای درست به منظور برطرف کردن این مشکلات با دو تن از فعالان حوزه داروسازی کشور گفتگو کرده‌ایم، تا از نظر آنها درباره این موضوع مهم مطلع شویم.

ما می‌پذیریم که کشور در شرایط سخت تحریم قرار دارد، اما بی‌نظمی و عدم برنامه‌ریزی در صنعت دارو ایران بیداد می‌کند. در حقیقت تحریم‌های داخلی آثار منفی بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی بر کشور داشته است

فشار حذف ارز ترجیحی را بیمه‌ها باید تحمل کنند
مرتضی خیرآبادی، عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به اینکه انبارهای شرکت‌های مختلف دارویی در کشور شرایط مناسبی را پشت سر نمی‌گذارند،گفت: در سال جاری حتی نیمی از مبلغ اختصاص داده شده در بودجه برای ارز ترجیحی داروسازان هم تامین نشد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ قلم مواد اولیه دارویی برای داروسازان باید وارد کشور شود که از این تعداد تنها حدود ۷۰۰ قلم واردات صورت گرفته است، گفت: داروسازان ایرانی، داروهای موردنیاز برای درمان کرونا که قیمت آن بیش از هزار یورو است را در داخل ایران با کمتر از ۱۰۰ یورو تولید کردند، اما در اختصاص کامل ارز ترجیحی برای مواد اولیه دارویی خارجی دولت و مجلس تلاش خود کردند، اما نتوانستند نیازهای کامل داروسازان را تامین کنند.

خیرآبادی تصریح‌کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که صنعت دارو در ایران بسیار پیشرو است و در منطقه خاورمیانه،کشورمان حرف نخست را در تولید دارو می‌زند، اما متاسفانه اعمال تحریم‌های ظالمانه بر علیه ایران موجب شده است تا شاهد کندی ورود مواد اولیه برای تولید دارو در کشور باشیم.

وی افزود: ما می‌پذیریم که کشور در شرایط سخت تحریم قرار دارد، اما بی‌نظمی و عدم برنامه‌ریزی در صنعت دارو ایران بیداد می‌کند. در حقیقت تحریم‌های داخلی آثار منفی بیشتری نسبت به تحریم‌های خارجی بر کشور داشته است.

عضو هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفت: برای تامین بیش از ۱۵۰۰ قلم مواد اولیه دارویی در کشور به حدود ۹۰۰ میلیون دلار نقدینگی احتیاج داریم که در سال گذشته کمتر از ۵۰ درصد آن تحقق یافته است. همچنین در سال ۱۳۹۹ بیش از ۴ مرتبه قیمت مواد اولیه برای تولید دارو تغییر کرد که موجب آسیب‌های فراوان به داروسازان شد، زیرا آنها اجازه افزایش قیمت محصول نهایی که در نتیجه گرانی مواد اولیه باید گران می‌شد را نداشتند.

خیرآبادی تاکید کرد: اگر ارز ترجیحی دارو در کشور حذف شود به طور قطع قیمت انواع داروهای ایرانی و خارجی با افزایش هزینه بالایی روبرو خواهند شد که نتیجه آن فشار اعمال هزینه‌های بالا به مردم خواهد بود. به نظر بنده باید بیمه‌ها سهم حذف شده از ارز ترجیحی برای مردم تقبل کنند تا فشاری به لحاظ پرداخت هزینه‌های دارویی به قشرهای مختلف جامعه وارد نشود.

نبود برنامه‌ریزی و نظم دقیق در وزارت بهداشت کاملا مشخص است و نباید این موضوع مهم را نادیده گرفت، حوزه دارو و درمان با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد و نباید در انجام برنامه ریزی های لازم برای آن از هیچ کوششی دریغ کرد

رشد کمبود دارو در کشور
محمدمهدی قیامت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته برای تامین داروهای بیهوشی با معضلات متعددی روبرو بودیم،گفت: موضوع بیهوشی و فشارخون برای بیمارها اهمیت ویژه‌ای دارد که کمبود داروهای این حوزه موجب می‌شود تا بیمار به حد مرگ رسیده و سلامتی آن به خطر بیفتد.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موضوع واردات داروهای خاص به کشور گفت: نبود برنامه‌ریزی و نظم دقیق در وزارت بهداشت کاملا مشخص است و نباید این موضوع مهم را نادیده گرفت. حوزه دارو و درمان به دلیل اینکه با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد و نباید در انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن از هیچ کوششی دریغ کرد ولی متاسفانه در وزارت بهداشت این اهتمام دیده نمی‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: شدت کمبود دارو در کشور افزایش زیادی پیدا کرده و هر ۱۰ روز یکبار لیستی از داروهای به اتمام رسیده را به بنده ارائه می‌دهند که در بخش بیهوشی شاهد کمبود شدید دارو هستیم. بسیار از پزشکان به دلیل کمبود داروی لازم برای بیماران مجبور هستند دارویی را تجویز کنند که اثربخشی مشابه‌ای برای بیمار داشته باشد اما، متاسفانه همین داروی تجویز شده هم اثرات منفی و عوارض‌های جانبی را برای بیمار خواهد داشت که در درازمدت این‌گونه عوارض‌ها و اثرات خود را نشان خواهد داد.

‏قیامت با تاکید بر اینکه در حوزه واردات و فروش داروهای مختلف در کشور شاهد اعمال رانت و فساد هستیم، گفت: نرخ ارز برای دارو همواره اهمیت داشته است، اما در زمانی که نرخ دلار در بازار حدود ۲۵ هزار تومان است، برای حوزه دارو و بیماری که می خواهد دارو تهیه کند نرخ دلار ۵۰ هزار تومان است، زیرا باید هزینه‌های مربوط به دلالان و واسطه‌گران را هم بیمار پرداخت کند که وقوع این اتفاق موجب گرانی سرسام‌آور داروهای وارداتی به کشور شده است.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha