۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۴
مانع‌تراشی‌های سخت‌گیرانه قنادی‌های همدان را زمین‌گیر کرده است
بازار گزارش می‌دهد؛

مانع‌تراشی‌های سخت‌گیرانه قنادی‌های همدان را زمین‌گیر کرده است

همدان - دستورالعمل های دست و پاگیر و مانع‌تراشی‌های سخت‌گیرانه قنادی‌ها و تولید و بسته بندی آجیل و شیرینی در استان همدان را با چالش همراه کرده است.

بازار؛ گروه استانها: شیرین کردن کام خود و دیگران کاری است که خانواده‌های ایرانی علاقه‌مند به انجام آن در ایام نوروز هستند و پذیرایی با یکی از انواع شیرینی از جمله رسوم ایرانیان در ایام نوروز است و همین امر بازار انواع شیرینی را در آستانه نوروز داغ می‌کند.

با این حال در حالی که اسفندماه برای صنف قنادها فرصتی است تا خودی نشان دهند و هنر خود را در ارائه مدل های متفاوت شیرینی به منصه ظهور بگذارند مشکلاتی انگیزه را از آنها گرفته و باعث سختی طی کردن مسیر شده است.

به گفته قنادها فعالان صنف قنادی و شیرینی پزی با مشکلات زیادی روبرو هستند به طوری که از طرفی گرانی مواد اولیه آنها را به سختی می اندازد و از طرفی به دلیل مشکلات اقتصادی مردم تمایلی برای خرید این کالای مصرفی ندارند اما گذشته از این موارد صنف قنادان برای گرفتن کد بهداشتی با مشکلات عدیده و بروکراسی های دست و پاگیر اداری مواجه هستند و در این خصوص سازمان غذا و دارو با اصناف همکاری نمی کند.

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان با عنوان اینکه اگر شیوع کرونا دست از سر ما بردارد و مشکلی در این رابطه نباشد و عبور و مرور آزاد باشد با ورود گردشگران به همدان قنادی‌ها آمادگی دارند در تعطیلات نوروزی به نحو احسن ارائه خدمات داشته باشند، گفت: تمامی قنادی‌ها در تعطیلات نوروزی فعال خواهند بود.

محمد ارغوان بابیان اینکه این حضور خودجوش قنادها در ایام نوروز از طرف دیگر هم برای آن‌ها ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است، افزود: وقتی شاهد پیک مصرف شیرینی باشیم قنادی‌ها به‌صورت خودجوش از فرصت پیش‌آمده استفاده می‌کنند که در این میان قنادهایی که به دنبال تولید انواع و اقسام شیرینی‌های سوغاتی به‌صورت سنتی که تعداد آن‌ها بشمار است باشند حائز رتبه هستند.

یکی از واحدهای قنادی طی پیگیری‌های مداوم موفق به اخذ کد بهداشتی برای ثبت ملی شیرینی سنتی خاص همدان شده که به‌محض انجام مراحل نهایی اخباری در این رابطه منتشر خواهد شد

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان بابیان اینکه یک سری از شیرینی‌های سنتی استان همدان به ثبت ملی رسیده است، اضافه کرد: یکی از واحدهای قنادی طی پیگیری‌های مداوم موفق به اخذ کد بهداشتی برای ثبت ملی شیرینی سنتی خاص همدان شده که به‌محض انجام مراحل نهایی اخباری در این رابطه منتشر خواهد شد.

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان با اظهار اینکه امیدواریم این اتفاق برای کل قنادی‌ها مخصوصاً شیرینی‌های سنتی بیفتد و قنادی‌ها بتوانند به سهولت کد بهداشتی اخذ کنند، اضافه کرد: منظور ما این نیست که در خصوص رعایت بهداشت محیطی و غیره سخت‌گیری نباشد اما انتظار داریم این سخت‌گیری‌ها کمتر باشد و نظارت‌های بیشتری اعمال شود.

مانع‌تراشی‌های سخت‌گیرانه قنادی‌های همدان را زمین‌گیر کرده است

ارغوان با عنوان اینکه یک واحد تولیدی انتظار دارد وقتی پای‌کار آمده و قصد انجام یک کار اقتصادی دارد سنگ‌اندازی‌های بی‌شمار سر راهش نباشد و بدون دغدغه مشغول به فعالیت باشد و نظارت‌ها انجام پذیرد، گفت: وقتی در بدو ورود از سوی مسئولین سنگ‌اندازی می‌شود دیگر هیچ انگیزه‌ای برای ادامه کار و تولید باقی نمی‌ماند.

فکر نمی‌کنم سازمان غذا و دارو در هیچ کجای کشور تا این حد، ضوابط سخت‌گیرانه برای قنادی‌ها اعمال کند و هیچ استانی با چنین سازوکار دشواری مثل همدان مواجه نیست

وی بابیان اینکه یکی از سازمان‌هایی که قنادی‌ها بیشتر با آن سروکار دارند سازمان غذا و دارو است که سازوکارهای سخت‌گیرانه‌ای در پیش‌گرفته است، گفت: فکر نمی‌کنم سازمان غذا و دارو در هیچ کجای کشور تا این حد، ضوابط سخت‌گیرانه برای قنادی‌ها اعمال کند و هیچ استانی با چنین سازوکار دشواری مثل همدان مواجه نیست.

ارغوان بابیان اینکه یکی از سخت‌گیری‌های بنیان‌برانداز، سخت‌گیری در خصوص متراژ مکان قنادی‌هاست؛ گفت: به‌عنوان‌مثال برای یک واحد تولیدی کماج پزی و یا بسته‌بندی تخمه آفتاب‌گردان و پسته ۱۸۰ متر مکان تعیین می‌کنند و یا برای بسته‌بندی خرما متراژ محل را ۲۰۰ متر فضا در نظر می‌گیرند تا مجوز لازم را صادر کنند.

سخت‌گیری‌ها اجازه ورود به این حرفه را نمی‌دهد
رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان در تکمیل صحبت‌های قبل خود با عنوان اینکه با این حجم از سخت‌گیری‌ها دیگر کمتر قنادی حاضر می‌شود درزمینه های مختلف شیرینی‌پزی و حرفه و هنر قنادی سرمایه‌گذاری کند، اضافه کرد: هرچقدر از سرمایه‌گذاران درخواست می‌کنیم که در این حوزه ورود پیدا کنند اذعان می‌کنند که در همدان سخت‌گیری‌ها اجازه ورود به این حرفه را نمی‌دهد.

ارغوان با تأکید بر اینکه البته سازمان غذا و دارو ادله و ضوابط خاص خود را دارد، اضافه کرد: به هر ترتیب این ضوابط با این سازوکارهای سخت‌گیرانه، باعث شده بسیاری از قنادان از حرفه و هنر خود کناره‌گیری کنند و اگر این سازمان قدری در اعمال ضوابط انعطاف به خرج دهد بسیار کمک‌کننده خواهد بود و پیشبرد کارها را قدری تسهیل می‌بخشد.

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان در توضیح مطلب قبل خود بابیان اینکه سازمان غذا و دارو باید نقش نظارتی داشته باشد، اضافه کرد: متأسفانه مقررات سخت‌گیرانه باعث شده اکثر قنادان سرمایه خود را در شهرها و استان‌های دیگر هزینه کنند.

مانع‌تراشی‌های سخت‌گیرانه قنادی‌های همدان را زمین‌گیر کرده است

ارغوان در ادامه با ابراز اینکه مشکلات قنادان هرروز بیشتر و بیشتر می‌شود، اضافه کرد: متأسفانه ضوابط سخت‌گیرانه سازمان غذا و دارو کم بود که سازمان استاندارد هم ضوابط خود را در این حوزه اعمال کرد و این سخت‌گیری‌ها باعث شد یکی از قنادان که مبلغ دو میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده بود متضرر شود به‌طوری‌که تمام سرمایه خود را جمع کرد و اذعان داشت که با این وضعیتی که شکل‌گرفته توان ادامه کار ندارد.

آیا نباید سازمان‌های مربوطه و ذی‌ربط قدری برای توسعه و گسترش این هنر ماندگار با چندین قرن تجربه، از خود انعطاف نشان دهند تا تولیدکننده باانگیزه و قدرت فزاینده پای‌کار بایستد؟

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان بابیان اینکه وقتی تولیدکننده با این شدت اعمال دستور مواجه می‌شود واحد تولیدی از رونق و کسب‌وکار می‌افتد، یادآوری کرد: شیرینی سنتی که با این قدمت با دستان هنرمندانه هنرمندان این عرصه تولید می‌شود نباید از رده تولید خارج شود و جای سوال است که آیا نباید سازمان‌های مربوطه و ذی‌ربط قدری برای توسعه و گسترش این هنر ماندگار با چندین قرن تجربه، از خود انعطاف نشان دهند تا تولیدکننده باانگیزه و قدرت فزاینده پای‌کار بایستد؟

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان با ابراز تأسف از اینکه سخت‌گیری سازمان‌های اداری ضرر و زیان قابل‌توجهی بر پیکره شیرینی‌های سنتی وارد می‌کند، اضافه کرد: این بروکراسی‌ها و ضوابط سخت‌گیرانه باعث شده به‌عنوان مسئول نتوانم پاسخگوی تولیدکنندگان این عرصه باشم.

وی بابیان اینکه واقعاً چرا باید جوانی که بااستعداد و هنر پای‌کار آمده است تا هم درآمدی حاصل کند و هم نام و خاطره شیرینی‌های سنتی همدان را پابرجا نگه دارد با ضوابط سخت‌گیرانه از میدان بدر شود؟! گفت: اگر سازمان غذا و دارو قدری در اعمال ضوابط و دستور عمل‌های بهداشتی با واحدهای تولیدی قنادی همکاری و بیشتر انرژی خود را در بخش نظارتی صرف کند، مشکلات با همکاری مسئولین امر مرتفع می‌شود.

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان با ابراز اینکه تا به امروز از همکاری و مساعدت و کمک مسئولین غذا و دارو استان همدان امیدوار و مستفیض نشده‌ایم، اضافه کرد: همکاران و قنادان استان همدان از عملکرد سخت‌گیرانه غذا و دارو و عدم همکاری این سازمان با قنادان استان همدان گلایه‌مند هستند.

سازمان غذا و دارو در استان همدان در صدور مجوزها با قنادان همکاری نمی‌کند
ارغوان با تأکید بر اینکه سازمان غذا و دارو در استان همدان در صدور مجوزها با قنادان همکاری نمی‌کند، اضافه کرد: باید در همین‌جا به این مطلب اشاره‌کنم که حوزه بهداشت محیط مرتباً با واحدهای قنادی همکاری و مساعدت دارد به‌طوری‌که مسئولین مجموعه بهداشت محیط به کار قنادی‌ها نظارت می‌کنند و به‌صورت مداوم با واحدهای قنادی در ارتباط هستند و کارشناسان بهداشت محیط طبق شرح وظایف محوله، نظارت‌های خود را اعمال می‌کنند اما در این میان سازمان غذا و دارو به‌هیچ‌وجه با واحدهای قنادی تعامل ندارد.

مانع‌تراشی‌های سخت‌گیرانه قنادی‌های همدان را زمین‌گیر کرده است

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان در ادامه از مدیریت ارشد استان خواستار ورود جدی به مسائل مربوط به سازمان و غذا و دارو شد و عنوان کرد: صنف قنادان از پنج هزار نیروی فعال تشکیل‌شده و هیچ بار هزینه‌ای هم بر دوش دولت نداریم.

نباید سازمان غذا و دارو با سخت‌گیری‌ها باعث شود که نیروی مولد و جوان و سرمایه‌گذاران و هنرمندان این حوزه از فعالیت بازبمانند

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان با تأکید بر اینکه نباید سازمان غذا و دارو با سخت‌گیری‌ها باعث شود که نیروی مولد و جوان و سرمایه‌گذاران و هنرمندان این حوزه از فعالیت بازبمانند، اضافه کرد: با ورود چند سرمایه‌گذار در حوزه قنادی، می‌توان گره از مشکلات این عرصه باز کرد کما اینکه هیچ بار هزینه‌ای هم بر دولت تحمیل نمی‌شود

ارغوان با عنوان اینکه وقتی یک گردشگر قدم در همدان می‌گذارد، اگر کد بهداشتی روی شیرینی‌های عرضه‌شده درج‌شده باشد به‌تبع آن گردشگر هم با خیال آسوده‌تر و فراغ بال شیرینی خریداری می‌کند، اضافه کرد: مدام از استان‌های دیگر با ما در تماس هستند که محصولات قنادان همدانی در نمایشگاه‌های مختلف برای عرضه شرکت داشته باشند اما واقعاً جوابی ندارم چراکه برای محصولات کد بهداشتی در نظر گرفته نشده است.

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان در تکمیل صحبت‌های قبل خود اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال آیا می‌شود کماج فله‌ای برای عرضه عمومی به استان‌های دیگر صادر شود یا در نمایشگاه‌های عرضه مستقیم شیرینی‌جات در اختیار مردم قرار بگیرد.

ارغوان با اشاره‌ای به محصولاتی چون کماج، شیرمال، انگشت‌پیچ و حلوا زده که همگی از سوغاتی‌های همدان بشمار می‌روند، گفت: اگر این محصولات به‌صورت فله‌ای عرضه شود حتی اگر به‌صورت بسته‌بندی هم عرضه شود ریالی ارزش ندارد و معدوم می‌گردد چون این محصولات باید با درج کد بهداشتی عرضه شود.

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان با اظهار اینکه، گسترش و توسعه قنادی‌ها در استان همدان درآمدزایی و اشتغال‌زایی بسیار زیادی در استان به دنبال دارد، اضافه کرد: اتحادیه قنادان مجموعه‌ای است که به‌صورت هیئت‌مدیره فعالیت می‌کند و آن‌قدر در اتحادیه مشغله کاری داریم که حد و حساب ندارد به همین دلیل از مسئولین استدعا داریم در همکاری با مجموعه اتحادیه قنادان همدان از هیچ کمک و مساعدتی دریغ نکنند.

ارغوان در توضیح مطلب قبل خود اظهار کرد: با تمام گلایه‌مندی که از مسئولین سازمان و غذا و دارو داریم بازهم اگر برای مساعدت و همکاری با صنف قنادان پیش‌قدم شوند بسیار سپاسگزار خواهیم بود.

رئیس اتحادیه قنادان استان همدان بابیان اینکه اگر گلایه‌ها از زبان بنده به‌عنوان رئیس اتحادیه عنوان می‌شود این سوءتفاهم ایجاد نشود که از طرف خودم این گلایه‌ها را بیان می‌کنم، ادامه داد: این خواسته و گلایه‌مندی تمامی فعالان صنف قنادان است که تک‌تک به بنده منتقل‌شده و از طریق رسانه بازار استان همدان به سمع و نظر مسئولین می‌رسانیم تا در جریان مشکلات قرار بگیرند و چاره‌ای اندیشیده شود.

باید فضای کار ازنظر متراژی ۲۰۰ متر باشد درحالی‌که تأمین همین اضافه فضا برای قنادان به متراژ ۲۰۰ متر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان یا گاهی ۲۰ میلیارد تومان تمام می‌شود

ارغوان با عنوان اینکه تمامی قنادی‌های همدان از دستور عمل‌های سخت‌گیرانه سازمان غذا و دارو گلایه‌مند هستند، اضافه کرد: تا همکاران قنادی مشکلات و موانع را یکی‌یکی پشت سر می‌گذارند و دل‌خوش می‌شوند که مشکلات را قدری پشت سر گذاشتند از طرف سازمان غذا و دارو به فضای کار ایراد می‌گیرند و اذعان می‌دارند باید فضای کار ازنظر متراژی ۲۰۰ متر باشد درحالی‌که تأمین همین اضافه فضا برای قنادان به متراژ ۲۰۰ متر ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان یا گاهی ۲۰ میلیارد تومان تمام می‌شود.

مانع‌تراشی‌های سخت‌گیرانه قنادی‌های همدان را زمین‌گیر کرده است

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان در توضیح مطلب قبل خود با اشاره به اینکه قنادی باید در مرکز شهر فعالیت کند و مقدور نیست که در شهرک‌های صنعتی مشغول به فعالیت باشد، اضافه کرد: در حال حاضر برای سوهان فروشی‌ها در شهر قم با ۲۰ تا ۳۰ متر فضا کد بهداشتی صادرشده و یا در شهر اصفهان برای عرضه گز اصفهان با ۴۰ الی ۵۰ متر فضا کد بهداشتی صادرشده است.

برای یک واحد قنادی که قرار است در مرکز شهر مشغول به کار باشد مغازه‌ای با متراژی که سازمان غذا و دارو تعیین می‌کند وجود ندارد

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان با عنوان اینکه در تحقیقات به‌عمل‌آمده، سازوکار، قنادی‌های مستقر در شهرهای قم و کرمانشاه هم بدین ترتیب است که طی تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان‌های مربوطه و اتحادیه قنادان منعقدشده کار نظارتی دارند و تولیدکنندگان با فراغ بال مشغول به فعالیت هستند و مقررات سخت‌گیرانه همانند ضوابطی که در همدان در جریان است برای شهرهای ذکرشده اعمال نمی‌شود، گفت: اگر در خصوص مشاغل دیگر چنین ضوابطی مقرر گردد چون در بیرون شهر هم می‌توانند فعالیت داشته باشند مشکلی ایجاد نمی‌کند اما برای یک واحد قنادی که قرار است در مرکز شهر مشغول به کار باشد مغازه‌ای با متراژی که سازمان غذا و دارو تعیین می‌کند وجود ندارد.

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان با اظهار اینکه، باید دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان‌های مربوطه طوری پیش برود که جوان‌های علاقه‌مند به حرفه قنادی کشش و انگیزه داشته باشند کسب‌وکار قنادی راه بی اندازند، اضافه کرد: کار قنادی فقط شیرینی‌پزی نیست و زیرمجموعه‌ها و زیرشاخه‌های بسیاری را به خود اختصاص داده که بسته‌بندی، فروش و عرضه و موارد دیگر می‌تواند اشتغال‌زایی خوب و پرباری برای جوان‌های استان همدان رقم بزند.

رئیس اتحادیه قنادی‌های استان همدان بیان داشت: اگر مشکل ما با غذا و دارو حل شود و مسئولین قدری در رابطه با اعمال دستورالعمل‌ها و ضوابط منعطف باشند در نظر داریم که از جوانان علاقه‌مند به کار در حرفه قنادی دعوت به عمل‌آوریم چراکه تولید شیرینی‌های سنتی که جنبه سوغات هم دارند مسیر جهت اشتغال‌زایی بسیاری را فراهم می‌سازد.

ارغوان بابیان اینکه، قنادی‌ها در رسته‌ها و گروه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند که درمجموع طبق آخرین آماری که از سامانه گرفتم تعداد ۲۳۳ واحد قنادی در استان همدان وجود دارد، یادآوری کرد: از این ۲۳۳ واحد قنادی در سطح استان تنها تعداد ۷۰ تا ۸۰ واحد قنادی، شیرینی سنتی تولید می‌کنند و مابقی در رسته‌های مختلف اعم از پشمک پزی، حلوا زده، حلوا ارده‌ای و رسته‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند

شیرینی های همدان که گاه حتی ثبت ملی هم شده اند ظرفیتی است که باید به آن بها داد اما به نظر می رسد با همه ظرفیت هایی که در همدان وجود دارد در بحث های اقتصادی توجه به این مقوله وجود ندارد و موضوع در همدان به فراموشی سپرده شده بنابراین تا دیر نشده باید به فکر بود.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha