۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
تشدید نظارت بر بازار شب عید| مردم رو در روی تورم
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

تشدید نظارت بر بازار شب عید| مردم رو در روی تورم

سمنان- مسئولان استان سمنان در حالی خبر از تشدید نظارت بر اصناف در ایام شب عید می دهند که کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند به دلیل فقدان برنامه مدون در مقابله با گرانی احتمالا تورم بیشتر هم خواهد شد.

بازار، گروه استان‌ها: اکثر جلسات دولتی همزمان با نخستین هفته اسفند ماه ۱۴۰۰ در استان سمنان به مقوله نظارت بر بازار اختصاص داشت. بازار شب عید که بیم گران‌تر شدن اقلام از همین حالا هم در زمره احتمالات مردم قرار دارد.

استانداری از یک سو می‌گوید که گروه‌های ناظر بر اصناف راهی میادین بار و خیابان‌ها شده اند از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند اصلاً سرنخ گرانی‌ها را باید در جای دیگری جست به عبارت دیگر اصنافی و خرده فروشان شهرهای سمنان، شاهرود و دامغان حلقه آخر دایره عرضه هستند و کمترین نقش را در گرانی ایفا می‌کنند پس باید دولت اقدامات دیگری را فراتر از نظارت بر اصناف به کار می‌بست تا شاهد گران‌تر نشدن اقلام در شب عید نباشیم.

نظارت بر بازار شب عید
استاندار سمنان در گفتگو با بازار با بیان اینکه طرح نظارت بر عرضه اقلام مصرفی مردم در استان اجرا شده است، گفت: یکی از مهمترین بخش‌های این طرح همراهی اصناف برای ثبات و کنترل قیمت‌ها است که امیدواریم مانند سال‌های قبل شاهد این همکاری خوب باشیم.

طرح نظارت بر عرضه اقلام مصرفی مردم در استان اجرا شده است

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه اقلام مورد نیاز برای سال نو تامین و در اختیار مردم می‌گیرد، ابراز کرد: در زمینه میوه شب عید بخش اعظمی از نیاز بازار استان خریداری و به استان منتقل شده و در فرصت مناسبی که از قبل اطلاع رسانی خواهد شد، توزیع می‌شود همچنین امسال سعی می‌شود تا بخش‌ها و روستاهای ما هم بتوانند از میوه توزیعی شب عید بهره مند شوند و این طرح مختص به مرکز شهرستان‌ها نباشد.

وی از راه اندازی از کارگروه اقدام مشترک نیز در شب عید برای کنترل بازار خبر داد و ابراز کرد: این کارگروه مانند ستاد تنظیم بازار در حوزه کنترل قیمت‌ها تلاش می‌کند تا مردم خدمات بهتری را دریافت و بتوانند اقلام مورد نیاز شب عید شان را با آسودگی خیال تهیه کنند.

تشدید نظارت بر بازار شب عید | مردم رو در روی تورم

مرغ و گوشت مورد نیاز مردم استان سمنان تامین شده است
استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه مرغ و گوشت مورد نیاز مردم استان هم تامین شده و حتی در اقلام پروتئینی مانند مرغ مازاد هم داریم تا جایی که پایلوت استان تهران محسوب می‌شویم، گفت: مردم دغدغه و نگرانی بابت تامین اقلام مورد نیاز اساسی شان در نوروز و بعد از آن ماه رمضان نداشته باشند

مرغ و گوشت مورد نیاز مردم استان هم تامین شده است

هاشمی با بیان اینکه اقلام مورد نیاز مردم برای شب عید به ویژه اقلام اساسی به صورت کامل تأمین شده است، تاکید داشت: به موقع برای توزیع اقلام مورد نیاز مردم تصمیم گیری خواهد شد اما قدر مسلم اینکه برای ما تامین کالاهای اساسی شب عید در استان اولویت دارد.

سهمیه ۹۰۰ تنی میوه استان سمنان
مدیر تعاون روستایی استان سمنان چندی پیش در جمع خبرنگاران اعلام کردیه بود که نزدیک به ۹۰۰ تن میوه برای شب عید استان ذخیره خواهد شد، گفت: این سهمیه از دو نوع میوه شامل سیب و پرتغال تامین خواهد شد که خوشبختانه مراجل خریداری و انتقال آن به استان در حال انجام است و مردم نگرانی درباره این موضوع نداشته باشند.

احسان عباس پور با بیان اینکه ۶۵۰ تن پرتغال و ۲۵۰ تن سیب خریداری، تأمین و در بین مردم توزیع می‌شود، تاکید کرد: طی اسفندماه مکان‌هایی مانند سال‌های قبل برای عرضه میوه‌ها در نظر گرفته می‌شود تا مردم بتوانند میوه مورد نیاز شب عید خودشان را به صورت مستقیم تهیه کنند.

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار قیمت میوه‌ها را مصوب خواهد کرد، تاکید کرد: مردم نگرانی و دغدغه از بابت تأمین اقلام مورد نیازشان در میوه شب عید نداشته باشند چرا که سهمیه با توجه به عملکرد سال‌های قبل در نظر گرفته شده است.

تشدید نظارت بر بازار شب عید | مردم رو در روی تورم

برای کاهش قیمت اقداماتی صورت می‌گیرد
رئیس صمت استان سمنان نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه در راستای کاهش قیمت اقلام مورد نیاز مردم اقداماتی صورت می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به راه اندازی بازارچه‌های نوروزی اشاره کرد، گفت: این طرح می‌تواند با کاهش واسطه‌ها قیمت تمام شده اقلام را برای مردم کاهش دهد.

علی تشنه دل با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار مصوب کرده بود که شهرداری‌ها جایگاهی برای بازارچه‌ها در نظر بگیرند که خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه شده است، افزود: از نظر کالاهای اساسی کمبودی نداریم و انبارها از کالاهای مورد نیاز مردم پر است.

وی همچنین از تشدید نظارت‌ها نیز خبر داد و گفت: در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰ هزار مورد بازرسی از اصناف استان صورت گرفته است، گفت: این بازرسی‌ها در اسفند ماه با توجه به روزهای منتهی به سال نو افزایش نیز خواهد یافت.

تنظیم بازار با جدیت در نظارت
دبیر ستاد تنظیم بازار استان سمنان همچنین با بیان اینکه نزدیک به پنج هزار پرونده تخلف اصناف به میزان ۱۸۴ میلیارد تومان در ۱۱ ماهه اول سال جاری تشکیل شده است، گفت: بازرسان ما با جدیت و تلاش شبانه روزی بازرسی‌ها را نه تنها در اسفند تداوم می‌دهند بلکه آنها را تشدید نیز خواهند کرد.

در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶۰ هزار مورد بازرسی از اصناف استان صورت گرفته است

تشنه دل با بیان اینکه پنج هزار و ۵۰۰ تخلف محرز توسط اصناف استان سمنان در ۱۱ ماهه نخست سال جاری صورت گرفته است، تاکید کرد: سه هزار و ۴۸۱ شکایت مردمی نیز در این برهه زمانی به سازمان صمت و سامانه ۱۲۴ صورت گرفته که ۹۸ درصد آنها رسیدگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه گشت‌های ویژه نظارت بر بازار شب عید در استان سمنان تداوم خواهند داشت اما مردم نیز می‌بایست به کمک ما بیایند و تخلفات را اعلام نمایند، افزود: سامانه ۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردمی از کم فروشی، گران فروشی، عدم نصب قیمت در معرض دید مشتری و … است.

تشدید نظارت بر بازار شب عید | مردم رو در روی تورم

تورم احتمالی در روزهای باقی مانده
کارشناس اقتصادی اما در گفتگو با خبرنگار بازار، مهمترین عوامل گرانی در بازار شب عید استان سمنان را متعدد می‌داند و با بیان اینکه افزایش تقاضا در تمامی اقلامی نخستین عامل افزایش قیمت‌ها است، می‌گوید: وقتی تقاضا بالا باشد قطعاً بر قیمت گذاری ها تأثیرگذار خواهد بود و از سوی دیگر سودجویانی هم هستند که فضا را در پسِ تقاضای بیشتر مهیا می‌بینند تا قیمت‌ها را افزایش دهند.

حسن همتیان با بیان اینکه دیگر عامل گرانی نقدینگی است که در دست مردم تحت عنوان عیدی، پاداش و … داده می‌شود، بیان کرد: اسفند ماه همواره زمانی است که مردم اصطلاحاً در دستانشان پول دارند در نتیجه توان خریدشان نه آن‌قدرها، اما به هر صورت افزایش نسبی پیدا می‌کند و البته در اینجا باید به عامل دیگر گرانی یعنی بعد روانی هم اشاره کرد زیرا مردم فکر می‌کنند که به صورت تجربی در اسفندماه همیشه همه چیز گران می‌شود و در نتیجه فضا برای سودجویان برای گران‌تر کردن اقلام آماده است به عبارت دیگر گرانی اسفند ماه از سوی مردم هم پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه عامل دیگر ساختار اقتصادی استان‌هایی مانند سمنان است، افزود: استان‌های صنعتی و کشاورزی معمولاً بردارهای متفاوتی دارند یعنی کشاورزان ابتدای تابستان و پاییز پول برداشت محصولاتشان را می‌گیرند پس در نتیجه در این دو برهه زمانی پول دارند اما صنعتی‌ها بیشتر گردش مالی شأن در اسفند ماه و همچنین تیرماه است پس بردار صعودی پول‌ها و حقوق‌های دریافتی کارکنان آنها در این دو ساختار صعود می‌کند پس در نتیجه فصل بازدهی بازار نیز دیگر عامل گرانی شب عید محسوب می‌شود.

دولت بالا دستی‌ها را کنترل کند نه بازاریان را
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تمام این مواردی که بیان شد عامل گرانی هستند اما باعث و سبب اصلی آن خیر؛ گفت: عامل اصلی گرانی شب عید عدم نظارت‌های درست، رانت و فساد، نقدینگی، عدم کارکرد درست دستگاه‌های نظارتی، ساختار نادرست قیمت گذاری و ده‌ها مورد دیگر است که نه در استان سمنان بلکه در سطح کلانتر باید آن را بررسی کرد.

دیگر عامل گرانی نقدینگی است که در دست مردم تحت عنوان عیدی، پاداش و … داده می‌شود

همتیان با بیان اینکه کسی که در سمنان برنج را ۸۲ هزار تومان می‌فروشد گران فروش نیست زیرا همان برنج را ۷۵ هزار تومان پول می‌دهد و می‌خرد گران فروشی در زمانی رخ می‌دهد که شما برنج را ۳۵ هزار تومان خریداری کنید و ۸۲ هزار تومان بفروشید پس در نتیجه سر نخ گرانی اصلاً جای دیگری است در نتیجه دولت بالا دستی‌ها را کنترل کند نه بازاریان را؛ به نظر می‌رسد دولت سیزدهم در این بخش نتوانسته هنوز موفقیت چشمگیری به دست بیاورد.

وی با بیان اینکه امسال قطعاً رو به گرانی بیشتر هم خواهیم رفت به دو دلیل یک اینکه عید امسال به ماه رمضان نزدیک است در نتیجه دو برهه تورم‌زا در طول سال در یک خط و پشت سر هم آمده‌اند لذا غیر ممکن است که اقلام گران نشوند و دوم عدم توانایی دولت در کنترل شرایط و نامشخص بودن آینده اقتصادی کشور در مذاکرات و مسائل آنکه شرایط را برای کشورمان دشوارتر هم کرده است، افزود: طرفدار توافق بد نیستیم اما اعتقاد داریم باید تکلیف مشخص شود اگر توافقی صورت می‌گیرد چرا معطلی اگر خیر، زودتر اعلام شود تا دولت به سیاست‌های ریاضتی اقتصادی بازگردد.

در نهایت باید گفت چه مقصر گرانی کسبه خیابان‌های دامغان و سمنان باشند چه آن کسانی که در رأس امر و بر مسند فساد تکیه زده و از اریکه قدرت سو استفاده می‌کنند، قدر مسلم آن است که مردم امروز با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید دید که سرنوشت این گرانی‌های شب عید که امسال قرار است به تورم ماه رمضان هم گره بخورد چه خواهد شد

کد خبر: ۱۳۸٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha