۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
تورم سالانه تولیدکننده در پاییز امسال به ۶۱ درصد رسید
مرکز آمار ایران اعلام کرد

تورم سالانه تولیدکننده در پاییز امسال به ۶۱ درصد رسید

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران میانگین سالانه قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل پاییز ۱۴۰۰ به ۶۰,۹ درصد رسیده است.

به گزارش بازار، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سالانه تولیدکننده در پاییز امسال نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۶۰.۹ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۳.۵ واحد درصد کاهش داشته است. در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشـور، کم‌ترین تورم سالانه مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۳۰.۶ درصد و بیش‌ترین آن مربوط به بخش معدن با ۱۰۷.۳ درصدبوده است.

بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه تولید کننده در فصل پاییز ۱۴۰۰ به ۴۸.۶ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل پاییز سال ۱۳۹۹، ۴۸.۶ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۱۸.۶ درصد و بیش‌ترین نرخ مربوط به بخش معدن ۷۹.۹ درصد بوده است.

همچنین تورم فصلی تولیدکننده در فصل پاییز امسال به ۱۰ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصـل قبل ۱.۷ واحد درصـد کاهش داشته است. در این فصل، در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش معدن با ۴.۴ درصد و بیش‌ترین تورم فصلی تولیدکننده مربـوط به بخش کشاورزی با ۱۱.۳ درصد بوده است.

اگرچه این آمار نشان از کاهشی شدن روند افزایش تورم تولیدکننده نسبت به سال گذشته دارد اما تورم ۶۱ درصدی تولیدکننده اثر خود را با کمی تأخیر در قیمت مصرف‌کننده نشان خواهد داد. بنابراین باید منتظر افزایش تورم مصرف‌کننده در ماه‌های آینده باشیم.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha